Skocz do zawartości

Teczka 3D : Samochody


Akierek

Rekomendowane odpowiedzi

OK, taka refleksja na temat renderu:
popatrz na to:
BMW-X7-M.jpg

Widzisz jak te gradienty ładnie podkreślają ostre krawędzie karoserii? Proponuje ćwiczenie w studyjne oświetlanie 🙂 

W outdoorowym renderze asfalt zdecydowanie do wymiany - za mocny kontrast i za bardzo rozciągnięta mapa. Wywaliłbym tez ten murek - niepotrzebnie swoim kolorem odciąga uwagę, nie on powinien być tutaj najważniejszy. No i ta HDRka uwypukla niedociągnięcia modelu - lub mocny reflaksyjny lakier, trudno ocenić. Ten blik w okolicach przedniego nadkola psuje mocno odbiór modelu IMO.
Jak robisz dla siebie to zrób mata a niedociągnięcia może nieco się zniwelują 🙂 albo metalika - byle nie chrom 😉 
attachment.php?attachmentid=2967466&stc=


No i ciśnij dalej. Powodzenia 🙂 

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.05.2023 o 11:01, Akierek napisał(a):

bmw_x7_suv5_16.png

To ujęcie bym rozwijał - znaczy światło i czyste tło. A przede wszystkim refleksy. Jest ich niewiele co czyni render eleganckim a przy okazji mniej widać, że siatka się się powyginała przez subdiva. 

Białe tło z ostatniego posta jest przepalone . Nie ma tam żadnych gradacji koloru - zerknij jak to zrobili w przykładzie jaki ci wkleiłem w poprzednim poście. Zaóważ te ładne przejścia tonów z ciemniejszego w jaśniejszy - bardzo płynne. 
No i karoseria wyszła ciemna a światła jest tam tyle że nie jeden jaskrowiec widział by jak w dzień. Rzuca się to bardzo jak patrzymy na niemal nieistniejący cień pod autem. Kontrasty są fajne ale tu jest zbyt duża różnica pomiędzy kolorem samochodu a tłem. Osobiście nie dałbym czarnego auta na białe tło... chyba że takie dostałbym wytyczne lub auto miało mocny mat - może wtedy...
Duzo bardziej ciekawsze IMO było by niedopowiedzenie sylwetki - coś ala to:
img_0584q935.jpg

EDIT:
No i ten ostatni renderek całkiem całkiem! Znaczna poprawa!

Edytowane przez Mortom
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Akierek Mój drogi... dokładnie tak jest. Dlatego ładuj tony zdjęć samochodów na dysk.. i próbuj odwzorowywać ich setup oświetlenia. Tylko tak napakujesz sobie głowę dobrymi wzorcami i rozwiązaniami (jak te nieszczęsne AI co tyle sie o nim mówi). 🙂 Nie zapomnij publikować postępów aby dostać feadback i lecisz z koksem 🙂 

Edytowane przez Mortom
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie nad czym Ty się skupiasz, na renderze czy na modelu? w obu przypadkach jeszcze masz maraton do pokonania. popatrz sie na to i sam zaznacz sobie na obrazku bledy ktore zrobiles. to na pewno nie jest ten model samochodu, który probujesz zrobic. jesli chcesz zrobic dobry render to po prostu zrob "kopie" renderu z ktoregos obrazka wyzej(ta biala beemka)- uzyska zblizony efekt jesli chodzi o oswieltlenie i materialy. co do modelu-nie bedziesz do konca zycia wrzucal tutaj probek i czekal az ktos ci palcem pokaze bledy. jesli do tej pory po ktoryms tam modelu nie jestes w stanie zrobic autokorekty, samokrytyki, lub po prostu nie widzisz bledow ktore popelniasz to tego maratonu nie ukonczysz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Hej,zrobilem sobie jeszcze jeden renderek, mysle ze ten chyba najlepszy ze wszystkich dotychczasowych.

Poza tym poprawilem bok, i tyl. Nie zwracajcie uwagi na ten uskok na ostrej linii na boku, postaram sie to poprawic ;D

 

green_dark_bmw_1.jpg

Edytowane przez Akierek
  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że przy ostatnim zleceniu miałem trochę zabawy przy oświetleniu pojazdów, to spróbuję coś doradzić w miarę swoich możliwości.

Ogólnie w oświetleniu masz straszny chaos, a przez to światła zamiast podkreślać kształt auta, to powodują, że wydaje się, że powierzchnia jest pogięta i nieprawidłowo wymodelowana. Usuń wszystko, nie używaj HDRki (jeśli używasz) i zacznij od dwóch źródeł oświetlenia. Daj jedno na front, a drugim podświetl sobie ładnie od tyłu kontur auta. Jak te dwa ładnie ustawisz, to wtedy dokładaj kolejne do miejsc, które wypadałoby doświetlić (maska, felgi itd.) Lepiej prościej, a ładniej, niż nawalić wszystkiego ile wlezie i przez to zatracić charakter pracy.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cytat

wydaje się, że powierzchnia jest pogięta i nieprawidłowo wymodelowana.

Niestety nie wydaje się, tylko tak jest. Model jest bardzo słabo wymodelowany, pokrzywione powierzchnie w dodatku pogubione są proporcje np. przednie nadkole jest dużo większe niż tylne. Cały tył jest jakoś dziwnie uwypuklony itd.
Jeżeli chcesz poćwiczyć renderowanie to weź jakiś porządny model i na nim trenuj np. tu są darmowe w super jakości https://wirewheelsclub.com/ 

grabilla.Uh1124.png

  • +1 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem, ale jak dla mnie poprawianie tego modelu nie ma sensu jeżeli chcesz mieć dobry rezultat. Tu leżą podstawy, teraz spojrzałem na wcześniejsze etapy i widzę dlaczego ten tył jest taki dziwny i proporcje są zachwiane. Niestety ale tu trzeba by zrobić kalibracje od nowa, albo użyć dobrych blueprintów. W tej chwili za duża jest rozbieżność między zdjęciem w tle a modelem, zwłaszcza w tylnej części. Np. na tym screenie to dobrze widać - gdzie tylne koła na zdjęciu a gdzie w modelu. Jak chcesz zrobić dokładny model ze zdjęć mając takie rozbieżności w głównych proporcjach? Jak tu np. wyciąć dokładnie lampę, żeby kształt się pokrywał ze zdjęciem? no nie da się, cały tył trzeba robić "na oko".

bmw_x7_suv21.png.c68b01836e81fc2bcbcd5ef 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki panowie!

@pecet - masz racje, w sumie problem jest taki ze nie wiem skąd wziąc dobre blueprinty do tego auta. Bo kalibracji mi sie juz nie chce robic.

@Araiel - okej, wrzucam w tym poscie

 

Dodatkowo wrzuce jeszcze to co poprawilem w modelu, nadkole jeszcze nie poprawione , ale tyl juz lepszy

Beemka_1.jpg

Beemka_1_siatka.jpg

Beemka_2.jpg

Beemka_2_siatka.jpg

Beemka_3.jpg

studio_bmw.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrob sobie screeny modelu z kilku widokow, zaznacz na nich bledy ktore widzisz i uwazasz ze trzeba poprawic, opisz je tzn. dlaczego poprawic/zmienic. jesli wychwycisz 90%+ to moze cos z tego bedzie jesli mniej to lepiej zajac sie czyms innym i nie tracic czasu swojego i innych. to ze tyl wyglada lepiej nie znaczy ze jest dobrze zrobiony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki self correcting pass 😉 jest ważny, fakt. 
Ale jak chłopisksko chce sie czegoś nauczyć to musi pytać 🙂 Jak chcecie forum tylko dla full profesjonalistów to najlepiej je zamknijmy i zajmijmy sie uprawą buraka cukrowego czy rzepaku. 
Nikt od razu nie wyłapie 90% swoich błędów na 
początku swojej drogi, to proces do którego dochodzi się po przepracowaniu ładnych paru setek godzin.
Tak że nie patrz na tych malkontentów 😉
 Poprawiaj błędy i modeluj dalej. Jak nie ten model to kolejny wyjdzie lepiej. Czasem dobrze dostać zimny prysznic ale ważne aby sie po nim pozbierać i iść dalej 🙂 

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model, nie da się ukryć, jest daleki od dobrego względem referencji. Trzeba jednak przyznać, że jakość modelu jest lepsza niż tych z początków wątku, więc jest rozwój. Każdy rozwój jest dobry, każdy rozwija się w swoim tempie. Ale stawianie ultimatum "znajdź ileś błędów, jak nie to wypad" jest niemiłe 😛 Raczej my tutaj poświęcamy swój wolny czas, na to by ktoś mógł się rozwinąć, wytykając w miarę kulturalnie błędy. Jeżeli ktoś uważa, że szkoda jego czasu na to, to może jednak powinien iść w płatne mentoringi, albo po prostu ominąć wątek.

Pomijam tutaj, czy osoba pod krytyką, bierze ją pod uwagę.

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje @Mortom @blood_brother za obronę mnie, w niczym nie sprowokowanego ataku ze strony innego uzytkownika na mnie.

Jest to dolujące , że można tak zniechęcać do dalszej pracy jak to zrobił @drakul. Choć ja sie nie gniewam kazdy ma prawo do swojego zdania. Ale sie nie poddaje też i walcze dalej :).

Tył już poprawiony, (chodzi mi o zderzak oczywiscie, wytniete otwory pod dyfuzory, i juz tak nie oddstaje. Poprawilem ponadto: nadkole przednie, zmniejszylem je, kat zagiecia konczenia sie przedniej lampy, wyrownalem powierzchnie na przednim zderzaku, glownie mam na mysli ta czesc pol okregu pod swiatlami (lampa). ostra linia na przednim slupku tez poprawiona oraz pobrugiony tylny slupek

back_view_bmw.jpg

bmw_x7_suv5_30.png

bmw_x7_suv5_35.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a gdzie tu atak? placz nic tutaj nie pomoze i nie spowoduje ze model nagle zrobi sie lepszy. chcesz powiedziec ze dlatego ze cos napisalem to sie zaczynasz poddawac i zniechecac? pokaz lepiej swoja warstwe z bledami ktore sam zauwazyles. cos tam poprawiles. zostaw te rendery, wrzuc mape zebry i material metalu i patrz jak sie ukladaja odbicia. moze zaczniesz widziec te krzywizny. zacznij od wyprostowania lini na przerwie miedzy przednimi a tylnymi drzwiami. zabaw sie w " znajdz 10 roznic na obrazku". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu się trochę z Drakulem zgodzę, że przydałoby Ci się zablokować opcję renderowania na jakieś pół roku. Może wtedy byś dociągnął model do poziomu, który faktycznie warto by było męczyć renderowaniem. Jeżeli chcesz się skupić na renderowaniu, ok, żaden problem, ale weź gotowy model, jak już ktoś wspomniał, bo wtedy będzie miał większą kontrolę nad co się dzieje. Nie będziesz się zastanawiał, czy to wina złego renderu, czy kiepskiego modelu.

Postęp widać, owszem, ale przy każdym modelu ktoś zwraca Ci uwagę, że model mocno odbiega od wzoru. I niestety często widać, że nie bierzesz sobie specjalnie tych uwag do serca, tylko dalej modelujesz jak Ci prościej/wygodniej, czy jak Ci się wydaje, że coś wygląda. A mógłbyś np. wybrać kawałek auta, niekoniecznie całe auto, bo to dość przytłaczające wyzwanie, obsypać się zdjęciami, albo wyjść na dwór i znaleźć takie auto. Przyjrzeć się temu, zastanowić nad płaszczyzną i kształtem, a nie rzucić okiem i uznać, że wszystko się wie. W tej dziedzinie liczy się przede wszystkim umiejętność analitycznej obserwacji, tak referencji, jak i tego co się robi.

Drakul może nie przebierał w słowach, ale jednak zwrócił ogólnikowo uwagę na niedociągnięcia modelu, a najlepszy render nie ukryje jego wad. Tu nie chodzi, żeby się klepać po plecach i mówić "stary zajebiście", gdy tak nie jest. Tu chodzi, żeby się kopniakach w dupę wybijać dalej do przodu 🙂 No chyba, że oczekujesz klepania po plecach i zachwytów ze wszystkiego co robisz, to wtedy raczej pokazuj tylko rodzinie. No chyba, że patola to wtedy nie 😛

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie ja wiem wszystko i nie oczekuje klepania po plecach, po prostu po czulem sie urazony tym co napisal drakul ze jak nie znajde iles tam bledow to zebym sobie dal spokoj... No ale dobra przejdźmy do meritum, czyli screenow z polyskliwym materialem, tak jak pisal drakul wrzucam z tym materialem. Moze mi cos podpowiecie ewentualnie co gdzie jest krzywo, bo ja juz troche poprawilem, ale bede szukal dalej nie rownosci

zebra_bmw_1.jpg

zebra_bmw_2.jpg

zebra_bmw_3.jpg

zebra_bmw_4.jpg

zebra_bmw_5.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ej, dobra, ale teraz trochę poważniej. Na prawdę nie widzisz, że w sumie naciągając to tylko środek maski jest względnie prosty, a cała reszta mniej lub bardziej faluje? Nie wspominając o dużych rozbieżnościach krzywizn względem wzoru? Chociażby szerokość przetłoczenia nadkola w okół koła u Ciebie nie jest jednakowa na całej długości. Dach ma jakieś dziwne wypłaszczenie i fale na wysokości środka przednich drzwi. Światła nie trzymają kształtu. Linie boczne proste ani równe też nie są. Tu się nawet proporcje auta średnio zgadzają. Najbliżej pierwowzoru jest chyba grill, ale w sumie i tak mu daleko do faktycznego wyglądu jak na prawdziwym aucie. W sumie od miesiąca siedzisz tylko nad renderem, gdy nie ma tu czego renderować.

Nie wiem z czego to wynika. Czy z braku umiejętności i rozumienia modelowania per se, czy braku umiejętności obserwacji i autokrytyki, nie mnie oceniać.

Jeszcze raz powtórzę. Weź sobie kawałek auta, czy jakiś inny mniej skomplikowany obiekt, który przede wszystkim jest dobrze udokumentowany i nie ma problemu z referencjami. Niech to będzie nawet jakaś broń, czy maszyna. Skup się na samym modelowaniu, wspieraj się milionem materiałów na youtubie i podobnych serwisach. Wal jak w dym po krytykę na forum, ale litości, trochę krytycznego spojrzenia na własne modele, a nie pokazujesz model, który mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, jest daleki od dobrego, i prosisz, żeby pokazać co jest krzywo. Możesz nawet powiedzieć coś w stylu "widzę, że zderzak jest krzywy/coś jest z nim nie tak, ale nie widzę do końca gdzie/dlaczego".

Ewentualnie ciśnij model do końca. Pobaw się trochę renderem i jedź z kolejnym modelem. Siłą rzeczy każdy kolejny powinien być trochę lepszy.

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Ewentualnie ciśnij model do końca. Pobaw się trochę renderem i jedź z kolejnym modelem. Siłą rzeczy każdy kolejny powinien być trochę lepszy.

Problem w tym, że ten model jest gorszy od poprzedniego, bo tamte przynajmniej jako tako miały poprawne proporcje ogólnej bryły. Ten nie dość, że cały jest krzywy to jeszcze ma zniekształcony ogólny kształt. Dałby się to naprawić (proporcje) bo już spotykałem się z takimi błędami przy modelowaniu z samych zdjęć. FFD z 3ds max czy Lattice z blendera potrafią uratować taki model, jednak tu nie ma o co walczyć bo jak zauważono brak tu chociażby jednego poprawnego, nie pokrzywionego elementu.

 

Cytat

bo ja juz troche poprawilem

No właśnie nie. To, że przesunąłeś kilka vertexów nie znaczy, że coś jest poprawione. Poprawić to znaczy zmienić coś tak, żeby ze złego kształtu zrobić poprawny, a nie zły w inny sposób 😉
 

Edytowane przez pecet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza umiejętnościami "widzenia" referencji, proporcji itd, o których wspominają koledzy wyżej, mogę polecić addon, który jest domyślnie w blenderze (trzeba tylko włączyć) o nazwie loop tools image.png.334546c51f0ff38c570e8a5647b47ac7.png

narzędzie relax fajnie działa na krzywych powierzchniach, zaznaczasz kilka edge loopów i ładnie je wygładza. Możesz też wymodelować bryłę pojazdu bez rozdzielania drzwi, maski, lamp i wszystkiego co ma detale, tylko najpierw kluczowe kształty i krzywizny. Następnie z kopi tego modelu wycinasz sobie bardziej skomplikowane kształty i shrink wrapujesz je na ten "guide" model. 

Może obejrzyj też sobie jakiś kurs na youtube z modelowania aut. Albo poszukać jak wyglądają siatki takich modeli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na plus - zdecydowanie mniej krzywo, poprawne proporcje

na minus - niezgodności, na pierwszy rzut oka źle wyprofilowane drzwi - porównaj ze zdjęciami linie jaką tworzy szpara między przednimi a tylnymi drzwiami

ps. koła i opony tragedia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jest progress 🙂 karoseria już nie aż taka powypadkowa - jak by prostowana u Janusza blacharza 😉 Choć nadal miejscami się wygina. Dodam od siebie że nadkola karoserii nieco straciły kształt koła. No i chyba proporcje troszkę odeszły od oryginału. Zrobiłem ci taką szybką przymiarkę rzutu bocznego. Może coś pomoże 🙂 
przymiarka.gif.767b1c8f796fc8d78aaaa4ca3025cdfb.gif

I ciśnij dalej 🙂 
Aha taki mały tip do kształtu koła - ja jak mam idealnie odwzorować koło to zawsze przy tym kształcie ustawiam sobie spaljna przed siatką. Siatka przed subdiwem to jedno  -ale dopiero po subdivie widać co sie pogięło, więc nie przejmuj się jak siatka przed subdivem nieco odjeżdża od koła. Ważne aby po subdivie było równo.

Edytowane przez Mortom
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Mortom napisał(a):

No jest progress 🙂 karoseria już nie aż taka powypadkowa - jak by prostowana u Janusza blacharza 😉 Choć nadal miejscami się wygina. Dodam od siebie że nadkola karoserii nieco straciły kształt koła. No i chyba proporcje troszkę odeszły od oryginału. Zrobiłem ci taką szybką przymiarkę rzutu bocznego. Może coś pomoże 🙂 
przymiarka.gif.767b1c8f796fc8d78aaaa4ca3025cdfb.gif

I ciśnij dalej 🙂 

Nadkola faktycznie krzywe ale z tymi proporcjami to się nie zgodze. Porównujesz zdjęcie, w którym występuje perspektywa do (zapewne) rzutu bocznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, pecet napisał(a):

Nadkola faktycznie krzywe ale z tymi proporcjami to się nie zgodze. Porównujesz zdjęcie, w którym występuje perspektywa do (zapewne) rzutu bocznego.

Jasne że występuje na zdjęciu perspektywa 🙂 i trzeba wsiąść ją pod uwagę przy każdej przymiarce. Ale tak zwany obrys boczny powinien sie z grubsza zgadzać. Np. ta ukośna linia przechodząca przez bok samochodu jest nieco niżej niż w oryginale, albo górna tylna krawędź dachu jest nieco dalej niż na zdjęciu - tego raczej nie zmienia perspektywa. Tak samo sprawa sie ma do ksztutu i umiejscowienia przednich świateł itd.   

Edytowane przez Mortom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie za szybko to wszystko idzie. Za szybko są dodane różnego rodzaju detale. Ja bym modelował to od ogółu do szczegółu (czyli najpierw jak najprostszy kształt tylko przypominający samochód, tak aby proporcje się zgadzały mniej więcej). Koła to bym sobie w ogóle podarował i nie wklejał ich. One poza obciążaniem całej sceny przy modelowaniu to nie mają zupełnie teraz znaczenia. Już to chyba wklejałem. Nie wiem czy to najlepsza metoda, ale ja taką wybrałem.


Btw. sorry za spam.bmw_clay.thumb.jpg.6e3d6324eaf23aa995099c45b8409c18.jpgetap_0.thumb.png.1f414ad1a270073e9f9f996b43a99cd8.pngetap_0b.png.8ed919120dc74f1ce2f1fae09d08d7f3.pngetap_1.png.06e3dfa3775c4399f075d43342c7e852.pngetap_2.png.94b353ba258dd7dceb63c908f9abcce4.png

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Mortom napisał(a):

Jasne że występuje na zdjęciu perspektywa 🙂 i trzeba wsiąść ją pod uwagę przy każdej przymiarce. Ale tak zwany obrys boczny powinien sie z grubsza zgadzać. Np. ta ukośna linia przechodząca przez bok samochodu jest nieco niżej niż w oryginale, albo górna tylna krawędź dachu jest nieco dalej niż na zdjęciu - tego raczej nie zmienia perspektywa. Tak samo sprawa sie ma do ksztutu i umiejscowienia przednich świateł itd.   

Perspektywa wszystko zmienia, a zwłaszcza takie krańcowe miejsca jak np. ta tylna krawędź dachu. Prosty test, weź jakiś model auta typu suv lub kombi zrób screena w orthographic view, a potem w perspective, przesuń jeszcze trochę kamerę w poziomie, w pionie bo przecież zdjęć też nie robi się idealnie centralnie i zobacz gdzie się będzie kończył dach w obu przypadkach.

Nie twierdzę, że w tym modelu wszystko się zgadza bo wiele jest do poprawy, ale tak naprawdę żeby to sprawdzić to trzeba by mieć model i dopasować widok do zdjęć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności