G-B Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 To chyba jakiś żart!!! http://www.autodesk.com/products/autodesk-3ds-max/features.type-new http://www.autodesk.com/products/autodesk-maya/features.type-new http://www.autodesk.com/products/autodesk-softimage/features.type-new Ale ikony zmienione to podstawa :D
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Zapoznalem się z sekcja dla Maya. Dlaczego milaby to być zart? Bo nie bardzo rozumiem sens Twojego posta. Wydaje się, ze w Maya zintegrowano NEX'a do modelingu, to raczej bardziej wartościowe niż nowe ikonki!
G-B Napisano 26 Marzec 2013 Autor Napisano 26 Marzec 2013 bo coś bardzo podobnego masz w modo. jak na cały rok pracy to wydaje mi się zabawny dodatek.
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Nie będę tutaj zaczynal dyskusji o Autodesk kontra reszta swiata. Skoro bardziej odpowiada Ci modo to pracuj w modo! Nie zaprzeczam, ze Autodesk muli upgrady swoich softow i konkurencja dotrzymuje mu kroku. Jednak tak jak np. Maya jest daleko do przodu od Modo pod wzgledem uniwersalności softu i takie pierdu pierdu o wyzszosci jednego nad drugim to tylko bezsensowna prowokacja do głupich dyskusji, które nie raz już się ciagnely tutaj na forum. Każdy robi w tym co lubi!
3d_operator Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Faktycznie jak na rok pracy (max) to bardzo ubogo. Biorąc pod uwagę, że ceny subskrypcji poszły w górę.
G-B Napisano 26 Marzec 2013 Autor Napisano 26 Marzec 2013 mi coraz bardziej zaczyna się podobać Cinema4D... jej filozofia rozwoju. Zaczyna to bardzo źle wróżyć na przyszłość. Albo Autodesk robi to specjalnie bo i tak za niedługo wypuści nowy program 3D ale po prostu mają to w w d****.
uzumakishadow Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Oj tam oj tam, o jakichs tam apdejtach gadacie. Nuuuuuuuudy. Jaki nowy branding wyczesany!
G-B Napisano 26 Marzec 2013 Autor Napisano 26 Marzec 2013 no widziałem ikony wymiatają ;).... wydajesz kasę na nową wersję i główna zmiana to nowa ikonka :)
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 no widziałem ikony wymiatają ;).... wydajesz kasę na nową wersję i główna zmiana to nowa ikonka :) Alez Ty bzdury opowiadasz! Zmiany sa na lepsze, ale obawiam się, ze "moherowe berety" i uparcie zagorzali entuzjaści "reszty swiata" nie zdaja sobie sprawy z tego. Softy, które atakujecie, to fundament produkcji 3d. Może nowe szaleją z nowinkami, może zaczynają się zblizac z możliwościami technologicznymi, ale jek Modo był dopiero pomysłem, to Maya, czy Max już szalały na polu walki i to więcej ich konkurencja ma do nadrobienia niż one same nowości do zaoferowania.
G-B Napisano 26 Marzec 2013 Autor Napisano 26 Marzec 2013 to fundament produkcji 3d. Tak samo kiedyś było z programem Softimage 3D... fundament za niewiarygodne w tedy pieniądze i okazało się że w inny programie co się rozwijał Maya to samo można zrobić dużo szybciej bo w tamtych czasach oferowała oskryptowania dosłownie wszystkiego. Spóźnili się z przepisaniem Softimage XSI (pierwsza wersja nie miała narzędzi do modelowania;) ) i po ptokach :D Softy, które atakujecie Wszystko się zmienia trzeba po prostu w odpowiednim momencie dostrzec tą chwile.
uzumakishadow Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Alez Ty bzdury opowiadasz! Zmiany sa na lepsze, ale obawiam się, ze "moherowe berety" i uparcie zagorzali entuzjaści "reszty swiata" nie zdaja sobie sprawy z tego. Softy, które atakujecie, to fundament produkcji 3d. Może nowe szaleją z nowinkami, może zaczynają się zblizac z możliwościami technologicznymi, ale jek Modo był dopiero pomysłem, to Maya, czy Max już szalały na polu walki i to więcej ich konkurencja ma do nadrobienia niż one same nowości do zaoferowania. Ales sie uczepil tego biednego modo. Obaj z GB macie zamiar jakiegos flejma robic w dluzszej perspektywie? Branding jest naprawde fajny. Na nowe narzedzia do modelowania w Mayi - duze YES! Ale zobaczymy jak to bedzie dzialalo w swiecie rzeczywistym... Te wszystkie viewporty nowe tez mialybyc super hiper a na codzien okazuje sie ze do podgladu materialu innego niz sobie tworcy zamyslili to.... no kaman. Fajnie, ze dodaja rzeczy to mayi, maxa, xsi. Oby one dzialaly tak jak sie reklamuja. Zreszta to sie tez tyczy modo... Wszsytko fajnie do momentu kiedy rzeczywiste projekty pokazuja gdzie lezy granica/waskie gardlo tych nowych ficzursow...
SUPER_OkO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Uwielbiam specjalistów, którzy wykożystują 15% możliwości softu, są znawcami w każdej dziedzinie i chcieliby, żeby co roku wychodziły updejty gdzie autodesk ładował by tonę nowego gówna.
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Piszac o Softimage 3d nie masz chyba na myśli Autodeska. To rdzenna firma doprowadzila go do niszy! Firma Alias pracując nad Mayka, nadala nowy standard, który do tej pory jest respektowany przez grom firm zajmujących się filmem i nie tylko. Modo, Cinema 4D, dopiero kielkuja w produkcji 3d i zyskują zwolennikow .Alias i Descreet pewnie uleglo Atodeskowi, to już sprawa marketingowa. Jednak grono uzytkownikow Maxa czy Maya dawno miała to, co teraz nowe programy wprowdzaja, z bajerami i nowinkami
Lucek Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Inna sprawa że to co w maksie czy w majce było już od dawna często jest już dzisiaj nieoptymalne i niewydajne. Za to te nowe uboższe w funkcje softy potrafią działać jak błyskawica.
G-B Napisano 26 Marzec 2013 Autor Napisano 26 Marzec 2013 Piszac o Softimage 3d nie masz chyba na myśli Autodeska. Chodziło mi ogólnie o sytuacje nie firmę. Źle wróży na przyszłość zachowanie Autodesku. Nie od wczoraj nowe wersje nie są adekwatne do ceny jaką trzeba zapłacić za soft. To jak kupowania łady której konstrukcja prawie nie zmieniła się od lat. Jest sprawdzona, wiadomo co się popsuje i jak to ominąć/ naprawić a w reflektorach dodali jedną diodę led i sprzedają to pod hasłem: niewiarygodna widoczność na drodze.
legomir Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Kwestia zaprojektowania struktur danych SYmek na forum to tłumaczył ostatnio ;) Zresztą Max wgl we wszystkim powolny :P
Dellay Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 (edytowane) Kilka nowych filmików z maxa 2014 http://www.cgrecord.net/2013/03/autodesk-3dsmax-2014-new-features.html ///Edit - Na stronie Autodesku już wszsytko jest. Edytowane 26 Marzec 2013 przez Dellay
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 @Lucek ciekaw jestem tych "starych" niewydajnych i nieoptymalnych funkcji, o których piszesz! Zreszta nie biore dalej udziału w tej dyskusji. Następne kilkanaście postow żali i marudzenia!
_LoGaN_ Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 przyznam ze nie spodziewalem sie niewiadomo czego ale leciutko sie zawiodlem. Po cichu liczylem na stereo live viewport albo transform attributes jak w maya.
jacenty Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 (edytowane) No panowie a dlaczego mamy nie narzekac .Kurde moze wiekszosc jedzie na piratach w domu a w pracy to ich rybka bo nie placa za to ale sa tacy co maja mala firme i chca wyjsc z domu i sa zmuszeni do kupna softu za 20 kafli . I tu dochodza wszystkie za i przeciw liczenie kazdej zlotowki funkcji i koszty updejtow . Mam znajomego ,ktory rezygnuje z autodeska i nie bedzie robil updejta przechodzi na cineme bo stwierdza ze ten soft wiecej mu oferuje i defakto jest tanszy. Ja chcialem kupic sobie wersje Maya complete pare lat temu ale autodesk skutecznie temu zaradzil likwidujac ta wersje. Wedlug mnie autodesk strzela sobie w stope ale najgorsze jest to ze oni maja to wszytko wyliczone .Poprostu odcinaja kupony bo maja marna konkurencje . Coz ciemnosc widze prognozuje, ze bedzie to samo przez ladnych pare lat. Edytowane 26 Marzec 2013 przez jacenty
Q'bot Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 @Lucek, zgadzam się w pełni z Tobą, i nawet nie o wiek softu chodzi, a o jakość i innowacyjność. Niby taka Maya powstała w 1998 i co, skoro od tego czasu wciąż działa tak samo kiepsko, a możliwe, że i coraz wolniej, a Cinema 4D od 93' przeszła nie jedną pełną modernizację i przepisanie kodu na nowo dzięki czemu zasuwa kilkukrotnie szybciej i niemalże bezbłędnie - nie trzeba się bawić z softem i ze strachem klikać funkcje "bo się jeszcze zawiesi", a drugiej połowy omijać, bo zwyczajnie nie działają...
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 @Lucek' date=' zgadzam się w pełni z Tobą, i nawet nie o wiek softu chodzi, a o jakość i innowacyjność. Niby taka Maya powstała w 1998 i co, skoro od tego czasu wciąż działa tak samo kiepsko, a możliwe, że i coraz wolniej, a Cinema 4D od 93' przeszła nie jedną pełną modernizację i przepisanie kodu na nowo dzięki czemu zasuwa kilkukrotnie szybciej i niemalże bezbłędnie - nie trzeba się bawić z softem i ze strachem klikać funkcje "bo się jeszcze zawiesi", a drugiej połowy omijać, bo zwyczajnie nie działają...[/quote'] Hmm, działa kiepsko Maya powiadasz. Ciekawe dlaczego od roku powstania Mayki studia filmowe bazowaly na niej, w swojej komercyjności i checi szybkiego zarobienia kasy? Co do historii to zaczątki Cinemy4d powstaly w 1990 roku i powstaly wersje nieoficjalne przed wydaniem pierwszej w 1993 roku, jak taki jesteś entuzjasta to powinieneś wiedzieć! 1
Q'bot Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 (edytowane) Wiem, jednakże co miało do rzeczy pisanie kodu, skoro program nie był przed 93 dostępny nawet na amidze, hm? Chyba, że Ty byłeś betatesterem mayi w aliasie chwaląc ją na długo przed premierą... Jeśli chciałeś być tak precyzyjny, to kodowanie samej C4D zaczęło się raczej w 91'. Edytowane 26 Marzec 2013 przez Q'bot
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Była dostepna wersja testowa w '92. A Maye poznałem kilka lat temu i pocztkow jej nie znam. Wiem tylko, ze i tak daleko jeszcze Cinemie4d do Mayi. PS. Dyskusja jak zwykle przebiega w kontekście zali i pragnień. Ciekawi mnie tylko jak "kombajn 3d", z ficzerami jakich się domagacie, ma być tak samo wydajny jak program ukierunkowany tylko do konkretnych zastosowan? Poczekajcie na Modo z particlami, symulacja dynamiki, fluidami... zobaczymy i porównamy wtedy stabilność.
jacenty Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Qbot Czlowieku co ty piszesz Maya wczesniej to Power animator na Sgi . Wyszlo tego chyba 8 wersji . Dolicz sobie kilkanascie wersji mayi Pamietam wszczeniejsze wersje mayi 2, 2,5 ,3 ktore chulaly na nt 4.0 i wieszaly sie raz na rok. Pamietam tez poczatki Cinemy i raczej to nie byl dobry soft. Z czasem sie poprawilo jak zaczeli rznac bezczelnie glownie z mayi. Pierwsze wersja mayi kosztowala kilkadziesiat tysiecy dolcow. Porownujesz syrenke do merola. Generalnie maya jesli chodzi o wszechstronnosc gniecie wysztko i nie ma konkurencji. 1
jacenty Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Inna sprawa że to co w maksie czy w majce było już od dawna często jest już dzisiaj nieoptymalne i niewydajne. Za to te nowe uboższe w funkcje softy potrafią działać jak błyskawica. moze piszesz o maxie bo o mayi to pojecia nie masz.
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 @Jacenty ma racje! jakby nie maya, która nadawala reszcie tor rozwoju, to pewnie nie byłoby tej dyskusji dzisiaj, bo nie byłoby o czym!!! Jakos maya nie zawiesz mi się w takim stopniu jak pisza o maxie! Cinema tez nie jest rodzynkiem ze swoimi i tak uboższymi możliwościami. O Modo nie pisze bo do Mayi to mu daleko.
Q'bot Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Jakos maya nie zawiesz mi się w takim stopniu jak pisza o maxie! Cinema tez nie jest rodzynkiem ze swoimi i tak uboższymi możliwościami. O Modo nie pisze bo do Mayi to mu daleko. Dla mnie wszystko od autodeska to kosztowne generatory errorów i nic więcej, czasami podczas startu takiej mayi czy maxa nie wiedziałem czy śmiać się czy płakać widząc po kilkadziesiąt (i to bez przesadyzmu) błędów na samym starcie nie wspominając o dalszych czynnościach... A ile razy pliki projektów bepowrotnie zniszczyła lub powodowała bsod'y to nawet nie chce mi się pisać. Ale nie ma co się kłócić, niech każdy masochista zostanie tam gdzie mu najmilej ;>
Q'bot Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 qbot nie znasz sie :) Może tak, może nie, ale miałem styczność z wieloma wytworami szalonych programistów i jedynie C4D, Lightwave i Vue wyszły z tego obronną ręką, reszta może jedynie doprowadzić zupełnie spokojnego grafika do schizofrenii połączonej z losowymi napadami epilepsji i niepohamowaną rządzą zniszczenia.
jacenty Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 lightwave daj spokuj nie brnij dalej please :P 1
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Może tak' date=' może nie, ale miałem styczność z wieloma wytworami szalonych programistów i jedynie C4D, Lightwave i Vue wyszły z tego obronną ręką, reszta może jedynie doprowadzić zupełnie spokojnego grafika do schizofrenii połączonej z losowymi napadami epilepsji i niepohamowaną rządzą zniszczenia.[/quote'] No to już bardziej Vue jest kapryśny od maxa. Swoja droga pewnie masz bardzo specyficzna konfiguracje sprzętu jak tak bardzo Cie doprowadazja do konwulsji programy Autodesku. Ja na swoim starym Core 2 Quad Q6600, 8 GB ramu i Gtx650 w Mayce zaliczyłem zwieche przy scenie 2,5G i 35 milinach poly. po optymalizacji i przemyślanym rozlozeniu obiektow na layery było niezle. Dlatego dziwie się nieraz opiniom kolesi z mega nowymi sprzętami jak to im się zawieszają programy, nawet po uruchomieniu, nie mowiac o kilkugodzinnej pracy!
Q'bot Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 lightwave daj spokuj nie brnij dalej please :P Od dziesiątki wzwyż nie sprawiają żadnych problemów, więc o co Ci chodzi? Jakieś uprzedzenia? Zły dotyk myszki w przeszłości :P ? Swoja droga pewnie masz bardzo specyficzna konfiguracje sprzętu jak tak bardzo Cie doprowadazja do konwulsji programy Autodesku. [...] Dlatego dziwie się nieraz opiniom kolesi z mega nowymi sprzętami jak to im się zawieszają programy, nawet po uruchomieniu, nie mowiac o kilkugodzinnej pracy! Mam parę bebechów w użytku aktualnie od Phenomów po FX'y kilka radków, jedno FP i jeden GTX... Byćmoże wina sprzętu ale dlaczego występowałaby na kilku konfiguracjach? A co do Vue właśnie, to miałem okrutne problemy z viewportem i ogólnie stabilnością na FirePro właśnie, co jest nieco zabawne, ale jednak...
MariushO Napisano 26 Marzec 2013 Napisano 26 Marzec 2013 Co do Vue to się zgodze bo jest bardzo kapryśny. Nie wiem jak jest z kartami Ati ale np. moja keplerowska nVidia nie lubi się z nim i nieraz zwiesza viewport bez powodu, być może brak kompatybilności sterownikow na razie. Ale z Maya nie miałem nigdy problemów i smieszne dla mnie sa zwiechy, o których nieraz pisza inni. Wczesniej dzialalem w maxie do wersji 2009 i na starym GF 9800gt jakos mi smigal, tez bez jakichś tam niespodziewanych zawieszen a jak były to tylko z mojej winy.
shadowsexpe Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 Po przeczytaniu tego wątku zerknąłem na stronę autodeska i zacząłem się śmiać to jedno zdanie które tam znalazłem opisuje całą politykę tej firmy jak także to za kogo oni nas wszystkich mają ;) Note: Autodesk® 3ds Max® Design 2014 software will be available soon, but you can buy 3ds Max Design 2013 now. http://www.autodesk.com/products/autodesk-3ds-max-design/free-trial
Zed Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 Zawsze mogli napisac ze nie mozesz kupic 3ds maxa wogole... az do czasu ukazania sie wersji 2014. Czy ktos broni kupic np. ipada 2 przed premiera ipada 3? Nie slyszalem ;)
jacenty Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 no tak ale jesli kupisz teraz 2013 to z automatu potem dostajesz 2014 .Przynajniej kiedys tak bylo...
Zed Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 No i tak by bylo sensownie. Jak ktos na prawde potrzebuje soft juz teraz a nie chce piracic to kupi. W sumie przez ten okres to nawet na trialu mozna poleciec wiec jakiej opcji by nie wybrac to i tak mozna pracowac ;)
MariushO Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 Ehh... smieszna ta dyskusja! Jakkolwiek by nie było i cokolwiek innego napisali to i tak byłoby ZLE! Autodesk beee... i już. Nikt nikogo nie na mawia do kupna programu. Jest wolny rynek i każdy kupuje to co mu się podoba. Ale widze, ze tutaj niedajboze cos pochwalić, albo stwierdzić, ze u mnie się nie zawiesza i dobrze mi się pracuje, bo zaraz zaczna walic minusami i mowic, ze "oni" nawet boxa nie zrobia, bo wywala program na starcie!
Traitor Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 MariushO - Ale to taka polska tradycja, jad sie musi lac strumieniami, teorie spiskowe musza byc:)
shadowsexpe Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 jacenty to chyba jakaś dawna tradycja gdy kupowałem 2012 to 2013 miał się pokazać w sprzedaży za niecały miesiąc i jakos nie dostałem 2013 za free. A tak ogólnie najnowszy soft to zasadniczo mają ci co piracą i uczący się ;) bo żadnej firmy nie stać na zmiany co roku wersji maxa/may a tych co stać to i tak wychodzą z założeniem że może się przesiądą za jakieś 4-5 lat na to co będzie wtedy aktualne przez pięć minut ;)
Zed Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 Przesiadaja sie tez Ci co maja subskrypcje ;) Update ze starszej wersji niestety w tej chwili jest malo oplacalny i lepiej wybulic na sub co roku i pracowac na biezacej wersji - tymbardziej ze ostatnie updaty sa calkiem sensowne i moim zdaniem warto. Oczywiscie jak w firmie jest 10 stanowisk to robi sie z tego nie mala sumka no ale z drugiej strony te 10 stanowisk powinno przynosic wystarczajacy dochod...
legomir Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 http://images.autodesk.com/adsk/files/maya2014_readme_enu.html bugów jednak sporo poprawili...
Szymeq Napisano 27 Marzec 2013 Napisano 27 Marzec 2013 Niech podniesie rękę chociaż jedna osoba która używa tylko i wyłącznie jednego softu, bez integracji kilku ,to będę wielce zdziwiony;) jak dla mnie mogą być małe updejty byle tylko stabilnie działające. Nie rozwodzić mi się teraz nad opłacalnością, że trzeba kupić kilka programów zamiast jednego itp. tak trzeba ale nie oszukujmy się zwracają się dość szybko no i sam Autodesk w dobrej cenie ma kolekcję Maya/Softimage/Max/Mudbox/Motionbuilder także...
deshu Napisano 31 Marzec 2013 Napisano 31 Marzec 2013 No nie wierze. Doczekałem się supportu dla obsługi wektorów jako map w maksie. Piękne maseczki w VrayBlendzie here I come!
jacenty Napisano 1 Kwiecień 2013 Napisano 1 Kwiecień 2013 MariushO - Ale to taka polska tradycja, jad sie musi lac strumieniami, teorie spiskowe musza byc:) Eeeeeeeee tam poczytaj sobie fora na zachodzie . Tam o wiele bardziej jada po autodesku wrecz padaja sforumlowania ze autodesk obraza ludzi tym updejtem. A o rzucanych bluzgach to juz nawet nie wspomne.
legomir Napisano 2 Kwiecień 2013 Napisano 2 Kwiecień 2013 Nom co prawda to prawda. Użytkownicy May'i mówią, że ją sie przepisuje do Maxa, Softimage, że się je przepisuje do May'i, a użytkownicy Maxa, że tak naprawdę to ich mają najbardziej w dupie przynajmniej tak jest w Maykowym temacie na cgsociety, a i od czasu do czasu Duncan się odzywa :P
Luki Luki Napisano 3 Kwiecień 2013 Napisano 3 Kwiecień 2013 Poużywałem trochę mayi 2014 i jestem bardzo zadowolony z nowych narzędzi do modelowania. Być może jest to Nex, nie wiem, nie używałem. Z używania pluginów do modelowania wyleczyłem się po tym, kiedy okazało się, że np ConnectPolyShape powoduje, że nie można usunąć Shading Group jeśli w scenie był on użyty. Równie dziwne rzeczy działy się gdy używałem Koshigaya Script Package. Jak się pracuje samemu, to pluginy nie mają takiego znaczenia w pipelinie, ale w studiu mogą powodować spore problemy jeśli wszyscy współpracownicy nie mają tych samych. Przy renderowaniu na farmie to też potrafi np zatrzymać render. Dlatego taka integracja pluginu jest mi bardzo na rękę.
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się