Jump to content
Azakiel

Świeżak chciałby zacząć przygodę z MODO i ma parę ogólnych pytań

Recommended Posts

Chciałbym nieśmiało zacząć swoją przygodę z 3D, zdaję sobie sprawę jak rozległy to jest temat więc nie chcę skakać od razu na głęboką wodę i rzucać tekstów w stylu "Chcę wymodelować "mercedesa", w jakim programie mogę to zrobić najszybciej bo chciałbym żeby był gotowy na jutro " bo wiadomo jak to by się skończyło z takim podejściem :cool:.

 

Na początek chciałbym więc spróbować sił w prostym (potem jak się wkręcę w bardziej złożonym) hard-surface modellingu.

 

1 pytanie: czy MODO to dobry wybór dla totalnego świeżaka w temacie jesli chodzi o hard-surface (czy moze polecicie coś innego np Mayke, Cineme, Maxa), nie chce tracić czasu na naukę bardzo prostych programów do 3D bo wiem ze to ma krótkie nogi i potem i tak bede sie musiał przesiąść na cos porządniejszego o wiekszych możliwosciach wiec stracę tylko czas. Obejrzałem troche filmów o modo, o mayce i o 3dmaxie i bardzo przypasował mi modo (jak dla mnie ma bardzo sensowne poukładane opcje i narzędzia)

 

2 pytanie: Czy naukę MODO (lub innego programu, patrz pkt1) lepiej rozpoczynać od jakiejś starszej wersji (żeby nie być przytłoczony opcjami) czy lepiej jakąś nowszą wersję od razu (żeby sie np potem nie okazało że nowsza wersja to nie jest po prostu wiecej rzeczy tylko jest to inny program i nauke trzeba by zacząć od nowa)

 

3 pytanie: Czy MODO nadaje się dobrze do lowpoly game-artu , a jesli ma jakieś braki w tym względzie to jakimi programami należy się wspomagać przy użyciu MODO jesli sie robi game-artowe rzeczy.

 

4 pytanie: Czy poniższa konfiguracja sprzętowa wystarczy do początkującej zabawy w tym programie (pojedyńcze obiekty np "robot" albo jakiś model broni, niewielkie sceny) czy jednak trzeba zrobić upgrade jakiegoś elementu konfiguracji lub wręcz złożyć coś nowego:

 

procesor: INTEL Core i7-2600K 4.4 GHz

chłodzenie: Noctua NH-D14

płyta: AsRock P67 Extreme 6 (B3)

pamięć: 24 GB DDR 3

karta: MSI GeForce GTX 970 Gaming

zasilacz: Seasonic X-Series SS-660 660W

obudowa: Cooler Master Stacker 830

 

Przepraszam jesli pytania wydają sie głupie albo zadane w nieodpowiednim miejscu na forum (w razie czego prosiłbym o przeniesienie wątku)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do nauki zasad modelowania Low poly ( nie tylko w modo) to moim skromnym zdaniem niema lepszego kanału jak ten od Petera Stammbacha.

https://www.youtube.com/user/stammpe2

Co do odpowiedzi na 2 pytanie to myślę że spokojnie możesz -a wręcz powinieneś zacząć od najnowszej wersji , bo sporo dodali tam usprawnień ale też uproszeń i "ulogicznień" używania Mesh Fusion ! Inna sprawa ze do modelowania Hard Surface Modo świetnie się uzupełnia z innym programem bardzo wartym uwagi -Zbrushem a funkcja GoZ ( przenoszenie modelu z jednego programu do drugiego jednym kliknięciem) działa bardzo sprawnie !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

właśnie wczoraj oglądałem ficzersy od Modo 10.2 i widze że Mesh Fusion jest już bardziej user-friendly. Z ciekawosci zapytam: czy inne aplikacje (Maya,3Dmax, Softimage) mają swój odpowiednik Meshfusion ?

 

Nauka MODO od najnowszej wersji ma pewnie swoje plusy i minusy, wiekszosc tutków jest do starszych wersji programu

 

P.S. scultiping w zbrushu jako uzupełnienie hardsurface to moje ciche marzenie ale zdaję sobie sprawe jak potężny to jest program i trzeba poswiecic wiele czasu na ogarnięcie filozofii i poznanie narzędzi więc narazie nie bede się rzucał na tak głęboką wodę bo to szaleństwo i chcę zacząć od hardsurface (na początek proste modele potem bardziej złożone)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modo to jeden z najlepszych modelerów. Z tego co widzę to z wersji na wersje dodają nowe guziki, ale bez drastycznych zmian i layout generalnie jest taki sam jak 5 wersji do tyłu. Bardzo pomocne jest forum >community.thefoundry.co.uk

https://help.thefoundry.co.uk/modo/index.html

https://www.thefoundry.co.uk/products/modo/learn/

http://community.thefoundry.co.uk/discussion/topic.aspx?f=36&t=126539

https://www.youtube.com/channel/UC3gcz4qAcvMtrVCiRZvEnzg

http://community.thefoundry.co.uk/discussion/topic.aspx?f=36&t=80320&page=0

http://community.thefoundry.co.uk/discussion/topic.aspx?f=36&t=65078&page=0

---------------------

http://community.thefoundry.co.uk/tv/training/

Lekki bajzel mają z tutorialami modo tv było za Luxology

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje wam bardzo za odpowiedzi i za garść linków, zaopatrzyłem się juz w troche darmowych i komercyjnych tutków wiec jakoś to będzie mam nadzieje , szkoda ze materiałów video/literatury po polsku jest bardzo mało (na szczescie angielski troche ogarniam)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie miałem spytać o to samo. Wymieniasz same bardzo drogie programy (chyba nie powiesz, że kupiłeś MODO za prawie 8 tysięcy zł i zastanawiasz się, czy warto w nim coś robić).

Blender jest całkowicie darmowy, a zapewniam, że NIE jest to prostacki programik do zabawy. Zrobisz w nim to samo, co w MODO, w Maya, czy w 3DS Maxie. Osobiście wręcz uważam, że niektóre narzędzia ma lepsze niż powyższe programy. Chociażby możliwość ekstrudowania pojedynczego vertexa w krawędź - niby drobnostka, a całkowicie zmieniła filozofię modelowania i uczyniła ją czymś, czego nie ma nigdzie indziej. Masz możliwość obrysowania modelu krzywymi typu Poly (w innych programach w ogóle czegoś takiego nie ma), a później prostego wypełnienia powierzchni między nimi polygonami. I to na wiele sposobów i pod pełną kontrolą. W dodatku jego wymagania są śmiesznie małe w porównaniu z konkurencją, chodzi na prawdę szybko (uruchamia się kilka sekund - WIELOKROTNIE szybciej niż którykolwiek z konkurencji. Właśnie z ciekawości zmierzyłem. U mnie uruchamia się około 3-4 sekundy), i nie jest rozwijany w tempie jedna wersja na rok, tylko niemal na bieżąco. Do tego programiści w kolejnych wersjach dodają narzędzia, które im podpowiadają użytkownicy. A to ma swoje plusy. Dzięki temu masz takie narzędzia, które maksymalnie usprawniają pracę, bo graficy najlepiej wiedzą, co jest potrzebne do wygodnej pracy.

Dodaj do tego takie renderery jak Cycles (pracujący w trybie CUDA) i Yafaray, (jest też V-ray dla Blendera i wiele innych rendererów) NIESAMOWICIE rozbudowany system nodów, i wiele innych rzeczy.

A to wszystko za... darmo (oprócz V-raya :) ). A do tego jeszcze ogromne community, miliard tutoriali (również po polsku) itd itd itd.

 

Zresztą sam zobacz sobie jego efekty:

 

http://www.blenderguru.com/articles/24-photorealistic-blender-renders/

 

https://www.blender.org/features/cycles/

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po co? Jak nic nie robię to mam kilka tysięcy miesięcznie. Jak mi się zechce 4 litery ruszyć, będę miał dychę na rękę. Bez użerania się z ludźmi :)

A po za tym czy napisałem chociaż jedno słowo nieprawdy?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zrobisz w nim to samo, co w MODO, w Maya, czy w 3DS Maxie.

 

Powinno być:

 

Zrobisz w nim większość rzeczy, które da się zrobić w MODO, w Maya, czy w 3DS Maxie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A czego nie zrobisz w Blenderze, co zrobisz w pozostałych? Prawdę mówiąc zrobisz więcej, bo masz zintegrowany program do montażu wideo, do compositingu, camera tracker, sculpter i bóg wie, co jeszcze :) A jeśli chodzi samo 3D, to zrobisz wszystko to, co w pozostałych. I to bez specjalnych płatnych pluginów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez żartów. Blender już od dawna ma tak rozwinięte symulacje, że jak kiedyś wypuścili filmik demo, to wszyscy myśleli, że to w RealFlow zrobione. Zresztą tu masz listę rankingową. Blender jest na drugim miejscu na świecie (wyżej od Realflow uważanego za standard):

 

http://www.creativebloq.com/audiovisual/simulating-fluids-81412590

 

Tu mała próbka:

 

 

A tu filmik, który kiedyś ludzie pomylili z RealFlow. Zwróć uwagę, w którym roku był pokazany. Już wtedy Blender miał rozwinięte fluidy.

 

 

Z cząsteczkami jest podobnie.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zresztą tu masz listę rankingową. Blender jest na drugim miejscu na świecie (wyżej od Realflow uważanego za standard)

 

Uśmiałem się do łez, Houidini dopiero na szóstym miejscu... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widocznie Houdini jest super hiper mega dobry, bo TY go znasz, ale jest pięć lepszych od niego, ale Ty o tym nie wiesz, bo ich nie znasz. Ja nie znam, więc się nie wypowiadam wcale.

 

A na marginesie. Kiedyś próbowałem Hudego. To była jakaś darmowa wersja, czy coś takiego. STRASZNIE mi się wydał dziwny, niewygodny, nieergonomiczny. Całkiem inna filozofia, niż w jakimkolwiek innym programie. Szybko go porzuciłem.

 

Ale mi nie chodziło o Houdiniego, tylko o Blendera. Jakoś nie odpowiedziałeś na to, że Blender potrafi więcej, niż myślałeś :) Czyli po prostu go nie znasz.

 

Edyta: A na marginesie w porównaniach Houdini wypada bladziutki przy Blenderze. Hudy: 25%. Blender: 75%. Oczywiście porównanie oparte na subiektywnych ocenach ożytkowników:

 

http://animation.softwareinsider.com/compare/19-34/Blender-vs-Houdini-FX

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites

ej nie no Ajgor trochę przesadzasz, ja jako wieloletni fan i jeden z najwiekszych stażem użytkowników blendera i ogólnie pełen loveras. nie uważam że blender ma dobre fluidy.. i do wszelkich symulacji jednak wykorzystuje Houdiniego.. sorry ale fluidy blendera nie są w cale takie dobre i mało jest nad nimi kontroli niestety.. plus sam system jest wolny i wymaga masy ilości ramu. Gadanie że blender ma dobre fluidy to głupota. są spoko jak trzeba zrobić jakąś mała pierdółkę czy coś.. ale na dobrą sprawę nie nadają się do naprawdę prawdziwej pracy. dlatego ja osboiśćie stosuje pipe. Blender + Houdini.

 

- - - Połączono posty - - -

 

plust ten link co wrzuciłeś

 

http://animation.softwareinsider.com/compare/19-34/Blender-vs-Houdini-FX

 

to jakiś debil robił.. Houdini głównie jest na linuxa a te głąby napisały że Houdini FX: Mac OS X, Windows 7, and Windows 8 gdzie kurna na windowsie chodzi najgorzej... a głównie chodzi na linuxie i wszyscy go używają na linuxie..

 

ajgor ja cię lubie ale bredzisz tutaj jak potłuczony :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

A właściwie gdzie ja napisałem, że WIEM, że Blender jest lepszy do fluidów niż Houdini? Pozwolę sobie zacytować sam siebie:

 

"Ja nie znam, więc się nie wypowiadam wcale."

 

Ot i czytanie ze zrozumieniem.

Napisałem jedynie, że podobają mi się fluidy Blendera i podałem linki do filmów z fluidami z Blendera (które na marginesie pokazują, że nie tylko do prostych rzeczy się nadaje). Nigdzie nie napisałem, że Hudy jest gorszy. Aha. Podałem porównanie robione nie przeze mnie w którym Blender zmiażdżył Houdiniego. I nie mówię o tym zestawieniu 7 programów, tylko o bezpośrednim porównaniu Hudego z Blenderem. W dodatku zaznaczyłem, że to jest subiektywne. Ja Houdiniego nie znam, i mnie do niego nie ciągnie. Raz spróbowałem i mi się nie spodobał i to mi wystarczy. Nie mówiąc, że ja używam Blendera do bardzo prostych rzeczy (Logo zespołu, jakieś czołówki do filmów z wakacji itp). I takich programów, jak Houdini w ogóle nie potrzebuję.

 

A tak na prawdę w ogóle nie chodziło mi o porównanie Blendera do Houdiniego, tylko o zwrócenie uwagi autora wątku na Blendera. Bo moim zdaniem jest wart uwagi.

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temat dotyczy modo, ale zgodnie z tradycją tego forum fanboje blendera muszą dorzucić swoje trzy grosze :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie ma to jak nie doczytać całości. Cytuję fragment pierwszego posta:

 

" (czy moze polecicie coś innego np Mayke, Cineme, Maxa),"

 

Poleciliśmy coś innego. Chociażby po to, żeby uchronić autora od piractwa :)

A co do "fanboya". Nie jestem fanboyem. Właściwie w ogóle pierwszy raz pisze coś na temat Blendera. Bawiłem się Maxem, próbowałem MODO, Maykę i z czasem stwierdziłem, że na prawdę Blender w niczym im nie ustępuje, ale większość osób, które zaczynają się interesować 3D nawet na niego nie patrzą, bo uważają, że skoro coś jest za darmo, to nie może być dobre. A to jest błędne założenie. Trzeba im to jakoś uświadomić. A dlaczego w wątkach poświęconych innym programom? Bo do działu o Blenderze ci ludzie w ogóle nie zaglądają, bo po co mają tam zaglądać, skoro z góry zakładają, zę nie ma po co. Ja fanboyów rozumiem (póki nie zaczynają robić chamówy, co niestety czasem się zdarza).

Jak byś miał do wyboru Mercedesa za milion, BMW za 700 tysięcy i Lexusa za darmo to co byś wybrał?

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mysle, że ludzie nie unikaja Blendera dlatego, że jest darmowy, tylko dlatego, że nie używa go żadne większe studio. Każda osoba, która zaczyna z 3D ma jakies swoje wymarzone studio, np Blizzard i sprawdza na czym operuja.

 

Osobiscie w Modo uwielbiam UV Mapping, modelowanie to juz chyba kwestia przyzwyczajenia, kto co woli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiście, że masz rację. Rzecz w tym, że w studiach też ludzie dopiero zaczynają go odkrywać. Proponuję poczytać tego bloga pisanego przez gościa który własnie w takich studiach pracuje od wielu lat na róznych programach. Na przykład na Majce (między innymi przy Władcy pierścieni) a nawet brał udział w pisaniu narzędzi w Dreamworks (na przykład przy "Jak wytresować smoka 2". Czyli gość na prawdę wie, o co w tym chodzi, i DLA MNIE jest autorytetem Wiele razy podchodził do Blendera, ale zawsze odrzucał go interfejs (i zaznaczanie prawym klawiszem myszki :) ). Aż wreszcie postanowił dać mu szansę. I ze zdziwieniem zaczął odkrywać rzeczy, których się nie spodziewał, a teraz pięknie wszystko opisuje:

 

https://nimblecollective.com/learning-blender-why/

 

Nawiasem mówiąc jest tam fajny filmik robiony w Blenderze, który go własnie przekonał do zainteresowania się nim bliżej.

A teraz chyba w studiach już też zaczyna Blender zdobywać popularność. Ale tu się nie wypowiadam. Gdzieś po prostu o tym czytałem.

Edited by Ajgor

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak nic nie robię to mam kilka tysięcy miesięcznie. Jak mi się zechce 4 litery ruszyć, będę miał dychę na rękę.

 

No widzisz jak masz fajnie i ciesze sie ze dzielisz sie z nami swoim szczesciem, ja niestety tak nie mam jak ty i to jest jeden z powodów dla którym uważam że kupowanie drogiego softu do nauki i do hobbystycznej prostej zabawy to wyrzucanie pieniedzy co jest też odpowiedzią na twoje poniższe pytanie:

 

chyba nie powiesz, że kupiłeś MODO za prawie 8 tysięcy zł i zastanawiasz się, czy warto w nim coś robić

 

Dlatego też moje pytania w wątku nie brzmiały: "Czy opłaca sie kupić program XYZ do zastosowań XYZ" tylko brzmiały "jaki program polecacie do hard-surface". W twoich wypowiedziach rozpatrujesz blendera pod kątem "stosunek ceny do jakości", ja zupełnie jak już pisałem wyżej pominąłem aspekt finansowy, a blendera nie wybrałem z prostego powodu:

 

bardziej podpasował mi interfejs i organizacja narzędzi/opcji w Modo (po prostu kwestia gustu, moze gdybym przemógł początkowe gorsze wrazanie jakie wywarł na mnie blender to by mi sie dobrze w nim bawiło).

 

Mam nadzieje ze wyjasniłem wszystkie twoje wątpliwosci

Edited by Azakiel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy