Skocz do zawartości

Featured Replies

Napisano

 

Marcin Cieśla, artysta 3D i wieloletni członek naszej społeczności, właśnie zakończył swój największy do tej pory projekt – animację „Death to Squishies”, stworzoną w Blenderze. To imponująca rekreacja sceny z gry Ratchet & Clank 3, nad którą pracował przez ostatnie dwa lata.

Marcin jest pasjonatem stylizowanych postaci i ma doświadczenie zarówno w animacji klatkowej, jak i motion capture. Jego projekt rozpoczął się w 2018 roku, kiedy założył wątek na naszym forum (jednak nad samym projektem pracował jak sam opowiada 2 lata, więcej w informacji od autora w dalszej części tekstu). Przez lata zgromadził w nim ponad 310 odpowiedzi i ponad 50 000 wyświetleń, dzieląc się postępami oraz wyzwaniami, jakie napotykał po drodze.

Jego pełne przemyślenia na temat produkcji znajdziecie poniżej w oryginalnym opisie autora, a samą animację możecie obejrzeć tutaj:

Od autora:

Pamiętam jak 3 lata temu kończyłem pracować przy mojej poprzedniej animacji. Pisałem wtedy, że to mój największy Blenderowy projekt, nad jakim pracowałem. I rzeczywiście był, aż do dziś. Cóż - przedstawiam mój nowy największy projekt! „Death to Squishies” to rekreacja animacji sprzed 20 lat, pochodzącej z trzeciej części serii Ratchet & Clank. Pracowałem nad tym wideo przez ostatnie 2 lata i nie mogę uwierzyć ile pracy, czasu i cierpliwości wymagało wyprodukowanie tak krótkiego klipu. Prawie cały pierwszy rok pracy spędziłem na tworzeniu wszystkich elementów sceny, oświetlenia i postaci. Potem kolejny rok spędzony na wygłupianiu się przed kamerą dla referencji, animowaniu, renderowaniu i nieskończonej ilości poprawek. Przez ten czas bywały lepsze i gorsze momenty. Chwile, gdy z zapałem siadałem kolejnego dnia by ruszyć pracę o kolejny krok do przodu, ale też dni gdy nie mogłem już patrzeć na otwarty plik blendera i szczerze wątpiłem w fakt, że będę potrafił kiedykolwiek doprowadzić ten projekt do końca. Ale się udało!

W poprzedniej mojej animacji kamera była statyczna a postacie głównie w pozycji siedzącej. Tutaj każde ujęcie jest dynamiczne, postacie dość ruchliwe, a tempo montażu podyktowane rytmem muzyki. Może nie brzmi to specjalnie spektakularnie, ale dla mnie realizacja tego projektu była swego rodzaju osobistym wyzwaniem. Od wyglądu postaci, przez projekt każdego z elementów sceny aż po optymalizację czasu renderowania i postprodukcję. Ale też zorganizowanie miejsca na dysku. Można mi wierzyć albo nie - cały projekt w surowym stanie zajmuje zawrotne 1,2TB na dysku. Tak, 1200GB! Sam nie mogę w to uwierzyć.

To powiedziawszy, nie wszystko co sobie założyłem udało mi się tutaj osiągnąć. Nadal nie znam się na oświetleniu. Na dysku mam przeszło 20 różnych wersji oświetlenia które testowałem i z żadnego nie byłem zadowolony. Koniec końców po prostu wybrałem to, co wydawało mi się najbliższe mojej pierwotnej wizji. Choć uważam, że można było oświetlić całą tę animację dużo lepiej. Może kiedyś się nauczę.

Wcale nie łatwym do realizacji zadaniem okazała się też – choć może wcale na to nie wygląda - fizyka sztywnych, metalowych włosów postaci. Przez większość czasu, gdy pracowałem nad projektem nie byłem pewny, jak dobrze zanimować ten element postaci. Myślałem kilka razy o ręcznej animacji, ale szybko doszedłem do wniosku, że to zajmie stanowczo za dużo czasu. Koniec końców zdecydowałem się na metodę mieszaną. Do animowania włosów używam naprzemiennie 2 addonów, w zależności od tego który z nich daje lepszy efekt w danym ujęciu. Miejscami pewne fragmenty animowałem ręcznie. Zresztą, nawet fragmenty korzystające z fizyki często wspierane są cała masą ręcznych poprawek w różnych miejscach. Mam nadzieję, że efekt jest znośny.

Renderowanie zajęło coś około 4 miesięcy. Można było ten czas nieco skrócić, ale zdecydowałem że chcę, żeby finalne wideo było dostępne w 4K. Sporo napracowałem się nad niektórymi detalami, więc zwyczajnie zależało mi, żeby były widoczne. Oczywiście próbowałem dzielić animacje na warstwy żeby przyśpieszyć renderowanie. Ale z racji na to, że wszystkie ujęcia są w całości ruchome, nie było specjalnie czego optymalizować. Dzielenie renderu na warstwy zwyczajnie nie dawało żadnego efektu, a nawet dodawało niepotrzebnej pracy. Szczerze mówiąc biorąc to wszystko po uwagę uważam, że 4 miesiące to wcale nie najgorszy czas.

Mam nadzieję, że warto było poświęcić tak dużo czasu na ten projekt. Sam nie wiem, czego się w sumie po nim spodziewałem. Ale wiem, że po czasie widzę w nim masę, naprawdę masę błędów. Część jest drobna i mało ważna. Inna część sprawia, że zastanawiam się jakim cudem mogłem to tak bardzo źle zrobić. Najważniejsze jednak, że udało mi się doprowadzić całość do końca. Ten fakt sam w sobie jest dla mnie sporym osiągnięciem bo wiem, jak często tego typu projekty nigdy nie doczekują swojej premiery. Na szczęście udało mi się znaleźć w sobie tyle samozaparcia, żeby go doprowadzić do końca. Czas iść dalej. Jeszcze nie jestem pewny, jaki będzie mój kolejny projekt ale wiem, że mam całą masę pomysłów. I tym zakończę ten mój przydługi wywód. Miłego oglądania!

Sam wspomniany na początku wątek znajdziecie tutaj:


Zobacz cały news

  • Odpowiedzi 12
  • Wyświetleń 152
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Trwa przebudowa. Coś jest nie tak, jest już to wgrane, ale czekam na przebudowanie wszystkich wątków.

  • Jeszcze raz gratulacje Marcinowi.  Fajnie jest przelecieć przez ten wątek od początku do końca 🙂 Wartościowa sprawa. 

  • SebastianSz
    SebastianSz

    Wow zajebisty efekt i szacun za wytrwałość. Zawsze miło widzieć jak taki projekt ma swój finał, a nie umiera gdzieś w zapomnianym folderze Personal_project_67a_FINAL_3c 🙂

Napisano

Jeszcze raz gratulacje Marcinowi. 
Fajnie jest przelecieć przez ten wątek od początku do końca 🙂 Wartościowa sprawa. 

Napisano

Zgredek nie zasłużył, ale Zgredek bardzo dziękuje i docenia.

Dziękuję pięknie za newsa, ogólnie za promocję i za miłe słowa. Sporo to wszystko dla mnie znaczy 🍻

Napisano

Miniaturka z wątku opowiada historię lepiej niż nie jedna książka! 😉 

A animacja to TOP-noth!

Napisano

Wow zajebisty efekt i szacun za wytrwałość. Zawsze miło widzieć jak taki projekt ma swój finał, a nie umiera gdzieś w zapomnianym folderze Personal_project_67a_FINAL_3c 🙂

Napisano

Gratulacje! Śledziłem od dawna, bardzo dobrze widzieć, że udało się ukończyć. Pięknie wyszło!

Napisano

@michalo Jeszcze raz dziękuję!

@Kalberos Wielkie dzięki!

@Mortom Dzięki! Jest jakaś zasada na jakiej podstawie wybierane są te miniaturki? Bo w sumie ten konkretny obrazek jest gdzieś ze środka wątku i wydaje się dość losowy.

@Ania Bardzo dziękuję. Oryginał to jednak oryginał, ale doceniam.

@SebastianSz Bardzo dziękuję! Też na to patrzę w ten sposób ciesząc się, że udało się skończyć projekt. Sam mam na dysku kilka takich rzeczy, które utknęły w fazie Projekt_final_final(03_new).blend.

@Jedaith Dzięki! W takim razie miło wiedzieć, że śledziłeś mój wątek. Ciekawe ile jeszcze jest takich osób które to śledzą a o tym nie wiedziałem 👀

Napisano
4 minuty temu, Mortus napisał(a):

@Mortom Dzięki! Jest jakaś zasada na jakiej podstawie wybierane są te miniaturki? Bo w sumie ten konkretny obrazek jest gdzieś ze środka wątku i wydaje się dość losowy.

Przedtem była możliwość wgrania swojej miniaturki jak klikało się na miniaturkę na wątku w nadrzędnym poziomie forum (widoku wszystkich wątków WIP). Ale widzę, że nowy silnik jeszcze nie obsługuje miniaturek wątków. Pewnie @adek jeszcze tam coś ustawia.

Edytowane przez Mortom

Napisano

Genialnie Ci to wyszło. Gratulacje ogromne za wytrwałość i ukończenie tak złożonego projektu. Pozdrowienia!

Napisano

@Mortom Tak tak, starałem się nawet tego używać przy każdej aktualizacji i faktycznie zmieniać miniaturkę. Ale tutaj mi akurat o chodzi o tę miniaturkę z linku w newsie. Przed apdejtem forum też taka była, niezależnie od tej ustawionej w wątku.

@gryzon Bardzo dziękuję! Też się mega cieszę, że udało mi się to skończyć. Zdecydowanie warto było.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności