deha21 Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Witam, Oj dawno mnie tu nie było ;) Jakiś rok temu zacząłem się interesować grafiką 3D ale jakoś szybko przerwałem naukę. Dziś znów chcę ją zacząć. Tym razem w Blenderze (wcześniej robiłem w maxie). Do interfejsu już się przyzwyczaiłem, ustawiłem sobie wszystko tak jak chcę (dzięki tutkowi Anii). Będę miał kilka pytań odnośnie Blendera jak i 3D w ogóle. 1. Jak zrobić, żeby przy wpisywaniu wartości, np. 1.35 można było użyć klawisza ./DEL na klawiaturze numerycznej? Czy tak się w ogóle da? Trochę nie wygodne jest to, że muszę przeskakiwać do 'kropki'. 2. Gdy naciśniemy G,X,X to oś powinna się ustawić jako X względem obiektu. Niestety nie ustawia się - coś musiałem chyba namieszać bo wcześniej mi to działało. 3. Od czego zacząć naukę? Generalnie jest tak, że jak robię z tutoriala to wychodzi ładnie ale jak coś samemu trzeba to już nie wiem za co się zabrać. Ostatnio zrobiłem to: http://hbmedia.pl/files/images/halloween.jpg , http://hbmedia.pl/files/images/bombka.jpg . Co proponujecie modelować? Próbowałem auto bo teoretycznie powinno być łatwo ale nie idzie mi z siatką, a może za trudny model wybrałem - BMW M5? ;) 4. Jak się sprawdza Render Internal w Blenderze, z tego co widzę na tutkach a i sam coś kombinuję to jest całkiem dobry (wg mnie lepszy niż Skyline w Maxie). Czy zostać przy Internalu czy może od razu uczyć się czegoś innego? Co proponujecie? Ściągnąłem Yafaray(nie dziala mi), VRay(z tego co czytałem to nie jest w pełni legalny na Blendera), LuxRender (totalnie nie wiem co z tym robić ;)). Jeszcze miałem parę pytań odnośnie obsługi Blendera ale wypadły mi z głowy. Jak sobie przypomnę to napiszę. Pozdrawiam
szczuro Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 1. chyba sie nie da, chyba ze jakoś w ustawieniach klawiatury w systemie 2. sprawdz czy nie masz orientation na view albo normal 3. ja bym radził poobić jeszcze tuktów pooglądać jakieś timelapsy podpatrzyć jak inni gną siatkę ;) 4. ogólnie się sprawdza :) jak chcesz z rendererów możesz jeszcze sprawdzić indigo, kerkythea ale jak na początek radzę po prostu pobawić się internalem bo bądź co bądź z nim jest najbardziej zintegrowany blender :)
n-pigeon Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 1. Niestety jest tak w każdym programie, mnie to strasznie irytowało. Tak jak powiedział szczuro, trzeba w to zmienić ustawieniach systemu. Powiedz jeśli będziesz mieć problem oraz jaki masz system, jeśli masz Linuksa (najlepiej Ubuntu) to mogę ci pomóc, niestety nie umiem sprawnie poruszać się w konsoli więc będę tłumaczył, jeśli Windowsa to niestety nie będę mógł pomóc. 4. Blender Render jest dobry i będzie lepszy, po za tym najlepiej od niego zacząć naukę, ma wiele ciekawych funkcji, no i oczywiście jest najlepiej zintegrowany.
deha21 Posted November 9, 2009 Author Posted November 9, 2009 (edited) Powiedz jeśli będziesz mieć problem oraz jaki masz system. Na razie Windowsa ale będę niedługo przechodził na Maca ze Snow Leopardem. Nie wiecie czy tam nie ma problemu z Blenderem? 4. Blender Render jest dobry i będzie lepszy Jakieś plotki? ;) EDIT: Przypomniały mi się dwa pytania ;) 5. Jeśli utworzę Beizer Curve to utworzy się ona na płaszczyźnie X-Y. Chcę jeden punkt wyciągnąć wzdłuż osi Z. Niestety nie mogę. Muszę obiekt obrócić względem żeby ustawił się na osi XZ i dopiero wtedy mogę bo wyciągać w górę i w dół, niestety względem Y nie mogę. Czy ten obiekt ma takie ograniczenie czy ja czegoś nie wiem? ;) 6. Mam załóżmy Beizer Curve i chciałbym aby była ona widoczna/renderowana jako "rurka". W maxie zaznaczało się checkbox i ustawiało jej grubość oraz ile ma mieć polygonów na zewnątrz. Kojarzy mi się, że w Blenderze też to robiłem ale nie wiem gdzie. Edited November 9, 2009 by deha21
szczuro Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 5. tak krzywe domyślnie sa 2d :) trzeba włączyć 3d w opcjach (panel Curve and Surface) krzywej 6. w tym samym panelu w polu "BevOb" podajesz obiekt (krzywą) która ma być profilem
deha21 Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Kolejne pytanie ;) 7. W Maxie jest coś takiego, że gdy mam podzielony widok mogę sobie nacisnąć skrót klawiszowy i na całe okno powiększy mi się wybrany widok. Jak dobrze pamiętam to było chyba Shift-X, Alt-X albo Ctrl+W ;) Czy jest coś takiego w Blenderze? Cholernie by mi się to przydało ;)
szczuro Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 z myszką nad oknem shift+spacja albo ctrl+strzalka w górę lub w dół
deha21 Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 (edited) Jeeee! Tego mi było trzeba ;) Dzięki. Szkoda tylko, że chowa przy tym Button Window ale obejdzie się. EDIT: A jaki jest skrót klawiszowy żeby włączyć/wyłączyć pokazywanie tylko widocznych wierzchołków? ;) Edited November 16, 2009 by deha21
szczuro Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 widocznych (ukrytych) h, alt+h widocznych (tych z przodu) nie jestem ale chyba nie ma, jest tylko przycisk na nagłówku okna
deha21 Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 Źle sformułowałem pytanie, oczywiście chodziło mi o te widoczne tylko z przodu. Da się zrobić swój skrót klawiszowy jakoś? ;)
n-pigeon Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Źle sformułowałem pytanie, oczywiście chodziło mi o te widoczne tylko z przodu. Da się zrobić swój skrót klawiszowy jakoś? ;) Jeśli chodzi ci o to żeby nie było widać wierzchołków prześwitujących przez ścianki to jest taki przycisk koło przycisków do wybierania czy chcesz wybierać wierzchołki, odcinki czy ścianki. Na pasku okna widoku 3D. A na zmianę skrótów klawiszowych musisz poczekać do wersji 2.5
deha21 Posted November 17, 2009 Author Posted November 17, 2009 To, że przycisk jest to wiem ale wygodniej byłoby to robić klawiszem. Jest jakaś data kiedy będzie 2.5? I czy będzie tam też smoke modifier? ;) W wersji SVN widzę, że jest ale to są nieoficjalne wersje robocze jak dobrze myślę?
n-pigeon Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 To, że przycisk jest to wiem ale wygodniej byłoby to robić klawiszem. Jest jakaś data kiedy będzie 2.5? I czy będzie tam też smoke modifier? ;) W wersji SVN widzę, że jest ale to są nieoficjalne wersje robocze jak dobrze myślę? Ja tam ciągle trzymam wciśnięty, a żeby widzieć prześwitujące punkty używam klawisza Z. Pierwsza beta 2.5 będzie za jakiś czas, może nawet nie długo, a w pełni stabilne wydanie za kilka miesięcy, w pierwszej becie będzie smoke modifier, wszystko co jest aktualnie w Trunku SVNu znajdzie się w pierwszej becie.
deha21 Posted November 19, 2009 Author Posted November 19, 2009 Ok następne pytanie: 8. Mam coś takiego. Chciałbym usunąć dwa zaznaczone wierzchołki ale w taki sposób by nie usunąć face'ów. W maxie robiło się to na Backspace.
szczuro Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 x->edge loop pamiętaj że w 2.4x nie ma ngonów więc nie zrobisz disolva
deha21 Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 9. Czasami na screenach w tutorialach widzę, że ludzie mają włączone jednostki wielkości. Gdzie je włączyć? Szukałem na necie i nic nie znalazłem. Może to jakiś plugin?
natas Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 W trybie Edit Mode jest zakładka Mesh tools More i tam masz Edge Length itp
Lucek Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Siema! Mam pytanko. Robię walk cycle. Czy da się w jakiś sposób skopiować animację, zmirrorować ją względem osi x i jeszcze przesunąć w czasie? Pytam bo nie mogę zsynchronizować nóg. Są na to jakieś sposoby czy tylko ręcznie zadziała?
Ania Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 lucek możesz skopiować pojedyncze pozy (czy klucze) do bufora i potem paste mirrored (te strzałki pod viewportem, w pose mode). czy da się tak z całą sekwencją nie wiem.
Lucek Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 (edited) O dzięki za podpowiedź aniu. Spróbuję, choć nie mam pojęcia jak zaznaczyć w ogóle zakres na timeline.Jak to zrobić? I inne pytania: 1 Czy da się w IPO wyświetlić na raz krzywe dla kilku obiektów na raz? 2 Czy da się wczytać texturę do blendera bez przypisywania jej do materiału? (chce jej użyć do mixa w nodach). 3 Kolega sugerował mi żeby texy do użycia pakować do pliku .blend i linkować plik. Jak to zrobić? 4 Czy da się zapisać sobie kilka układów okienek do przełączania w zależności co się robi akurat? Edited November 23, 2009 by Lucek
szczuro Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 1. nie, w 2.5 bedzie można 2. tak np w uv/image editor 3. gdzies obok pola z nazwa obrazka powinna byc ikonka paczuszki 4. ctrl+U albo file -> save default settings (zapisuje też to co jest na scenie) 1
Ania Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 4. chodzi ci chyba o to http://en.wikibooks.org/wiki/File:ScreenLayout.png to rozwinięte - możesz dodawać nowe, własne, albo używać tych co są. Najlepiej sobie razu ustawić wszystkie i potem zapisać tak jak szczuro mówi. 1. można otworzyć kilka okienek ipo równocześnie i włączyć pinezkę żeby nie przełączały się na aktywny obiekt, ale nie są niestety w jednym oknie.
szczuro Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 4. no tak nie czytam ze zrozumieniem :) zasugerowałem się słowem zapisać :) skrót do przełączania się miedzy tymi ekranami ctrl+strzałka w bok
Guest didlet Posted November 25, 2009 Posted November 25, 2009 witam wszystkich, chcialbym dolaczyc sie do tematu i zadac pytanko odnosnie tekstur... mianowicie pracowalem w blenderze jakies pol roku temu (musialem zrobic animacje na zaliczenie przedmiotu) i teraz niewiele pamietam, a trzeba wrocic do projektu xD ale mniejsza juz o to, chwila pracy w tym srodowisku i sie poprzypomina co i jak ;) a wracajac do mojego pytania, czy i jak mozna zmienic katalog z ktorego program pobiera tekstury? poniewaz robilem wczesniej wszystko na pulpicie (wiem wiem glupia sprawa xD) a teraz jak odpalam stary projekt wszystko jest pozbawione tekstur (inny uzytkownik, a tworzyc cala sciezke dostepu tez glupio), a zmieniac z palca troche ciezko bedzie ;/ da sie ustawic by wszystkie tekstury czytal z katalogu bierzacego (w ktorym jest plik blender)? znaczy chodzi mi o to by nie podawac pelnej sciezki plikow graficznych tylko na zasadzie ../katalog_glowny/texture by nie szukal po calej sciezce tylko od katalogu biezacego pozdrawiam
szczuro Posted November 25, 2009 Posted November 25, 2009 (edited) jeśli masz dostęp do pliku gdzie są jeszcze tekstury i wszystko się wyświetla ok to file -> external data -> make all paths relative i można przenosić między kompami jeśli nie jest tam też opcja find missing files ale nie wiem jak i czy działa (nie używałem) edit:\\ chyba trzeba wskazać jeden plik i jesli hierarchia jest taka sama, powinno znaleźć Edited November 25, 2009 by szczuro
ptaszek Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 (edited) Hej. Nowy Blender wyglada swietnie. Od wczoraj sie nim bawie i narazie brakuje mi: 1. look through camera/look through selected 2. przy przypadkowym zamknieciu okna brakuje mi chociaz zapytania czy zapisac scene istniejaca :) 3. jest jakis inny skrot na zmiane vertex/poly/edge? ctrl + tab jest niewygodne dla mnie. 4. brakuje mi podczas przesuniec elementow mozliwosci obrodu kamery. edit: 5. jest jakis skrot na powtorzenie ostatniego uzytego narzedzia? 6. czy robiac loop cut moge odrazu ustawic odleglosc? Edited November 27, 2009 by ptaszek
szczuro Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 to nie jest wątek o 2.5, tu jest http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=63723 a wszelkie uwagi o brakach w nim zgłaszaj developerom przez np bug trackera 1. ctrl+num0 dla selected num0 kamera 2. trzeba sie przyzwyczaić, nie wiem jak przypadkiem można wcisnąć X 3. nie, ale możesz sobie włączyć wszystko naraz trzymając shift i wybierająć tryby z nagłówka 4. zawsze możesz dopisać sam taką funkcjonalność
ptaszek Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 dzieki, ale: 1. jak zrobic w takim widoku oddalenie kamery? 2. mozna mozna i to dosc czesto :P 4. aha :]
n-pigeon Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 (edited) 5. jest jakis skrot na powtorzenie ostatniego uzytego narzedzia? 6. czy robiac loop cut moge odrazu ustawic odleglosc? 5. Hmm, zdaje się że nie ma czegoś takiego, ale jeśli użyjesz funkcji z szukajki (spacja) to zapamiętuje ostatnio użytą funkcje. Możesz wtedy kliknąć spacje jeszcze raz i zatwierdzić tylko. 6. Jak na razie Ctrl + R to makro loop cut + slide. Przypominam że w niedalekiej przyszłości wszystko może się zmienić więc bym się nie przyzwyczajał. EDIT: Odsyłam do wątku poświęconemu pytaniom o alphe 0 http://max3d.pl/forum/showthread.php?t=63783 Edited November 27, 2009 by n-pigeon
szczuro Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 (edited) dzieki, ale: 1. jak zrobic w takim widoku oddalenie kamery? 2. mozna mozna i to dosc czesto :P 1. Shift+F i rolka ? ale wtedy latasz z obiektem (a może chodzi ci o view -> algin view -> algin view to selected? tylko że skróty tam podane nie działają jeszcze :) ) 2. to trzeba patrzeć i myśleć gdzie się klika Edited November 27, 2009 by szczuro
ptaszek Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 N-pigeon - super dzieki :) ctrl-R jest wypas Szczuro - shift + F super :P co do klikania w x'a to przy zamykaniu np okna renderu mozna sie pomylic. wiem wiem esc tez jest.
Guest didlet Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 dzieki szczuro za odpowiedz mpta - blender zawsze tworzy autosave w twoim profilu uzytkownika - ncos w ten desen: "C:\Documents and Settings\nazwa_uzytkownika\Dane aplikacji\Blender Foundation\Blender\.blender" takze nawet jak zamkniesz program to jest autosave i mozesz tym plikeim odpalic to co myslales ze straciles ;)
n-pigeon Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 5. jest jakis skrot na powtorzenie ostatniego uzytego narzedzia? Ja pierdziu, wprowadziłem cię w błąd xD Jest taki operator, nazywa się Repeat Last, znajdziesz go w szukajce (spacja), jest też w Toolach pod Tkey, na dole w zakładce Repeat xD, masz tam nawet Historie ostatnio użytych operatorów. >_>
Guest didlet Posted December 24, 2009 Posted December 24, 2009 (edited) witam ponownie ;) mam kolejne pytanko, tym razem odnosnie sciezki... otoz sprawa wyglada nastepujaco: kamera leci po sciezce, obserwuje poruszajacy sie obiekt, a teraz chce zeby kamera wskoczyla z jednej sciezki na inna... kombinuje juz dluzsza chwile i nie moge przypomniec sobie jak to robilem ;/ pozdrawiam i wesolych zycze ;) edit: problem rozwiazalem chwile po napisaniu posta - zle parentowalem ;p ale teraz mam inne pytanko - jak dodac obiekt z innego pliku blend do danej sceny? ;) Edited December 26, 2009 by didlet
Guest johny r Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Cześć, jestem nowy na forum, założyłem tu konto, ponieważ szukając po necie nie potrafię znaleźć odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie: jak zapisać mapę uv, w blenderze, w jakimkolwiek formacie, choćby w jpg.Mam zainstalowanego blendera 2.4.9b oraz pythona 2.6.2. Dodam jeszcze, że widziałem w jednym filmiku, jak jeden koleś to robił - mianowicie: po utworzeniu mapy uv wszedł w zakładkę UVs,znajdującą się w oknie uv image editor, a następnie z rozwiniętego menu wybrał opcję scripts i zapisał obraz jako jpg.i wszystko byłoby super, tylko, że po odpaleniu mojego blendera i wykonaniu tych samych kroków, co ten koleś doszedłem do momentu wyboru opcji scripts- kliknąłem a tam nic się nie rozwinęło i stąd następne moje pytanie:jakie mogą być tego przyczyny. z góry dziękuję i proszę o szybką odpowiedź lub odesłanie do innego wątku jeśli taki temat już był
mandragora Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 przechodzisz do UV Editor/UVs\Scripts\Save UV Face...
Ania Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Pewnie nie masz skryptów. Windows? Sprawdź mniej więcej pod C:/Programy/Blender/.blender/scripts czy cokolwiek tam jest. Instalowałeś z Installera czy tylko rozpakowałeś Zipa? http://www.blender.org/download/get-blender/ po prawej jest zip, w nim na pewno są te skrypty i ogólnie jest z tym mniej problemów niż z Installerem. Wystarczy rozpakować i wystartować blender.exe
Guest johny r Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 ok, już wszystko gra, ściągnąłem tego zip'a (dla win.xp). Dzięki za pomoc.
Guest Orochi Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Witajcie jestem pierwszy dzień na tym forum probojac znalezc ludzi ktorzy mogliby mi poradzi pare kwesti dotyczacych Blendera 2.64 ktory jest nie tylko w moim posiadaniu od jakiegos czasu probuje znalesc ostatnie elementy by dokonczyc gre ktora modyfikuje mianowicie chodzi mi tylko o sam wodospad wodospad bez wypelaniania Cube'a woda oraz cykl pory dnia mianowicie chodzi mi o przeistaczanie ranka w noc i na odwrot Dziekuję za uwagę jeżeli nie trafiw temat to z gory przepraszam.
ikkiz Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 twoje pytanie jest tak zadane (czy to w ogóle pytanie?) że nie sposób na nie odpowiedzieć. dodatkowo brak interpunkcji i "ogonków" sprawia, że trudno nawet zrozumieć o co ci chodzi, bo piszesz jak automatyczny translator chińskiego spamu. wstawię je za ciebie, tak dla jaj, bo mam urlop i malując płot nawąchałem się farb. Witajcie jestem pierwszy! Dzień na tym forum próbując znaleźć ludzi, którzy mogliby mi ... Poradzi! Parę kwestii dotyczących Blendera 2.64, który jest nie tylko w moim posiadaniu, od jakiegoś czasu próbuje znaleźć ostatnie elementy. By dokończyć grę, która modyfikuje. Mianowicie chodzi mi tylko o sam wodospad. Wodospad bez wypełniania Cube'a. Woda oraz cykl pory dnia. Mianowicie chodzi mi o przeistaczanie ranka w noc. I na odwrót Dziękuje za uwagę. Jeżeli nie trafi w temat to z góry przepraszam.
Guest Orochi Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 1.Czy ktoś wie jak zrobić wodospad ? 2.jak zrobić cykl pory dnia żeby dzień zamieniał się w noc ? Ps: Dla ułatwienia podałem linki .
alexx600 Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Ps: Dla ułatwienia podałem linki . Wydaje mi się,że się domyślili;) Popytaj na http://www.blenderartists.org/forum/
Kramon Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Cykl dnia i nocy został osiągnięty w sposób zrobienia mega wielkiej sfery (kuli) (sphere) na która zostałą otexturowana chmurkami z alpha. Zostało zrobionę parę takich kul każda trochę większa od poprzedniej następnie zostały one zanimowane. (rotacja) Co do wodospadu zostało to osiągniete po przez smoke symulator mógłby koleś w sumie do tego dołożyći fluid symulator ale o co chodzi w tym. Generalnie typ w filmie podał ustawienia symulatora tak więc musisz to wklepać. oraz rzeba ustawić odpowiednio forcy... Jest gdzieś na YT tutorial jak zrobi tornado w blenderze to działa na takiej samej zasadzie.
Monio Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Akurat to niebo to na 100% animacja przesuwania tekstur po geometrii nieba. Jeszcze nie widziałem żeby ktoś animował rotacje skyboxa.
Kramon Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 (edited) Akurat to niebo to na 100% animacja przesuwania tekstur po geometrii nieba. Jeszcze nie widziałem żeby ktoś animował rotacje skyboxa. czytanie deskrybcji video nieboli. ^^ dokładnie to animowane teks.. na sferkach only spheres and animated textures. The turbulent effect I managed to achieve by using a system of one animated texture layered at different scales, and tiled over warped UV maps. Everything but the moon's texture is based off of noise based clouds or gradients. animowanie sfer tez dobrze wychodzi bo osobisicie tekstowalem dobre do robienia efekto timelaps. Edited August 8, 2013 by Kramon
porti Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 toż właśnie o tym mowa kramon. animowana tekstura a nie obracany skybox. czytanie ze zrozumieniem nie boli
Kramon Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 toż właśnie o tym mowa kramon. animowana tekstura a nie obracany skybox. czytanie ze zrozumieniem nie boli mówie że można zrobić i tak i tak w zależności co się chce uzyskać i de facto animowane sphery są bardziej realne bo możesz ustalić odległości.. między chmurami te bliżej szybko przylatują a te dalej wolniej i masz efekt się ich poruszania. a i też możesz zrobić timelapsa genialnego.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now