Skocz do zawartości

Blaza


Blaza

Rekomendowane odpowiedzi

Racja z tym różnicowaniem materiałów, ale moim zdaniem masz pilniejsze rzeczy zanim się tym zajmiesz. Patrząc na to wa jaki sposób cieniujesz, wydaje mi się, że nie czujesz sie zbyt pewnie w decydowaniu, co jest w cieniu a co jest oświetlone. Radziłbym poścwiczyć w taki sposób:

Blaza03.thumb.jpg.9194fb1a3f3e086862d9007549ee4df2.jpgPosługując sie tylko dwoma walorami, jasnym i ciemnym, rozbij sobie całość na dwie grupy: światło oraz cień. Będziesz miał mnóstwo momentów, w którymch nie bęziesz pewien, co wybrać, ale im prostrze kształty, tym łatwiej Ci będzie zdecydować, co ma być w świetle, a co w cieniu. Najlepiej ćwicz to na gipsowych odlewach oświetlonych 1 źródłem światła. Najważniejsze, żebyś spędził trochę czasu twardo i bezkompromisowo dzieląc kształty na te dwie grupy. To Ci pomoże wyzbyć się tej tendencji do robienia takich rozmytych, szarych postaci. 

Potem możesz stopniowo dorzucać trzeci i czwarty odcień. Nadal masz bardzo wyraźną granicę światła i cienia, ale używasz tego jaśniejszego cienia żeby pokazać światło odbite i tym podobne rzeczy. Powinieneś kilka tygodni spędzić robiąc rzeczy w czerwonej ramce. 

Jak się poczujesz komfortowo z dzieleniem światła i cienia, możesz przejść do miękkich krawędzi, dzięki którym będziesz mógł wyrazić stopniowe przejścia od światła do cienia, czyli okrągłe bryły. Ale nie skacz do tego etapu od razu. Myślenie i decydowanie czo ma być w cieniu a co w świetle to bardzo ważny proces i zawsze będzie sprawiał problemy (do końca życia), ale im więcej będziesz to ćwiczył, tym łatwiej Ci będzie zdecydować.

Różnicowanie materiałów nie będzie takie trudne jak opanujesz powyższe zagadnienia. Ale nie będziesz w stanie pokazać różnych materiałów, zanim nie nauczysz sie pokazywać różnicy między oświetloną a zacieniona bryłą. To jest druga sprawa pod względem ważności jeśli chodzi o rysowanie. Pierwsza i najważniejsza to dbanie o to, żeby kształty były w odpowiednim miejscu, miały odpowiedni rozmiar itd, ale o tym już pisałem wcześniej.

  • Like 5
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie. Dobra robota jak na pierwszy raz. Dobór refek znacznie Ci utrudnił zadanie, więc fajnie wybrnąłeś. Napiszę, co mi się w tych refkach nie podoba, jadąc od lewej.

Wściekły koleś – te dodatkowe niebieskie źródła światła są za silne i utrudniają wybór gdy decydujesz, co ma być w świetle a co w cieniu. Fakt, że jest jedno dominujące źródlo, ale te dopełniające trochę za bardzo dopełniają.

Torsy – te rzeźby to pomocny materiał do pokazywania gdzie się znajdują główne grupy mięśniowe, i są one pooddzielane w bardzo wyolbrzymiony sposób, co Ci trochę miesza w głowie. To Cię popycha do widzenia cieni tam, gdzie ich nie ma. A przykład: na rzeźbie obojczyki są oddzielone ostrym kantem, więc użyłeś tam ostrego, ciemnego kształtu, podczas gdy cały ten rejon tak naprawdę jest w świetle. Musisz próbować zbijać te kształty światła i cienia w większe grupy. Staraj się z rozsypanych wysepek robić kontynenty.

tors.gif.a7e2e51bc32d6007272e2e4008512d89.gif

To nie jest łatwy proces i powinieneś się po tym ćwiczeniu czuć zmęczony.

Głowa – ona chyba nawet nie jest oświetlona, tylko jest bryłą pokazaną w matcapie. Jest to użyteczne uproszczenie światłocienia gdy się rzeźbi, ale nie nadaje się do analizowania i nauki światłocienia. Musisz używać zdjęć z rzeźb irl albo dobrej jakości renderów z raytracingiem, matcapy się nie nadają do czegoś takiego.

Popiersie panienki to bardzo dobra refka. Tutaj tak samo, zamiast wysepek rób kontynenty:

popiersie.gif.42c8c19a32bd0cbc03b58f9c16c32a7f.gif

Gdzie szukać dobrych refek? Nie szukaj. Zrób je sam.

1. Wbijaj na tę stronę: https://www.myminifactory.com/scantheworld/ i wybierz sobie jedną klasyczną, realistyczną rzeźbę i ściągnij plik STL

2. Zimportuj ten plik do jakiegoś programu 3D, ja używam Blendera bo to kombajn do wszystkiego i jest na czasie lol.

3. Oświetl posąg jednym źródłem światła w interesujący sposób, dobrze pokazujący formę.Blaza04_03a.jpg.1618d2cd04866053fb8dbfdf00f97cbc.jpg
I masz refkę. Teraz rysujesz.

Najpierw liniami określasz proporcje i kształty. Na razie nie skupiaj sie za bardzo na cieniach, raczej na tym ile postać ma rąk, gdzie one są, jak duża jest głowa, ogólnie gdzie sie wszystko znajduje względem siebie, jaki ma kształt i rozmiar. To jest najważniejsze w malowaniu i truję Ci o tym od samego początku nie bez powodu. Koncentruj sie na dużych bryłach, nie daj sie wciągnąć w pierdoły. Na przykład nie skupiaj sie na kształcie nosa, gdy głowa jest za duża i w złym miejscu. Na tym etapie powinieneś spędzić najwięcej czasu. Ciągl mierzysz i poprawiasz, wyłapujesz błędy i udoskonalasz proporcje.

Blaza04_03b.jpg.65ef75b6fd81660dcab5eb8dab0de7cb.jpg

Drugi etap, określasz krawędzie kstałtów, które opisuja zacienione powierzchnie. Tutaj też non stop mierzysz i poprawiasz, ale jeśli porządnie zrobiłeś poprzedni etap i wszystko jest na swoim miejscu, to dodawanie tych cieni będzie łatwiejsze. Jeżeli z kolei poprzedni etap zrobiłeś nieporządnie, to w tym momencie całe ćwiczenie będzie się przeradzać w pełne frustracji i zniechęcającego bezsensu cierpienie. Poza tym zajmie o wiele dłużej niż gdybyś każdy etap robił pracowicie i dokładnie. Oczywiście pomimo Twoich starań zawsze jakieś błędy się przekradną i zawsze powinieneś je poprawiać gdy tylko je zauważysz w dalszych etapach całego procesu. Po prostu łatwiej jest gdy je wyłapiesz i poprawisz na wcześniejszych etapach.

Blaza04_03c.jpg.e2164efa8bc10ea20e5828c81b266633.jpg

Po zaznaczeniu cieni wystarczy je wypełnić

Blaza04_03d.jpg.a1ba7dfa8f3bdd9ea7288f89a8a2c1cf.jpg

Potem wypełnić oświetlone powierzchnie

Blaza04_03e.thumb.jpg.d9d73fac4cc359f305d2bc79f574daad.jpg

Teraz ostatnie poprawki, i ruszasz do następnego. Będziesz miał pokusę, żeby to wylizać i pokryć pięćdziesięcioma warstwami detalu. Bedziesz chciał przynajmniej rozmyć krawędzie między cieniem a światłem żeby pokazać zaokrąglone kształty. Nie rób tego. Poprzestaj na tym etapie i ruszaj do następnego obrazka. Możesz zostać przy tej samej rzeźbie i narysować je z innego kąta ale z tym samym oświetleniem. Możesz zostawić to samo ujęcie ale inaczej oświetlić. To Ci bardzo pomoże zrozumieć zarówno formy obiektu który rysujesz (w tym przypadku anatomię Herkulesa) jak i zasady rządzące światłocieniem. Przerób 10 razy tą samą rzeźbę i ruszaj do następnej. Przestudiuj w ten sposób 3 rzeźby. Wrzuć tu rezultaty to pomogę Ci w dalszych etapach. Może Ci się wydać, że to dużo pracy, ale to nieprawda, jeśli nie dasz się wciągnąć w grząskie bagno dłubania coraz to mniejszych detali. Skoncentruj się na dużych bryłach i będzie ok.

  • Like 11
  • Thanks 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, ArnoldSzczesliwy napisał:

taki feedback to złoto

 do nauki anatomi polecę jeszcze https://anatomy360.info/

Przyłączam się do polecenia, kupiłem kiedyś kilka postaci i są to bardzo dobrej jakości skany. Jeśli chcesz wypróbować za darmo to spróbuj Skull Sketcher, jest to skan czaszek, męskiej i żeńskiej, które możesz sobie oglądać i oświetlać z dowolnych stron.

Zapomniałem dodać jeszcze jedną przydatna rzecz - gdy dzielisz kstałty na jasne i ciemne, zawsze napotkasz rejony gdzie będzie bardzo trudno zdecydować, czy coś zakwalifikować do światła, czy do cienia. Ja miałem spory problem przy popiersiu panienki. gdzie rejon między policzkiem a podbródkiem w okolicy ust jest na granicy cienia i światła. W takiej sytuacji bardzo pomocnym trikiem jest zmrużenie oczu gdy patrzysz na refkę. Wtedy granica staje się bardziej widoczna i łatwiej zdecydować. Oprócz tego wszystkie małe kształciki (wysepki) znikają i wtapiają się w większe kształty (kontynenty) i to znacznie ułatwia decyzję co dać do cieni a co do światła.

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym ćwiczeniu które zaproponował EC, moim zdaniem chodzi o zmianę myślenia, przestań używać lini żeby opisać obiekt, zacznij pracować plamą, skup się na ralacji światła i cienia, musisz podjąć decyzję co do miejsc załamania formy, 

Najkważniejsze są kształty cienia rzuconego, plamy mogą się zlewać, mózg i tak odczyta i dopowie sobie resztę, jeśli już używasz dodatkowej wartości waloru oprócz bieli i czerni, użyj jej wyłącznie w tle żeby sobie pomóc w wydzieleniu formy,  używaj negatywnej przestrzeni

Maasz tendencję do rysowania rzeczy których nie ma, a nie zauważania rzeczy istotnych
Przykład: u ciebie światło na sukience i przejście miednicy w udo jest totalnie inne niż na referencji

blaza over bw sculpt.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, ale można podkręcić trochę design, zacznijmy od sylwetki:

1123732496_blazapoprawki1.thumb.jpg.6c09ba64b5928453aa7dba189e2517e8.jpg

Warto pomyśleć jaki charakter ma mieć postać. Skoro zaczynamy od nosorożca to pewnie ma być potężny, niezbyt szybki (przynajmniej w wyglądzie), taka chodząca góra. Warto ująć to zarówno w pozie jak i ogólnych bryłach postaci. Zatem krótkie, potężne ramiona na których opiera się ciężki tors. Pomaga inspirowanie się innymi rzeczami z natury, więc tutaj dorzuciłem trochę goryla bo też kojarzy się jako coś potężnego. Detal rezerwujemy generalnie dla punktu skupienia, czyli najpewniej głowy i okolicy oczu. No i tak z sylwetki robimy bryły:1119782325_blazapoprawki2.thumb.jpg.d141eedc5f3b1a07d7ff08d51f3664e8.jpg

I dalej jakiś tam detal:252924193_blazapoprawki3.thumb.jpg.11333c4080aacc1a6260ef38cd13538c.jpg

Rysunek dobrze wygląda kiedy czuć na nim ciężar obiektów i ich objętość, szczególnie jak to są jakieś rzeczy z natury masywne. U ciebie postać wygląda raczej niestabilnie i raczej nie sprawia wrażenia zwalistej, czyli coś poszło nie tak. Moim zdaniem właśnie tej masy nie czuć, tak że staraj się tego pilnować i kombinuj jak sprzedać iluzję, że to co rysujesz ma ciężar, że w jakiś sposób walczy z grawitacją 🙂

  • Like 7
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robisz ładne postępy jeśli chodzi o proporcje. Tak trzymaj i staraj się wszystko mierzyć, porównywać z refka i pilnować proporcji jeszcze dokładniej. Pamiętaj, za każdym razem gdy wyłapiesz jakiś swój bład i go poprawisz, robisz mikro level up. 
 

Jeśli chodzi o cieniowanie, to musisz być o wiele bardziej bezkompromisowy. Zrezygnuj z używania 3-4 odcieni i spróbuj z tylko dwoma. Chodzi o to, żebyś podzielił na tylko dwie części. Oświetlona i zacieniona. Obecnie widać, że nie możesz sie zdecydowac i robisz szara i nijakie w rezultacie. Dowal mocny kontrast miedzy światłem i cieniem i zdecyduj między jednym a drugim. Pamiętaj, nie robisz tu kopii oryginału, nie staraj się pokazać każdego wypukłego mięśnia lub wklęsłego pępka, pokaż tylko najważniejsze, największe bryły, nie daj się zaplatać w szczegółach.

Przestań próbować odgrodzić każdy mały detal jak pojedyncze kosmyki włosów tym szary obrysem. Jeśli masz trzy czwarte torsu w świetle a jedna czwarta w cieniu, to nie rozbijaj tej oswietlonej części szarymi małymi kształtami. Uśrednij to do światła lub do cienia. Przypominam o mrużeniu oczu aby pomóc sobie w scalaniu kształtów. Ogólnie to przeczytaj sobie mój poprzedni post jeszcze raz żeby sobie przypomnieć, bo zaczynam się powtarzać. Jak masz jakieś pytania, coś jest niezrozumiałe, to napisz, postaram się uściślić o co mi chodzi.

 

 

284D88FB-F914-4E82-9354-BC4EA0961749.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie to co powyżej plus ja bym na zrezygnował z oświetlenia zbrushowego, bo robi ono dokładnie to z czym masz problem czyli za bardzo rozdrabnia cień i światło. Ściągnąłem ta rzeźbę i wrzuciłem do blendera tak jak w oryginale zrobił to EC, tam nie dość że masz wszystko fizycznie poprawnie, to jeszcze blendek robi sporo za Ciebie i ładnie grupuje to co w świetle a co w cieniu. 

a.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minutes ago, krzys!3k said:

dokładnie to co powyżej plus ja bym na zrezygnował z oświetlenia zbrushowego, bo robi ono dokładnie to z czym masz problem czyli za bardzo rozdrabnia cień i światło. Ściągnąłem ta rzeźbę i wrzuciłem do blendera tak jak w oryginale zrobił to EC, tam nie dość że masz wszystko fizycznie poprawnie, to jeszcze blendek robi sporo za Ciebie i ładnie grupuje to co w świetle a co w cieniu. 

A jak taniej wychodzi! ;D

też nie rozumiem, czemu Blaza tak się upiera przy tym matcapie zamiast zapodać RTX ON!!!11...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i git lepiej jest, cienie mozesz jeszcze bardziej uproscic ale w dobrym kierunku idziesz, na glowe mozesz patrzec jak na kulke ktora jest oswietlona z gory i dopiero dodawac oczy nos. Udo to cylinder itd

co do blendka to setup jest bardzo prosty, jedno swiatlo np typu sun, renderer przełączasz na cycles i tyle, samo sie robi 🙂

 

b.jpg

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chce Cię jakoś stresować, ale poprzednia wersja bardziej mi leży. 😛 Przede wszystkim dużo lepsza poza.
Co do fantazyjnych stworzeń to ciężko mi się wypowiadać bo jestem cieniutki w tym temacie, ale chyba @thirdeye dał taką fajną radę odnośnie projektowania- najpierw należy poznać rzeczywistą anatomię, a dopiero  później wymyślać coś własnego. Dorzucając elementy typu skrzydła musisz przekonać widownię, że ma to prawo "działać" i że w ogóle ma sens- wiesz, ścięgna, mięśnie itd. Na pierwszy rzut oka widać, że Twój wilczek by nawet nie poszybował i te skrzydła raczej byłyby kompletnie zbędne 😉
Nie bierz tego mocno do siebie, sam rozdaję wiele rad i wskazówek, których w procesie twórczym zapominam stosować..ale no taki urok, pracujmy, a będziemy lepsi \o/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozę może i wcześniejszy ma ciekawszą, ale poza tym to wygląda do bani jak jakiś pokemon 😅 

Co do skrzydeł to racja są za małe. Ogólnej z nimi miałem największy problem następny razem muszę się bardziej do nich przyłożyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoje prace są tak charakterystyczne, że od razu wiadomo kto robił... coś jak nowy styl...  nie wiem czy celujesz  w realizm, ale jesli tak to chyba powinienes ogarnąć jakąś książkę, albo tutki jakies... no chyba ze chcesz utrzymać ten styl... jest dość spójny... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, Papa Pio napisał:

nie wiem czy celujesz  w realizm

Celuje w koncept art

21 godzin temu, Papa Pio napisał:

no chyba ze chcesz utrzymać ten styl... jest dość spójny... 

No nie nazywał bym tego jako styl, po prostu umiejętności nie za wysokie. Pewnie z biegiem czasu będzie to wyglądać trochę inaczej. Choć z drugiej strony pasuje mi taki proces szkic -> skala szarości -> kolor to się raczej nie zmieni.

 

Dla porządku jeszcze stara wersja

713657753_Beznazwy-2.jpg.82a4e1e13dab63ba21e2b22123d31b75.jpg 

  • Like 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Blaza napisał:

No niestety w moim wieku to już powinienem dużo lepiej rysować, 28 lat mam 🤣 Na swoje usprawiedliwienie mam tylko to że na dobrą sprawę zacząłem coś więcej rysować około 5 lat temu. 

Najpiękniejszy czas na naukę rysunku, a w gruncie rzeczy czegokolwiek o/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności