Skocz do zawartości
  • News

    Artykuły redakcji

    InstaMAT - nowy program od twórców IstaLOD

    InstaMAT nowy program twórców IstaLOD, tworzony przez ostatnie 5 lat, który rzuca wyzwanie pakietowi Adobe Substance, łączy funkcje Substance Designera, Paintera i Samplera oraz dodaje dużo dodatkowych funkcjonalności.
    Recenzja @Destroyer:
    Pozwala użytkownikom na wgląd, edycję i utworzenie od zera każdego noda do przetwarzania danych jakich używa się w programie do pracy, nic nie jest czarną skrzynką, wszytko można otworzyć, zobaczyć jak zostało zbudowane z atom nodów i modyfikować podobnie jek to jest zrobione w programie SIdeFX Houdini.
    Dodatkowo obsługuje chmury punktów, dużo operacji na geometrii od woxelizowania, tworzenia obiektów LOD, optymalizowania geometrii co bazuje na rozwiązanach instaLOD rozwijanych przez lata, scaterowania obiektów, operacje logiczne, tworzenia proceduralnych obiektów, na automatycznym tworzeniu UV i wypalaniu map z Hipoly na Low poly. Wszystko jest tak przemyślane żeby łatwo można było tworzyć gotowe procedury które niemal automatycznie będą się dostosowywały do odpowiedni przygotowanych assetów np maski bazujące na części nazwy obiektów a nie ręczenie malowanej masce IDmap. InstaMAT Pipeline wraz z C++ SDK umożliwia pełną automatyzację  tego procesu i integrowanie w wewnętrzny pipleine i indywidualne potrzeby.
    Ręczne malowanie tekstur wspiera UDIM, ale samo malowanie jest rejestrowanie w przestrzeni 3D a nie bazuje na UV więc przy zamianie geometrii na taką z innym mapowaniem czy nawet zamiana na zupełnie inny obiekt niż pierwotnie wszystkie pociągnięcia pędzlem, naklejki czy tekstury automatycznie się dostosują do nowego obiektu bazując na jego bounding box. To też pozwala szybciej pracować na niższej rozdzielczości a finalny eksport wykonać w wyższej, program oferuje eksport tekstur aż do 16k jeśli tylko sprzęt na to pozwoli.
    Można jednocześnie pracować nad grafem materiału proceduralnego a w drugiej zakładce malować asset używając tego materiału. Można stworzyć instancje materiału tak żeby zmiana w jednym zmieniała go i innych projektach automatycznie i to nie przeszkadza żeby w innym projekcie dodać kolejne unikalne warstwy na wierzchu.
    Można stworzyć render assetu i nawet turn table strip bezpośrednio w instaMAT.
    InstaMAT pozwala też na generowanie tekstur PBR na podstawie grafik czy zdjęć tak jak substance sampler. Oferuje pracę w linear workflow czy prace w przestrzeni ACES (Academy Color Encoding System) a także pozwala zaimplementować swoje własne modele cieniowania.
    Dodatkowo InstaMat ma nawet symulacje fizyki, można geometrię zrzucić na płaszczyznę żeby się naturalnie ułożyła, następnie zapętlić obiekty 3d na krawędziach przyszłej tekstury, wypalić potrzebne mapy i kontynuować prace nad proceduralną teksturą. 
    Program umożliwia też animowanie parametrów, ma wbudowane profilowanie nodów do wykrycia tych które potencjalnie najbardziej spowalniają liczenie całego grafu.
    Ma integracje z Mayą, 3dsMaxem, Blenderem Unreal Engine i Unity w których można bezpośrednio modyfikować każdy z określonych wcześniej parametrów.
    A teraz najważniejsze InstaMat kosztuje połowę tego co pakiet Substance w subskrybcji, ma też licencję wieczystą a dla ludzi i małych firm z zarobkami poniżej 100k$ jest całkowicie za darmo nawet do użytku komercyjnego. Na dzień dobry program oferuje dostęp do biblioteki 1000 materiałów w których wszystko jest otwarte więc można zobaczyć jak zostały stworzone i przekopiować część rozwiązań wedle potrzeby.
    Oficjalna strona InstaMAT: https://instamaterial.com/
    Więcej informacji znajdziecie w wątku z newsami gdzie podobne ciekawostki pojawiają się co kilka dni i można dać "suba" na wątku (dzieki czemu nie ominą Was żadne posty)
     

    4 komentarze

    Nightshade - skuteczne narzędzie do ochrony prac artystów przed AI?

    Nightshade to narzędzie zapobiegające nieautoryzowanemu wykorzystaniu obrazów w treningu AI poprzez zamianę ich w "zatrute" próbki. W przeciwieństwie do defensywnego Glaze, Nightshade działa ofensywnie, zakłócając rozpoznawanie obrazów przez AI. Modyfikacje są trwałe, nawet przy zmianach obrazu. Nightshade jest bardziej widoczny na sztuce o płaskich kolorach, ale oferuje ustawienie niskiej intensywności. Obecnie samodzielny, planuje się jego integrację z Webglaze. Celem Nightshade jest zwiększenie kosztów treningu na nieautoryzowanych danych, promując licencjonowanie od twórców.
    Nightshade to projektu naukowców z Uniwersytetu w Chicago i program został własnie udostępniony. Można go pobrać ze strony: nightshade.cs.uchicago.edu
    Jak działa Nightshade?
    Nightshade działa podobnie jak inne narzędzie do utrudniania AI pracy o nazwie Glaze, ale zamiast obrony przed naśladowaniem stylu, jest zaprojektowany jako narzędzie ofensywne do zakłócania reprezentacji cech wewnątrz generatywnych modeli obrazów AI. Podobnie jak Glaze, Nightshade jest obliczany jako optymalizacja, która minimalizuje widoczne zmiany w oryginalnym obrazie. Podczas gdy ludzkie oczy widzą ocieniony obraz, który jest w dużej mierze niezmieniony w stosunku do oryginału, model AI widzi dramatycznie inną kompozycję na obrazie. Na przykład ludzkie oczy mogą zobaczyć ocieniony obraz krowy na zielonej łące, który jest w dużej mierze niezmieniony, ale model AI może zobaczyć dużą skórzaną torebkę leżącą na trawie. Trenowany na wystarczającej liczbie ocienionych obrazów zawierających krowę, model stanie się coraz bardziej przekonany, że krowy mają ładne brązowe skórzane uchwyty i gładkie boczne kieszenie na zamek, a być może także piękne logo marki.
    Podobnie jak w przypadku Glaze, efekty Nightshade są odporne na typowe zmiany, które można zastosować do obrazu, takie jak przycinanie, przeskalowanie, kompresowanie, wygładzanie pikseli czy dodawanie szumów. Efekty te pozostają nawet po wykonaniu zrzutów ekranu czy fotografii obrazu wyświetlanego na monitorze. Jest to możliwe, ponieważ Nightshade nie polega na znakach wodnych ani ukrytych wiadomościach i nie jest łamliwy.
    Nightshade vs Glaze
    Nightshade różni się od Glaze tym, że jest narzędziem ofensywnym, a nie obronnym. Glaze chroni indywidualnych artystów przed atakami naśladującymi styl, podczas gdy Nightshade jest używany przez grupę artystów do zakłócania modeli, które bez zgody pobierają ich obrazy. Zmiany wprowadzone przez Nightshade są bardziej widoczne na sztuce o płaskich kolorach i gładkich tłach, ale narzędzie zawiera ustawienie niskiej intensywności dla tych, którzy chcą zachować wizualną jakość oryginalnego obrazu.
    Nightshade działa bez połączenia sieciowego, więc żadne dane ani sztuka nie są wysyłane z powrotem do twórców narzędzia.
    Ograniczenia
    Nightshade w wersji 1.0 jest narzędziem samodzielnym, nie zapewnia ochrony przed naśladowaniem jak Glaze. Należy zachować ostrożność przy jego użyciu, aby uniknąć problemów z naśladowaniem stylu. Trwają testy współistnienia Nightshade z Glaze, a w przyszłości planowane jest wydanie Nightshade jako dodatku do Webglaze, umożliwiającego stosowanie obu narzędzi jednocześnie.
    Pobierz Nightshade
    FAST link for Windows Nightshade v1.0 FAST link for Mac Nightshade v1.0 Nightshade 1.0, Windows GPU/CPU Version, for Windows 10/11 (2.6GB w/PyTorch GPU libraries included) Nightshade 1.0, MacOS (CPU Only) - Apple Silicon, M1/M2/M3 processors (255MB) Źródło: https://nightshade.cs.uchicago.edu/whatis.html
     

    19 komentarzy

    AI w architekturze - rozmowa z Adamem Buśko

    Nowy odcinek podcastu Klaudii Borowiec ➡️ Czy architekci generalnie boją się technologii AI? 
    🎙️✨Adam Buśko, należy do tej drugiej grupy. Adam to architekt z LABu - działu konkursowego C.F. Møller w Kopenhadze. Adam nie tylko pracuje w międzynarodowym środowisku architektonicznym, ale również aktywnie wykorzystuje narzędzia AI w swojej codziennej pracy. 
    ➡️ Dzięki niemu poznamy wpływ tej technologii na architekturę oraz jakie korzyści niesie ze sobą. To rozmowa, która dostarczy nam wglądu w to, co każdy architekt powinien wiedzieć na temat sztucznej inteligencji w architekturze. Zapraszam!
     
     

    0 komentarzy

    Mossies: Catching Art - świąteczny short Platige Image

    Świąteczny, krótki film animowany od Platige Image - Mossies: Catching Art.
    Credits:
    Director: Adrian Tarasek
    Executive Producer: Karol Żbikowski
    Head of Production: Aga Górna
    Head of CG: Marek Gajowski
    Grading: Piotr Sasim
    Producer: Krystyna Bisaga
    CG Supervisors:  Łukasz Dziedziński, Bartłomiej Kmita, Piotr Ołtarzewski, Maciej Szewczenko
    Conforming: Piotr Popielawski
    Concepts: Adrian Tarasek
    Layouts: Małgorzata Magrzyk, Piotr Ruszkiewicz, Maciej Szewczenko,Gal Ravid-Tal
    Asset artist: 
    Artur Borkowski, Szymon Burzawa, Valon Surin, Maciej Szewczenko, Nastya Tolstik
    Rigging: Igor Surin, Paweł Szczęsny
    Matte Painting: Adrian Tarasek
    3D Animation: Karol Chyliński, Małgorzata Magrzyk, Diar Pepiqi, Piotr Ruszkiewicz, Maciej Szewczenko,  Jacek Wrona
    FX: Marek Gajowski, Lehel Karsa, Mateusz Mączka, Maciej Szewczenko 
    Compositing: Dominik Ansorge, Marek Gajowski, Maciej Prętki, Gal Ravid-Tal 
    Lighting/Rendering: Maciej Szewczenko, Gal Ravid-Tal
    UE Support: Jakub Bogacki, Zoltán Cseri, Jeton Dajakaj,  Mikołaj Mlonek
    Data Wrangler: Michał Magoń
    DI: Piotr Dutkiewicz
    Sound Producer: Sabina Pająk-Maciaś/ Soundly by Platige
    Sound Designer: Jacek “Dżeksong” Onaszkiewicz
    Voice-Over Artists: Katarzyna Godlewska, Arek Jakubik
    Team Coordinators: Ewelina Mazur, Paulina Sadownik
    Audio/Video Technique - DI Support: Cezary Musiał, Kamil Steć, Maciej Żak
    Marketing: Piotr Bartoszek, Maria Jeppsson, Marcelina Salwin, Bartosz Zieliński

    13 komentarzy

    StarEngine - czy to przyszłość gier?

    Star Citizen to gra komputerowa, kosmiczny symulator autorstwa Chrisa Robertsa i ekipy deweloperskiej Cloud Imperium Games. Akcja Star Citizen osadzona została w XXX wieku. Na stworzenie tej gry zebrano (od 2012 roku) w crowdfundingu ponad 600 milionów dolarów.
    StarEngine to technologia, w ramach której tworzone są gry Star Citizen i Squadron 42. Poniższy zwiastun został utworzony w silniku jako "jedno ciągłe ujęcie bez ekranów ładowania". Czy w czasie rzeczywistym? Nie jest to sprecyzowane, ale następnie pokazano wiele dynamicznych scen: od głębokiej przestrzeni kosmicznej po powierzchnie śnieżnych planet, wnętrza miast po wieloosobowe, interaktywne statki kosmiczne po unoszące się miasta ...

     

    5 komentarzy

    Stable Video Diffusion: Model AI do generatywnego wideo od stability.ai

    stability.ai - startup odpowiedzialny za popularny open sourcowy Stable Diffusion ogłosiło właśnie wydanie pierwszego modelu Stable Video Diffusion - do generowania wideo, opartego na obrazach Stable Diffusion.
    Aktualnie dostępny jest on w wersji "research review".
    W ramach tego wydania badawczego kod Stable Video Diffusion został udostępniony w repozytorium na GitHubie, a wymagane wagi do uruchomienia modelu lokalnie można znaleźć na stronie Hugging Face. Szczegółowe informacje na temat technicznych możliwości modelu zostały opisane w artykule badawczym.
    Oficjalna zapowiedź: https://stability.ai/news/stable-video-diffusion-open-ai-video-model
     

    9 komentarzy

    CGDream: AI z modelami 3D

    CGTrader wprowadził CGDream, nową aplikację łączącą generatywną sztuczną inteligencję (generative AI) z modelami 3D w celu tworzenia unikatowych obrazów 2D. Narzędzie to umożliwia użytkownikom wysoki poziom kontroli nad kompozycją obrazu, co ułatwia osobom bez technicznego doświadczenia w 3D tworzenie spersonalizowanych obrazów.
    CGDream działa w czterech prostych krokach:
    wyborumodelu 3D, ustawienia projektu, opisanie pożądanego obrazu (tzw. prompt), generujemy obraz AI Uruchomienie CGDream obiecuje zaoferować zarówno kreatywne narzędzie, jak i platformę, która szanuje prawa artystów.
    Otwiera to nowe możliwości dla projektantów 3D do dotarcia do szerszej publiczności i monetyzacji ich premium modeli, ponieważ CGTrader planuje umożliwić projektantom sprzedaż swoich modeli użytkownikom CGDream. Podejście to zapewnia również ochronę własności intelektualnej projektantów.
    Przykładowe zastosowania jakie podaje CGTrader:
    Wszechstronność CGDream może zwiększać kreatywność w wielu branżach. Oto jak narzędzie to wzmacnia procesy twórcze:
    Projektowanie Produktów i Prototypowanie: Szybko generuj warianty produktów, używając tylko prostego modelu 3D. Eksperymentuj z materiałami, kolorami i kształtami, aby przyspieszyć swój proces pracy.
    Wizualizacja Scen Stylu Życia: Twórz dynamiczne sceny z twoimi modelami 3D i prezentuj je w różnych scenariuszach, po prostu szczegółowo opisując je CGDream. Produkuj przekonujące wizualizacje, które przemówią do twojej zróżnicowanej publiczności.
    Wizualizacja Architektoniczna i Wnętrz: Ożyw twoje projekty architektoniczne i wnętrzarskie za pomocą podstawowego modelu 3D i kilku pomysłowych komend. Dostosowuj swoje projekty w czasie rzeczywistym, eksplorując niezliczone układy i możliwości dekoracji.
    Marketing i Treści Reklamowe: Twórz przyciągające uwagę treści marketingowe przy użyciu twoich modeli 3D. Idealne do reklam cyfrowych, kampanii w mediach społecznościowych, katalogów produktów czy treści na stronie internetowej, CGDream może podnieść poziom twojej następnej kampanii.
    Sztuka Stylizowana i Concept Art: Odkrywaj nieograniczony potencjał artystyczny, generując stylizowaną grafikę i concept art z twoich modeli 3D, ujawniając możliwości projektowe, jakich nigdy wcześniej nie widziano.
    Sprawdź: https://www.cgdream.ai/

    1 komentarz

    3ds max 2024.2

    Pojawiła się większa aktualizacja programu 3ds max oznaczona jako 2024.2.
    Co nowego w skrócie:
    3ds Max 2024.2 to duża aktualizacja w dużej ilości obszarów programu. Nowy modyfikator Conform, ulepszeniami w booleans, spline'ach, DCM, ważnym wzrostem wydajności w obszarze vol. select, push, relax, retopologii, skinningu i innych.
    To również ulepszenia w animacji i nowy panel QT motion z odświeżonym menu, bardziej elastyczny i z większą ilością opcji, poprawki w CAT i Biped, ulepszenia w edytorze materiałów, w zarządzaniu kolorami i o wiele, wiele więcej! 
     
    Oficjalna strona Autodesk:
    https://help.autodesk.com/view/3DSMAX/2024/ENU/

    1 komentarz

    ZBrush 2024

    Maxon poinformował o szeregu nowości związanych z wydaniem nowej wersji programu ZBrush 2024.
    ZBrush 2024 wprowadza szereg ulepszeń, które czynią standard branżowy dla cyfrowego rzeźbienia jeszcze lepszym.
    Innowacyjny Anchors Brush  otrzymuje aktualizację umożliwiającą korzystanie z pędzla bez konieczności maskowania powierzchni. Podział na Części rozszerza możliwości Knife Brush, pozwalając dzielić zasoby na kawałki, zachowując przy tym podzielone części jako oddzielne lub połączone części w menu SubTool. Narzędzia Gizmo i Transpose teraz oferują maskowanie topologii wraz z możliwością przyczepiania do centrum regionu maskowania. Gizmo i Linie Transpose mogą przyczepiać się wzdłuż zaznaczonego obszaru, ułatwiając pracę z maskowaniem dla artysty. Szumy Cinema 4D są teraz dostępne w galerii szumów powierzchni ZBrush. Dzięki nowej funkcji Repeat to Similar, artyści mogą łatwo powtarzać zmiany z edytowanej siatki źródłowej i przenosić zmiany na siatki docelowe o tej samej liczbie poligonów. Powtarzaj do Podobnych obsługuje zmiany w rzeźbieniu, pełną wymianę siatki, maskowanie i grupowanie poligonów. Możliwości maskowania Grow and Shrink są rozszerzone, aby zapewnić bardziej dynamiczną kontrolę i zwiększyć potencjał projektowy. Dodano nową opcję pociągnięcia o nazwie DragStamp. Umożliwia kontrolowanie intensywności związanej z przeciąganiem alfa na powierzchnię przez przesuwanie kursora w przód i tył. Dodano dwa nowe przyciski do fałd, zapewniając większą kontrolę nad obszarami aktywów, gdzie występują fałdy i krawędzie. Unmasked oraz Uncrease Unmasked Insert Mesh Brushes (Pędzle do Wstawiania Siatki) są teraz kompatybilne ze Stroke. Więcej: https://www.maxon.net/en/article/maxon-one-critical-enhancements-for-zbrush-in-november-release

    11 komentarzy

    Half-Life: Dokument z Okazji 25. Rocznicy

    Aby uczcić 25. rocznicę wydania gry Half-Life, zespół deweloperski, który pracował nad oryginalną grą, został ponownie zgromadzony, aby podzielić się swoimi wspomnieniami z tworzenia pierwszej gry Valve.
    Zapraszamy do zapoznania się z aktualizacją z okazji 25. rocznicy Half-Life, przywróconą zawartością, nowymi mapami wieloosobowymi oraz licznymi ulepszeniami jakości życia dla oryginalnej gry na stronie https://half-life.com/halflife25
    Dodatkowo Half-Life jest za darmo na Steam. Valve wypuścił też patcha i dodał demo "Uplink".

    1 komentarz

    Blender 4 wydany!

    Nowa wersja programu Blender oznaczona numerem 4 została właśnie wydana. Zmian w "4" jest naprawdę sporo i zaszły one prawie na każdej płaszczyźnie.
    Zobaczcie filmy prezentujące w skrócie nowości Blender 4:
     
     
    Oficjalna strona wydania: https://www.blender.org/download/releases/4-0/
     

    13 komentarzy

    Katana 7.0 - ze splash screenem stworzonym przez Polaka

    Pojawiła się nowa wersja oprogramowania Katana oznaczona numerem 7 od The Foundry. A piszę o tym również z tego względu, że coraz więcej osób będzie mogło kojarzyć grafikę tytułową wykorzystaną w tym artykule. Została ona stworzona przez Dawida Cencora, który wrzucił kilka jej wersji również u nas. Zapraszamy do galerii.
    Wracając do samej Katany - chyba o niej wcześniej nie pisaliśmy. 
    "Katana" od The Foundry to zaawansowane narzędzie do oświetlania i tworzenia tzw. look developmentu  w procesie produkcji filmów i animacji. Jego główne zastosowania to:
    Look Development: Katana pozwala artystom na tworzenie, testowanie i udoskonalanie wyglądu assetów, takich jak postacie czy elementy środowiska, w kontekście produkcyjnym. Zapewnia narzędzia do zarządzania teksturami, materiałami i oświetleniem, co jest kluczowe w produkcji filmów animowanych i efektów wizualnych.
    Oświetlenie: Katana specjalizuje się w zaawansowanym oświetleniu scen. Umożliwia tworzenie złożonych schematów oświetleniowych, które mogą być łatwo modyfikowane i dostosowywane. Dzięki wydajnemu zarządzaniu scenami, Katana jest idealna do pracy nad dużymi scenami z wieloma źródłami światła.
    Efektywność Workflow: Katana jest zaprojektowana, aby wspierać procesy pracy w dużych studiach, gdzie wiele osób może pracować nad różnymi aspektami tego samego projektu. Posiada funkcje umożliwiające łatwe współdzielenie i aktualizację pracy pomiędzy różnymi działami.
    Zgodność z Innymi Narzędziami: Katana łatwo integruje się z innymi programami używanymi w produkcji filmowej i gier, takimi jak programy do tworzenia animacji 3D (np. Maya, Houdini) czy systemy renderowania (np. Arnold, RenderMan, V-Ray).
    Non-Destructive Workflow: Pozwala na nie-destrukcyjne podejście do look development i oświetlenia, co oznacza, że można wprowadzać zmiany bez wpływu na wcześniej wykonaną pracę.
    Skalowalność: Jest szczególnie ceniona w dużych produkcjach za jej zdolność do obsługi bardzo dużych i złożonych scen, nie tracąc przy tym na wydajności.
    Katana jest często wybierana w profesjonalnych studiach filmowych i produkcyjnych ze względu na jej mocne strony w zakresie zarządzania oświetleniem i look development w skomplikowanych scenach. Jest to narzędzie kluczowe w procesie tworzenia efektów wizualnych wysokiej jakości.
     

    10 komentarzy


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności