Skocz do zawartości

Wiatrak


Razer

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem w końcu założyć jakiś wątek w WIPie który zmotywuje mnie do pracy i przy okazji pomoże nauczyć się przeróżnych dziwnych rzeczy. W ramach odpoczynku od cukierkowatych archwizek zajmę się zbudowaniem brudnego, średniowiecznego wiatraka. Inspiracją stał się śliczny wiatraczek który mignął mi ostatnio w Van Helsingu, tutaj akurat palony przez tłum rozwścieczonych wieśniaków:

 

wiatrakvanhelsing.jpg

 

Z samym wiatrakiem mam nadzieję jeszcze jakoś sobie poradzić bez kompromitacji, ale zrobienie jakiegoś ciekawego otoczenia będzie sporym wyzwaniem - do dziś umiem robić tylko ładne, równo przystrzyżone trawniki przed domkami jednorodzinnymi :)

 

Na początek szybki model dla ustalenia ogólnych proporcji, potem trzeba będzie zrobić sobie małą bibliotekę drewnianych elementów i zacząć mozolny proces budowania :)

 

wiatrak01p.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 39
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Dzięki za zainteresowanie :) Co do referencji to ten wiatrak na tyle mi się spodobał że nie szukam specjalnie żadnych innych zdjęć itp, mam jeszcze takie ujęcia "detalu". Więcej mi nie trzeba, czego nie widzę to sobie najwyżej zmyślę.

 

wiatrakvanhelsing2.jpg

 

wiatrakvanhelsing3.jpg

 

Będę pewnie chciał porozrzucać dokoła trochę śmiecia, jakieś deski, beczki, worki itp, wszystko w klimacie porzuconego i opuszczonego miejsca. Jako inspirację muszę też wspomnieć TEN wątek, gutekfiutek pokazał bardzo fajne domki które zaczęły zaprzątać mi głowę odkąd je zobaczyłem. Przypomniały mi się czasy gdy grałem w papierowego Warhammera, nostalgia zrobiła swoje i postanowiłem sam pogrzebać w tych klimatach :)

 

Udało mi się przebrnąć przez podstawy unwrapa i wymodziłem kilka beleczek. Tekstury są tymczasowe i będę nad nimi dokładniej pracować po wymodelowaniu i zmapowaniu całej bryły.

 

belki01.jpg

 

Wystrugałem też prościutką deskę na którą nałożyłem blendmaterial z dirtem który rozjaśnia krawędzie desek, dzięki temu nie muszę tych przetarć malować na teksturze.

 

deski01.jpg

 

Inna sprawa że nie wiem jak się zabrać za oteksturowanie tych desek żeby nie miały identycznego wzoru. Plan mam taki żeby stworzyć sobie płaszczyzny po 15-20 desek (zattachowane w jeden obiekt) którymi obłożę ściany wiatraka, a potem będę sobie ew. pojedyncze deski wyginać i łamać w ramach uszczegóławiania. Możliwe że skończy się na jednej dużej teksturze na ten zestaw desek, zrobię dwie albo trzy wariacje i będę je potem obracać i flipować dla niepoznaki :)

 

A, jeszcze takie kłody całkiem fajnie się ciosało, ale są zbyt chaotyczne na wiatrak więc posłużą co najwyżej za okoliczne śmieci.

 

klody01.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Materiał nie ma w sobie nic specjalnego, lekki reflect z glossem i fresnelem, tekstura z cgtextures.com i lekki bump. Trudniej było zunwrapować model który wymodziłem, ostatecznie wyszedł koszmarny layout uv-ek ale tekstura wygląda w miarę poprawnie. Inna sprawa że kolorystycznie nie pasuje mi to do sceny więc pewnie trochę ją zmienię, za bardzo kojarzy mi się z morzem i plażowymi klimatami.

 

klodamaterial.jpg

 

Stworzyłem sobie taki zestaw desek jako jeden obiekt, po skopiowaniu i poodwracaniu nawet nie razi żadna powtarzalność tekstury. Później spróbuję jeszcze zróżnicować lekko każdą deskę przy użyciu modyfikatora "material by element" i kilku różnych wariacji tekstury. Chyba. Sam nie wiem jak się za to zabrać, póki co robię to co w miarę umiem czyli modeluję :)

 

deski02.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa pytanka :)

 

Po pierwsze to jak przebrnąłeś przez początki uwv ? Jakiś tutek ?

 

No i po drugie, to jak budowałeś ten wiatrak ? Deseczka po deseczce ? Czy może jakiś szybszy myk ? I czy sam zmieniałeś każdą jedną deskę aby nie był identyczne ?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zernat - co do unwrapa to tak naprawdę nie jest to aż takie trudne, poczytałem kilka na szybko wyguglowanych tutoriali żeby w ogóle wiedzieć co i jak, fajnie jest to wytłumaczone chociażby tutaj

Wiadomo że ledwie liznąłem temat, gdyby moje unwrapy zobaczył jakiś spec od gameartu to pękł by ze smiechu, ale spełniają podstawową rolę na której mi zależało :)

 

Co do budowy wiatraka to niestety jest z tym trochę babrania i można powiedzieć że "jest robiony deseczka po deseczce", bo każdą jedną musiałem przynajmniej raz dotknąć. Na szczęście zastosowałem kilka myków które drastycznie przyspieszyły ten proces i muszę powiedzieć że budowanie było całkiem przyjemne i sprawiło mi o wieeele więcej twórczej radości niż z początku przypuszczałem :)

 

Spokojna głowa, dołączę jakieś poglądowe screeny z procesu budowy jak tylko ogarnę większą porcję materiału.

 

Lucek - dzięki za wzmiankę o tym ekspresjonizmie, nie słyszałem o tym wcześniej a z tego co widzę (po pobieżnym wyguglowaniu) może być ciekawe. Poczytam sobie, poczytam.

 

Stan na dziś, zrobiłem też dachówki ale trochę źle się do nich zabrałem i zrobię je od nowa troszkę innym sposobem.

 

wiatrak03.jpg

 

I z próbnym materiałem.

 

wiatrak04p.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w szoku ;] ile tych deseczek, ja jestem w ogole poczatkujacy i dopiero ucze sie od paru dni modelowania i jak widze swoje dziela a to tutaj to mam ochote zabrac zabawki i isc do domu ;]]

 

Ale z mila checia bede obserwowal Twe poczynania, projekt bardzo ciekawy i widze ze wykonanie bedzie niczego sobie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za 'komcie'. Czasu wolnego ostatnio było mniej więc dopiero teraz daję jakiś update, rozbudowana góra i poprawiony dół.

 

wiatrak05.jpg

 

wiatrak07.jpg

 

wiatrak06.jpg

 

Teraz będę kończyć skrzydła, potem poprawię dachówkę, potem pewnie jeszcze trochę detali to tu to tam. A już na końcu zostanie dobranie i zgranie ze sobą tekstur. Dopiero wtedy wiatrak będzie gotowy i dopiero wtedy zacznie się prawdziwa przeprawa - teren, przy którym będę miał do was sporo pytań :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oho...tez mi kiedyś wiatrak chodził po głowie jak zobaczyłem jakąś prace tu na forum. Świetnie sie zapowiada jak na razie ;) Co do otoczenia to ja bym go widział gdzieś na jakiś bagnach, pośród krzaków, nieco porośniety mchem moze bluszczem gdzieniegdzie.....troche taki klimat z Wiedzmina 1 na bagnach. No i dodałbym light shafty/ god rays (sorki nie wiem jak to sie po polsku nazywa). Tak czy siak powodzenia, bede obserwował!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, grafika z pierwszego Wiedźmina wciąż jest dla mnie mega klimatyczna, uwielbiam ją i jest dla mnie ogromną inspiracją :)

 

Co do terenu to mniejsza z tym jaka to będzie lokacja (las, bagna, pole, tundra) jestem w stanie zrobić nawet dwa czy trzy warianty. Traktuję to raczej jak naukę różnych metod robienia terenu więc im więcej typów tym lepiej. Kto wie, może nawet pokuszę się o wersję zimową. Takie studium modelowania i teksturowania environmentów. Mam nadzieję sam dużo się nauczyć i przy okazji opisać to wszystko na forum dla wszystkich zainteresowanych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Haha, myśleliście że już po wiatraku, co?! Nigdy!

Po wielu dniach (no dobra, miesiącach) ta drewniana ruina znowu trafiła do mojego viewportu. A przez ten czas działo się sporo: był Skyrim, święta, wstrętne zlecenia komercyjne co by na chleb zarobić, że nie wspomnę o tragedii którą będę wspominać jako "Wielką Katastrofę 2011-go" czyli zwarciu instalacji elektrycznej, uszkodzeniu płyty głównej, dysku sieciowego i telewizora (dramat). Nie bujam, naprawdę, to wszystko miało miejsce i nie jest żadną wymówką ;) A teraz udawajmy że ostatnie trzy miesiące nie istniały i jakby nigdy nic przejdźmy do meritum.

 

Dorobiłem kilka detali, przede wszystkim śmigiełko, balustradkę i gont na parterze. Geometrię samego wiatraka w gruncie rzeczy uznaję za skończoną, po prostu nie chce mi się już nad tym dłużej dłubać :) Muszę jeszcze popracować nad materiałami, bo nie bardzo mi się podobają. Chcę lekko zróżnicować rodzaje drewna - jedno na deski "ścienne", drugie na wszystkie słupy i belki, trzecie na gont.

168bseb.jpg

 

Teraz zacznie się prawdziwa zabawa - muszę zrobić jakiś wypasiony teren. A nie będzie to łatwe biorąc pod uwagę fakt że jedyne doświadczenie jakie mam to robienie ślicznych płaskich trawników do wizualizacji. Chcę zachować teren mniej więcej zgodny z oryginałem, czyli wzgórze, urwisko, trochę krzaczków i fotka gór w tle.

 

Pamiętam też o obiecanych tutorialach, będą, będą, wszystko w swoim czasie (taa, w maju ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie to wygląda, jakoś mnie ominął wcześniej ten wątek. A szkoda.

Nie które deski sprawiają wrażenie jakby były tylko brązowe nie miały textury. Ale może to tylko wrażenie.

Wydaje mi się że fajnie było by utrzymać w klimatach screenu z tego filmu (?) Czyli otoczyć to tłumem wieśniaków i troche podpalić , chyba że masz taki plan bo nie czytałem całego wątku.

Powodzenia pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt, część z tych desek ma teksturę drewna z bardzo małymi i delikatnymi słojami, dlatego wydaje się że to czysty kolor - będę je jeszcze poprawiać. Dodawanie ludzi i ognia to póki co za wysokie progi, na razie skupię się na samym environmencie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Progresu w pracy nie ma, ale znalazłem kilka chwil na sklecenie obiecanego tutoriala.

 

Przygotowując się do pracy chciałem pójść po jak najmniejszej linii oporu, osiągając przy tym najlepszy możliwy efekt - jak zawsze :) Zacząłem od prostego modelu deski. Skopiowałem ją kilka razy i odpowiednio zmapowałem, dość chaotyczny unwrap widać poniżej. W ten sposób za jednym zamachem otrzymałem kilka desek z tego samego drewna a każda wygląda unikalnie.

 

tut01.jpg

 

Teraz mogłem sobie przygotować kilka różnych tekstur drewna żeby nie powtarzać ciągle jednego wzoru, użyłem trzech tekstur przygotowanych tak by każda pasowała do mojego unwrapa.

 

teksturydesek.jpg

 

Do gotowego modelu z desek (wszystkie deski attachowałem do jednego obiektu) przypisałem modyfikator MaterialByElement, który losowo nakłada materiały na elementy, w moim przypadku 1 element = 1 deska. Miałem 3 różne tekstury, więc stworzyłem Multi/Sub-Object material z trzema materiałami, a w modyfikatorze ustawiłem dystrybucję na równo, po 33% na każdy materiał.

 

tut02.jpg

 

Dzięki takiemu setupowi mogłem w dowolnym momencie zmieniać sobie tekstury drewna na modelu. Wystarczyło tylko wporwadzić zmiany w materiale Multi/Sub-Object lub w modyfikatorze MaterialByElement.

 

Aby dodatkowo urozmaicić deski dodałem przetarcia na krawędziach. Nie chciało mi się ich malować na każdej teksturze której chciałbym użyć, więc musiałem ratować się materiałem proceduralnym. Stworzyłem VRayBlendMaterial, jako bazy użyłem mojego Multi/Sub-Object z trzema rodzajami drewna, a do slotu Blend amount dałem VRayDirt, w nim regulowałem zasięg jaki wytarcie ma objąć. Coat material to materiał w miejscu wytarcia, eksperymentowałem z najzwyklejszym materiałem z jasnym i ciemnym kolorem diffuse.

 

tut03e.jpg

 

tut05.jpg

 

To tyle jeśli chodzi o materiał, w podobny sposób można sobie poradzić z dachówkami/gontem. Pozostałe elementy (belki, słupki itp) teksturowałem tradycyjnie.

 

Zastanawiałem się też jak szybko zbudować wiatrak z tych desek, w dodatku nie chciałem żeby wszystkie były równiutkie. Poniżej możecie zobaczyć jak ostatecznie sobie z nimi poradziłem. Jak napisałem kiedyś w tym wątku nie obyło się bez ręcznego ustawienia każdej deski, ale dzięki trikowi z SoftSelection mogłem je bardzo szybko przedłużać i wyginać. Niestety przez zattachowanie wszystkich ścian w jeden obiekt pochrzaniły się lokalne koordynaty co utrudniło obracanie desek, ale przynajmniej nie musiałem przełączać się między różnymi obiektami żeby modyfikować deski co znacznie przyspieszyło pracę. A, na bryłę z desek można też walnąć modyfikator noise, zawsze to jakieś dodatkowe urozmaicenie.

 

[video=youtube;SQ-aimg1Tuw]

 

Filmik jest przyspieszony, ale to co na nim zrobiłem zajęło mi 9 minut. Patrząc na ilość desek do obrobienia w całym wiatraku taki proces może się wydawać nudny, ale tak naprawdę sprawia wiele kreatywnej frajdy.

Edytowane przez Razer
  • Like 2
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za komentarze i za +repki, cieszę się że tutek się przydał :)

 

Oleksiak - że też na to nie wpadłem, dobry pomysł, na pewno go wykorzystam!

szczawik - nie wiem jakie inne tutki mógłbym przygotować, poza tymi deseczkami moje umiejętności nie wykraczają poza średnie standardy forum ;) Ale w razie czego to ja bardzo chętnie.

 

Wiem że miałem się zabrać za teren, ale z racji że nie wiem z której strony go ugryźć to odwlekam to jak się tylko da. Poza tym ostatnio wolny czas wypełnia mi World Of Tanks, ehh nie jest łatwo być graczem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wiadomo, moze dla wymiataczy w temacie to nic ciekawego, ale takie tutki sa strasznie pomocne dla przecietnego zjadacza chleba jakim jestem ja i pewnie kilku by sie jeszcze znalazlo :D kazdy tutek z mila checia przerabiam, bo zawsze cos nowego wskoczy do glowy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności