Skocz do zawartości

ZBRUSH - kącik porad


Mrw1980

Rekomendowane odpowiedzi

Witam ponownie, otóż od jakiegoś czasu ćwicze scultpowanie obiektów w Zbrush, na odstrzał poszła skała.

 

http://i.imgur.com/tdfaj73.jpg

 

Pomijam fakt, że tekstura wyszła koszmarnie, bardziej rozchodzi mi się o lightmape. Po raz kolejny stykam się z tym problemem. Używałem narzędzia w UDK do tworzenia "Unikalnych UVłek" (we właściwościach danego mesha) ale nic nie pomogło, to samo zrobiłem w Blenderze tworząc kolejną UVke używając metody "Lightmap Pack" ale ta metoda też nie pomogła. Wiem, że to zależy od położenia siatki względem pixeli, ale jak mam to wszystko odpowiednio dopasować?

 

P.S - Model podzieliłem w Zbrush za pomocą lassa do zaznaczania obiektu, wtedy tylko użyłem opcji "Grupuj widoczne", przeszedłem do narzędzia UV Master, zaznaczyłem Polygroup i wcisnąłem Unwrap.

Czy robie dobrze? Szczerze mówiąc na początku myślałem że tak, ale czym dalej jestem tym bardziej uświadamiam sobie, ze coś musiałem s*ieprzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 844
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Mam problem, kliknąłem jakiś skrót i tak jakby wyłączył się antialiasing

31550614054058187053.jpg

 

Próbowałem zmienic rozmiar dokumentu na ~1800px, ale efekt jest prawie identyczny. Może nie widać już chropowatości, ale za to na krawędziach widać nienaturalnei odbijajace się światło. Może jest jakaś funkcja przywracająca wszystkie ustawienia do domyślnych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Resetowalem. Blad jakby zapisał sie ZPR. Przeskakiwałem na stroke dot etc. I nic zachowuje się dziwnie. Jak zrobię świeża scenę lub otworze jakis stary plik to jest oki. Do mudboxa chyba sie juz nigdy nie przesiądę. Mógłbym nagrać filmik, ale to chyba strata czasu.

Ogólnie jest tak ze mam gradient od początku pociągnięcia do końca i w miejscu zakończenia robi najmocniejsze kropka. Próba dodania % maski przez kolejne pociągniecie nadpisuje poprzednie. Rect i curve działa dobrze. Przesiadka na R5 nie pomogła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teksturę musisz załadować osobno. W menu Texture importujesz plik w jpg, bmp, png lub psd. Potem w menu Tool -> Texture musisz ją załadować. Pamiętaj że zbrush inaczej traktuje przestrzeń UV na obiektach dlatego może ci narzucić texe do góry nogami. Do tego masz opcje Flip Vercical w menu Texture.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na twoim obiekcie rozkładałeś UV ręcznie czy korzystałeś z generowanego mapowania w twoim pakiecie 3d? Jeśli generowanego to zbrush tego nie odczyta. Sprawdź czy eksportując obiekt przypadnie nie odznaczyłeś gdzieś opcji eksportu info o UV.

 

W menu ZPlugin masz UVMastera. Jeśli obiekt będzie miał ręcznie rozkładane UV to będziesz miał możliwość użycia opcji flatten która pokaże ci jak zbrush widzi UV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się, nawet sprawnie. Texturki jednak polecam załatwiać w innym sofcie jak np. Photoshop. Co do poradników to looknij na pixologic.com masz tam sporo materiałów w zclassroom. Poza tym są leciwe ale wciąż przydatne tutoriale klicka, które znajdziesz za pomocą wyszukiwarki forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja z taką sprawą:

Dziedzina którą idę to malarstwo ale nie raz przy chęci stworzenia bardziej skomplikowanych scen okazuje się, że mam w głowie za słabą kartę graficzną;) chciałbym się posiłkować modelami 3d, jakiś czas używam zbrusha i uznałem, że to dobry do tego program. Zamiar mam taki by tworzyć modele zapisywać w bazie i w razie potrzeby wybierać odpowiednie modele i tworzyć scenę. (tak wiem to nic nowego;)

 

Mam więc następujące pytania:

-Jaki program jest potrzebny aby za pomocą modeli stworzonych w Zbrush utworzyć scenę składającą się na przykład z kilku osób, budynku i drzewa i aby ustawić odpowiednie oświetlenie. Modele nie muszą mieć tekstur, mogą to być same bryły.

-Czy może jednak sam Zbrush do tego się nada?

-Jeśli jednak się nie nada to czy taki Poser / Poser Debut się nada? Dodam że programy pokroju 3dmax o kosmicznym stopniu skomplikowania i cenie ponad 10 kapci odpadają;):cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moją propozycją dla ciebie jest Blender.

Darmowy soft bardzo prosty w opanowaniu.

Co do plikow z Zbrush mozna je przekonwertowac na plik .OBJ i wtedy wczytujesz w Blenderze.

Jeżeli chodzi o ustawianie scen to ja od jakiegos czasu to robie i w Zbrushu to Scluptuje sobie postacie teksturuje a w blenderze pozostale rzeczy. Fakt z blenderem znam sie od roku a z Zbrushem od miesiaca ale to nie przeszkadza bardzo szybko opanowalem podstawowe narzedzia i codziennie ucze sie czegos nowego :)

+ do tego photoshop zeby poprawic jakosc sceny (bardzo pomocny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie ps to podstawowy program, teksturować też nie mam zamiaru ale nie zmienia to faktu, że Blender to propozycja godna uwagi. Zupełnie zapomniałem o tym programie, projekty w nim robione potrafią zrobić wrażenie. Tylko teraz nasuwają się kolejne pytania:

a) Czy zna ktoś może źródła do tutoriali dotyczących tylko ustawiania sceny i oświetlenia, renderowania i ewentualnie exportu ze Zbrusha do blendera. Bo na pewno możliwości tego programu są znacznie większe a nie mam ochoty uczyć się tysiąca nowych dziwnych pojęć;)

b) Jak to jest z licencją blendera? czy faktycznie można używać go za free nawet do celów zarobkowych, czy może są jakieś pisane "małym druczkiem" zasady???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co piszesz w pierwszym poście to oczywistą oczywistością jest Sketchup. Bardzo prosto robi się w nim podstawowe modele. Jednak w samym sketchupie nie zrobisz dobrego oświetlenia, potrzebowałbyś jakiegoś zewnętrznego renderera, np Vray.

http://www.sketchupartists.org/spotlight/artists/robh-ruppel-google-sketchup-in-game-design/

 

Jak będziesz potrzebował czegoś bardziej złożonego niż to co prezentuje link powyżej to blendek będzie spoko. Bardzo wygodne modelowanie w połączeniu z całkiem niezłym silnikiem renderującym (Cycles) mogą ci bardzo pomóc w robieniu grafy. :)

Licencja działa tak że możesz zarabiać na rzeczach które zrobisz w blenderze. Rendery, modele, pliki w formacie blendera możesz sprzedawać na licencji takiej jak sam ustalisz. Żadnych kruczków nie ma.

 

Nie będę tutaj wklejał konkretnych tutoriali o blenderze bo to dział o zbrushu. Obadaj Polski Kurs Blendera i wątek z linka niżej. Jak coś to pytaj w blenderowym dziale forum.

http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=79262

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej wszystkim, mam problem i mam nadzieję, że jakaś dobra duszyczka mi pomoże. Szukam konkretnej opcji w zBrush'u, która "zaostrzy" mi krawędź w wybranym miejscu. Chodzi mi o coś takiego jak na obrazku poniżej. Kiedyś znajomy mi to pokazywał, więc wiem, że na pewno takie coś jest. Pamiętam, że miał sobie jakiś model miecza, malował miejsca gdzie chce go zaostrzyć i coś tam klikał.

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

iqto.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy to ta opcja ale da się to zrobić clip brushami. Maskujesz to co ma być niedeformowane, ustawiasz model tak żeby ostrze kierowało się w stronę kamery (wyrównanie widoku z shiftem i bez perspektywy). Potem używasz któregoś z Clip Brushes żeby wyprofilować ostrze miecza.

 

http://docs.pixologic.com/user-guide/3d-modeling/hard-surface/clip-brushes/

http://docs.pixologic.com/user-guide/3d-modeling/hard-surface/clip-brushes/clip/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Monio za odpowiedź, ale to nie o to chodzi. Teraz mi się przypomniało, że z tym malowaniem, to ustawiał grupy na modelu i dzięki temu zBrusz wiedział co ma być ostre, a co nie. Później tylko klikał jakąś opcje i gotowe. W sumie nawet minuty mu to nie zajęło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może chodzi o to tool>geometry>clayPolish i tutaj ustawić odpowiednio suwaki np sharp na 100, sprawdziłem i dało to efekt ale nie zmienia to ilości poly. W Zbrushu 4r6 jest ta nowa cudowna funkcja Zremesher, którą można skorygować siatkę, ale w tym wypadku też chyba clip brush by zdał egzamin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już wiem. To trochę inaczej działa. On malował maskę i klikał CTRL + W żeby zmienić je w polygrupę. Następnie ustalał na łączeniach wszystkich polygrup Crease edge (Tool -> Geometry -> Crease PG). Teraz dzieląc model tam gdzie jest Crease edge będzie ostra krawędź.

 

http://docs.pixologic.com/reference-guide/tool/polymesh/geometry/#crease

 

edit: Mafida był szybszy. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej mam kolejne pytanko. Mam podzielony model na polygrupy, i chce sobie zaznaczyć maską jedną z nich. Narzędziem select klikam na polygrupe, żeby wszystkie inne się ukryły, zaznaczam maską grupę, która mi została i niestety gdy odkrywam wszystkie pozostałe, to maską są także zaznaczone poligony obok poigrupy którą chciałem zamaskować. Czy jest w zBrushu jakaś opcja która ustala co ma być zaznaczane przez maskę? Kiedyś oglądałem pewien tutorial, i tam kolesiowi ładnie zaznaczyło tylko to co miał odkryte.

 

Wrzucam screena, żeby było wiadomo ocb. Chce zamaskować to co niebieskie, ale maska zaznacza mi też to co pomarańczowe do okoła.

 

bwcm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Majka3d

Bardzo proszę o pomoc.

Od niedawna zajmuję się Zbrushem więc proszę o wyrozumiałość jeśli moje pytanie jest glupie:) Muszę zrobic medalik, dokladnie odzworowany. Mam jego zdjęcie i niestety ręczne rzezbienie nie daje zadowalających efektów. .Chciałam jakoś 'wyciągnac' plaskorzezbe za pomocą zdjęcia. Ladowałam je jako alphe, ale wychodzi cos co w ogole nie przypomina wzoru. Czy ktoś ma jakis pomysł lub wie jak robi się takie myki w Zbrushu i wytłumaczy mi krok po kroku? Będę niezmiernie wdzięczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej mam kolejne pytanko. Mam podzielony model na polygrupy, i chce sobie zaznaczyć maską jedną z nich. Narzędziem select klikam na polygrupe, żeby wszystkie inne się ukryły, zaznaczam maską grupę, która mi została i niestety gdy odkrywam wszystkie pozostałe, to maską są także zaznaczone poligony obok poigrupy którą chciałem zamaskować. Czy jest w zBrushu jakaś opcja która ustala co ma być zaznaczane przez maskę? Kiedyś oglądałem pewien tutorial, i tam kolesiowi ładnie zaznaczyło tylko to co miał odkryte.

 

Wrzucam screena, żeby było wiadomo ocb. Chce zamaskować to co niebieskie, ale maska zaznacza mi też to co pomarańczowe do okoła.

 

bwcm.jpg

 

to jest linia gradientu nie ma sie co nie przejmowac, tak naprawde masz wymaskowane to co chciales. Jezeli Cie to nie zadowala to mozesz sprobowac udac sie do zakladki masking -> sharpen wyostrzy maske. Mozesz tez sprobowac zagescic model, bo masz bardzo bardzo bardzo mala ilosc poligonow i ten gradient nie ma sie jak inaczej zatrzymac. Dopiero schowac poligrupy i wymaskowac. Czym wiecej poligonow tym bedzie bardziej dokladne to co robisz maskami, a i opcja sharpen bedzie dzialala lapiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo proszę o pomoc.

Od niedawna zajmuję się Zbrushem więc proszę o wyrozumiałość jeśli moje pytanie jest glupie:) Muszę zrobic medalik, dokladnie odzworowany. Mam jego zdjęcie i niestety ręczne rzezbienie nie daje zadowalających efektów. .Chciałam jakoś 'wyciągnac' plaskorzezbe za pomocą zdjęcia. Ladowałam je jako alphe, ale wychodzi cos co w ogole nie przypomina wzoru. Czy ktoś ma jakis pomysł lub wie jak robi się takie myki w Zbrushu i wytłumaczy mi krok po kroku? Będę niezmiernie wdzięczna

 

zrob fotke tego medalika w mozliwie najwiekszej rozdzielczosci i w mozliwie najrowniejszym swietle (tak zebys nie mial mocnych cieni, no i wiadomo fotka od gory czym lepiej ja zrobisz tym latwiejsze twoje zycie poznniej) wrzuc do fotoshopa zdejmij saturacje i podciagnij lekko levelsami. Zapisz. Otworz zbrusha wez np. plana, w zakladce morph target zrob store MT. Wejdz do zakladki Alpha wczytaj modelik, ktory przygotowales wczesniej. Otworz brusha i wybierz modelik, zmien rodzaj nanoszenia(stroke) na drag dot. daj focal shift na -100 i przeciagnij medalik na plana. Pokombinuj z intensywnoscia brusha. Jezeli efekt bedzie za slaby (tzn wybrzuszenie bedzie za slabe, mozesz nacisnac "1") wtedy bedzie Ci powtarzal akcje nanoszenia brusha na plane az uzyskasz dobry efekt. Jezeli efekt jest za mocny to zmniejsz intensywnosc, albo bedziesz musial wrocic do fotoshopa i pobawic sie levelsami.

Jak skonczysz i efekt bedzie ok, bedziesz chcial sie pozbyc reszty plana (dlatego robilismy wlasnie storemt) wchodzisz jeszcze raz w zakladke Morph Target i klikasz Create Diff mesh, stworzy Ci nowy obiekt z roznica, miedzy zwyklym planem, a Twoim planem z medalikiem. Musisz tylko przelaczyc model w toolach.

Oczywiscie delikatnie bedziesz musial to poprawic brushami, nie ma az tak prosto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Majka3d
Daj jakąś fotkę, nie wiadomo za bardzo co chcesz osiągnąć.

 

to zdjęcie tego medalika. próbowałam tez nalozyc maske alpha i pozniej w deformacji zmniejszyc offset ale wyglada to wszystko zle. Probowalam zrobic z alphy brusha i nalozyc dragdotem ale efekt rowniez jest koszmarny. Widocznie nie umiem po prostu dobrze przygotowac zdjęcia..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam do was pytanie. Czy znacie jakiś sposób, aby przypisać inny skrót klawiatury do "Wolnego obracania" na takiej zasadzie że jak przycisne np. Alt+Z to same poruszanie kursorem po oknie pracy oznaczać będzie obracanie się ekranu?

Nie chce używać piórka tylko po to aby obracać się wokół mojego obiektu, to samo tyczy się przesuwania i przybliżania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Majka3d- Najłatwiej będzie ci to zrobić ręcznie bazując tylko na proporcjach ze zdjęcia lub mocno przemeldowując to co wyciągniesz z alfy.

 

Fotografujesz połyskliwy metal do tego zaśniedziały w niektórych miejscach. Pixele na alfie obrazują tylko wysokość w osi Z więc u ciebie odbicia czy faktura będą zniekształcały obraz. Nie uzyskasz nic sensownego z tego. Takie obrobienie zdjęcia w warunkach domowych jest zwyczajnie niemożliwe. Potrzebowałabyś mieć dobrej jakości skaner 3d dostosowany do połyskliwych powierzchni. Overkill zupełny.

 

Maxoss- A możesz mieć wciśnięty klawisz myszy?

 

QVK4MfL.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Monio dzięki za odpowiedź, ale już sam rozwiązałem swój problem. Chciałem uniknąć dotykania i przesuwania piórka po obszare roboczym tableta, teraz jednak sobie przypomniałem że przycisk który znajduje się na piórku może przysłużyć mi jako LPM. W pewnym stopniu pozwoli mi to wydłużyć żywotność wkładu do piórka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Majka3d
Majka3d- Najłatwiej będzie ci to zrobić ręcznie bazując tylko na proporcjach ze zdjęcia lub mocno przemeldowując to co wyciągniesz z alfy.

 

Fotografujesz połyskliwy metal do tego zaśniedziały w niektórych miejscach. Pixele na alfie obrazują tylko wysokość w osi Z więc u ciebie odbicia czy faktura będą zniekształcały obraz. Nie uzyskasz nic sensownego z tego. Takie obrobienie zdjęcia w warunkach domowych jest zwyczajnie niemożliwe. Potrzebowałabyś mieć dobrej jakości skaner 3d dostosowany do połyskliwych powierzchni. Overkill zupełny.

 

 

QVK4MfL.png

 

 

 

no troche ta fota faktycznie slaba ;) jezeli masz mozliwosc to chyba lepszym rozwiazaniem bedzie zrobienie serii zdjec i sprobuj tym http://www.123dapp.com/ wyciagnac model 3d

 

Niestety dysponuję tylko tym zdjęciem, probowalam robic coś z nim ale chyba faktycznie mi nie pomoze. No coz, dzięki za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Chrupek3D

pewnie to już wszyscy wiedzą, ale ja biedny żuczek wpadłem na to niedawno... kiedy zaznaczamy selekcję np. CTRL lub CTRL+SHIFT i chcemy ją przesunąć, wciskamy spacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety. Pewnie dlatego że teraz gość uczy tego za kasę w Phoenix Atelier.

Chodziło o to żeby mieć layera na wszystkich subtoolach i animować jego siłę za pomocą timeline. Klatka zerowa, wszystkie toole mają layer ustawiony na zero. Potem ustawiasz sobie oś na timeline gdzieś daleko i odpalasz transpose mastera żeby wypozować wszystko mając włączoną edycje konkretnych layerów. Następnie wyłączasz transpose i kluczujesz na jednej klatce layery wszystkich subtooli. Teraz śmigając timelinem możesz przeskakiwać pomiędzy wersją roboczą a wersją wypozowaną.

 

http://docs.pixologic.com/user-guide/movies/timeline/

http://pixologic.com/zclassroom/homeroom/lesson/timeline-posing-blend-shapes/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim,

 

Jestem okropnym świeżakiem i mam delikatny problem :c

 

Może mi ktoś wytłumaczyć w jaki sposób mogę ustawić zdjęcie, aby było pośrodku obiektu?

Tak jak jest to pokazane na tym tutorialu:

 

Będę bardzo wdzięczny za pomoc, raz mi się udało, ale chyba przez przypadek. Dla was to chwilka a ja męczę się już dwie godziny :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Germin dzięki wielkie ;) poradziłem sobie i przez ten czas troszkę powiększyła mi się wiedza i projekt jest prawie na ukończeniu.

 

Mam teraz problem z jedną rzeczą. Kiedy robię wzór za pomocą brush alpha, chcę mieć go tylko na jednej osi, po jednej stronie obiektu. A niestety w pewien sposób "przebija się" po przeciwnej osi w dodatku z wklęsłym efektem.

 

Jak mógłbym to rozwiązać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@serratus, właśnie sam przed chwileczką pomyślałem logicznie i wpadłem na to, aby użyć maski kryjącej. : )

 

Moja zabawa z Zbrushem jest króciutka, ale już się zakochałem. To takie wydajne i nieograniczone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności