Skocz do zawartości

[Blender] Podstawy i kilka nowych funkcji


Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 92
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Witam

Wrzucam linki do tutoriali Blendera

Trzeba wybrać sobie bo są to całe kanały

Ten pierwszy są to podstawy. Autorem jest Jason Welsh twórca chyba najbardziej popularnego tutoriala do ZBrusha

http://www.veoh.com/channels/houseofblender

 

Ten drugi (innego autora) powinien zainteresować claude. Są tam tutki o modelingu i chyba przydatny ze względu na portfolio claude Blender tutorial - architecture: part 1. Sam tego drugiego jeszcze nie oglądałem ale po przeczytaniu wątku powyżej coś, gdzieś mi się przypomniało że widziałem - no to zapodaję.

http://www.veoh.com/channels/blender-tutorials

 

P.S. Nie bijcie jeśli już linki do tych tutków były ;)

Napisano

jak dla mnei wszystko jest zbyt ogólne, za mało szczegółow i konkretów. tu sobie poklikacie i posprawdzacie tu nie wiem ale ch7yba do tego itp. metodą prób i błędów dojde do tego samego. ale mimo wszystko plus za czas i checi

Napisano

Idaho - dzięki za linki.

 

Frankot - w edit mode możesz wybrać niektóre ścianki i ustawić na smooth, a inne zostawić solid (klawisze pod F9).

Inną możliwością, o ile zamierzasz korzystać z subsurfa, jest to co tutaj Grand tłumaczył w poście 3 od dołu. Okienko transform properties w edit mode otwiera się klawiszem N, modyfikatory są pod F9.

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=34695

Smoothing grup takich jak w maxie nie ma.

 

Blade - chodziło mi o takie krótkie wprowadzenie dla osób które nie miały jeszcze wiele styczności z Blenderem. Nie wchodziłam w szczegóły żeby nie namieszać za bardzo. Myślałam że w tym celu będzie dobre :(

Napisano

BLADE zdaje się Ania przeznaczyła tutki dla zaślepionych użytkowników Maxa... ;)

 

tutków jest całkiem sporo...

 

Pozdrawiam!

 

P.s.

Ania podpis masz najlepszy jaki widziałem... :D :P

Napisano

Ania – Dzięki, za wyjaśnienia. Szkoda, że nie rozwiązali tego jak w max’ie :/ Najwyraźniej jeśli będę potrzebował dwóch smooth grup, będę musiał to rozwiązać inaczej.

Napisano

Aniu czy mogłabyś chociaż na piśmie wyjaśnić jak zrobić, żeby emiter i particle miały inne materiały? bo troszkę mi się z tym spieszy, a nigdzie nie mogę w necie znaleźć wyjaśnienia

Napisano

W edit mode w obiekcie dodajesz pod F9 w zakładce Link and Materials New (po prawej, obok Vertex Groups). Jeszcze raz New. Teraz powinno pisać 2 Mat 1 albo 2 Mat 2, zależnie który z nich akurat jest aktwyny. Można klikać między nimi tymi małymi strzałkami.

Wybrane facy możesz klawiszem Assign przyporządkować aktywnemu, powiedzmy 1.

 

Pod F7 w partyklach w zakładce Visualisation > Render ustawiasz w tym wypadku Material 2.

Emiter musi być aktywny żeby renderowało i obiekt i partykle.

 

Pod F5 w zakładce Links and Pipeline możesz teraz przełączać między 2 Mat 1 a 2 Mat 1.

(pierwsza liczba oznacza ile jest materiałów w sumie, druga który akurat jest aktywny).

Aktywny materiał możesz zmieniać, czyli mając aktywny Mat 1 ustawiasz materiał na obiekt, a mająx aktywny Mat 2 ustawisz materiał na partykle.

Napisano

Rep poleciał, widok bardziej przemyślanych funkcji (jak ten szybki rig czy działający unfold) w darmowym programie szczerze mnie rozweselił :).

 

Pozdrawiam,

Napisano

Aniu - właśnie obejżałem, czuję się jak dziadek który siedział w bujanym (max) fotelu i zarósł pajęczyną.

 

pora otworzyć okno, i poczuć świeży Blend..:)

 

udogodnienia jakich się nie spodziewałem... brawo.. taki elastyczny się wydaje...

 

jakiegoś potwornie wielkiego komputera masz, czy te włosy się tak szybko renderują..?

 

pozdrawiam

Napisano (edytowane)

Matchias -

chyba tak ale dopiero za jakiś czas.

 

Maczuga -

tego nie wiem, też miałam z tym problemy. Można zmniejszyć Tex (Texture scattering faktor) w ustawieniach SSS, ale wtedy już tekstura nie wpływa odpowiednio na kolor rozproszonego światła.

http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=42520 Może Maqsa się spytaj, on to wie lepiej.

 

Sly -

mam komputera na dwa pokoje, w trzecim pokoju jest generator prądu do tej maszyny ;)

1 GB RAM, 1.60 GHz, AMD Turion 64 Mobile MT-30

Tych włosów nie jest tak dużo, tylko 10 000 (z tego 1000 w viewporcie). Przez to że na samym ciele też jest tekstura futra, wygląda jakby ich było więcej. Czesząc włosy do stila najbardziej zwracam uwagę na sylwetkę, na obrys figury, żeby włosy wystawały gdzie trzeba, jeśli to pasuje to nie trzeba ich tak bardzo dużo.

Niedawno dowiedziałam się że dodatkowo można włączyć w ustawieniach włosów pod F7 pod Visualisation "strand render" żeby odciążyć RAM i przyspieszyć render. Testowałam, ale przy tej ilości włosów nie ma różnicy, przynajmniej jeśli chodzi o czas.

Jest to renderowane tylko z normalnymi światłami typu spot, bez AO ani innych efektów, dlatego tak szybko. Jak włącze AO renderuje 3 razy wolniej. No i włosy są renderowane jakby w innym pasie niż reszta, czyli obserwując render najpierw widzimy gołe ciałko, dopiero potem włosy, więc on to chyba traktuje jako jakiś speszl efekt i nie liczy geometrii włosów.

Edytowane przez Ania
Napisano

ania - z tymi włosami to i tak szybko sobie radzi, pytałem bo używam maxowych włosów czasem i długo je liczy, przy ekonomicznych ustawieniach: mniej włosów - 500 -1000 -rekompensowany texturą właśnie, mniej pasów - 2, i podziałka włosa zależy jak długie 1-5... liczy masakrycznie długo, w sensie... jak do animacji - za długo. (myślę że zagęszczenie Emitera jest też ważne, bo każdy Face jest pok innym kątem itd.)

 

pozdrawiam

 

p.s. dzięki za referki na BBC, super źródło.

Napisano

nie uzywam blendera wpadlem z ciekawosci

Dalem plusik za inicjatywe i za narracje ktora wymiata szczegolnie o manipulatorach ktore przeszkadzaja :p

pozdrawiam

Napisano

A ja mam takie pytanie, Włączam te filmiki i tylko odtwarza mi dzwięk a obrazu nie xd o co chodzi ?

Gość rychu130
Napisano

A mi nawet w media player classic odtwarza się sam dźwięk a na stronie vimeo nie wiem czemu nie chce iść :confused:. Spróbuj przekonwertować to do jakiegoś ludzkiego formatu bo w avi to to nie jest

Napisano

Wszystkie tutki są wspaniale opisane co i jak :) Tylko przy niektórych tytułach obraz mam... po skosie :rolleyes: Czy wie ktoś, jak to naprawić? Bo pozostałe działają bez zarzutu ;) Używam MPC Star 3.1

 

PS.

Dzięki Aniu :) Teraz wiem cząstkowo jak pracować na Blendku, bo przy innych tutorialach ani w ząb :P

Napisano (edytowane)

Fakt dobra robota. Tylko niewiem czy jakiś jestem mało kumaty czy co, ale jak oglądam tutoriale do max'a to wiem co i jak. Tutaj jednak jest gorzej. Obejrzałem wszystkie tutoriale i je zrozumiałem z wyjątkiem 1. Tutorial o kościach. Tutaj trzeba jakieś parent tutaj stretch (czy coś takiego było). Skomplikowane to trochę i można by powiedzieć, że odrzuca trochę użytkownika od blendera :) Ale to nic. Każdy wie, że grafika 3D nie jest prosta i trzeba się z nią męczyć :D

 

Tutoriale są jak najbardziej dobrze wykonane pięknie opowiedziane i należy się rep.

 

Dzięki na pewno jeszcze raz je przejrzę i z nich skorzystam.

Edytowane przez Vega
Napisano

Siedzę kilka godzin i próbuję usmażyć w mikserze (chore) AO, ale nie takie zwykłe, tylko takie jak w 3ds max + mr. W sumie mało wiem o blenderze, renderingu, prawie wszystko byłoby super gdyby mapa nie była taka szara:

w mr jest biała + ciemne cienie, np.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/9d/Aocclude_insectambient.jpg/200px-Aocclude_insectambient.jpg

w mikserze jest szara + ciemne cienie

http://www.blender.org/typo3temp/pics/52615e9242.jpg

Jeszcze troche czasu i chyba da radę. Jestem ciekaw czy da się wypalać za pomocą Yaf(a)ray'a i jak działa ten XNormal (podobno cudowny skrypcik). Wcale nie wydaje mi się, aby interfejs blendera był toporny. Może odrobinę nawigacja mi przeszkadza po tych setkach godzin spędzonych w maxie, ciężko mi przyzwyczaić się do odrobinę różniącego się gizmo i braku niektórych sposobów modelowania (choćby brak pewnego trybu w extrude). Cóż, mnie interesuje tylko game art, tutaj mikser spełnia swoje zadanie.

Napisano

Bielo musisz dać w ustawieniach AO Add, albo Both, zamiast Sub

sub - tylko przyciemnianie w miejscach zacienionych

add - tylko dodawanie światła w miejscach niezacienionych

both - to i to

 

Xnormal jest osobnym programem, nie jest zbyt skomplikowany a na jego stronie są tutoriale.

Yafaraya nie używałam, nie wiem.

 

O jaki tryb w extrude chodzi?

Napisano

Są dwa, region i individual faces, ten region jakoś tak dziwnie działa... Znalazłem sposób na obejście tego, ale to trochę jakby chodzić na około (chociaż to kwestia tylko kilku sekund...). Ale to już są szczególiki niekoniecznie potrzebne do życia, może się przydają ale nie aż tak. Jedno jest pewnie - mikserek to mocny program - choć nie żałuję żadnej minuty spędzonej nad maxem, cieszę się że udało mi się przełamać, szkoda tylko że tak późno. Kolejny nawrócony - pomogłaś mi w tym ;) Ciekawe, co poprawią w następnej wersji?

Napisano

Yhm, sory za dublowanie posta, ale takie pytanie w sumie na czasie...

Czytałem troszkę o tym VRay-a na mayke i aż mnie... zatrząsło: http://www.blendernation.com/wp-content/uploads/2008/03/vray-screenshot.jpg . Znalazłem taki minitutek jak to wszystko poustawiać: http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=121077 ale strona, z której się ściąga ten skrypt, od jakiegoś czasu nie działa. Czyżby było to związane z tym, że to może być nie legalne? Niby używanie VRaya na innych platformach niż maya nie jest zabronione :P. Niesie z sobą jedynie ograniczenia związane z wersją demo (nie możność użycia silnika do celów komercyjnych). Czyżby projekt upadł?

Napisano

Ja Aniu chciałem Ci bardzo podziękować za liczne tutki gdyż Blendera będę się musiał nauczyć na studiach. Nie wiem dlaczego ale to właśnie twoje tutoriale przekonały mnie do tego programu. Jakoś do tej pory 3DS Max był moim ulubionym programem a tu masz :>

Jeszcze raz wielkie dzięki ;)

Napisano

Czy mógłby mi ktoś powiedzieć jak zaznaczyć 2 lub więcej polygonów w trybie edit mode w celu ich równomiernego przesunięcia ? To nie jest tak jak w maxie że z Ctrl ?

Napisano

Ja w Blenderze nie mogę się przestawić, że zaznacza się prawym przyciskiem, jakoś tak dziwnie. I mam pytanie. Jak w Blenderze nazywa się opcja (jeśli owa jest) która extruduje face i równocześnie go skaluje. W c4d to się nazywa Inner Extrude. W Maxie na pewno podobnie. W Blenderze jest coś takiego jak smooth ale bardzo to niewygodne jest.. Może jest inna taka opcja. pzdr

Napisano

szczuro, owszem. Ale co jeśli chcę extrudować kilka osobnych face'ów naraz. Mogę każdy po kolei, ale szkoda czasu a wyjdzie niedokładnie. A co do przycisku, to nie zmieniam na inny, ponieważ lewy przycisk ma sporo innych zastosować, i się będzie wszystko mieszać. Chociaż Blendera w sumie używam tylko w szkole, więc jakoś to przeżyję. :D

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności