Skocz do zawartości

Szybkie pytania nt. Softimage XSI


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

thx, tylko moglbys opisac jak tego uzyc? w nod light nie ma camera projection jedyne miejsce gdzie to widze znajudje sie w lens node. Mam w swojej scenie jedno swiatlo light box, zaznaczam swiatlo, wchodze do render tree wybieram camera projection z (translator - lens node) i nie moge nigdzie podpiac noda.

 

z gory dzieki za pomoc

 

pozdr..

Edytowane przez a3stract
  • Odpowiedzi 501
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Witam,

czy jest jakaś możliwość ustawić automatyczną zmiane detali wzgledem odległosci od kamery? Mam obiekt high poly, redukuje go np o 50 % i teraz chciałbym żeby automatycznie po przekroczneniu np 50 jednostek od camery zamienial obiekt na ten zredukowany, czy jest to wogule mozliwe?

Napisano

@Sisay - mógłbyś np. napisać sobie scopa dla visible in render, pobrać pozycje kamery, pozycje obiektu, prosta arytmetyka do obliczenia odległości (a jest chyba nawet funkcja która to robi) i już :) Prostszego sposobu nie znam.

@a3stract - proponuję przyjąć, że jedna jednostka w SI to określona jednostka z rzeczywistego świata (niech nawet będzie te 10cm) - przesunięcie przecinka chyba nie jest problemem.

Napisano

Siema. Mam takie pytanie związane z real tajmem :) czy da sie zrobić oświetlenie za pomocą HDRI w viewporcie hm? Jeśli tak to chętnie poslucham jak :) z góry thx za odp i pozdrawiam!

Napisano
Siema. Mam takie pytanie związane z real tajmem :) czy da sie zrobić oświetlenie za pomocą HDRI w viewporcie hm? Jeśli tak to chętnie poslucham jak :) z góry thx za odp i pozdrawiam!

 

Nie da się. Jak się da to zobaczysz to w grach, ale to jeszcze jakieś 5-10 lat. HDRI oświetla poprzez globalne oświetlenie i dożynki (te nazwy to żart ale jak siedzisz w XSI to zrozumiesz) oraz refleksy. Viewport jest w OpenGL i nie ma możliwości raytracingu, na którym się opiera final gathering.

Napisano (edytowane)
Witam,

czy jest jakaś możliwość ustawić automatyczną zmiane detali wzgledem odległosci od kamery? Mam obiekt high poly, redukuje go np o 50 % i teraz chciałbym żeby automatycznie po przekroczneniu np 50 jednostek od camery zamienial obiekt na ten zredukowany, czy jest to wogule mozliwe?

 

Ależ oczywiście. Jest to jedna ze sztandarowych funkcji XSI. We właściwościach obiektu możesz sobie wczytać inne obiekty (w domyśle w innej rozdzielczości) i ustawić w jakiej odległości się włączają. Wszystko jest w helpie, którego należy przeczytać w całości, inaczej nigdzie nie zajdziesz.

 

Edit:

Na prośbę jednego z użytkowników napiszę trochę więcej.

Trudno mi tu ocenić jakie są potrzeby, ale:

Normalnie do referowanego modelu można podpiąć różne rozdzielczości zapisane w innych modelach. Można potem zmieniać je ręcznie (hahaha), albo "napisać" skrypcik pythonX, który będzie je zmieniał za nas (temat dla zaawansowanych). Jest to idealne rozwiązanie, gdyż to my decydujemy o kształcie i jakości obiektów dla różnych rozdzielczości.

Dla początkujących i średnio zaawansowanych są dwie drogi:

1. mamy obiekt (nie musi być model) lowres i dajemy mu subsurfa w parametrach. W parametrach obok poziomu subsurfa (2,3...) powinno być zielone łącze. klikamy w nie prawym i wybieramy expression (czy cosik tak). W edytorze ekspression kasujemy wartość tam zapisaną i dajemy funkcję odległości od kamery, a w jej parametrze wybieramy nasz obiekt z menu. I jest super tylko że trzeba to najpierw przeliczyć. Jeżeli chcemy aby przy np. odległości od kamery mniejszej niż 10 był subsurf 3 to musimy dać 30 podzielone przez naszą funkcję, co dla odległości 30 daje nam level 1. Należy pamiętać że wartość jest zaokrąglana, gdyż nie może być level 2.87774.

2. mamy obiekt highres, czyli z bliska jest git, ale chcemy żeby się renderował szybciej jak jest w dalszym planie. Nadajemy mu opcję redukcji poligonów z menu (tylko plz nie w trybie natychmiastowym) i bawimy się wartościami jakie nam się podobają. Następnie procedura podobna jak w punkcie 1. Wybieramy łącze prawym, expression - distance to camera, nasz obiekt i znowu matematyka. Tu będzie raczej dzielenie funkci przez wartość stałą, np. 0.5 lub 4 lub 22.6.

Jaśniej wytłumaczyć już nie mogę. Jeżeli teraz się nie da to trzeba spędzić z programem więcej czasu, a są to tematy raczej dla mało zaawansowanych użytkowników.

Edytowane przez dac77
  • Confused 1
Napisano

Najlepiej je plot'nąć na szkielet tak aby pokazały się w AnimEdytorze. Nie kombinować z Mixerem, bo do maxa/maya dobrze się nie przenosi. Odwrotnie to samo.

Napisano

Możesz przez point cache... ja tak czasami robię i nie miałem do tej pory problemów. Używam KP_Point cache tools.. http://www.kai-wolter.com/resources/xsi/kp_pc_xsi darmowy add on dla xsi.

 

Pytanko z mojej strony.

Bardzo fajno się pracuje w xsi i chwalę sobie ten soft. Jednak brakuje mi toolsa, który by działał tak jak Shell w maxie albo tak jak Thicken w Modo...

radzę sobie kopiując łatę polygonów, potem Push, flip i Blend.. ale może jest jakiś inny, szybszy sposób, skrypt, obejście? :)

 

Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam

Napisano (edytowane)

serio nie znam ;) dopiero zaczynam przygodę z XSI i na razie z grubsza poznałem to, co w nim siedzi. Teraz przyszedł czas na uzupełnienie małych dziur pluginami i dodatkami :) Już zerkam ... dzięki!

 

HA! Działa jak złoto :D wypasior :) dzięki raz jeszcze

Edytowane przez Kris_R
Napisano (edytowane)

Jestem nowym użytkownikiem programu Softimage i chciałem się zapytać Szanownych Forumowiczów czy jest to program dzięki któremu można zgłębić tajniki grafiki 3d i czy właśnie wybór SI w dzisiejszych czasach (przejęcie przez Autodesk ) nie jest czasami ślepą uliczką ?

 

ps. nowy Softimage 2010 jest już do pobrania na stronie Autodesku

Edytowane przez ged
Napisano

Użytkowanie Softimage w Polsce jest bez sensu bo w 90% pracodawca grafikę 3d rozumie tylko jako 3d max . taki kraj. Nauka 3D dzieli się na dwa główne działy(oczywiście moim zdaniem - chętnie podyskutuje):

3D jako dziedziny wiedzy (vertexy,poligony,krzywe animacji,rendering, rigowanie itp). Są to rzeczy które są wspólne dla ogromnej większości programów i można się zacząć uczyć od czegokolwiek- Większość ludzi kończy edukacje na modelowaniu i renderingu. Pewnie dlatego bo animacja choćby najprostsza to już znajomość sztuki filmowej i takie tam pierdy animacja postaci - aktorstwo . Kadrowanie - operatorka kamery, znajomość montażu itp.

 

Druga rzecz to obczajenie interface`u, trików i innych ważnych rzeczy związanych z danym programem . Zazwyczaj okazuje się że ludzie z przyzwyczajenia siedzą na programie od którego zaczęli. W Polsce tłumaczone na nasz język były tutoriale z maksa potem to już ludzie języka zaczęli się uczyć i nie stanowiło problemów uczyć się maya czy XSI .

Ja używam Softimage ale polecam maksa bo wiecej się możesz dowiedzieć od ludzi z forum . Btw. Sprawdź jaką ta strona ma nazwe :P

Napisano
Zazwyczaj okazuje się że ludzie z przyzwyczajenia siedzą na programie od którego zaczęli.

Zgłasza się pierwszy wyjątek - zacząłem od maxa, teraz używam xsi :)

Napisano (edytowane)
Zgłasza się pierwszy wyjątek - zacząłem od maxa, teraz używam xsi :)

No dobra ja zacząłem od maxa 4 :D i nie mam żadnego powodu wracać :D

 

Maxowcy maja trudniej, bo XSIowi blizej do takiej Majki na przyklad;) Ale z odpowiednia doza uporu mozna sie przekonac;)

 

http://www.xsibase.com/users/max2xsi/MAX2XSI.htm

http://www.stefandidak.com/pub/xsi1.php

 

troche to stare, ale raczej powinno wystarczyc na poczatek:)

 

To zależy od punktu widzenia :D :D

Wg. mnie to Max i Maya są do siebie podobne.

A tak na serio to dla ludzi którzy się przesiadają mogę powiedzieć ciekawostkę.

Mam dwóch znajomych pracujących od lat w Max (maksiarze:P). Po przejściu fazy "bo w maksie to mam .... coś tam, jak to jest w XSI", gdy zrozumieli workflow w xsi słyszałem tylko "łałałiła ! to tak szybko można?!" lub " ee. no ekstra".

W skrócie chodzi o to że interface XSI jest bardzo nowoczesny, user-friendly . Wiele mikro-operacji które powtarza się przy pracy jest zoptymalizowanych w czasie do minimum. Na przykład gdy wybierzesz jakąś operację z panelu po lewej która jest głęboko schowana w kolejnym rozwinięciu menu. Potem chcesz powtórzyć to samo na kolejnej części swojej pracy to wystarczy kliknąc środkowym przyciskiem w główne menu i ostatnia operacja zostanie przywołana. Opis zawiły a iksesajowcy wiedzą oco chodzi. Ja nie lubie pieprszyć się z dłubaniem w różnych parametrach. Lubie mieć wszystko czytelnie pod ręką.

Edytowane przez Artur Paprocki
Napisano

Oprogramowanie ma trzeciorzędne znaczenie. Bawiłem się w prawie wszystkich popularnych pakietach i w każdym można zrobić super prace i takie knoty że aż strach. Śmieszą mnie ludzie którzy wybierają program "najbardziej" profesjonalny, a potem wykorzystuje tylko te możliwości które były w darmowych programach dziesięć lat temu. Czasami można poznać kiedy ktoś pracuje w jakim programie po pracach. Lightwave to często mocny specular z bumpem, przez co wszystko się świeci, Max scanline to prawie zawsze zabójczy dyffuse prawie bez specular, a w Mentalu fotony i glossy reflections. Wszystko często uzależnione jest od domyślnych ustawień materiałów, podobnie jak ustawienia kamery.

Napisano

BruneQ - maxowiec przeneisiony beszczelnie na XSI ;) a tak serio to przeniesienie na xsi wymusiła na mnie praca...nauka i przestawienie sie z maxa zajely mi ....tydzien?! funkcje podobne, tylko inaczej nazwane, lepsze/gorsze, w innym miejscu. I przyznam szczeze ze maxa nie odpalilem od poczatku pracy w xsi, chociaz nie powiem ze nie brakuje mi paru funkcji z maxa w xsi(chyba ze macie jakis sposob na zaznaczenie loopa i zrobienie z niego ringa:P) :)

Empeck zaraz powie ze ciagle narzekam i mam juz liste porpawek do XSI grubosci "Potopu" :)

 

ps. Nie polecam "przenoszenia" ustawien klawiatury z maxa do xsi...tragedia sie robi! Dlatego wolalem zmienic przyzwyczajenie co do maxowego ALT'a niz zmieniac to w xsi...tracimy bardzo fajną rzecz, tzn, roboczy pivot

Napisano

i menu pod prawym z altem.

 

pamietam, ze strasznie klalem, gdy kiedys przy animowaniu musialem cos zrobic, help twierdzil, ze musze wcisnac alt i costam, a u mnie alt odpowiadal za nawigacje. wtedy wiedzialem, ze na dluzsza mete warto przyzwyczaic sie do klawisza S.

 

No i musze powiedziec, ze jest do calkiem wygodne;)

Napisano
Oprogramowanie ma trzeciorzędne znaczenie. Bawiłem się w prawie wszystkich popularnych pakietach i w każdym można zrobić super prace i takie knoty że aż strach. Śmieszą mnie ludzie którzy wybierają program "najbardziej" profesjonalny, a potem wykorzystuje tylko te możliwości które były w darmowych programach dziesięć lat temu.
Ale dlaczego piszesz coś co tutaj wszyscy wiedzą ? Tak samo jak wszyscy choć trochę obeznani w temacie wiedzą, że każdy program ma swoje mocne i słabe strony, i że każdy ma parę narzędzi dla siebie unikalnych (np. ice, gator w przypadku xsi), i to że ten sam proces (np. modelowanie) można wykonywać w przyjemniejszy i mniej przyjemny sposób (czyt. jak komu interfejs podpasuje), a tu jak widać xsi z swoją masą małych tricków i umieszczeniem narzędzi większości się podoba :)

 

Bruneq - poszukaj sobie skryptu do tego, widziałem kiedyś coś takiego, wrzucasz na shelfa i masz... ba... nawet sam napisałem skrypty do zaznaczania edgeloopa i edgeringa, tylko nie do końca są niezawodne, a jakoś nie chce mi się ich poprawiać ;)

Napisano (edytowane)
chociaz nie powiem ze nie brakuje mi paru funkcji z maxa w xsi(chyba ze macie jakiś sposób na zaznaczenie loopa i zrobienie z niego ringa:P) :)

/QUOTE]

 

Selekcja edge loopa to :

1) select\edge (keyboard : e)

2) ALT+ MMB(middle mouse button) na krawędzi

Selekcja ringa :

1) select\edge (keyboard : e)

2) HOLD ALT+ MMB(middle mouse button) na krawędzi A

3) HOLD ALT + MMB na krawędzi B (B jest równoległym sąsiadem A)

 

Dodanie krawędzi zaloopowanej:

1) select\edge (keyboard : e)

2) Model>Modify>Poly.Mesh>SplitEdgeTool (keyboard: ])

3) ALT+MMB na prostopadłej krawędzi do zamierzonej

Edytowane przez Artur Paprocki
Napisano
chociaz nie powiem ze nie brakuje mi paru funkcji z maxa w xsi(chyba ze macie jakis sposob na zaznaczenie loopa i zrobienie z niego ringa:P) :)

/QUOTE]

 

Selekcja edge loopa to :

1) select\edge (keyboard : e)

2) ALT+ MMB(middle mouse button) na krawędzi

Selekcja ringa :

1) select\edge (keyboard : e)

2) HOLD ALT+ MMB(middle mouse button) na krawędzi A

3) HOLD ALT + MMB na krawędzi B (B jest równoległym sąsiadem A)

 

Dodanie krawędzi zaloopowanej:

1) select\edge (keyboard : e)

2) Model>Modify>Poly.Mesh>SplitEdgeTool (keboard:"]")

3) ALT+MMB na prostopadłej krawędzi do zamierzonej

 

O ile dobrze zrozumiałem co to ring jest :P

Napisano

Alul -> nope, nie zrozumiales:) chodzi o to ze amsz cylinder ktory ma na wysokosci 3 podzialy. zaznaczasz loop wzdłuż cylindra, poczym zaznaczasz ringa tego loopa

 

Kolejnym minuchem XSI jest brak...no wlasnie jak to nazwac...bounding box...chyba tak...tylko ze w texture editorze! teraz jest tylko skalowanie w osi U lub V, a mi chodzi zeby jak w maxie, zaznaczyc wszystkie elementy, i pociagnac do rogu ich bounding boxa skalujac w obojetnie ktorej osi...mam nadzieje ze sie jasno wyrazilem

Napisano (edytowane)

Chodzi Ci o bounding box w texture editorze czy w viewporcie. Pogubiłem się

 

 

Jeśli chodzi o Texture editior to tam jest coś co nazywa sie Activate Pivot Point. On ma snapa do wertexów . snapujesz do skrajnego wertexa z wyselecjonowanej grupy. a potem skalujesz "x". Skala odbędzie się do pivot`a a zatem do "krawędzi " ich wspólnego bounding boxu. Ale fakt nie będzie widać bounding box`a tylko symulujesz jego działanie.

Edytowane przez Artur Paprocki
Napisano (edytowane)
...bounding box...chyba tak...tylko ze w texture editorze!

 

 

 

ok, owszem, jest opcja pivot...ale przy rozkladamiu UV jest ona dla mnie malo pomocna, jest poprostu neidokladna! niewazne, nie ma wiec trzeba sobie radzic z tym co jest :(

Edytowane przez Bruneq
Napisano
Alul -> nope, nie zrozumiales:) chodzi o to ze amsz cylinder ktory ma na wysokosci 3 podzialy. zaznaczasz loop wzdłuż cylindra, poczym zaznaczasz ringa tego loopa

 

Kolejnym minuchem XSI jest brak...no wlasnie jak to nazwac...bounding box...chyba tak...tylko ze w texture editorze! teraz jest tylko skalowanie w osi U lub V, a mi chodzi zeby jak w maxie, zaznaczyc wszystkie elementy, i pociagnac do rogu ich bounding boxa skalujac w obojetnie ktorej osi...mam nadzieje ze sie jasno wyrazilem

 

Można przecież zastosować mapowanie przez "boxa pomocnika" i tak samo się będzie przesuwało.

Napisano

Ha ! Już mam... w group XSI (ta na samym dole, gdzie większość użytecznych skrótów leży) jest po prostu Perspective View, z powrotem do camery nie ma, ale to dość oczywite, bo kamer możemy mieć wiele w scenie. Jest też right, left, front, ale top nie widzę... może jakoś inaczej nazwali ?

  • Like 1
Napisano

witka, jak wylaczyc Safeframe kamery? Tzn. chodzi o to obcinanie viewportu, zeby bylo widac dokladnie taki kadr jaki bedzie w renderze.

 

czy pozostaje tylko userview ?

 

thx!

Napisano

Ale co ci w user przeszkadza ? Userview w xsi może by widokiem zarówno perspektywicznym i ortograficznym (zresztą to samo odnosi się do kamery), trzeba tylko jedno combo w properties przestawić.

 

szczuro - tak z palca, w opcjach tego nie zrobisz, z tego co pamiętam można chyba wyedytować jakiś plik konfiguracyjny, gdzie są np. pozycje okien zapisane albo jest jakiś addon, który przy starcie wszystko przestawia. Poszukaj na xsibase, powinien być tam być cały wątek na ten temat, bo ja już nie pamiętam.

Napisano

jol brac userowa xsi pytanko mam..

 

http://i37.tinypic.com/2exwqrm.jpg

 

wywiad rodzinny: lapek asus x70l po reainstalce windy, stery nowe ze strony intela.

 

objawy: przy stawianiu prymitywa w postaci boxa, dzieje sie rzecz z obrazka. po wstawieniu okolo 5 prymitywow na siebie problem znika. jednak gdy ze chce sobie prostym narzdziem ctrl + d zrobic 'cos' problem wraca. model sie rozpieprzuje. dodam jeszcze ze dzieje sie to i na 2010(myslalem ze to wina autodesku...) jak i na 7.01

 

diagnoza ? moze to cos w stylu wyswietlania dx /open gl ? moze wina lapka ?

 

pomoooocy

 

ps. sory, House ostatni na tapecie

Napisano

Cóż... coś jest nie tak z sterami, po wyjściu xsi7 na moim ati przez pewien czas również takie rzeczy się działy, jedna czy dwie wersje sterowników później już było ok, więc radzę zainstalować na razie starą wersje driverów i zobaczyć jak się będą spisywać.

Napisano

sft2010 ? wow, nawet nie czekacie az nowa wersja sie ulezy :)

dla mnie to sa jawne bugi z z 'library' C++, cos gdzies sie gubi miedzy softem a windoza

pisz do supportu,pomoga

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności