Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Jako ze LWF wzbudza sporo (lol) kontrowersji, piszcie tu swoje komenty na ten temat, uwagi i sposoby zastosowania LWF w praktyce. Mozecie rowniez wrzucac swoje rendery. Moze sie wspolnie czegos nauczymy;P

 

THEORY:

Gamma 2.2 setup: summary: workflow [from www.aversis.be - "gamma 2,2 setup tutorial"]

1. In max preferences enable gamma/lut correction and set gamma to 2.2.

2. Check affect color selectors and affect material editor.

3. Leave input and output gamma = 1.0.

4. In Vray color mapping, leave it set to linear, and set gamma to 2.2.

5. When loading a normal texture, specify it is gamma 2.2 in the bitmap loader.

6. HDRI maps don't need this correction as they are 1.0 textures.

7. Or use color correct plugin and specify gamma 2.2 there (don't do both!)

wiecej informacji:

http://www.gijsdezwart.nl/tutorials.php

http://3dlight.blogspot.com/2007/12/linear-workflow-introduction.html

http://asgvis.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=57

http://www.aversis.be/tutorials/vray/essential_gamma_01.htm

 

pozdrawiam serdecznie

tadzio

 

 

 

Edytowane przez tadzio
  • Odpowiedzi 278
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

LWF to jest imho fetyszyzm - nie jest poprawny fizycznie i można o wiele lepsze efekty osiągnąć na expotencial mapingu. Sam zauważyłeś że sporo z tym problemu. I tak jest w istocie jak się ktoś przyzwyczaił do pracy w skali logarytmicznej. LWF chyba będzie tylko łatwiejszy dla osób które faktycznie pracowały dawniej na linearnej skali światła i jest sposobem na szybkie naniesienie fizycznej poprawności dla jasności obrazu.

Napisano
LWF to jest imho fetyszyzm

 

Może trochę, ale wizualnie dostarcza takiego 'realizmu' poprzez wrażenie jakiejś abberacji i niedoskonałości 'zdjęcia'.

 

Jak ktoś ma jakąś obszerniejszą wiedzę to chętnie posłucham.

 

Pozdrawiam.

Napisano
HYNOL . no to jak jest w końcu...

,,nie jest poprawny fizycznie ,, czy ,,jest sposobem na szybkie naniesienie fizycznej poprawności dla jasności obrazu.,,

JA Uważam,że LWF nie jest do końca poprawny,tak jak ,,imitowanie,, przez nas różnych rodzajów oświetleń w naszych scenach.Jednak to dobre NARZĘDZIE,dające ciekawe efekty.Rendering przy tym jest znacznie bardziej naturalny,co zdążyło się już potwierdzić.

 

Bardzo jestem ciekaw gdzie się to potwierdziło :D. Bo na każdy jeden dobry obrazek z LWFem można pokazać podobny bez niego. Co do mojej wypowiedzi to jak najbardziej nie jest poprawny fizycznie, od świateł i rozkładu energii poczynając na kolorach obiektów kończąc. Korekcja gammy to symoulowanie efektu skali e^x i faktycznie nie jest naniesieniem fizycznej poprawności a jedynie metodą jej przybliżenia.

 

Oczywiście każdy powinien pracować tak jak mu wygodnie. Ja akurat nie widze problemu z osiągnięciem zadowalających rezultatów bez użycia LWF. Dopóki nie zobacze obrazke który mnie zmieli psychicznie, pozostane wierny metodom logarytmicznej kontroli ekspozycji ;)

Napisano

CHVETI - Masz w sumie rację.Dodatkowo potraktować można zakończony renderin programem PT LENS , który dodaje wymienione przez Ciebie efekty.Kiedyś dałem taki wlaśnie rendering z przesadzonym efektem abberacji.Przykład poniżej.

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=31885&page=110

A tutaj poniżej-dla przykładu daję obrazek prze i po postprodukcji w photoshopie...dla porównania.

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=31885&page=136

 

Obrazków nie obejrzę bo mam ustawione maxymalne wyświetlanie postów na stronę - Ty masz stron 136 a ja 38 :)

 

Ale dzięki za info o programie - wydaje się być przydatny.

 

Pozdrawiam.

Napisano

a ja mam gdziesz czy to bedzie poprawnie fizycznie czy nie, ma sie podobac klientowi/sobie/forum :p

LWF daje wieksze możliwości przy zabawie w charakterystyke kolorystyczna renderu, można łatwym sposobem wyciągnąć więcej color bleedingu zamiast mozolnie męczyć się testami ustawien rendera.

Napisano

Ja też nie wiem czy ma głębszy sens w zagłębianie się w fizyczne właściwości tego...podnosi realizm i myślę że liczy się jednak efekt.

 

Poczytam trochę, potestuję i coś niecoś wrzucę.

Napisano

Hej.

Załączam mój mały test zabawy z fetyszyzmem (LWF) nie wiem czy jest to poprawne i czy wogulę widać te LWF, ale.. Próbowałem.

 

http://img153.imageshack.us/my.php?image=mooikaipo1ptem3.jpg

 

Co i jak zrobiłem..?! Generalnie nie ma tam jakiś zasadniczych zmian odnośnie samego typu pracy, załączam skrina,

 

http://img151.imageshack.us/my.php?image=gammasetkq2.jpg

 

którą gamę należy włączyć a jest ich parę.. Rederowałem to irr i lc. Maping na linear i generalnie to wszystko, puźnjiej pobawiłem się krzywymi w vrey, bufer ( często gubiłem kolor obrazka) i resztę w szkapie montowałem i tu sadze ze jest to najważniejsze zadanie, jaki należy wykonać stosując LWF.Mogę się mylić jest to moja pierwsza zabawa z LWF, więc chętnie wysłucham uwag i moich błędów, jakie popełniłem.

 

Wspólnie z pinero stwierdziliśmy ze przydałaby się jakaś prosta scenka tak do testowania, wiec dziś w pod wieczór postaram się ja powiesić gdzieś na serwerze w wersji max9 i 3dsa.

Napisano

Z tego co widze to wy głównie chromatic aberation próbujecie ładować na obrazki, a nie ma to nic wspólnego z LWF. To z kolei uważam za manieryzm. W dodatku nieporządany. Na marginesie dodam że CA występuje w zasadzie tylko w przypadku obiektywów szerokokątnych (38 lub mniej) i na obiektywach słabej jakości. Próba zbliżenia do fotorealizmu w ten sposób jest teoretycznie ok, tylko każdy fotograf powie wam że CA jest błędem który stara się wyeliminować...

Napisano

arch fajne, podoba mi sie ten caly LWF. Z tego co wynika to typ color mapping musi byc linear i nie mozna exponentinala wtedy uzywac bo efektu nie bedzie widac?

Napisano
Hynol czy Ty az tak jestes nastawiony "anty" do tego LWFa?

Nie pożądany dla fotografa, ale tu czemu nie...

Na forum mozna znalezc kilka pracek z aberacja i generalnie robia dobre wrazenie. Bo roznego rodzaju niedociagniecia fotograficzne fajnie wygladaja na renderze, nadajac mu klimat i wiekszy realizm.

Takze chodzi tu o realizm, ale takze o fajny/ciekawy efekt co juz nie raz wszyscy podkreslali...

pozdr

 

Nigdzie nie pisałem że jestem anty. Ja po prostu nie używam i nie widze potrzeby. Co kto woli. Ważny jest efekt a nie droga do niego. A już kompletnie nie rozumie skąd wyciągnołeś ten wniosek skoro pisałem o aberacji chromatycznej która ma się do LWF jak piernik do wiatraka. Co do "niedociągnięć" fotograficznych, to nie widze sensu stosowania ich tam gdzie być ich nie powinno. To co was podnieca i wydaje wam się ekstra "niedociągnieciem" fotograficznym mnie po prostu śmieszy, szczególnie gdy efekt nie powinien mieć miejsca (dalej nie dotyczy to LWFa, którego nie traktuje jako onego "niedociągnięcia" ;) ). Sporo osób wydaje się też nie rozróżniać pojęcia poprawności fizycznej i fotorealizmu. Sam pisałeś że robiąc wizualizacje dla klienta ważne jest takie ujęcie tematu i jego realizacja by spełniał on pewne kryteria (marketingowe, wizualne etc.) A wy tymczasem próbujecie robić zdjęcia do kalendarza Pirelli przy użyciu Zorki z plastikowym obiektywem przeciągniętym papierem ściernym. Bo efekt wygląda na fotografie. Tyle że bardzo kiepską.

 

Wracając do LWFa. Nie łudźcie się że włączycie go i od razu otrzymacie prace na poziomie prezentowanym przez najlepszych. Zakładacie że samo użycie LWFa prowadzi do osiągnięcia niesamowitych rezultatów. Ja natomiast jestem zdania że autorzy najlepszych prac LWFowskich byliby je w stanie bez problemu zrealizować w skali e^x. Co więcej uważam że LWF jest trudniejszy do opanowania od innych technik i nie mając podstaw oraz wyczucia światła i materiału, nic ciekawego nie zrobicie. Sami się śmiejecie z "noobów" proponując im instalacje "world creatora" jak tylko zapytają się o plugin do tworzenia skomplikowanych obiektów. Tutaj postępujecie podobnie, zakładając że za dotknięciem magicznego stuffa wasze źle oświetlone prace nagle ożyją i zachwycą publike. Powodzenia.

Napisano

Dzięki junior, no chyba tak..Z tego wychodzi tylko teraz nie wiem Np na przykład ma również wpływ, jakim silnikiem renderujesz.. To jest irr z lc.. Jak znajdę czas to spróbuje qmc z lc no i już na scence, którą przykładowo dałem..

Tadzio, – jeżeli nie możesz zassać z ripa podeślij mi mejla na Pm albo na gadu, zresztą napisałem ci to na gadu.

 

Pozdro

Napisano

Pytajcie o LWF...odpowiem...

nie odpowiadaj. wrzuć zzipowaną scenę. będzie szybciej ;P

 

bardzo fajny projekt. obrazki trochę zbyt niebieskie. ciekawe jakby wyszło w wydruku. ale ta przekręcona kamera chyba jest najbardziej irytująca :)

Napisano
Chyba zacznę ( ustawianie kamery ,,, ) komuś zlecać...albo pójdę do lekarza od oczu...Trudno Ci nie przyznać racji ...

Camera Correction z reguły powoduje wysypywanie się i zamykanie sceny...nie mam pojęcia dlaczego,ale nie mogę używać,a to by zapewne coś zmieniło.

Jeżeli chodzi o wydruk,to myślę,że byłby napewno mniej niebieski ;)

Acha - Pytanie...może na forum jest zapytać o to lepiej...Starałem się dać na tej scenie w stojących lampach podobny materiał,jak Ty dałeś na lampie w łazience ( ostatnio pokazana na forum - lampa na blacie -pionowe pasy )

JAK GO ZROBIŁEŚ>?

z kamerą to było zupełnie bez złośliwości :)

ujęcie wygląda jakbyś miał "camera roll", elementy po prawej trzymają pion a po lewej chyla się. ale może to tylko moje zboczenie.

w temacie druku niebieskiego to też poważnie. może się okazać że cyjan przebije zbyt mocno i niebieskie "światła" będą mocniejsze od "cieni".

 

moja lampa to zwykły skan z katalogu wstawiony w selfilluminated stdmat.

Napisano

Moje 2 pierwsze próby.

 

1 oświetlenie vrayplane.

2 vraysun +ps.

 

Obie IRRmap + Lc na dość wysokich ustawieniach tzn.

lc sampli 1500

 

irr HSph.70

Interp 10

 

Gamma 2,2

 

lwfep9.jpg

 

lwfsun1qu3.jpg

 

 

Pinero- Czy manipulujesz opcjami w color mappingu? Czy gdy oświetlasz scenę za pomocą vrayplane, na renderach pojawia ci się kasza, tak jak na mojej pierwszej próbie?

Napisano

mnie ciekawi cos takiego, np w łazience wystarczy jedna żarówka żeby doświetlić dosć ładnie całość, mozna by odwzorowac wymiary pomieszczenia i moc zarówki i potem testować. Czy rzeczywiście sam exponential wystarczy rzeby doswietlić jak w rzeczywistości ? nie mam teraz maxa, więc sam tego nie przetestuje :(

Napisano
Zastanawiam się,czy nie załączyć tej sceny ( sklep ) do testów.

Byli byście skorzy do testowania świateł na niej ?

 

ofcourse ;]

Napisano

jak najbardziej ;]

male pytanko odosnie tego LWF

 

jakie kroki trzeba podjac zeby zaczac walczyc :

1. uzyc LINEAR MULTIPLY

2. ustawic game corection na 2.2

i czy mam uzywac vray frame bufor (czy jakos tak ;])

czy cos jeszcze ??

thx

Napisano

ok, wyedytowalem post. Domyslilem sie ze odbiegne od glownego zalozenia dot. kolorystki, ot chcialem sprawdzic jak to wyjdzie po mojej zabawie w PS.

 

hm czyli wystarczy tylko zmienic ustawienia gamma i to wszystko, reszte dograc na zasadzie testow, az za proste to sie wydaje ;).

 

w PS pobawilem sie krzywymi, troche balansem kolorow, lekko wyostrzylem obrazek do tego pomieszalem nieco z warstwami, nic specjalnego. 'Ta fajna kasza' zdaje sie ze juz byla w Twoim renderze, po moich przerobkach tylko ja bardziej widac, tak mysle.

 

btw, niezle pracki na Twojej stronce mozna zobaczyc, gratki!

 

czolem

pionier

Napisano

omg ale te iesy render zabijają ;] 15 min mi się lightmapa liczy :)

 

fajnie że się podzieliłeś, może niedługo wrzuce coś swojego, tnx !

 

całkiem przyjemny ten LWF :) ale w Vray Frame buffer nie działa :) przynajmniej w maxie 9

Napisano

no no no Pinero (widzę że byłem blisko :D) klasa sama w sobie ..... za tydzień dołączę tylko sie z maturą uporam. Powodzenia w dalszych testach

Napisano
Marcin Frame Buffer dziala.

 

mi niestety nie :) włączam gamme tak jak pokazał Pinero i w VFB jest ciemno a jak zrobie "Copy to max frame buffer" to w maxowym Frame buffer wszystko jest ok.

 

Jeśli w vrayowym Frame bufferze wciśnie się ikonke sRGB już jest dobrze ;] nie wiem czemu nie łapie odrazu

Napisano

witam

Pinero a nie mozna w VFb ustawic krzywej tylko trzeba do Ps

czy po porstu w Ps bedzie szybciej i wiekszakontrola ??

 

i jaki opcje w VFB trzeba zaznaczyc tzn :

ikonke RGB ... wcisnac i czy zanaczas exposue ??

 

pozdrawiam

Napisano

hi

jeszcze nie zdążyłem ściągnąć twojej sceny wiec swoją starą jeszcze raz zrenderenowalem tylko ze teraz z LWF, tak mi sie wydaje bo ustawiłem jak pokazałeś, w szopie pobawiłem sie krzywymi, kolorem i kontrastem, zresztą sam nie wiem, porostu proszę oceńcie:

sypialniacopyil9.jpg

pozdrawiam!

Napisano

I jeszcze jak zrobic zeby mi sie textury nie robily takie ciemne w mat editorze? Bo gdy zaznaczam w maxie gamma input 2,2 to mi sie takie ciemne importuja i nic nie widac. Na renderach sa ok, ale w mat edit nie moge dobrze materialu ustawic bo ciemno:( A jak ustawiam affect'a w menu maxa z gamma to mi sie strasznie rozjasniaja.

 

Nowlasnie opcja affect material editor służy do tego. Jedyny sposob chyba. Podnosi ME do gamma 2.2, czyli tak jak wyjdzie na renderze teoretycznie.

Napisano

takie cuś ....:

aee14f53f883596f.jpg

 

vsun&vsky

qmc&lc

 

chyba coś jest nie tak faktycznie z siatką ścian tak teraz patrze i to tak dziwnie wygląda

Napisano
Zassij scenę - wyrenderuj - będziesz miał czysty render - sory - ale jak tak każdy będzie prosił o byle pier..ołę , i gdybym miał tak siedzieć non stop i pomagać - to musiał bym przestać pracować,i skupić się tylko na tym.

ZROZUM XiZoR ... !

 

wyluzuj, chłopak tylko prosi, nie trzeba krzyczeć :)

sam chętnie poznałbym różnicę bo temu chyba po części ten wątek ma służyć.

Napisano

Szkoda że scena testowa renderuje się 80 godzin... Hehehe. Troche to zniechęca do testów na dłuższą metę, szczególnie że porównanie można zrobić w czymś dużo prostszym, bez zamotanych materiałów, z prawidłowymi jednostkami i rzeczywistą mocą świateł.

 

Tadzio - akurat zarówno w mentalu jak i vrayu Sky i Sun (oraz światła fotometryczne) WYMAGAJĄ danych wejściowych w formacie liniowym dla prawidłowego określenia energii :D

Napisano
maguu, ty reklamujesz ten fotosik czy co? w każdym temacie o to prosisz.

Bo mi żadne obrazki się nie wczytują, nic kompletnie nie widzę. Jak biorę podgląd kodu posta to widzę ze pliczek jest umieszczany na imageshack...a mi właśnie imageshack nie działa.

A czy to Ciebie drażni?

Napisano

w sumie nie drażni mnie fotosik. kiedyś używałem właśnie imageshacka do wklejania, ale od jakiegoś czasu ludzie mają z nim problemy. ja używam swoich serewerów ftp.

Napisano

Przecież na fotosik nie trzeba miec konta....wystarczy kliknąć "Kontynuuj mimo wszystko" i plik uploaduje sie bez rejestracji...

Napisano

tadzio ---> Sorry, źle zrozumiałem ten podstawowy, ale Ty z kolei źle zrozumiałeś czyjąś prośbę, bo tej osobie chyba chodziło o różnice pomiędzy renderingiem bez LWF i z;) Tak czy siak, myślę, że to co daje LWF spokojnie można uzyskać przy pomocy obróbki PS.

 

Do wrzucania grafik polecam, jak już gdzieś podawałem http://www.allyoucanupload.com

Napisano

Bo tak w istocie jest Touch. Trzeba by jeszcze wiedzieć czemu w stosunku do starego linear color mapingu dodano taką opcje jak expotencial (czy logarithmic). Bo tak się składa że z obrazka wyrenderowanego w expotencialu da się dojść do lineara (ale trzeba pamiętać aby we floatach i bez clampa zapisywać). W drugą strone nie jest to możliwe bez sporej straty "leveli". Zainteresowanym nie tyle LWF ale linear inputem polecam pokopanie forów na CGT, bo sporo się tam wypowiedziało ludzi którzy faktycznie wiedzieli co i jak oraz po co. Pozdro.

 

A tu jeszcze tak na koniec mały speed test. Różnice wynikają z tego że nie chciało mi się dopasowywać dokładnie rendera z EXP. Kamera to oczywiście PhysicalVR:

f0d42dcb9e7d20c8.jpg

Napisano

No tak.Strasznie to zamotane.Dając ją uważałem,że to dość prosta scena , po drugie jest nie skończona ! ? ! ?

Jeżeli chodzi o jednostki i rzeczywistą moc świateł-to spróbuj zrobić prezentacje,na oświetleniu i IES'ach z ERCO,z ,,właściwymi,, nastawieniami mocy świateł,proponowanymi przez producenta...zobaczymy co ci wyjdzie.Potem pokaż to na forum.

 

Jak 60 watowej żarówce dajesz moc 60 W to się nie dziw że Ci nie wychodzi :D (i jak jeszcze pewnie twierdzić będziesz że tak być powinno, rozbawisz mnie do łez). A tak niestety jest że VRay i Mental są rendererami u podstaw fizycznie poprawnymi (silnik i rozkład energii przy liniowo podanych danych), a to oznacza że używając jednostek fizycznych (z jednego układu), efekt będzie zbliżony do rzeczywistego. Już niedługo załącze prosty interior na którym będzie sobie można testować do woli różne ustawienia. Scena testowa musi być uproszczona z natury rzeczy, bo służy do testów a nie pokazania klientowi. Zmiana muszą być wprowadzone stosunkowo szybko i bez zbędnego czekania aż renderer przebije się przez szybke na pierwszym planie. Co do reszty, nawet nie mam zamiaru tego komentować, bo tu jedynym sposobem pokazania użytkownikom forum że nie masz racji i tak naprawde działasz po omacku jest wykazanie tego w testach.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności