Napisano 4 Listopad 200816 l witam, na początku chciałem się przywitać :-) gdyż jestem nowy na tym forum. wiem że podobnych pytań jest tu na pęczki ale spędziłem godzinkę na czytaniu postów i ciągle nie wiem jaki program wybrać :-( -grafiką interesuję się od zawsze, od roku pracuję jako grafik, posiadam pakiet Adobe Web premium CS3, jestem zaawansowany w Photoshopie, a resztę pakietu znam też na dobrym poziomie. Podczas pracy korzystam głównie z Photoshopa i Illustratora, staram się łączyć te dwa programy w celu uzyskania ciekawszych efektów. Klienci są zadowoleni i to najważniejsze :-) Ostatnio coraz bardziej ciągnie mnie do grafiki 3d - chciałbym nauczyć się obsługi jakiegoś dobrego programu 3d i tu mam pytanie jaki to powinien być program - chodzi o to abym mógł wykorzystać go do wzbogacenia moich projektów 2d a w przyszłości może w ogóle zajął się grafiką 3d. jestem rozdarty pomiędzy 3ds max a mayą, czytałem jeszcze o blenderze ze jest on darmowy (czy to jest dobry program, czy warto zacząć od niego i czy znajomość blendera ułatwi mi później opanowanie któregoś komercyjnego programu)?? czy lepiej odrazy wziąć się za maye albo maxa?? liczę na rzetelne odpowiedzi pozdrawiam
Napisano 4 Listopad 200816 l jak nie wiesz to sciagnij triale kazdego softu i sam wybierasz ktory ci bardziej podchodzi :)
Napisano 4 Listopad 200816 l Rzuc okiem w kierunku Cinemy 4d, z tego co widzialem chetnie wykozystuja ja do motion design i robienia jakis ciekawych elementow wzbogacajacych 2d. Ale tak prawde mowiac to hcpiter wyczepral temat.
Napisano 4 Listopad 200816 l Ja tam polecam Maxa, nie to że taki najlepszy ale najwięcej tutków i pomocy na forum uzyskasz.
Napisano 4 Listopad 200816 l ja odpowiem na pytanie dotyczące blendera... w każdym sofcie pewne rzeczy robi sie podobnie np modelowanie. zaczynając w którymkolwiek wyniesiesz pewną wiedze i umiejętnosci i odnajdziesz sie w innym kwestia tylko interfejsu i pewnych narzedzi. ja moge polecić blendera z czystym sumieniem.
Napisano 4 Listopad 200816 l ale najwięcej tutków i pomocy na forum uzyskasz. Tutków może i więcej, ale czy rzeczywiście ilość się liczy? A pomoc na forum? Wystarczy zadać pytanie, a ktoś odpowie. Nie widzę różnicy (przynajmniej, jeśli chodzi o Maya). Ja bym radził Blendera opanować. Ewentualnie Maya w drugiej kolejności.
Napisano 4 Listopad 200816 l Spróbuj kazdego. Zrób model jakiś w każdym z wymienionych softów. Najwazniejsze to zabrac się za cos bardziej konketnego niż zadawanie pytań na forum ;))). Jak już zaczniesz coś robić konkretnego to może się do któregoś softu przekonasz. Ja osobiscie pracuję na MAYA i chwalę sobie bardzo. Kiedyś robiłem troszkę w Maxie, troszkę w XSI, i z tych softów najbardieej odpowiada mi MAYA. ale jest to kompletnie subiektywne podejście. Ważne, żeby robić, a w jakim sofcie, to już naprawdę mało znaczące jest ;)
Napisano 4 Listopad 200816 l Wszystkie wymienione są do pupy :P A tak na poważnie, to rozważ jeszcze inne pakiety: c4d i lw są atrakcyjne cenowo (już na pewno w prównaniu do dwóch wymienionych), a i xsi w tej materi nienajgorzej wypada (choć tęsknota za fnd została) - przynajmniej na razie :/
Napisano 4 Listopad 200816 l hej, wielkie dzięki - jestem mile zaskoczony ilością odpowiedzi oczywiście zdania podzielone, sam nie wiem chyba spróbuję maxa na początek i jeśli mi się nie spodoba to maye alb C4D
Napisano 4 Listopad 200816 l poczytałem jeszcze i chyba jednak zacznę od cinema 4d -byłbym wdzięczny za linki do wypróbowanych materiałów szkoleniowych jeśli ktoś ma takowe pozdrawiam
Napisano 4 Listopad 200816 l poczytałem jeszcze i chyba jednak zacznę od cinema 4d -byłbym wdzięczny za linki do wypróbowanych materiałów szkoleniowych jeśli ktoś ma takowe pozdrawiam Moim zdaniem wybór zły. Do trzech największych pakietów 3d, czyli maxa, mayki i xsi znajdziesz największą ilość materiałów szkoleniowych, a także być może w przyszłości "kompatybilność" z pracodawcą, jeśli chcesz brać dziedzinę na poważnie. Ewentualnie blender, ale najczęściej w pracy komercyjnej używa się wyżej wymieniononych, nie daj sobie wmówić, że jest inaczej, albo że jest alternatywa itp... Druga sprawa, nieważne jaki pakiet poznasz, i tak pradopodobnie będzie musiał z czasem zaprzyjaźnić się z innym. Może zajść taka potrzeba. pzdr!
Napisano 4 Listopad 200816 l jak dla mnie to liczy się obecna triada, czyli Maya, Max, i XSI... z darmowych Wings i Blender... Ucz się grafiki, zasad i tego wszystkiego dzięki czemu będziesz dobrym grafikiem, a soft jest tylko narzędziem...
Napisano 5 Listopad 200816 l nie daj sobie wmówić, że jest inaczej, albo że jest alternatywa itp.. Znaczy jak komercyjnie pracuję w Blenderze (a pracuję i utrzymuję z tego dom) to ciągle nie znaczy że jest on alternatywą ? ;). Lewus oczywiście ma rację tak poważnie mówiąc, inna rzecz że jak będą Cię zatrudniać to najpierw spojrzą w portfolio. Jak będzie kilerskie to nie zginiesz- z kiepskim choćbyś miał od cholery certyfikatów nic nie ugrasz.
Napisano 5 Listopad 200816 l rzeczywiscie mało materiałów edukacyjnych do C4D zacznę od maxa ale tylko dlatego ze tych materiałów jest najwięcej na lynda.com jest kurs do C4D wiec wypróbuję obu tych softów -myślałem ze wybór programu 3d będzie prostszy, ogólnie na początek powinienem poznać ogólne zasady działania tego rodzaju programów bo jak narazie z 3d miałem kontakt tylko przez moduł 3d illustratora, sukcesem wczoraj było dla mnie wyrenderowanie kwadratu w blenderze :-)
Napisano 5 Listopad 200816 l Znaczy jak komercyjnie pracuję w Blenderze (a pracuję i utrzymuję z tego dom) to ciągle nie znaczy że jest on alternatywą ? ;). RK, no ale wiesz co miałem na myśli. Blender, owszem, jak najbardziej, jest darmowy, cały czas się rozwija i ma ogromne możliwości, jednak nadal nie jest to czołowy pakiet w komercyjnej produkcji. Alternatywa - użyłem złego słowa.. pzdr!
Napisano 5 Listopad 200816 l Komercyjna produkcja? Czy Robertr będzie pracował nad efektami specjalnymi do filmów w rozdzielczości HD i będzie otwierał na swoim komputerze sceny mające rozmiar kilku gigabajtów? Czy Robertr będzie miał w domu cały pipeline do, jak to nazywacie, "komercyjnej produkcji" wraz z kilkuosobową załogą? Wielkie stacje robocze z poinstalowanymi na nich Flamami, Shake'akmi, Rendermanami etc. i potrzebuje oprogramowania, które może w dowolny sposób modyfikować oraz łączyć z innymi programami? Bo chyba dopiero na takim polu Blender ustępuje takim programom jak np. Houdini czy Maya. Czy też Robertr przez najbliższy czas chce sobie coś porobić w 3D, może na tym zarabiać, ale nie ma pieniędzy na narzędzia, których i tak przez najbliższy (może nieco dalszy nawet albo nigdy) czas nie bdzie używał? Maya do poważnych produkcji - ale czy Robertr będzie się zagłębiał w API, by sobie stworzyć w Maya środowisko odpowiednie do konkretnych zastosowań i odpowiednio zintegrowane z pipeline'm? A jeśli nie, to w czym Blender jest gorszy od Maya? Jeśli Robertr będzie chciał sobie poanimować i uzna, że w Blenderze brakuje mu jakichś opcji, wówczas może rozważyć przejście na inny (droższy) pakiet. Przesiadka na inny pakiet to kwestia dwóch, trzech dni i zawsze można to zrobić. A jeśli potrzebuje owych specyficznych narzędzi, nie ma sensu płacić za Maya np. Edytowane 5 Listopad 200816 l przez piotrek
Napisano 5 Listopad 200816 l ktoś to powinien przykleić, a post piotrka wyróżnić na głównej, żeby nie trzeba było po raz 100 kłócić się o to damo ;)
Napisano 5 Listopad 200816 l ktoś to powinien przykleić, a post piotrka wyróżnić na głównej, żeby nie trzeba było po raz 100 kłócić się o to damo ;) A jeszcze śmieszniejszym czyni całą sytuację to, że post ten napisała osoba, która polecała wcześniej maye (nie w pierwszej kolejności, ale nie czepiajmy się szczegułów :P )
Napisano 5 Listopad 200816 l Bo któryś trzeba wybrać xD Przewagą Blendera jest jego cena. Ale Blender wystarcza w zupełności na początek. Może nawet i na później. Ale później można sobie softy dobierać wedle uznania. Istotne jest to, że przy pierwszym kontakcie człowiek jeszcze nie wie, co jest potrzebne w grafice, na co zwrócić uwagę. W wielu przypadkach Blender może pozostać do końca użyteczny. W niektórych przypadkach człowiek zauważa, że rozwiązania z innych softów są lepsze, ale to kwestia gustu. Po co namawiać ludzi do korzystania na początku z innych, płatnych softów? Skoro nawet nie wiedzą, czego chcą. Dopóki ktoś się nie zajmuje np. animacją nieco bardziej zaawansowaną niż poruszanie kulkami, Blender w zupełności wystarcza. Edytowane 5 Listopad 200816 l przez piotrek
Napisano 5 Listopad 200816 l Dopóki ktoś się nie zajmuje (..) animacją nieco bardziej zaawansowaną niż poruszanie kulkami, Blender w zupełności wystarcza. Ja kulkami mogę nawet bez softu...
Napisano 5 Listopad 200816 l RK - You Made My Day :) Co do tematu - jakie to tak na prawdę ma znaczenie od czego zaczniesz? W każdym dużym pakiecie masz F1 i to będzie najlepszy Twój przyjaciel przez najblizsze pół roku. Do Blendera masz za to mnustwo tutoriali na necie, więc też nie zginiesz. Poprostu sciągnij coś, zacznij dłubać pobaw się i sam bęziesz wiedział.
Napisano 5 Listopad 200816 l Ja chcialem wstawic sie za cinema, chociaz w zyciu w tym sofcie nie pracowalem, to slyszalem ze jest prosty jak konstrukcja cepa i intuicyjny. Marcin Slawek zrobil w tym aparatusa i pewnie pare innych ciekawych rzeczy. Jest tez koles co dlubal takie rzeczy lata temu juz w sumie: http://pupii.cgsociety.org/gallery/ No i generalnie soft to znaczenia nie ma. Smieszy mnie troche argument cenowy, ale ok, jestesmy poprawni politycznie jak cholera.
Napisano 5 Listopad 200816 l jakbym ja sie chcial wstawiac za to co słyszałem to sporo tego by było... ale jaki tego sens? czemu sie wstawiac za czyms czego sie nei widziało?
Napisano 5 Listopad 200816 l Blade - zeby sie przeciwstawic opini Levusa ze to zly wybor. Dobry jak kazdy inny ktory prowadzi do celu. Tak samo bede chwalil Houdiniego ktorego ogladam tylko z daleka i maxa ktorego szczerze niecierpie. Chiba nie skumales o co mi chodzilo.
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto