Napisano 21 Listopad 200717 l Podoba mi się ten kransolud ;). Ode mnie 4* . Może jakiś step by step planujesz ;).? //Pozdr.
Napisano 21 Listopad 200717 l Łukasz same piękne rzeczy;) Nic tylko brać przykład.. Kurde nooo ostatnio taki poziom w dziale 2d ze dla takich przeciętniaków jak ja wstyd własne pracki wrzucać.. Pozdrawiam i czekam na więcej;)
Napisano 24 Listopad 200717 l a mnie ujęła pracka z kałbojami - i ta ręka zblurrowana na pierwszym planie - sie fajna przestrzeń zrobiła. No i mlekołak - świetna "groźna mordka". Więcej kolorków tylko prosimy!!! :)
Napisano 25 Listopad 200717 l Autor Daroz: nom ten "bogacz" fajny tez jest, ale czemu nie wrzuciles tego ? : http://img148.imageshack.us/img148/1918/kauboje1bt8.jpg - to jest masakrycznie dobre :D thx, no dobra wrzuce i to :) tymko: walorowe świetnedzieki masz)rum: uffffff mlekołak rulezzzzz!!!hje hje :P thx SzU: Mlekołak i to ze speedu co Daroz zapodał rządzą! :) Koncept pana najemnika z poprzedniej strony też bardzo mi się podoba. Masz więcej kolorowych prac? No mam, zresztą nie tylko kolorowych, jeno dokończyć je muszę Yabbol: Szczególnie do gustu mi przypadł wilkołak i ten krasnolud nad nim ... wypasione :)dzięki janko1987: Wybajerowane te speedy &concepty Black &white ..superdzięki Siegmar: lubię te twoje pracki ... z kolorem już naprawdę fajnie ci idzie, ale i tak czarno-białe wymiatają w twoim wykonaniu! świetne te dwa przedostatnie. świetne użycie brushy - robisz to mistrzowsko!thx Sieg miriam: Podoba mi się ten kransolud ;). Ode mnie 4* . Może jakiś step by step planujesz ;).? //Pozdr. thx , stepbystep moze byc za 5 gwiazke ;P RaVirr: Łukasz same piękne rzeczy;) Nic tylko brać przykład.. Kurde nooo ostatnio taki poziom w dziale 2d ze dla takich przeciętniaków jak ja wstyd własne pracki wrzucać.. Pozdrawiam i czekam na więcej;) :) E tam wstyd, od czegoś trzeba przecież zacząć, a im wiecej malujesz tym lepszy jestes - simple as that misiekhc: krasnolud eleganckithx mrozik26: uroczy krasnolud ! heh krasnolud sie zawstydził :) undercover: a mnie ujęła pracka z kałbojami - i ta ręka zblurrowana na pierwszym planie - sie fajna przestrzeń zrobiła. No i mlekołak - świetna "groźna mordka". Więcej kolorków tylko prosimy!!! :) thx w sumie to sie wahałem przed dawaniem tego blura bo to w sumie fotograficzny srodek na pokazanie przestrzeni/ważności a w paintingu można to zrobic na sporo innych sposobów. no to teraz takie cuś: goblinowato-gremlinowaty kolejowy mechaniko-spawacz a wrzucam bo w nieskończoność będę poprawiał a lineart rzezałem po takim szkicu: pozdro
Napisano 25 Listopad 200717 l goblinowato-gremlinowaty kolejowy mechaniko-spawacz jest genialny !! idalny zeby zrobic go w 3d :D swietne prace :)
Napisano 25 Listopad 200717 l osobiscie to jestem pod wrażeniem no i daję gwiazeczki bo mi sie podoba i to bardzo tylko jeszcze proponuje pomyśleć nad tym "fartuszkiem na narzędzia" żeby go troche postarzyć albo delikatnie zabrudzić tudzież nadać lekką fakturkę skóry i dla mnie będzie finito perfettamento ;)
Napisano 25 Listopad 200717 l no to żeś pojechał z tym goblinowato-gremlinowatym kolejowym mechaniko-spawaczem ... Już widzę ile roboty cię to kosztowało. Zupełnie nie w twoim stylu ta pracka jest. Wszystko równiutkie, czyściutkie, kolorki piękne, w stosunku do poprzednich, potarganych, malarskich, ekspresyjnych daje efekt mocnego zdziwienia. Ale fajnie, że też w tę stronę próbujesz! Co do pracy: Lineart bardzo solidny, ale nie wiem, czy najcieńsze ze stroke'ow nie wyglądałyby lepiej ciut grubsze. Jest też kilka niekonsekwencji w grubości niektórych linii - klucze do otwierania zamków vs klucze nasadowe w kieszonce, sznurówki "pętelki" vs sznurówki już w przelotkach. Być może wcale nie będzie to wyglądać lepiej i czasem (klucze nasadowe) może pociągnąć głębszą konsekwencję (kieszonka na klucze i mocniejsze potraktowanie lineartu). Jeśli robiłeś to w Illustratorze, to warto to sprawdzić - jeśli już tego nie robiłeś. W kwestii kolorystycznej - bardzo udane barwy, ale zdecydowanie nadałbym im większy walor ze wskazaniem na cienie. Są takie miejsca w pracy, że wyraźnie czuję brak ciemniejszych miejsc - klucze, spodnie pod fartuchem, okolice sznurówek butów, pojemnik na smar - z tych najbardziej rzucających się w oczy. Daleko jeszcze barwom do czerni, więc spokojnie możesz cienie nakładać. Generalnie jestem za mocniejszym renderem w pracy. A tak podsumowując, to szacun - lepiej bym tego nie zrobił na pewno!
Napisano 26 Listopad 200717 l podoba mnie sie...te wczesniejsze luksusowe, ten ostatni tez... tylko bym ten kontur zroznicowal...wszedzie jest taki sam a tak chyba nie moze byc... a zreszta sam juz nie wiem :D pozdro
Napisano 26 Listopad 200717 l Profeska do bólu. Jak zwykle. Zazdroszczę Ci cierpliwości. Ja nie potrafię wysiedzieć do końca. Pozdrawiam ;)
Napisano 26 Listopad 200717 l a w ogole to łooo co znalazłem szukając informacji na temat jednego doktorka od malnkow z asp w Łodzi.... :D http://wart.hopto.org/files/image/rysunek/lukasz_jaskolski.jpg
Napisano 26 Listopad 200717 l eeee fajoweee:D własnie to lubię w ołówku- zestawienie wykończonych, czy dopieszczonych elementów ze szkicem i lekka kreską, jak dla mnie tu zaczyna się magia ołówka, patrząc na coś takiego ma się wrażenie, bycia świadkiem cudu artystycznego- jak to jest, że to nagle zamienia się w prawdziwą bryłe....mmm...zawsze tego typu rysunki miały dla mnie taki mniaaaam smaczek, aż miło popatrzeć... ps: ale niestety proporcje chyba lekko kuleją, Łukasz, z jak zamieszchłej historii jest ten rysun?:P pozdrawiam:)
Napisano 10 Grudzień 200717 l Autor nielot007: goblinowato-gremlinowaty kolejowy mechaniko-spawacz jest genialny !! idalny zeby zrobic go w 3d :D swietne prace :) thx no prawde mówiac to robilem go z myślą o nadchodzącym ZB3 ( patrząc z perspektywy kiedy zaczynałem ) Jak skoncze 50 rozpoczetych projektow w zbruszu to pewnie sie za niego wezme :P undercover: osobiscie to jestem pod wrażeniem no i daję gwiazeczki bo mi sie podoba i to bardzo tylko jeszcze proponuje pomyśleć nad tym "fartuszkiem na narzędzia" żeby go troche postarzyć albo delikatnie zabrudzić tudzież nadać lekką fakturkę skóry i dla mnie będzie finito perfettamento ;)dzieki za sugestie, no mialem wrzucic na to jakas fakture ale ta pracka mnie wykonczyla Siegmar: no to żeś pojechał z tym goblinowato-gremlinowatym kolejowym mechaniko-spawaczem ... Już widzę ile roboty cię to kosztowało. Zupełnie nie w twoim stylu ta pracka jest. Wszystko równiutkie, czyściutkie, kolorki piękne, w stosunku do poprzednich, potarganych, malarskich, ekspresyjnych daje efekt mocnego zdziwienia. Ale fajnie, że też w tę stronę próbujesz! Co do pracy: Lineart bardzo solidny, ale nie wiem, czy najcieńsze ze stroke'ow nie wyglądałyby lepiej ciut grubsze. Jest też kilka niekonsekwencji w grubości niektórych linii - klucze do otwierania zamków vs klucze nasadowe w kieszonce, sznurówki "pętelki" vs sznurówki już w przelotkach. Być może wcale nie będzie to wyglądać lepiej i czasem (klucze nasadowe) może pociągnąć głębszą konsekwencję (kieszonka na klucze i mocniejsze potraktowanie lineartu). Jeśli robiłeś to w Illustratorze, to warto to sprawdzić - jeśli już tego nie robiłeś. W kwestii kolorystycznej - bardzo udane barwy, ale zdecydowanie nadałbym im większy walor ze wskazaniem na cienie. Są takie miejsca w pracy, że wyraźnie czuję brak ciemniejszych miejsc - klucze, spodnie pod fartuchem, okolice sznurówek butów, pojemnik na smar - z tych najbardziej rzucających się w oczy. Daleko jeszcze barwom do czerni, więc spokojnie możesz cienie nakładać. Generalnie jestem za mocniejszym renderem w pracy. A tak podsumowując, to szacun - lepiej bym tego nie zrobił na pewno! To ja mam jakis styl? :P Nie jest to moj ulubiony sposob konceptowania , za to dosyc efekciarski i mysle ze ladnie bedzie wygladal w portfolio. Lineart robilem w PS metoda (kreska - undo) x 10 Jesli chodzi o grubosc linii - mialem to zrobic podobnie jak opisujesz - zrezygnowalem z pogrubiania bo wizualnie gorzej sie przedstawialo ( o ile dobrze pamietam chodzilo o kombinacje w okolicach sznurowadel )- no ale generalnie konsekwencja w stosowaniu grubosci linii jest tu wskazana A w kwestii cieniowania przy linearcie to zawsze mam dylemat bo zbyt glebokie cienie skutecznie przyslaniaja linie. Zerknij na ten przykladzik jak fajnie wyglada mimo lajtowego cieniowania http://www.hawkprey.com/chompy.htm a tu taki mocno cieniowany http://www.aaronstgoddard.com/design.php?s=1&id=30&x=p&p=3 Dzieki za krytyke leszek_lenia: podoba mnie sie...te wczesniejsze luksusowe, ten ostatni tez... tylko bym ten kontur zroznicowal...wszedzie jest taki sam a tak chyba nie moze byc... a zreszta sam juz nie wiem :D pozdro a w ogole to łooo co znalazłem szukając informacji na temat jednego doktorka od malnkow z asp w Łodzi.... :D http://wart.hopto.org/files/image/ry..._jaskolski.jpg thx no wiesz z jednej strony masz racje bo konturem mozna zrobic ładną przestrzen (albo gruboscia albo jasnoscia ) a ja zrobilem taką manierą ze wszystko na zewnatrz bedzie gruba krecha oddzielone(nie ja to wymyslilem) Co do znaleziska: :O normalnie nie mialem pojecia ze wzieli jakies moje bazgroły i sie jeszcze nimi chwalą :D A jakiego psora szukałes? Lacedemon: Profeska do bólu. Jak zwykle. Zazdroszczę Ci cierpliwości. Ja nie potrafię wysiedzieć do końca. Pozdrawiam ;)thx Ee przesadzasz A nad wysiadywaniem do końca cały czas pracuje, bo jak sie okazuje to najtrudniejsza umiejętność. purple eeee fajoweee:D własnie to lubię w ołówku- zestawienie wykończonych, czy dopieszczonych elementów ze szkicem i lekka kreską, jak dla mnie tu zaczyna się magia ołówka, patrząc na coś takiego ma się wrażenie, bycia świadkiem cudu artystycznego- jak to jest, że to nagle zamienia się w prawdziwą bryłe....mmm...zawsze tego typu rysunki miały dla mnie taki mniaaaam smaczek, aż miło popatrzeć... ps: ale niestety proporcje chyba lekko kuleją, Łukasz, z jak zamieszchłej historii jest ten rysun?:P pozdrawiam:) dzieki dzieki noo z 2005 jesli dobrze odczytalem z prawego dolnego rogu ;P a Pan Janek to jakies dziwne proporcje miał wogóle zreszta co tu dużo mówić : http://img262.imageshack.us/img262/3549/janek5oh0.jpg a w dzisiejszym odcinku takie 2 spidowe brzydale pierwszy to rybolud a drugiego nie znam: pozdrówy
Napisano 10 Grudzień 200717 l grejskejle super, jest w nich pelen luz. gdybys jeszcze jakos wykombinowal, zeby ten luz przeniesc na kolorowe prace to byloby magicznie :)
Napisano 11 Grudzień 200717 l Autor michal: dzieki, no wiadomo ze oklepana tematyka , a potworki malowalem z marszu bez jakichs tam wielkich przemyślen, ot pokraczne humanoidy z duzymi zębami ( prawde mowiac zupelnie nie wiedzialem jak beda wygladac na koncu bo malowalem bez planu). Co do oryginalnosci - cóż to sa pracki do portfolio wiec maja charakter quasi komercyjny, zupełnie animka herbaty na Twojej stronie. W kwestii przemysłu growego - czasem zdażają się ciekawe pomysły ( jesli mówimy o designie kreatur - bardzo przypadły mi do gustu niektóre projekty z wiedźmina np południce , północnice czy zjadarki ) (południca wymodelowana przez donMario http://img123.imageshack.us/my.php?image=polal8.jpg) Zdaje sobie sprawe ze oryginalnosc wyzej wymienionych polega w dużej mierze na wykorzystaniu ich poraz pierwszy w grze, czy w ogóle szerzej w kulturze masowej. Na ostatni akapit nie wiem jak odpowiedziec. mant-raz: dzieki no luz po czesci wynika z dosyc krotkiego czasu malowania (2-3h na sztuke ) , chociaz juz widze ze w 1 kreaturze czesc rzeczy trzeba przemalowac bo wyszły niefajnie. A z kolorem to spidową forme (przynajmniej mnie) narazie trudniej zachowac- wiesz sporo kombinowania jest z mieszaniem kolorów i przez to zatraca sie lekkosc. pozdro
Napisano 11 Grudzień 200717 l Hehe... Miałem przeczucie, że coś wrzucisz po obserwacji opisów komunikatorowych... rysurysu ;) Takie wiedźminowe właśnie te koncepty ostatnie. Ten niżej dopasowałbym bardziej levelami do tego z góry - ciut wyprany wyszedł. Co do tych lineartów, które w odpowiedzi na moje wynurzenia zamieściłeś - to w sumie się zgadzam, że zatraca się lineart trochę w ciemniejszym potraktowaniu wypełnień, jednak będę się trzymał swojej wersji :) Chodziło mi o przyciemnienie tylko niektórych miejsc w tej pracy, co według mnie wyszło by in plus... Jeśli praca miałby być natomiast wydrukowana, to będzie dobrze też tak jak jest!
Napisano 13 Grudzień 200717 l Łukasz dobrze Ci idzie a z tymi liniami spróbuj we Flashu. Będzie 10x szybciej i 1,2x ciekawiej. Uwierz i spróbuj.
Napisano 15 Grudzień 200717 l Przyłączę się do słów Lace'a, masz cierpliwość Łukaszu, fajnie fajnie ;), czekam na więcej . . . //Pozdr.
Napisano 11 Luty 200817 l Autor witka i dzieki za komenty jak zwykle zebralo mi sie na odpowiedz po 2 miesiacach :P enyłej Siegmar: No takie wlasnie mialem wiedzmakowe inspiracje. A ten wyprany to mi sie bardziej czytelny wydaje jako koncept dlatego tak go zostawilem. A lineartu szkoda mi bylo go przysłaniać bo za duzo roboty mnie kosztował Michal: spokoluz W tradycyjnych robilem póki nie kupilem tableta - na poczatku z glowy, pozniej robilem roczny kurs rysunku i malunku przygotowujacy na asp. No a w koncu kupilem tablet i robie praktycznie tylko digital. Morbid: dzieki we fla juz sie niegdys bawilem chociaz nie w lineart tego typu ( inking po szkicu) przetestuje przy najblizszej okazji Miriam: thx, a ja wlasnie narzekam caly czas na brak cierpliowsci. Zdaje sie ze cierpliwosc to najwazniejsza rzecz w calej tej zabawie. Tym razem zapodaje 95% finszed o roboczym tytule "mordercy" ;) Licze na jakies wskazowki, co jest cacy a co be. Ostatnich pare godzin męczyłem fałdy na spodniach. Fikuśna kusza jest z referki (pewnie trudna by była do schowania, za to fajnie swiatlo odbija )
Napisano 11 Luty 200817 l Nie wiem, coś nie leży mi anatomia. Może to kwestia jego prawej ręki, albo dziwnie ustawionych nóg. Nie znam się, ale "czuję", że coś tu jest nie tak.
Napisano 11 Luty 200817 l Anatomia anatomia - ulozenie nog takie szerokie i koles wyglada jakby sie przewracal do tylu.Zbyt wyprostowany jest a lekkie pochylenie tlowia i zlapanie wiecej swiatla by chyba abrdziej pasowalo. Takie odchylenie to przy scianie by pasowalo extra ale przy pustej przestrzeni wybija z rownowagi. No i noga schodzaca idzie obcasem w dol... co troche dziwnie by wygladalo, jak u rumcajsa :P Na mega plus oswietlenie i kolorki bo wow po prostu sa. Choc jego prawa reka byla by zaslonieta od swiatla przez noge... chyba generalnie jest naprawde fajnie :]
Napisano 11 Luty 200817 l Autor czyli dobrze zrobilem ze zapytałem o rade. Tak dlugo sie w to wpatrywalem ze juz nie widze bledow. Odchylenie do tylu jest zamierzone , z tymze pewnie cos nie gra z prawa noga skoro macie wrazenie, ze sie postac przewraca. Lewa noga miala byc wyciagnieta i siegac ostroznie stopien (zdaje sie ze podczas malowania o tym zapomnialem :); jak mi sie nie chce tego buciora jeszcze raz przemalowywac ) Moze da sie to skorygowac wielkoscia stopni jakos wielkie dzieki za sugestie
Napisano 11 Luty 200817 l Machnij wyzsze stopnie schodow, wyprostuj troche jego lewa noge w kolanie (bo po swiatlocieniu jest wrazenie ze i lewa i prawa sa tak samo wygiete) i zrob tak zeby stopa bardziej na palce opadala i chyba bedziesz mial to co chciales uzyskac ;] A co do butka to tylko czubek przemaluj a reszte warpem ;]
Napisano 11 Luty 200817 l Autor no chyba tak wlasnie zrobie jeszcze detal trzeba doszliwowac gdzieniegdzie i tak z 95 zrobilo sie 75% finiszed :)
Napisano 11 Luty 200817 l Autor thx :) zrobilem przymiarki na bipedzie ofkors kolo moze byc bardziej krepy i miec nieco krotsze kosci ale nogi kilka numerow za małe rzeczywiscie :P a tak to mialoby wygladac: Chyba jeszcze ta reka ze sztyletem srednio przemyslana
Napisano 11 Luty 200817 l Drogi kolego czasem wrażenie jakie robi ilustracja przytłacza niedociągnięcia :) Rewelacyjna praca, podoba mi się ten nienazwany klimat. Nie wiadomo z kim sympatyzować: z czającym się koleżką czy też z tym, na którego się czają? Macant czy macany? Wyborna praca raz jeszcze.
Napisano 11 Luty 200817 l Autor Nubb: Bardzo mi miło i dzięki za ciekawe spostrzeżenia. Thalion: Fajnie ze sie podoba, dzięki pozdrawiam
Napisano 12 Luty 200817 l Nie będę powtarzał po kolegach o tej anatomii ... Widzę, że wyjdziesz z tego - dobra metoda z bipedem. Bardzo podobają mi się kolory (kurcze wow), detal i prześwietny pomysł!
Napisano 12 Luty 200817 l Jak chesz bardziej dynamicznie to reke ze sztyletem odciagnij do tylu, zegnij ciut i podnies do gory troche, tak jakby przygotowal sie do uderzenia nia. A na bipedzie masz pieknie pokazane jak cieniowanie na konczynach powinienes poprowadzic ;]
Napisano 12 Luty 200817 l Autor Dzienkju Tak po prawdzie to mial byc zwykly koncepcik, tylko tak sie jakos zaglebilem w dlubanie detalu porobilem pare wariantow lapy z sztyletem i nog więc ktora wybrac?
Napisano 12 Luty 200817 l nr1,wole kontrast"jedna lapa w gorze,druga na dole" no ale kazdy inny numerek sadze ze poda;]
Napisano 12 Luty 200817 l nr6 :D... w ogole to masakra!!! :) a co do wczesniejszego pytania odnosnie malarza..to chodzilo o G.Kołata :)
Napisano 12 Luty 200817 l Moim skromnym zdaniem to 2 , gdyż najlepiej dodaje takiego klimatu ala " Thief" ... Z tym, że buta jego lewej nogi dałbym z pierwszej wersji. Bardzo ładna praca by the way .. Dobre kolorki panie ;]
Napisano 12 Luty 200817 l przyszli zamieszali i poszli :D kazdy glos na co innego hehe p.s. oprocz 9tki bardzo fajna jest 8mka jeszcze wogole ten dolny rzad fajny
Napisano 12 Luty 200817 l Wszystkie dobre wiec nie ma co wybierac ;] Ale wciaz masz srodek ciezkosci na ugietej nodze, a powinien byc bardziej po srodku - zwykle Skrew na calej postaci troche w prawo chyba wystarczy
Napisano 13 Luty 200817 l Pracka świetna, wybrałbym 5 kompozycję bo najbardziej pobudza wyobraźnię ;) Kolorki świetne [z tym, że jeżeli to ma być zabójca to zdeczko rzuca się w oczy przez tą czerwień], tylko twarz jakoś do mnie nie przemawia, ale to kwestia gustu [zdecydowanie wolę blizny na mordzie, przepaski na oku, wybite zęby, półmaski i takie tam]. Drugi sztylet w cholewie buta by też nie zaszkodził albo bandolet z nożami do rzucania gdzieś na klacie, strzałki do kuszy w szlufkach przy pasku, etc. xD Powodzenia życzę ;]
Napisano 13 Luty 200817 l Autor hehe to sie przerobiłem no i co ja biedny mam teraz wybrać chyba 10 wersje zrobie :P dobra, dzieki wszystkim za zainteresowanie Leszek: Gabriel Kołat to nieprzeciętny gość jest. Omen: No ale wlasnie tak myslalem zeby uchwycic moment kiedy spoczywa na 1 nodze a 2 niemal dotyka schodka (taka niby esencja skradania sie). Shergar: Czerwona peleryna kontrastuje z zielonym tlem, racje masz ze w rzeczywistosci bylby to sredni pomysl. Morde mysle zrobilem mu paskudną, porobilem mu takie dzioby po ospie ( nie wiem czy widac bo oryginal jest 3x wiekszy ) nie chcialbym przesadzic zeby nie wyszla jakas groteska. Moze gdzies w cieniu dodam pojemnik z beltami, w sumie wydawalo mi sie ze juz go przeladowalem wszelkim zelastwem :) pozdrówy
Napisano 13 Luty 200817 l Leszek: Gabriel Kołat to nieprzeciętny gość jest. si senior - moze kiedy wpadniesz do 71 na malarstwo :> ?
Napisano 15 Luty 200817 l Przejrzałem całą teczkę od początku i jestem pod wrażeniem. Naprawdę wysoki profesjonalny poziom. Czasami tylko mam wrażenie że niektóre koncepty są troche zbyt "bezpieczne". Sądzę że na etapie obmyślania designu dla postaci mógłbyś sobie pozwolić na troche śmielsze pomysły. Co prawda jest ryzyko że wyjdzie głupio zamiast oryginalnie ale potem zawsze możesz odrzucić to co ci się nie podoba. Nigdy nie dowiesz się jak daleko możesz zajść jeśli troche nie przedobrzysz :). Pozdrawiam, Farvus.
Napisano 5 Marzec 201015 l Autor 2 lata później... No to dokończyłem tego zbója( w sumie już z rok temu), nie zmieniałem zbyt wiele bo już mi się nie chce nad tym siedzieć. Dorzucam też najnowsze pracki portfoliowe. No to po kolei: mordulec takie obrazki na ktorych cwiczylem wykonczeniowke z 2008 chyba jeszcze jezdziec prawie gryf duzy bob obrazki z konkursu dominance war 4 z 2009: larwa stary Manuel no i nowsze rzeczy kadzidlo spotkanie w kurhanie polowanie na olbrzyma heros i landszafcik pozdro
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto