Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Ok, dziś zaczynam ambitny projekt, o którym już długo myślałem. Chcę wykonać rekonstrukcję 3d rzeźby z fasady kościoła w Warszawie. Oczywiście kościół został doszczętnie zniszczony i teraz tych rzeźb nie ma. Mam kilka fotek. Najlepsza to ta którą pokazuje.

 

Teraz mam prośbę do Zbrush'owców, aby mi podpowiedzieli jak skonstruować taką rzeźbę aby wszystko wyszło ładnie abym nie poprawiał i zaczynał pięć razy to samo.

 

Wiem jak topologia rzeźby jest ważna, więc zaczynam od szkicu w którym chce pokazać jak bym podzielił rzeźbę na pod elementy.

topologiaswiety.jpg

By tymbeusz at 2009-04-14

Pytania:

1. Lepiej robić base mash w Max'ie czy lepiej próbować konstruować ze Zsphere?

2. Na ile części podzielić model?

3. Myślę też o kolejności pracy np. chyba przy twarzy i brodzie pierwsze rzeźbić z włączoną symetrią do pewnego momętu i dopiero pod koniec wyłączyć symetrie i ob kręcić głowę w odpowiednim kierunku, tak samo z czapką? Ale już szaty to muszę pewnie robić każdą strone odzielnie.

 

Za każdą podpowiedz będę wdzięczny.

Pozdrawiam

Edytowane przez claude
  • Odpowiedzi 107
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Ja zrobiłbym tak: najpierw stworzył jednego bardzo prostego mesha, nie przejmując się topologią(czy Zphere, czy polymodeling to juz jak ci wygodniej) i zaczął zapisywać kształty i proporcje- w momencie w którym zaczęłoby to już jako tako wyglądać wziąłbym sie za retopologię bryły i podział który pokazałeś na obrazku wydaje się bardzo sensowny. Na początku neiw arto zaczynać z rożnymi subtoolami bo w ten sposóbutrudnisz sobie jakiekolwiek zamiany proporcji.

 

Nie wiem jak bardzo szczegółowo chcesz to odwzorować ale na końcu ja scaliłbym wszystkie subtoola i pociągnął clay brushem w miejscach gdzie np dłonie dotykają tego kościołka, żeby dodać poczucie ze wszystko jest zrobione z jednego kawałka skały.

Pozdrawiam!

Napisano

teraz zauważyłem że nie zaznaczyłem szat z tyłu które przylegają do konchy, w pewnym sensie to jest trochę jak płaskorzeźba może spróbować to rzeźbić z jakiegoś płaskiego elementu, a później próbować retepo

 

najgorszę, ze ja nie znam retepo ale myślę że nadszedł czas aby poznać

Napisano

ale jak nie znasz retopologii?- prostszego narzędzia nie ma. Można to robić chyba w tej chwili każdej poważniejszej aplikacji- w samym zbrushu też jest- ot rysujesz siatkę po modelu.

Napisano

O z płaskiego elementu to będzie przerąbane wyrzeżbić,Już lepiej zrobić normalnie a potem ewentualnie połączyć z tą ściana z tyłu W retopo albo przez projekcje modelu na geometrie wnęki...Ja bym zaczął od "rozkodowania" pozy postaci pod tymi szatami.Potem ustawił bym sobie manekina(np.którąś z gotowych postaci w zbushu) przy pomocy transpose w odpowiedniej pozycji.Upozowana postać do maxa i tam bym go mniej więcej obwieśił szatami z plane'ów i rękawy z cylindrów,ewentualnie największe zmarchy z grubsza można zanaczyć.Potem spowrotem do zbrusha i zacząć rzeżbić szaty -dalej z podkładką z postaci-będzie dużo łatwiej.

Napisano

ok posluchałm się mefida i upozowałem postać z zbrusha

trochę mi się pogniotła bo mało pracowałem z transpose ale chyba nie ma co za dużo czasu siedzieć bo to tylko taki szkielecik aby lepiej czuć szaty

 

zrobiłem prostego masha w maxie i zabieram się do rzeźbienia

na razie mam to

zbrushdocumentt.jpg

Napisano

Oż ale fajne- dzięki mafida za zapostowanie tego- rep ode mnie.

 

claude- Każdy sposób jest dobry grunt żeby ostateczny efekt dobrze się prezentował bede zagladał.

Napisano

Jadę dalej.... ale wychodzą gluty, dobra topologia to podstawa, teraz zastanawiam się czy jenak nie było by lepiej posiedzieć w Maxie i zrobić porządnego base masha

 

Teraz za późno, trochę porzeźbię i spróbę Retepo w zbrushu

 

na razie taki glutek

 

swmarcin.jpg

Napisano (edytowane)

Nie jest żle ale chyba niepotrzebnie połączyłeś mu tą narzutę na ramionach z resztą szaty a rękawy z tłowiem.Myślałem że rozbijesz siatkę na subtoole ale widzę że poszedłeś w hardcore:)A na porządnego basemesha jak już masz tyle wyrzeżbione wcale nie jest za póżno,w zbrushu masz retopo-ale możesz zretopologizować tylko kawałek figurki -np samą tą narzutę na ramionach albo głowe -15 minut roboty.wersje low-poly do maxa i np przedłużasz ją w dól.Potem dodajesz ją jako subtoola w zbrushu i przerzucasz na nią detale przez project all i masz samą narzutę jako osobnego subtoola a nie stracisz nic z tego co już wyrzeżbiłeś i tak dalej...Jak go rozbijesz na kawałki nawet dopiero teraz w odpowiedni sposób to potem zawsze można połączyć spowrotem;)

PS.Albo może odwrotnie zamiast oddzielać mu tą narzute wyciągnij ją na chama do końca z tego mesha co już masz i wtedy retopo???

Edytowane przez mafida
Napisano

Dzięki mafida!

 

może ktoś wie z kąt się biorą i jak się pozbyć tych białych poligonów, to chyba coś z teksturą czy raczej vertex paint?

 

clipboard01y.jpg

Napisano

wygląda jakbyś albo pomalował, albo nadał poligonom inny materiał. Co do pierwszego to wchodzisz w menu color i tam pykasz w Clear/ Jak to drugie to chyba musisz mieć subtool mastera i tam nacisnąć przycisk fill i odznaczyć wszystkie opcje.

Napisano

Dzięki morte, trochę się jeszcze gubie w przypisywaniu subtool'om materiałów i tekstór zawsze to działa jakoś nie tak jak powinno

 

Ludzie narzekają na interface Zbrusha i jest w tym trochę prawdy

 

a tutaj co zrobiłem dzisiejszego popołudnia, na początku zwątpiłem jak robiły mi się same gluty ale później sięgnąłem po nowy pędzel CLAY TUBES bardzo fajnie mi się nim rzeźbi jak sama nazwa wskazuje coś jak w glinie.

 

swmarcin2.jpg

Napisano

Wygląda coraz fajniej,clay tubes to podstawa,ja właściwie prawie wszysto nim robię a tutaj jak celem jest kamienna rzeżba to tym bardziej się przyda żeby uzyskać efekt figury a nie ciała człowieka,może jeszcze flatten brush się przydać ...

Napisano

no bardzo miło idzie! tu i tam jeszcze pogłucone ale w miejscach gdzie widać ze pracowałeś claybrushem wygląda bardzo dobrze.

Napisano

Dzisiaj porzeźbiłem sobie trochę bo chcę jak najszybciej zmierzyć się z tym zadaniem. Starałem się rzeźbić jak najdokładniej ale chyba nie ma sensu niektórych parti bo będę i tak robił retepo i podrzeźbiał od nowa

 

mam kilka wątpliwości

 

Czy ręce, tę pochodnię i czapkę robić z zsphere lub może zrobić base masha w maksie i importować, a może dążyć do tego aby wszystko było w jednej siatce tylko nie wiem czy tak dobrze pójdzie mi z retepo z zbrushu żeby ładne siatki zrobić dla tych elemętów

 

Nadal myślę nad podziałem: suknia dolna, górna część, głowa odzielnie, ręcę, czapka

 

zobaczymy jak będę sobie radził z retepo w zbrushu

 

zbrushdocument4.jpg

Napisano

Ok,w sumie masz już prawie całą postać więc nie warto już się rozdrabniać i lepiej chyba bedzie zrobić całe retopo od razu bez bawienia się w subtoole.Teraz co do siatki-myślę że możesz śmiało zrobić gęściej,zwłaszcza na butach chyba aż za dużo zaoszczędziłeś.Następna sprawa- spróbuj bardziej podążać siatką za kształtami modelu.Teraz topologia wygłąda jak szachownica naciągnięta na model.Spróbuj innego podejścia-obuduj siatką jedną dużą zmarszczkę,potem drugą gdzieś w okolicy a dopiero potem kombinuj z łączeniem tych dwóch elementów ze sobą.Będzie napewno trochę więcej motania ale w efekcie topologia będzie o wiele lepsza i przy dalszym rzeżbieniu będziesz miał mniej problemów.Acha przed retopo warto zmienić materiał na fast shader i w menu render,w zakładce preview shadows zmniejszyć sobie object shadow (nawet do zera)-będziesz miał o wiele lepszą widoczność -zwłaszcza w zakamarkach modelu np w rękawach.Co do dłoni i czapy to myślę że jak zrobisz nową siate to potem będzie już łatwiej je dorzeżbić,siatki tam nie musżą być jakieś super,byle było wystarczająco gęsto(i tak nie będziesz go animował) a oryginał przecież też jest wykuty z jednego kawałka...

Pozdr:)

Napisano

Trudno było mi się zdecydować czy próbować robić razem z całą postacią ręce czy robić od dzielnie. Jednak robię od dzielnie tylko tak zamaskowałem dziury w tych miejscach. Teraz kolej na głowę będę próbował zrobić ją połączoną z tułowiem

 

zbrushdocument2aa821352.jpg

Napisano

Dzięki! postaram się Levus

 

wczoraj wieczorem byłem tak zmęczony RETEPO ze wrzuciłem sobie high poly do maxa i próbowałem coś wyrenderować

 

dzisiaj wezmę się za kościółek który trzyma święty

 

firstt.jpg

Napisano

no panie inspirujesz... żeby tak doba miała 48 godzin, to by człowiek sam zasiadł i wreszcie się tego Zbrusha zaczął uczyć.

 

Czekam na up'y - jako nie wtajemniczony - jestem pod wrażeniem.

 

podziel się wiadomością który to model w zbrusu twój i ile mniej więcej się tym zajmujesz już (ogólnie).

  • Like 1
Napisano

Wypas, fajnie ze zachowujesz klimat rzeźbiarski, nie ciągnij max realistycznie.

 

Jedyna uwaga to do tej kapliczki która on trzyma, w rzeczywiści nie jest ona wpełni przestrzenna, jak się przyjrzysz zdjęciu, jest ona lekko spłaszczona w pseudo perspektywie.

Napisano

Powinieneś zaostrzyć krawędzie fałdek i dorzucić te, które załamują się głębiej. Poza tym jest to rzeźba z kamienia i bardziej niż gluta spodziewałbym się płaskich powierzchni i ostrzejszych kantów.Radziłbym poszukać jakichś zbliżeń i obczaić jak te fałdki z bliska wyglądają.

Napisano

Ładnie ci idzie ale proporcje się kłaniają. Ten tu to jakiś bombastik a na focie jest chudy. Zrób mu wcięcie po jego lewej stronie jak należy. Co do kapliczki to hrynyma ma rację.

Napisano

Bardzo trudna jest ta rzeźba, rzeźbienie fałdek to prawdziwa masakra jeśli się ma tylko 2 zdjęcia a resztę trzeba sobie wyobraźić

mam nadzieję że jak przebrnę przez to następne pójdą łatwiej

 

może ktoś ma jakieś fajne presety brush'y mam kilka ale może macie lepsze patenty na fałdki

 

zbrushdocument.jpg

By Tymbeusz

 

pozdrawiam

Gość Morte
Napisano

Co do fałdek to ja lubię stosować flatten brush z nastawionym brush mode tak na 20 - 30. Dobrze się to nadaje do zarysowywania ogólnych form fałd, przy mniejszych detalach i zmarszczach ciągnę tym i standardem. Ostatnio też próbowałem tych brushy co to mafida podał, one też dają niezły efekt.

 

A sama rzeźba bardzo fajnie idzie, ale nie wiem czy jego lewa rea z a bardzo wykręcona nie jest.

Napisano

Wygląda już bardzo fajnie,może tylko w paru miejscach troche pincha by mu się przydało.W paru miejscach pogłębić zmarchy(zwłaszcza pod jego prawym rękawem bo wyglada trochę jakby się z noga zrósł) no i lewa reka faktycznie trochę gumowato wyszła-tak jakby się wygięła sama dłoń a nie tylko nadgarstek.Do standard brusha przy zmarchach warto dodać troche grawitacji w odpowiednim kierunku- tak ze 40 w dół albo w bok zależy od zmarchy...i ewentualnie brush mod od razu ze 30 coby się zara pinchowało;)

Napisano

Dzięki za pomoc mafida i Morte

tę rzeźbę jeszcze będę odpicowywał ale generalnie już blisko finiszu

 

Gorzej że mam 3 kolejne w tym następna najtrudniejsza, powoli próbuje sobie rozpisać, rozrysować jak ta rzeźbę zrobię.

Pierwsze zrobię korpus tego świętego, następnie od dzielnie szatę i dodatki

zastanawiam się nad użyciem zsphere a nie robiniem siatke w maxie

 

stanislawmesure.jpg

By Tymbeusz

Napisano

Dawno nie wrzucałem upów, a są robię kolejną 3 postać, nie muszę ich na razie wykańczać ale dobrze by było aby były w zaawansowanym stadium do pokazania jakiemuś tam ważnemu konserwatorowi.

Zaraz zabieram się za dormodelowanie krzyża i kwiatka. Kiepska jakość obrazka niestety i tylko jedno ujęcie.

 

kapucynek.jpg

Gość Morte
Napisano

ten mniej mi się już podoba(chodzi o odwzorowanie oczywiście) głowa powinna miec pardziej pociagły kaształt, być bardziej zgięta ku lewemu barkowi, i ciut bardziej przechylona do tyłu. cała postać wydaje mi się barzdiej przysadzista niż swięty z fotografii. łuk brwiowy na obrazku zdaje sie tworzyć jedną ładna krzywizne, u ciebie inlia brwi-nasada nosa zdają sie tworzyć sinusoidę.

Pozdrawiam1

Napisano

Podobny,ale oryginał wydaje się trochę smuklejszy.Głowę mógłbyś razem z barkami do góry wyciągnąć i odchylić do tyłu.Lewa dłoń na zdjęciu jest pod innym kątem i jeszcze ta płaszczyzna na szacie pod jego lewym kolanem - na fotce jest dłuższa-więc albo kolano wyżej albo dół szaty niżej.Może spróbuj wrzucić fotkę jako subtoola przez image plane w zbrushu i tam porównać proporcje modelu z włączonym transparency?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności