Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jeszcze sporo minie zanim "niezłe jak na blendera" przestanie funkcjonować. Jedna sprawa to poziom prac userów a inna to jakość samego softu. Jest sporo miejsc które wymagają mocnego usprawnienia lub nawet refactoru całego kodu. Mowa o rzeczach których nie da się powiązać z konkretnym ficzerem a korzysta się z tego ciągle. Dependency graph przykładowo. Na szczęście po to jest gałąź 2.7x.

Napisano

@Monio, świetnie ująłeś to o co mi chodziło - blender jest na takim etapie, że z jednej strony poziom użytkowników zazwyczaj nie oddaje możliwości tego softu, z drugiej brakuje mu jeszcze paru funkcji, żeby można było uznać go za jakiś standard, który może być zachętą dla konkretów z branży.

Napisano

Według mnie większość realnych obecnych "bolączek blendera" rozwiąże się jak zrobią pełen refactor Dependency Grafu i zrobią eksporter do USD. (Chociaż trudno tu mówić o eksporterze bo USD to bardziej język skryptowy niż format pliku. Raczej można by to nazwać generatorem kodu USD.) W momencie jak będzie można bezboleśnie wkleić Blendera w dowolny pipeline to już będzie można się bawić w super-ficzery ala generacja proceduralna czy zaawansowane narzędzia do tworzenia rigów ala Maya.

Napisano

Czego się można spodziewać po formacie który jest prowadzony przez osoby które nie zajmują się pracą przy dużych projektach? ;) Collada to utopijna wizja a nie format z prawdziwego zdarzenia. W teorii jakby wszyscy twórcy softów się ze sobą dogadali to już dawno nikt by nie korzystał z FBXa i OBJ tylko z Collady. Tylko jak wymagać dogadywania się od firm dla których wojna formatów to jeden z filarów ich sukcesu?

Tylko Autodeskowi może nie zależeć na wsparciu USD ale zrobią to tak czy inaczej bo odcięliby się od wszystkich innych softów a nie tylko paru wybranych. Na to sobie pozwolić nie mogą.

Napisano (edytowane)

Chłopaki z BI, w ramach bugfixa wyrenderowali suzane w rozdziałce 42000x21000 pikseli https://developer.blender.org/rB290997538590d54387602a37879ad4cffbc311da :) Nie załączam obrazka :)

 

Chłopaki z BI, w ramach bugfixa wyrenderowali suzane w rozdziałce 42000x21000 pikseli https://developer.blender.org/rB290997538590d54387602a37879ad4cffbc311da smile.png Nie załączam obrazka smile.png

 

Edit:

 

 

 

Kolumbijczycy zrobili film w blenderze :) News z blendernation + mały making of:

 

http://www.blendernation.com/2015/05/01/feature-length-film-sabogal/

 

 

 

Mimo tematyki filmu Ameryka Południowa to fajna miejscówka, mnie pasi :)

Edytowane przez alex3d
Napisano

na forach typu "max3d" z niezrozumiałych dla mnie względów często był i jest obśmiewany, a jego użytkowników postrzega się jako oszołomów

 

Wiesz, trzeba jednak uczciwie przyznać, że częściowo społeczność Blendera (a raczej niektóre jednostki z tej społeczności) sama się do takiego stanu rzeczy przyczyniła. Owszem, większość userów to normalni ludzie, lubiący Blendera, ale też nie będący ślepymi na jego wady czy ograniczenia. Problem w tym, że w tej społeczności jest też trochę bardzo głośnych psycho-userów, dla których Blender to nie software, a wręcz religia. Tacy ludzie nieraz wcinają się do dyskusji dot. innych programów, pisząc rzeczy typu "Hej, zrób to w Blenderze, po co przepłacać za Maxa?!" czy piszą epistoły o swoim niezrozumieniu tego, czemu Blender nie jest szanowanym i popularnym softem w przemyśle filmowym/gamingowym. A że są głośni, to wielu ludzi postrzega community Blendera właśnie przez ich pryzmat - jako zaślepionych, odrealnionych oszołomów. A co gorsza, ci samozwańczy "apostołowie Blendera" nie rozumieją chyba, że takimi komentarzami bardziej szkodzą temu programowi, niż pomagają w jego spopularyzowaniu.

Napisano (edytowane)

@Tenebrael akurat zaciekawiło Cię to jedno zdanie sprzed dwóch stron :) ? Bez urazy, ale generalnie nie wdaje się i nie rajcują mnie takie offtopowe dyskusje niezależnie czyim alter ego jesteś lub nie i czy Twoja aktywność na forum sprowadza się tylko do takich postów lub nie:) Zrobię mały wyjątek, ale mam nadzieje, że następny Twój post będzie już o grafice :) Masz pewnie rację, w każdym środowisku jest jakiś większy lub mniejszy margines. W kontekście tego co cytujesz to sens mojej wypowiedzi jest inny - w zasadzie jest mi to obojętne jak ktoś postrzega blendera (mimo, że jestem jednym z tych propagatorów szaleństwa :) ); natomiast chodziło mi o to, że z tytułu samego korzystania z blendera ktoś na kogoś patrzy jak na oszołoma i nawet ciężko z kimś rzeczowo i merytorycznie porozmawiać na temat analogii cyclesa z arnoldem czy blendera z houdinim. To zresztą jest sztuczny podział, bo zazwyczaj blender nie jest jedynym softem, mało który grafik (szczególnie freelancer) może sobie na taką wygodę pozwolić, żeby pracować tylko na jednym sofcie. Poza tym użytkownicy blendera przechodzą dość ciężką drogę i przy tym jego boomie rozwojowym i otwartym kodzie, chcąc nie chcąc wnikają w materię grafiki głębiej, również od strony technicznej. Fakt, że w profesjonalnych zastosowaniach blender jest produktem niszowym, też mi specjalnie nie przeszkadza - czym mniejsza konkurencja tym lepiej :) Także, apeluję o nie używanie blendera, haha :) Tenebreale za bardzo się przejąłeś :) Masz na myśli jedno użytkownika, który dostał chyba podwójnego nelsona w postaci bana.

 

Kramon/Azbesty (co tam jest teraz ?) wróć, bo za dużo ludzi zacznie korzystać z blendera :) Pozdr

Edytowane przez alex3d
Napisano
Kramon wróć, bo za dużo ludzi zacznie korzystać z blendra

 

:P e tam :D

 

Co do tego że niszowy. hymn czy ja wiem? używali go w avengersach do zrobienia conceptu. a raczej zrobili symulacje rel time jak lotniskowiec udeża w ścianę i wten sposób sprawdzali pod jakim kątem i tak dalej będzie to najlepiej zrobić i jak ściana na to reaguje.. :P potem shot został przeniesiony do majki & H... Więc to jest tak że wszyscy używają wszystkiego :P Więc nie rozumiem dlaczego ludzie się oburzali kiedy np ja pisałem jak zrobić to w blenderze, bo po prostu np było prościej :P

Napisano
czyim alter ego jesteś lub nie

 

Eee...? A przepraszam czyim alter ego miałbym niby być? Bo troszkę nie rozumiem, co chciałeś tutaj powiedzieć.

 

To zresztą jest sztuczny podział, bo zazwyczaj blender nie jest jedynym softem, mało który grafik (szczególnie freelancer) może sobie na taką wygodę pozwolić, żeby pracować tylko na jednym sofcie. Poza tym użytkownicy blendera przechodzą dość ciężką drogę i przy tym jego boomie rozwojowym i otwartym kodzie, chcąc nie chcąc wnikają w materię grafiki głębiej, również od strony technicznej. Fakt, że w profesjonalnych zastosowaniach blender jest produktem niszowym, też mi specjalnie nie przeszkadza

 

Ja ogólnie myślę, że Blender szybko się rozwija i coraz mocniej goni konkurencję. Wciąż są w nim obszary wymagające gruntownego "remontu", ale jest z każdą wersją coraz lepiej. Nie zawsze podoba mi się to, w którą stronę idą developerzy, ale jednak widać, że ktoś nad tym softem cały czas pracuje, że coś się w temacie dzieje.

 

Czy sensowne jest porównywanie Blendera/Cyclesa do innych programów? Jest, jak najbardziej. W końcu z założenia służą do podobnego celu, choć osiągają go nieraz inaczej. Czy B/C wychodzą z takich porównań obronną ręką? Cóż, to zależy. Najczęściej tak, jeśli chodzi o funckjonalność, ale już niekoniecznie w kwestii wygody użytkowania (choć to też bardzo subiektywna sprawa, co kto lubi).

 

Tak więc ja tutaj akurat mówię absolutnie jako ktoś stojący za Blenderem, nie przeciw, aby była jasność :) A ustosunkowałem się do tego konkretnego zdania, bo niestety takie "apostolstwo" jest imho dużym problemem i Blendera, i open source jako takiego. Z kolei nie spotkałem się chyba z podobnymi zachowaniami ze strony użytkowników innych, płatnych softów (oni po prostu płacą, dostają i używają)

Napisano
Najczęściej tak, jeśli chodzi o funckjonalność, ale już niekoniecznie w kwestii wygody użytkowania (choć to też bardzo subiektywna sprawa, co kto lubi).

 

chyba odwrotnie, to raczej Vray czy Arnold jest bardziej funkcjonalny a mniej wygodny w użytkowaniu niż cycles...

Napisano

@Tenebrael

Będzie jedność, jak w końcu dasz spokój z epitetami kierowanymi w stronę środowiska, którego jedność proponujesz.

Tak w kwestii formalnej, jeśli różnisz się od kogoś zdaniem, to nie daje ci prawa automatycznie nazywać go odrealnionym oszołomem.

Odrealniony oszołomie.

Napisano

Popieram to co Tenebrael pisze w tym akurat komentarzu ale nie popieram tego że jego jedyna działalność na tym forum to jechanie na Blendera, BF i społeczności blendera. Pomiędzy konstruktywną krytyką a wiecznym narzekaniem jest spora różnica.

Napisano

 

Ciekawostka. Goście chcieli zebrać 4 tysiące funtów na zrobienie dobrej jakości tutoriali do blendera. Zebrali w miesiąc 34 tysiące. Myślę że to powinien być wystarczający impuls dla BF żeby zacząć zbierać pieniądze przez KS.

Napisano (edytowane)

@ Monio, racja, że BF/BI nie wykorzystuje ciągle potencjału swojego jeśli chodzi o sposoby finansowania. A co do tych tutoriali, to goście nawet próbki kursu nie wrzucili i zgarnęli 34 patole :)? Trochę zgrywusy :)

 

 

Przeglądając dzisiaj commity odnośnie dyntopo, które odczuwalnie zyskało na wydajności, trafiłem na stronę Campbella Bartona - nie wiedziałem, że coś takiego prowadzi - ciekawa lekturka, zawsze było wiadomo, że gość odwala kawał roboty i to tej najbardziej mozolnej, ale w takim zestawieniu robi wrażenie: http://download.blender.org/ftp/ideasman42/donelist/2015.html#week-243-april-13

 

243_sculpt_dyntopo_subdiv_distribution_01.png

 

Co ciekawsze i cieszy jeszcze bardziej, że są też commity z 3 i 4 maja od Brechta (nie dotyczą cyclesa). Nie wiem jaki ma kontrakt z SolidAngle i jakim okiem patrzy na to Marcos Fajardo, ale fajnie, że nie porzucił tematu blendera i coś dodaje czasami - praca i kasa to jedno, a pasja to zupełnie inna kwestia :)

Edytowane przez alex3d
literówki
Napisano (edytowane)
A co do tych tutoriali, to goście nawet próbki kursu nie wrzucili i zgarnęli 34 patole :)? Trochę zgrywusy :)
Zrobili wcześniej bardzo dobrze oceniane tutoriale o Unity, również dzieki KS. Pewnie się reklamowali wśród osób które z nich korzystały.

 

Brecht nie może dodawać nowych funkcji do cyclesa ale może komentować patche do niego. I robi to całkiem aktywnie. Reszta blendera jest poza umową z Solidem z tego co wiem.

Edytowane przez Monio
Napisano

http://www.blendernation.com/2015/05/17/blender-developer-notes-may-17-2015/

 

Wszystko spoko ale smuci trochę sprawa z viewportem. Sa ludzie, jest też technologia. Brakuje wizji. Mam nadzieje że zanim zaczną pisać niewiadomo jakie shadery to ogarną to dobrze. Ilość design tasków odnośnie słabego designu ustawień wyświetlania jest bardzo duża.

 

Tak na marginesie- Wracając do wywodów Skotiego jak to będziemy musieli czekać 20 lat na OGL3 w blenderze. Oczywiście już teraz viewportFX może korzystać i miejscami już korzysta z dobrodziejstw OGL4.3. ;) Będzie tylko lepiej.

Napisano (edytowane)

Teraz można im tylko wierzyć na słowo że napisali cały plugin od zera nie bazując w ogóle na poprzedniej wersji która wykorzystywała kod blendera (obrazek w poprzednim poście). Pisali kilka lat temu na forach że bazują na implementacji z blendera.

Nie muszą mi udostępniać źródeł jako osobie która nie kupiła tego plugina, problem jest w tym że nie udostępniają ich nikomu (userzy na cgtalku ich bezskutecznie prosili). Za czasów wersji 1.5 pisałem do nich maile w sprawie licencji i nawet nie odpowiadali.

 

Edit: Wyguglałem że jest wzmianka o GPLu w instalatorze tego plugina. Czyli jest tylko nie fair ale za to legalnie. ;)

Edytowane przez Monio
Napisano

Żadna nowość, bo pamiętam jak się*bawiłem jakimś voice commanderem 20 lat temu na windows 95, ale świetny pomysł z użyciem tego w blenderze, może być uzupełnieniem w workflow i przyspieszczyć czasem pracę.

 

Napisano (edytowane)

Reanimator - Gdzieś w środku filmiku gość wykonywał transformy podając przemieszczenie czy rotacje obiektów na danych osiach. Siatki nie zedytuje się bez możliwości zaznaczana vertów ale blocking modelu dałoby się wykonać. Jest jeszcze eyetracking, osoby z paraliżem wszystkich kończyn mogłyby zaznaczać verty patrząc na nie i mówiąc "select". Zależy od rodzaju niepełnosprawności, przede wszystkim determinacji.

 

Mookie- Niby dlaczego? Niektórzy niepełnosprawni mają taką tytaniczną determinacje że robią rzeczy które nie śnią się osobom zdrowym. ;) Mamy w polsce jednego ziomka w gamedevie który modeluje stopami lepiej niż 3/4 osób na tym forum. :D

 

Edit: Pomieszałem coś. Mamy programistę który urodził się bez rąk, Maksymilian Strzelecki. Modeler był z jakiegoś dużego europejskiego studia.

Edytowane przez Monio
Napisano

zaznacz ścianę

nie tą

nie tą

nie tą

nie tą ...

(jeszcze 26k razy nie tą)

bingo!

to teraz zaznacz następną ścianę z shiftem:

nie tą

nie tą ...

 

Ale już z jedną ręką bardzo fajne! Mój kumpel złamał paskudnie rękę, kość ramieniową - dwa stawy usztywnione, śruby w kości, czyli pół gościa w gipsie. Kupił myszkę z mnóstwem programowanych przycisków i walczył w blenderze jedną ręką, a L4 długie było. Z takim czymś, to już by było super wygodnie. Nie trzeba być Stephen Hawking żeby się przydało.

Napisano

https://docs.google.com/file/d/0B5CLsFk4D9wHNzdJQVI1RV9oUXc/edit

 

Proposal przebudowania viewportu od Psy-fi.

Dyskusja tutaj: http://lists.blender.org/pipermail/bf-viewport/2015-June/thread.html

 

Wyglada na dopakowaną idee shaderfx z mocnym naciskiem na workflow i customizacje. PBR bazowany na researchu od EPICa czyli aproksymacja i optymalizacja a nie akademickie pierniczenie. Dla mnie bomba. Ja chce to wszystko ASAP! ;)

Napisano

Monio - ale to jest cos nad czym juz pracuja, cos co bedzie na pewno i tylko dogaduja szczegoly czy wlasnie na razie mamy do czynienia z "akademickim pierniczeniem" aka "fajnie by bylo jakby Blender to mial"? Bo chciec to sobie mozemy duzo ;) Swietnie ze pracuja nad viewportem - zwykle AO mega pomocne juz jest, a tu tyle jeszcze chca dodac.

Napisano

Nezumi- Nie zrozumieliśmy się. Chodziło mi o to że będą implementować PBR na podstawie dobrze przetestowanych i udokumentowanych rozwiązań od EPIC/Disney a nie sami będą na nowo odkrywać koło czyli testować wszystkie możliwe algorytmy do liczenia diffuse, speculara itd. Biorąc pod uwagę ilość możliwych elementów składowych takich shaderów można je zrobić na tysiąc sposobów uzyskując bardzo duże różnice w wydajności i przede wszystkim odbiorze wizualnym. Psy-fi ma łeb na karku więc wie że nie warto się pakować w projektowanie czegoś co już zostało dobrze zaprojektowane przez mądrzejszych od niego gości. Pokora jest cnotą. :)

 

rice- Jak się przełączysz na sculpt (multires) w branchu Gooseberry to z palcem w nosie da się rzeźbić na 40 milionach poly (nawet move nic nie zamula, jest bez porównania lepiej niż w mudboxie i zbrushu). W przypadku dyntopo to problemem może być nie tyle wydajność wyświetlania co sam kod który przelicza trisy, on jest napisany pod CPU. Dałoby się go przepisać na GPU ale to kupa roboty (w sumie napisanie wszystkiego od zera) a mają przed sobą bardziej priorytetowe rzeczy związane z wydajnością.

Napisano

Non-blender, ostatni miesiąc urlopowałem, trochę się wyłączyłem i nadrabiam newsowe zaległości m.in. Siggraph 2015.

 

Widzieliście to :) ?

 

 

[video=youtube;mWthea2K8-Q]

Napisano

Hmm, w proponowanych na YouTubie wyświetlił mi się filmik o ciekawym addonie:

 

i przykład użycia:

 

 

Niby ma 3 tygodnie, ale nie wydaje mi się, żebym go widział.

Nic niezwykłego, ale czasami może być pomocne.

Napisano

Na dniach w testbuildach możemy się spodziewać 30-50% skoku wydajności viewportu. :) To dopiero początek realnych zmian w kodzie wyświetlania.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności