Skocz do zawartości

  • Wprowadza testowo w kilku krajach licencje Indie dla 3ds max'a i programu Maya. Na ten moment oferta przeznaczona jest tylko dla użytkowników mieszkających w Australii, Kanadzie, USA, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii. Na stronie zaznaczono, że jest to oferta czasowa. Ta "czasowość" może jednak oznaczać, że jest to pewnego rodzaju pilotaż i firma sprawdza jakie będzie zainteresowanie tego typu licencjami.

    Jest jednak kilka warunków, które określają możliwość skorzystania takiej licencji:

    • Zarobek roczny powinien być poniżej $100 000
    • Możliwy jest zakup tylko jednej licencji na osobę/firmę
    • Oferta (tak jak pisałem wcześniej dotyczy tylko: Australii, Kanadzy, USA, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii

    Warto dodać, żę wersje programów z licencją "Indie" nie są w żaden sposób ograniczone.

    Ceny mogą różnić się w niektórych krajach np. Maya na Maca kosztuje $250 na rok, a w Wielkiej Brytanii jest to już koszt 275 funtów.

    Strony oficjalne (niestety wchodząc na nie z Polski zobaczycie obrazek użyty jako grafika newsa)

     

    Aktualizacja: Jak podaje CGPress.org, jest tutaj pewna pułapka, której da się uniknąć. Kupując licencję Indie po roku przechodzi ona w standardową licencję jeśli po kupnie nie usuniemy subskrypcji.

    Cytat

    Users should also be aware that the license will auto-renew at full price, but this can be avoided by disabling automatic renewal and resubscribing to the Indie license once it expires.

     

    Edytowane przez adek

    • Thanks 1

    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze



    blinq

    Napisano

    Wow. Bo bardzo dobra informacja. Byłoby fantastycznie jakby to wprowadzili do Polski. Pozostaje trzymać kciuki 🙂

    SUPER_OkO

    Napisano

    18 minut temu, blinq napisał:

    Wow. Bo bardzo dobra informacja. Byłoby fantastycznie jakby to wprowadzili do Polski. Pozostaje trzymać kciuki 🙂

    za 250zeta 😉

    Destroyer

    Napisano

    Ciekawe czy przed upływem roku usuną możliwość odnowienia licencji indie i każdy kto już swoje przepracował na indyku będzie musiał iść na full price 🙂 furtkę już zrobili pytanie czy pójdą dalej. Gdyby to przeszło to różnica dla freelancerów byłaby kolosalna ale z drugiej strony jest combo blender+ houdini indie, taniość i dobrość 🙂

    • Like 1
    blinq

    Napisano

    Godzinę temu, SUPER_OkO napisał:

    za 250zeta 😉

    Może być 250$ 😉 Nawet netto 😉

    olaf

    Napisano

    w UK widzę £275.86 netto - 320 brutto i jest opcja tylko na rok.

    Oferta trochę słaba - to oznacza ok 75k GBP przychodu z prac graficznych więc starczy co najwyżej dla przeciętnego freelancera w UK - na pewno nie formy, którą stać na pracowników. W UK to będą wyłącznie osoby na kontrakty - fakt takich jest mnóstwo w Londynie.

    Jak wyżej - co będzie za rok?

    xmass

    Napisano

    Trochę to się dziwnie skolidowało z zabraniem wieczystych. Autodesk wiedział że rozpęta burzę i żeby zamknąć jadaczki krzykaczom wprowadza licencje indie. O ile w UE użytkownik jest chroniony dyrektywą i tak łatwo nie ograbią ludzi z licencji wieczystych, tak w USA już nie, więc możliwe że ten "pilot" będzie nieobecny w UE, jeśli użytkownicy Autodeskowi złożą pozew i wygrają sprawę. 
    Co będzie? Zobaczymy. Ale jakoś ta sprawa tak troche śmierdzi. Teraz wszyscy się jarają, jaki to dobry ruch ze strony Autodesku, a ograbianie z legalnie kupionych licencji zeszło na dalszy plan. Wszystko przekalkulowali skurczybyki 😜

    • Like 1
    STRZYG

    Napisano

    20 minut temu, xmass napisał:

    ograbianie z legalnie kupionych licencji zeszło na dalszy plan

    Naświetlisz temat? Brzmi ciekawie

    STRZYG

    Napisano

    Jak wprowadzą licencje INDIE na stałe w Polsce to odpuszczam wszystkie grzechy Autodeskowi.

     

    • Like 1
    xmass

    Napisano

    6 minut temu, STRZYG napisał:

    Jak wprowadzą licencje INDIE na stałe w Polsce to odpuszczam wszystkie grzechy Autodeskowi.

     

    STRZYG no nie, tak się nie robi, to tak jakby Hitlerowi się odpuściło bo lubiał psy.
    Autodesk prowadzi brudną politykę, i to powinno się piętnować i z tym walczyć, nie pozwalać korporacji na robienie co im się podoba. Dają jakieś indie licencje, spoko, jak nie będzie wyboru to sam skorzystam :D, ale obawiam się że to całe indie wprowadzili ze względu na przemyślany plan likwidacji perpetuali. Tak jak pisałem, pożyjemy zobaczymy. Jak na razie to tylko domysły i przypuszczenia. A o UE nawet nie wspominali.

    • Haha 1
    • Thanks 1
    STRZYG

    Napisano

    Tanio skórę sprzedałem, wiem.

    deshu

    Napisano (edytowane)

    Niech tylko program pilotażowy skłoni ich do puszczenia tego na stałe w EU.

    Edytowane przez deshu
    jarekhell1

    Napisano

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem plany autodesku. Jeżeli odkupię teraz licencje 3ds maxa, np. 2014, to będę mógł ją aktywować do marca 2021r, a potem jej aktywacja stanie się niemożliwa i program jest bezużyteczny (według https://knowledge.autodesk.com/customer-service/account-management/users-software/previous-versions/previous-version-support-policy )

    Czy może ktoś moje wnioski potwierdzić / obalić, bo nie wiem czy jest sens w ogóle zastanawiać się nad odkupieniem licencji wieczystej od kogoś.

    • Like 1
    KLICEK

    Napisano

    10 minut temu, jarekhell1 napisał:

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem plany autodesku. Jeżeli odkupię teraz licencje 3ds maxa, np. 2014, to będę mógł ją aktywować do marca 2021r, a potem jej aktywacja stanie się niemożliwa i program jest bezużyteczny (według https://knowledge.autodesk.com/customer-service/account-management/users-software/previous-versions/previous-version-support-policy )

    Czy może ktoś moje wnioski potwierdzić / obalić, bo nie wiem czy jest sens w ogóle zastanawiać się nad odkupieniem licencji wieczystej od kogoś.

    sam sobie odpowiedziales 🙂 dokladnie tak bedzie jak piszesz. Od 2021, twoja wieczysta licencja jest juz niewieczysta 🙂

    https://www.blender.org/

    jarekhell1

    Napisano

    Czyli w zasadzie kupno licencji używanej to strata kasy i mija się z celem, skoro i tak za chwile bedzie bezużyteczna 🙂

    xmass

    Napisano

    Generalnie AD nie neguje posiadania licencji wieczystej, ale nie da możliwości aktywowania jej. Unijna dyrektywa mówi że w przypadku gdy nie ma możliwości aktywowania licencji aby użytkować aplikację (np firma zbankrutowała, albo AD chcę zabrać możliwość aktywacji), to możesz użyć wszelkich środków potrzebnych do jej użytkowania (np crack) i to będzie działanie w ramach prawa unijnego, w USA mają gorzej, bo takiej dyrektywy nie mają. Generalnie chyba zbiera się masowy pozew w stronę AD, ale czy to coś da to zobaczymy. Z tego co przeczytałem AD twierdzi że działa zgodnie z prawem, niestety nie poparli to jak na razie żadnym z unijnych praw.

    ZelvaBOi

    Napisano

    On 8/1/2019 at 12:33 PM, xmass said:

    Generalnie AD nie neguje posiadania licencji wieczystej, ale nie da możliwości aktywowania jej. Unijna dyrektywa mówi że w przypadku gdy nie ma możliwości aktywowania licencji aby użytkować aplikację (np firma zbankrutowała, albo AD chcę zabrać możliwość aktywacji), to możesz użyć wszelkich środków potrzebnych do jej użytkowania (np crack) i to będzie działanie w ramach prawa unijnego, w USA mają gorzej, bo takiej dyrektywy nie mają. Generalnie chyba zbiera się masowy pozew w stronę AD, ale czy to coś da to zobaczymy. Z tego co przeczytałem AD twierdzi że działa zgodnie z prawem, niestety nie poparli to jak na razie żadnym z unijnych praw.

    Nie do konca tak jest. Zgodnie z prawem EU zabezpieczenie wsparcia czy podespolow do produktu na terenie Unii musi byc zapewnione przez 10 lat od EOL, czyli jezeli masz rok 2019 to ADSK nie musi juz wspierac nic do v2008 wlacznie. W 2009 weszla na rynek v2010 a jeszcze obowiazywala do kwietnia v2009. Tym samym v2008 zakonczyla swoj zywot - zgodnie z prawem unijnym w grudniu 2008. I tak dalej... Wiec w 2021 roku zapewne bedzie 3ds Max v2021 (z 2020 roku) i v2022 (z 2021 roku). To oznacza, ze calkiem legalnie ADSK moze uwalic wszystko do v2011 wlacznie. Co innego 2012 i wyzej. Te musi wspierac dalej przez 10 lat, liczac od konca roku w ktorym zostaly wydane.

    Mnie bardziej interesuje kwestia osob takich jak ja. Mam licencje z Maintenance od 15 lat, gdzie co roku place danine, wiec przedluzam zywot oprogramowania. W tym zakresie nie zmienily sie zapisy licencyjne i jako takie zmienione nie moga byc (to prawo to juz nie tylko EU ale i USA). Teoretycznie od v2014 (o ile pamietam) nie ma juz nowych licencji permanentynch, ale moja taka jest z powodu kontraktu. Co sie stanie jezeli sprzedam komus licencje - kontraktu napewno nie beda chcieli przepisac bo nie musza ale ktos nabywa wtedy (dajmy na to) wersje permanentna 3ds Max 2020. To oznacza, ze i tak musza zapewnic wsparcie temu uzytkownikowi do 2030 roku. Ot i taka zagwozdka dla prawnikow ADSK.

    Sam pamietam jak uzywalismy crackow (na stoisku Autodesk!) do odpalenia 3ds Max i Maya na IBC i Siggraph bo sie wysypal na nowych Integraphach system licencyjny. ;)

    xmass

    Napisano

    @ZelvaBOi dzięki za informacje. Dowiedziałem się czegoś nowego 🙂
    Nie jestem pewien co oznacza "zabezpieczenie wsparcia czy podespolow do produktu na terenie Unii musi byc zapewnione przez 10 lat od EOL"
    Czy chodzi tutaj o wsparcie typu serwis packi, hotfixy itd, czy możliwość aktywacji produktu, a przez co użytkowania produktu legalnie zakupionego. Wraz z zakupem licencji wieczystej, musisz mieć możliwośc korzystania z aplikacji do końca twoich dni. Więc producent powinien zapewnić możliwość użytkowania. Myle się?

    ZelvaBOi

    Napisano

    On 8/5/2019 at 7:56 PM, xmass said:

    @ZelvaBOi dzięki za informacje. Dowiedziałem się czegoś nowego 🙂
    Nie jestem pewien co oznacza "zabezpieczenie wsparcia czy podespolow do produktu na terenie Unii musi byc zapewnione przez 10 lat od EOL"
    Czy chodzi tutaj o wsparcie typu serwis packi, hotfixy itd, czy możliwość aktywacji produktu, a przez co użytkowania produktu legalnie zakupionego. Wraz z zakupem licencji wieczystej, musisz mieć możliwośc korzystania z aplikacji do końca twoich dni. Więc producent powinien zapewnić możliwość użytkowania. Myle się?

    Chodzi o to, ze producent musi przez dziesiec lat od End of Life zapewnic mozliwosc uruchomienia licencji w warunkach wymagan technicznych - czyli jezeli np. dedykowany system to Windows XP to nie musi gwarantowac dzialania na Windows 10. Nie musi zatem publikowac zadnych Hotfix, itp. Niemniej jezeli posiadasz komputer i system zgodny ze specyfikacja to producent musi zapewnic mozliwosc aktywowania produktu na takiej konfiguracji wlasnie przez owe 10 lat. Pozniej moga miec to w d... Wieczysta licencja oznacza to, ze jestes wlascicielem ale nie ma obowiazku po stronie producenta wspierania produktu. To jak z autem. Kupujesz je na wlasnosc, ale po 30 latach mozesz nie miec dostepu do czesci. Jestes wlascicielem zlomu w garazu - chociaz sprawne to z braku jednej srubki nie pojedzie. Wiec korzystac z licencji mozesz, ale producent nie ma obowiazku jej aktywowac po uplywie 10 lat. Natomiast zastosowanie cracka po tym okresie bedzie legalne. Przed uplywem 10 lat bedzie to swiadome obejscie zabezpieczen a tym samym (pomimo, iz jestes wlascicielem softu) jest to niezgodne z prawem i (czesto) zapisami w samej licencji.

    • Like 1
    gryzon

    Napisano (edytowane)

    W dniu 31.07.2019 o 19:17, xmass napisał:

    Autodesk prowadzi brudną politykę, i to powinno się piętnować i z tym walczyć, nie pozwalać korporacji na robienie co im się podoba. Dają jakieś indie licencje, spoko, jak nie będzie wyboru to sam skorzystam :D, ale obawiam się że to całe indie wprowadzili ze względu na przemyślany plan likwidacji perpetuali. Tak jak pisałem, pożyjemy zobaczymy. Jak na razie to tylko domysły i przypuszczenia. A o UE nawet nie wspominali.

    Polać mu. Ja w dalszym ciągu mam odczucia że Autodesk nie tworzy nic innowacyjnego. Oni tylko skupują softy/technologię, windują ceny i sprzedają. W biznesie oni są bardzo dobrzy, tak dobrzy że prawie o monopol się ocierają. Nagle wprowadzają Indie licencje, co za niespodzianka. Nie wolno im popuszczać, nie zapominajcie jak rozprawiają się z konkurencją, (XSI). Freelancerzy powinni iść nie w licencje Indie tego monipolisty tylko w alternatywne softy, Blender, ZBrush, Modo, Houdini. Być może i studia animacyjne które składają wszystko na Maya w końcu też kiedyś odwrócą się od tego złego króla. Może i jestem radykalny w swoim myśleniu ale uważam że tak należy. W przeciwnym wypadku można zostać tylko niewolnikiem. 

    Edytowane przez gryzon
    • Like 4
    farelek

    Napisano

    Wiadomo jakie plany z rozszerzaniem na inne kraje ma Autodesk?

    le_chu

    Napisano (edytowane)

    A podobno Blender nie ma żadnego wpływu na branżę hmm...

    Edytowane przez le_chu
    KLICEK

    Napisano

    no a jakie ma? 🙂

    le_chu

    Napisano

    Teraz, KLICEK napisał:

    no a jakie ma? 🙂

    Absolutnie żadnego ruchu w stronę tych licencji indie by nie było gdyby nie wzrost popularki Blendera.

    KLICEK

    Napisano

    przeca te licki zawsze byly, czy sie myle? tylko inaczej nazwane?

    le_chu

    Napisano (edytowane)

    oferty indie dla freelancerow ponizej 100k usd przychodu nie bylo nigdy. houdini mial cos takiego chyba ale nie ade$k. branzunia powinna Blendera calowac za wywieranie tego typu presji (albo chociaz dac te 6€ donejciku miesiecznie na rozwoj 😉)

    Edytowane przez le_chu
    KLICEK

    Napisano

    no to elegancko 😄

    Nezumi

    Napisano

    Fajny news. Jesli nie mieszkasz w Polsce. Ani Meksyku.
    Ani nigdzie indziej poza kilkoma wybranymi krajami.

    michalo

    Napisano

    Wymieniłeś dwa razy Meksyk..

     

    Polska jest pomijana wszędzie - disney+, nvidia, hbo, google. Pewnie licencji maya/max w Polsce jest kilkadziesiąt zakupionych, reszta to piraty 😉

    KLICEK

    Napisano

    no nie prawda 🙂 licki ma kazda firma, ktorych w polsce jest nie malo 🙂

    • Sad 1
    • Haha 1
    Destroyer

    Napisano

    Aurodesk podniósł koszt licencji dla wielu użytkowników nawet o 33% pewnie żeby wyrównać straty na licencjach Indie, początkujący i freelancerzy uczyli się/ pracowali na indykach a teraz firmy jeśli będą chcieli ich zatrudnić musza im zapewnić te softy w nieco innych cenach. Podstępny i zły plan pełnej dominacji w końcu został objawiony 🙂

    https://blog.tpm.com/price-increase-on-all-new-autodesk-multi-user-subscription

    chmielus

    Napisano

    @Destroyer nie do końca.

    Faktycznie, Adsk podniósł ceny na MultiUsery o 33%, ale nie żeby wyrównać straty na Indykach. Tam plan jest głębszy, mam info, ale na ten moment nie mogę go przekazać. Jednak trzeba przygotować się na pewne zmiany, jeżeli chodzi o MultiUsery.

     

    Co do samego typu licencji, dla pojedynczych użytkowników nie jest to duża zmiana, bo większość firm i tak używa licencji Single User (Multiki sprawdzają się bardziej przy pracach zmianowych, jak fabryki lub sporadyczne korzystanie przez grupy użytkowników (silnikowcy, którzy czasem muszą wskoczyć do Mayki/Maxa). 

    Co nie zmienia faktu, że polityka Adsk jest bardzo dziwna, zwłaszcza, jeżeli chodzi o licencje wieczyste (można by rzec, że polityka destrukcyjna, jak to w Amerykańskim korpo bywa). Nie mniej, uważajcie teraz na zakup licencji wieczystych starszych niż 2018, bo w przyszłości mogą porobić się problemy - zaufajcie mi :). 

     

    Jak będę mógł się podzielić oficjalnym info, to na pewno napiszę i wytłumaczę "czym uraczy Nas" Adsk...

     

    Adamek

    Napisano

    A co z wieczystymi licencjami zakupionymi daaawno temu ? Mam jedną na 2012. Mam się czego bać ? 

    chmielus

    Napisano

    @Adamek na ten moment Autodesk udziela 10 lat wsparcia dla starszych Softów, czyli mając teraz 2020 rok, mamy wsparcie do 3Ds Maxa 2010 i w górę. Jednak to aktualny plan, a z tego co "zasłyszałem", Adsk myśli o wprowadzeniu wsparcia w formacie "lifecycle", czyli aktualna wersja + 3 wstecz. Nie jest to potwierdzone, ale śmierdzi to wsparciem do Softu 2020 + 2019, 2018, 2017. 

    Co daje takie wsparcie? A no ponowną instalację starych wersji i wygenerowanie kodu aktywacji... Nie mamy infa, jak wygląda wypinanie licencji przed przeinstalowaniem oprogramowania przez licenese tool, ale rada na ten moment : póki jest wsparcie, ostatnie czyszczenie komputera i trzymanie tego Maxiora najdłużej jak się da, bez formatowania dysku, a tym bardziej bez nowych aktualizacji w systemie (Windows 10 bardzo mocno namieszał ostatnimi aktualizacjami i użytkownicy <2010 potracili sporo licek wieczystych). Z punktu prawnego, adsk się broni, bo zapewnił 10 lat wsparcia do produtku, tak jak wymagane jest przez prawo UE, natomiast w zapisie licencyjnym, klient otrzymuje "wieczysty dostęp" do softu, a nie przejęcie softu na własność. Właścicielem jest adsk.

    Co ciekawe, stare licencje są określane jako wieczyste - stanowiskowe. Czyli przypisane do komputera. Daje mu to możliwość instalacji na komputerze, a bez wsparcia nie ma oficjalnej możliwości zainstalowania na innym komputerze i wymagania od adsk, uzyskania kodu aktywacji, bo jak sama nazwa wskazuje - to licencja stanowiskowa. Bardzo dużo kruczków prawnych, ale to już takie moje dywagacje na ten temat 🙂

    Nie mniej, łączę się w bólu z użytkownikami wieczystych licek, bo jest to bardzo mocne uderzenie w klientów i wymuszenie zakupu nowych, co wymusza także zmianę workflowu i pipeline'u, a tego nie powinien robić...

     

    Ahaa, jeszcze jedna rzecz.

     

    Żeby "zrekompensować to", Autodesk daje możliwość zwrotu starej niepotrzebnej licencji i wymiany jej na rabat przy zakupie, tzw. Legacy. Nie jest to wspaniałomyślność, ale z braku wyjścia, jakieś małe pocieszenie. Tym bardziej że w tym kwartale Autodeskowym, daje dodatkowe -25% rabatu. + oczywiście to co można jeszcze wynegocjować. Cenowo u mnie można to porównać do takiego "Indyka" w Polsce i też jednorazowe to legacy, co nie zmienia faktu, że i tak za to... płacimy starą licencją 😞

     

    Adamek

    Napisano

    To jednocześnie bardzo ciekawe i niepokojące co piszesz.

    Jak kupowałem swoją licencję, nigdzie nie było mowy o tym, że to licencja "OEM".

    Kupowałem ja na osobę a nie ja do kompa.

    Z tego co piszesz rozumiem, że w teorii wsparcie jakie by ono nie było mam tak czy siak do 2022 roku.

    I jeszcze taka ciekaostka.

    Wszystkie dane związane z aktywacją Maxa, mam zapisane u siebie w chmurze.

    Zatem instalacja maxa owszem, nie jest aktywowana ale jak uruchamiam program z odpowiednio przygotowanego skrótu to z marszu jest aktywowany. Ze wszsytkimi pluginami, skryptami, makrami... całość.

    Rozumiem, że wtedy nigdy nie będę potrzebował "łachy" żeby mi aktywowali program, bo ten z marszu zczytuje dane aktywacyjne ?

    chmielus

    Napisano

    @Adamek

     

    Tak, nie było pisane jako OEM. Różnica aktualna w licencjach jest taka, że teraz kupujesz subskrypcje dla użytkownika, czyli możesz zainstalować 3Ds Maxa na 3 różnych komputerach, ale nie możesz w tym samym czasie używać go. W licencjach wieczystych, w momencie instalacji, gdy miałeś plan wsparcia (Maintenance plan), mogłeś zainstalować na 2 komputerach i tak samo korzystać, tylko nie w tym samym czasie. Jeżeli plan wsparcia Ci wygasł, to mogłeś używać licencji na stanowisku, gdzie zainstalowałeś ostatnią wersję softu. Mogłeś oczywiście w awaryjnych sytuacjach wypiąć licencję, zainstalować na innym komputerze i ponownie ją zaktywować. Nie wiem jak teraz działa aktywacja, bo te tematy są rzadko poruszane, 

    Ale wiem, że tak czy inaczej przy instalacji, łączy się to z serwerami autodesku i generuje kod aktywacyjny. 

    Nie wiem, o które dane Ci chodzi, że masz na chmurze. Chodzi Ci o plik licencyjny, z którego korzysta Max? Bo oprócz samego kodu, pojawiały się jeszcze inne problemy, jak dysk twardy (jego dane zapisane w rejestrze) jak i karta sieciowa (często płyta główna), bo od niej wychodzą informacje, czyli jest wpisany "MAC" karty. Więc istnieje ryzyko, że przy instalacji na nowym dysku, może Ci się to niezaktywować, bo Autodesk broni się kosztami utrzymania serwerów i generowania plików aktywacyjnych. 

     

    Może być różnie. Niektórzy złapali się na tym, że prosili o kod aktywacyjny i nie otrzymywali go, z drugiej strony narzędzia licencji i wypięcia jej tak jak mówisz, powinno zadziałać, tylko to nadal jest "gdybanie". Trzeba raczej wysłać opis takiej hipotetycznej sytuacji do Autodesku, chociaż ciężko oni odpowiadają na te tematy.

    Z drugiej strony, Adsk chociaż stara się odpowiedzieć na takie pytania, w przypadku Adobe przy chęci ponownej instalacji mojej starej CS6 otrzymałem tylko informację - nie wspieramy, zapraszam do zakupu Chmury Adobe, bo są tam "nowe programy" w wygodnym abonamencie :d

     

    Adamek

    Napisano

    Ha, no to w takim razie coś u mnie "nie działa" 😉 Te same piki z informacją o aktywacji używam i w kompie i w laptopie.

    W laptopie z bardzo rzadka ale się zdarza. I śmiga za każdym razem.

    Dzięki za te niepokojące informacje.

    P.S. Zachowują się tak, jakby Blender w ogóle nie istniał. Albo odwrotnie, Ci co "nie zdążyli" ( z dowolnego powodu ) z przesiadką  są do maksymalnego wydojenia zanim jednak zdązą... Tylko co potem ?

    chmielus

    Napisano

    @Adamek

    Oni czują oddech Blendera, a w sumie w tym momencie to raczej patrzą na oddalającego się Blendera na horyzoncie :d. To Amerykańskie Corpo, więc dla nich się liczą duże firmy. Mali użytkownicy nie interesują ich. Małemu łatwiej jest przesiąść się na coś innego, dla dużego to już problem, bo niszczy to cały pipeline. Mam klientów, którzy szykują się do przesiadki, ale to nie w tym momencie, bo potrzebowaliby dużej ilości czasu na zmiany, a także kosztów, bo jednak wszelkie skrypty i sposób działania to też wymóg. 

    Autodesk będzie trzymał Maxa, do póki nie dojdzie do momentu, gdy duzi zrezygnują z niego (Fajnym przykładem może być Ubisoft, który dał olbrzymiego granta na Blender Fundation). Wtedy będzie to raczej produkt w stylu MudBoxa (Jest dostępny, ale są też inne narzędzia, więc jak chcesz to weź go). 

    Natomiast bardziej zaczynam obawiać się o Maykę, bo te symptomy już się pojawiały w niej (Brak aktualizacji na czas do 2019, mało nowości), tak jak w przypadku 3Ds Maxa. Mayka broni się świetnie animacjami, zwłaszcza ze względu na podobne narzędzia jak w MoBu pod systemy MoCapowe i UVki. Jednak widać, że M&E dla Autodesku to nie priorytet w dzisiejszych czasach (Hudy, Nuke, Fusion, Deadline - kolejna konkurencja dla ich produktów, która też często jest wybierana). 

     

    Adamek

    Napisano (edytowane)

    Czekam zatem niecierpliwie (pewnie nie tylko ja), na to "czym nas uraczy" Adsk. Dzięki za info 🙂

    Edytowane przez Adamek
    • Haha 1
    chmielus

    Napisano

    Za tydzień będę mógł się podzielić infem na ten temat 🙂

     

    Destroyer

    Napisano

    Dzieki chmielus za informacje, była już tutaj dyskusja o tym przed migracją forum a potem wątek wcięło.
    https://forums.cgsociety.org/t/autodesk-perpetual-licenses-suddenly-not-perpetual-anymore/2052430
    https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshooting/caas/simplecontent/content/previous-version-support-change.html

    Wielu pszczelarzy  już od jakiegoś czasu zauważyło, że rozwój mayi jest taki niemrawy, podobno i przy majce i maxie pracuje już tylko garsteczka ludzi, ja już dawno przestałem wyczekiwać czegoś co rozpali na nowo nadzieję. Jak w życiu, po jakimś czasie czeka się już tylko na słodki pocałunek śmierci.

    chmielus

    Napisano

    @Destroyer niestety to prawda :(. Środowisko M&E nie jest docelowe dla Autodesku, dla nich liczy się branża Archi i Mechanika :(. 

    Jedyny soft, który wg mnie ma prawo się utrzymać, to Motion Builder, bo na razie to świetne środowisko pod MoCapy. Mayka trzyma się też dzięki temu, że czerpie funkcje z niego, ale jeżeli Blender poprawi animację, to raczej wybór będzie prosty :). 

    Nie ukrywając, mamy system do MoCapu XSensa i wszystkie dane zczytujemy do MoBu i Mayki, ale mamy kolegę, który działa z XSensem z Blenderem i to też mu świetnie idzie, więc tik tak tik tak...

     

     

    Arturborubar

    Napisano

    16 godzin temu, Destroyer napisał:

    podobno i przy majce i maxie pracuje już tylko garsteczka ludzi

    gdzies widzialem ostatnio wywiad z szefem maxa w autodesku, mowil ze przy maxie pracuje prawie 100 osób, przy maji wiecej. Osobny team zajmuje sie samym bifrostem...to garsteczka?

    Adamek

    Napisano (edytowane)

    Pokopałem nieco w temacie i dokopałem się do czegoś takiego jak "Right to Use".

    https://forums.autodesk.com/t5/previous-version-support/has-autodesk-changed-my-right-to-use/m-p/8871280#M4

    Mogę używac tak długo jak nie łamię zasad licencji. Użycie cracka oczywiście łamie jedną z nich. I tutaj dochodzi do paradoksu:

    licencja mówi, że crack jest niedozwolony, z drugiej strony Autodesk odbiera możliwość użycia programu zgodnie z ich własnymi warunkami licencji. Innymi słowy sam innego warunku licencji nie dotrzymuje. 

    Na terenie UE, jeśli autor softu zaprzestaje wspierania go, z dowolnego powodu, koszty utrzymania serwerów, upadek firmy... cokolwiek... to ja jako, że nabyłem licencję wieczystą mogę w dowolny sposób doprowadzić do sytuacji, w której zakupiony program obojętne w jaki sposób, będzie jednak działał. Innymi słowy ... crack staje się legalny.

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32009L0024&from=en

    Punkt 13.

    "(...) Oznacza to, że ładowanie i uruchamianie konieczne do użycia kopii programu, która została zgodnie z prawem nabyta oraz poprawianie jej błędów nie może być umownie zabronione."

    Edytowane przez Adamek
    chmielus

    Napisano

    @Adamek

    No właśnie, istny Paradoks... Ciężko dopasować warunki licencyjne na cały soft, ze względu na wszelkie przepisy panujące w różnych rejonach. Brzmi to wszystko jak walka z wiatrakami, chociaż nie ukrywam, że miałem teraz sytuację, że klient kupił od mnie kilka Maxów i miał jeszcze scrakowaną starą wersję Maxa. Zaktualizowała mu się i zablokowała, ze względu że nie ma licencji na nią. Zaśmierdziało to od razu audytem Autodesk'u w takiej sytuacji, bo jawnie została wykryta, ale o dziwo jest cisza i nie tarabanią, że nielegalny soft miał przed zakupem, więc samemu nie wiem już co o tym sądzić :). 

    A z informacji, którą miałem dla Was do przekazania:

    Od 1 Marca, Autodesk wycofuje licencję typu MultiUser. Dlatego m.in były podwyżki cenowe na ostatnich miesiącach, a teraz całkowicie z tego rezygnują. Pozostaną licencję typu Single User. 

    A 2-gi News, troszkę bardziej gorący... Od połowy Marca (podam później dokładną datę), będą podwyżki na licencje Autodesk. W Marcu będę szykował pewnie specjalną ofertę dla Partnerów na tą okazję, żeby urwać jak najwięcej jeszcze przed podwyżkami. Więc jak ktoś chce coś wyrwać przed wzrostem ceny, to może śmiało pisać, to przygotuję coś dla niego 😉

     

     

    Adamek

    Napisano

    Ekhm... a jakieś wieści względem tematu tego wątku ? 😉

    Bo to mi pachnie "obijaniem" sobie na mniej wartościowych ludziejach.

    Kraje wspomniane w artykule, mają ten soft naprawdę sensownie, a my... podwyżki....

    Albo im tam "żre" solidnie i nie widzą sensu rozprzestrzeniać niższej ceny na Europę, albo Blender już tak im daje w kość, że faktycznie muszą podnieść cenę "bo koszty". Albo już sam nie wiem co 😄

    Tak czy siak dzięki za wieści.

    Destroyer

    Napisano

    Blender na pewno trochę namieszał ale z dnia na dzień ludzie nie przeskoczą i jak to w każdym programie jedne funkcje są lepsze a inne gorsze i pozostaje tylko kwestia czego się potrzebuje i czy można poświęcić czas na przesiadkę.

     

    chmielus

    Napisano

    @Adamek Mam znajomków co z Ubi w UK współpracują i sami odbili od Maxa na Blendera. 

    Ostatnio jak gadałem z nim, to mówi że od roku zrobiła się pierwszy raz tak gigantyczna fala przejść na Blendera, że masakra. Stąd pewnie też ruchy Autodesku. Mówił nawet, że klient do wglądu pliku oprócz wizek, renderów - wymaga także pliku Blendka :). Już taki mały "standard" się robi. UK mocno żyje Blendem teraz, przydałyby się statystyki jakieś na ten temat, jaki % osób z Maxa/Mayki wskoczyło na Blendka 🙂

     

    chmielus

    Napisano

    Ok,

     

    Jeszcze 1 nowość...

    Od Maja 2021 jest koniec MP z Autodesk... Czyli osoby, które mają wieczystą wersję Maxa z wykupionym MP, nie będą go mogły przedłużyć po Maju 2021... Oznacza to, że zostaną z wersją wieczystą 2021/22 i będą miały wsparcie instalacji przez ... kolejne 3 lata...

    Istnieje tzw. opcja M2S, czyli przejscie na subskrypcję po specjalnej cenie (ok. 850€ rocznie za Maxa do 2026 roku, później nie wiadomo czy będzie to kontynuowane). Wtedy z aktywnym planem - zrzeka się wersji wieczystej i przechodzi na subskrypcję w specjalnej cenie zawsze mniejszej niż pełna wersja roczna. 

    Jeżeli ma ktoś pytania, to mogę rozwinąć temat

    • Haha 1
    xmass

    Napisano

    @chmielus proszę kontynuuj, jako posiadacz wieczystej licencji chciałbym wiedzieć jak najwięcej, aby zdecydować czy rzucić maxa, zostać z tym co mam czy przejść na subskrypcje.

    Wiesz coś na temat aktywacji starszych wersji (tutaj mam na myśli moją wersję 2015). Z tego co wiem, nie będzie możliwości aktywacji, co jest chore. Autodesk się odcina od starszych wersji i mówi "róbta co chceta", czy może tylko zaprzestaje aktywacji "bo tak" i już, a jak Ci padnie system to masz problem?

     




    Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

    Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

    Zarejestruj nowe konto

    Załóż nowe konto. To bardzo proste!

    Zarejestruj się

    Zaloguj się

    Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

    Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności