Skocz do zawartości

Animacja 3d: The Bill - making of face rigg


SUPER_OkO

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Jakiś czas temu, napisałem kolejny zestaw narzędzi do riggowania twarzy. Po wielu bojach zmusiłem się wkońcu, żeby poskładać cały materiał w kupę i zaprezentować go ŚŚŚŚŚŚwiiiiiaaaatuuu aaaaaaaa. Mile widziane komentarze, docinki, głupie powiedzonka, sugestie, i co komu przyjdzie na język. Pozdrawiam.

 

 

i do ściągnięcia lepsza wersja (xvid 127mb)

 

http://www.juice.pl/clients/Blazej/bill_making_of_xvid.avi

 

Podziękowania dla całej ekipy juica, za te wszystkie pomysły co z taką głową można by było zrobić i sir Adama co to poprawił literówki i dopieścił materiał.

  • Like 1
  • Confused 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 27
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witam ponownie. Tylkooo 4 gwiazdkiiiii... idę się pociąć... pewnie jeszcze pare lat minie zanim zasłużę na 5 ;/ hyh.

 

La historia.

Od paru lat mam fioła na punkcie riggów twarzy, zawsze chciałem zbudować super tani mocap full 3d, co zresztą mi się udało w końcu. Zanim to się jednak stało wpadłem na pomysł jak to można bardzo prosto obejść i zrobić takiego "mocapa w 2d" i w prosty sposób przenieść go na rigga 3d. Nie całe 2 lata temu napisałem takie cudo, zestaw narzędzi podobny do tego. Rigg był bardzo standardowy i "prosty". Niestety efekt nie był tak dobry jak przy tym obecnym riggu. Więc wróciłem zpowrotem do mocapów 3d. W obecnej firmie boss mi zasponsorował 4 kamerki przemysłowe, kartę dvr i tak po wielu bojach wkoncu udalo mi się zrobić pełnego mocapa twarzy. Wrzuciłem go na face robota i efekt był hmmm ... nijaki. Największą przeszkodą, żeby zrobić porządnego mocapa są kamerki i cały sprzęt z tym związany. Profesjonalny sprzęt kosztuje za dużo, żeby pobawić sie w zaciszu domowym, a tanie gówno poprostu się nie sprawdza. Pewnego zimowego poranka pojawił się film Avatar i o dziwo stosowali tam metodę "podobną" do mojej, czyli jedna kamerka i później przełożenie mocapa 2d na morphrigga.. tylko, że to nie moje progi ;) No i tyle, usiadłem i napisałem własne dużo bardziej "zaawansowane" narzędzie niż wcześniejsze.

 

Teraz o samym narzędziu.

Pisałem to cuś jakie hmm może z 2 tygodnie łącznie, po godzinach. Najwięcej czasu zabrało wymyślenie samego rigga i metod wszelakich. Wszystko jest napisane na script controllerach. Pewnie tego nie widać na pierwszy rzut oka ale jest tam masa takich fajnych bajerów z których jestem zadowolony np. "hierarchiczne sterowanie grupami" :), których to nie widziałem w innych amatorskich riggach. Animacja główki powstała jako odrzut wszelkich testów na której testowałem to co raz to kolejne narzędzia. Jako ostatni skrypcik powstał właśnie -correct shapy, tutaj głównie jest wykożystywany plugin morphix, który to czasami się mixuje z morphem. Correct shapy daja ogromnie dużo, samym riggiem nie da się uzyskać każdego wyrazu twarzy. Ogólnie podsumowując, narzędzia pozwalają zrobić rigga twarzy w 5min. Jak trzeba to można podłączyć "szybko" mocapa. Wsumie to najwięcej czasu zabiera nagranie całego materiału 2d i go ztrakowanie. Później reszta już leci z automatu. Rigg jest podzielony na animation layersy więc można szybko skorygować później niektóre ruchy. W tej animacji na początku jest w 99.5% czysty mocap.

 

Narzędzie oczywiście nie będzie dostępne w żadnej formie. Jest to moja codzienna praca, a nie chciałbym iść na bezrobocie ;) Miałem pokazać jeszcze część drugą i zestaw innych narzędzi do riggowania twarzy na morphach jak i calej postaci... ale nie chce mi się tego skladać do kupy..

 

Co do muzyczki, to do cierpliwych świat należy ;D na końcu wszystko jest wypisane.

 

Z góry przepraszam wszystkich polonistów, których uraziłem.

Edytowane przez SUPER_OkO
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ahoooj. Dzięki za komentarze. Mogę powiedzieć, że dla zwykłego zjadacza maxa trochę to się może wszystko wydawać skomplikowane ale dla sprawnego riggera już nie tak do końca. Do samej animki się nie przyłożyłem, miałbyć automat.. i wsumie chciałem pokazać surowe mięcho jakie może wyjść z narzędzi. Napewno przy najbliższym projekcie się przyłożę bardziej. Tam jak dac77 zauważył, tak to odebrałem przynajmniej, że jest rozbieżność między dzwiękiem a ruchem ust. Całe te podśpiewki dograłem później, bo wywaliłem plik avi z dzwiękiem przez przypadek. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam parę pytań jeśli nie tajemnica. Czy to narzędzie które stworzyłeś jest elastyczne czy z góry ilość tych kontrolerów i ich zależności są ustalone? No i jak bardzo opłaca się coś takiego robić? Widzę, że znacznie przyśpiesza etap rigowania twarzy (chociaż video na speedzie chyba jest), ale pewnie trzeba sporej ilości projektów żeby ten czas i wysiłek się zwrócił.

 

Nie miałem namyśli braku synchronizacji a raczej to że różnice anatomiczne między "mokapem" a modelem powodują troche nieprzewidywalne efekty. Np dźwięk "o" wyszedł trochę jak osłupienie a uśmiech nasunął mi na myśl zdziwienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heja. Narzedzie wydaje się być mało elastyczne, bo zawsze ilość kości i kontrolerów jest ustalona z góry, ale bardzo szybko można skorygować takiego rigga ręcznie. Zależności między kontrolerami ustawia się za pomocą tune script jaki jest na filmiku - zaprezentowałem go trochę słabo bo wsumie nie widać do czego on dokładnie służy ale własnie tam się wszystko ustawia. Można też to zrobić ręcznie ale trwa dłuuuugooo.

 

Czy opłaca się robić takie narzędzia? Jak najbardziej. Na co dzień zajmuję sie głównie postaciami, od riggowania, przez symulacje jak i animacje. Żeby zrobić ręcznie rigg postaci na mega full wypasie ze wszystkimi bajerami łącznie z riggiem twarzy to trzeba poświęcić minimum z tydzień czasu. Za pomocą moich narzędzi zajmuje mi to jakieś 30 min, dzięki temu nie znam czegoś takiego, jak nie przespana noc. Całość making of'a jest przyspieszona średnio z 10 razy do tego dodać czas poświęcony na skina, pare correct shapów i po 4h model główki jest gotowy do pracy.

 

Ogólnie jest tak jak mówisz, z czystego mocapa jest ciężko wyciągnąć gotowy produkt. Dlatego w produkcjach, zawsze to jest produkt przejściowy a poprawki ręczne są nie uniknione. Ludzka twarz.. jest chyba najtrudniejszą rzeczą do zriggowania zanimowania. Każde odejści od "normalności" jest odrazu wychwytywane. Najwięcej problemów sprawiają usta. Są tak giętkie jak glizda.. albo i bardziej.. spłaszczją sie wywijają.. przybierają różne kształty. Zpewniam, że zaden czysty mocap oparty na markerach nie jest wstanie idealnie odwzorować mimiki. Przy BendzaminiE Guziku czy też avatarze nie obeszło się bez żmudnej rotoskopii, automaty to tylko początek całej ścieżki. Ho ho ho pozdroowiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

-Levus- Hyh nic się samo nie skinuje ;). To już ręczna robótka.

 

Co do jakichś sprzedaży, robienia pluginów, to już nie moje progi. Ja sem zwykłym riggerem, który liznął zaledwie wierzchołka scryptowania. Myślę, że na tym forum znalazło by się paru takich, którzy z palcem w dupce by coś takiego zrobili.. albo juz mają. Każdy koleś, który zajmuje się tym profesjonalnie, ma kupę narzędzi napisanych, które przyspieszają pracę. Żeby zrobić plugin i go sprzedawać, to naprawdę koleś musi być mega mózgiem od programowanie, ja napewno takim nie jestem. Może kiedyś za X lat. Dzięki wszystkim za komentarze. Dzięki za te 5 gwiazdek ;) wydrukuję je sobie i powieszę na ścianie. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No bardzo fajne panie, pikne bym powiedział ale bardzo dziwne to robi wrażenie od strony prezentacyjnej, tzn za bardzo ten fejs wygina. Na cartoon spoko a masz już jakieś przykłądy użycia tego systemu na bardziej ludzkim fejsie?

Co do rigu super sprawa, gratuluje ukończenia. Jakiś czas temu wypuścili do maxa takie narzędzie Bonyface, Twoje chyba działa na bardzo podobnej zasadzie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności