Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
2 godziny temu, Destroyer napisał:

Mata hjuman w blenderze 🙂

 

 

Ktoś z Was to kupił i wypróbował? Właśnie miałem się zabierać za swoją pierwszą w życiu postać w 3D i teraz się zastanawiam, czy jest sen się w ogóle zabierać za naukę tego :D

Napisano

Nie ma 🙂 tzn jak chcesz robić postacie to tak ale jak potrzebujesz ludka w scenie to metahuman, daz czy inny gotowiec, dodajesz ubranka, akcesoria czy czego tam potrzebujesz i jedziesz. Ale jak chcesz iść w postacie to się nie zatrzymuj tylko rób, ta wiedza jeszcze długo będzie potrzebna i przydatna nawet gdy będziesz robił goblina czy innego stwora, generatory póki co chracter artistów z torbami nie puszczą tzn nie wszystkich, jak ktoś robił słabe rzeczy to generator może być lepszy ale też customowej postaci nie zrobi - jeszcze 🙂

  • Thanks 1
Napisano

Dzięki za rady, chyba spróbuję najpierw staroszkolnymi metodami. Tak czy siak wydaje sie taki generator dobrym punktem wyjscia, nawet jeśli docelowo będę robił coś bardziej fikuśnego, to chyba szybciej zacząć od takiej wygenerowanej postaci niż "od kulki".

Napisano

Dokładnie tak, taka staroszkolna wiedza nie zginie, bo jak generator nie da rady to będziesz wiedział jak to zrobić ręcznie a zawsze można sie gotowcami posiłkować gdy nie ma czasu czy ochoty. Jak chcesz zrobić obrazem z górami i postawić ludka na szczycie dla oddania skali to nie zaczniesz go modelować z kulki bo szkoda czasu tylko albo stary model bierzesz albo jakiegoś gotowca i przystosowujesz do sceny. 

  • Thanks 1
Napisano (edytowane)

@EthicallyChallenged Jako podstawkę polecam daza i export do blendera- nie jest to szczyt marzeń, ale daje radę, zwłaszcza, że masz full rig z biedamimiką 🙂

no i najważniejsze- DARMO

Edytowane przez RaVirr
zapomniałem dodać, że DARMO
  • Like 3
  • Thanks 1
Napisano

@EthicallyChallenged Wiesz co, nie chciałbym wyrokować, ale Daz (przy wtyczce do modyfikacji ciała i twarzy- te były płatne) może robić to nawet lepiej. Jeśli masz czas i ochotę to mogę Ci zrobić krótkiego streama jak wygląda modyfikacja, eksport do blendera i sam rig 🙂 

  • Like 1
  • Thanks 1
Napisano (edytowane)

Trzymając się tematu VFX, Blender, Houdini i symulacja fluid. Blender Bob rzucił wyzwanie i uproszczony plik blend, gdzie przy robieniu reklamy poległ w blendku na zrobieniu splasha (jacht uderzający o taflę wody). Akurat co jak co, ale splasha w addonie flip fluid da się zrobić. Ściągnąłem ten plik i w wolnej chwili się pobawie. Jak ktoś chce zerknąć to link jest w opisie na youtube.

Twierdzenie, że blender to kombajn do wszystkiego to mijanie się z prawdą. Dobrze, żeby Ton Roosendaal wziął to sobie wreszcie do serca, bo ta gromada ludzi, która się przesiadła na Blendera z Maya, za chwilę odwróci się na pięcie 🙂

Natomiast póki co mało jest w sieci informacji o produkcyjnym zastosowaniu Blendera i Houdiniego. Oprócz Tangent Animations i VFX Grace nie znalazłem zbyt wielu przykładów. Trzeba przecierać szklak 🙂

 

I mały wykładzik o flowmapie Houdini + Blender

I jeszcze jedno pytanie, używacie Redshifta w Blenderze?

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano (edytowane)

Jakoś umknęło to mojej uwadze (wydawało mi się, że były beta testy i odrazu wersja licencyjna), ale na koniec stycznia wyszła wersja demo redshifta (v3.0.36) dla blendera i  zanim wybuli się 500$ na licencję można potestować wersję z watermarkiem.

https://www.redshift3d.com/demo

Przebrnąłem przez instalację redshifta na linuxie. Jak chcecie zaoszczędzić 2 godziny z życia, to wbrew temu co proponuje instalator, nie dajcie się namówić i nie wybierajcie innej ścieżki niż domyślna /usr/redshift, bo później addon wyrzuca błędy z bibliotekami 🙂

Widzę, że trzeba też uważać z plikami - otworzyłem jakiś stary projekt, zmieniłem renderer na redshifta i stworzyłem node tree dla materiału i mój materiał w cycles został nadpisany.

 

redshift.jpg

Edytowane przez alex3d
  • Like 2
Napisano

No redshift od jakiegoś czasu już tak średnio z jakością updatów, ostatnio już ponad 2 miesiące plugin do mayi ma problemy z widocznością obiektów, nie wyświetla instancji albo raz wyświetla a raz nie, losowo renderuje ukryte obiekty/ grupy itd. inna sprawa że było tak, że kilka miesięcy pod rząd nie było nic do mayi poza bugfixami. Team jest mały i za bardzo się rozbił na 10 dcc i rozwój bardoz mocno zwolnił a ilość błędów i problemów wzrosła, jak tak dalej będzie to rok, dwa i arnold gpu albo renderman może redshiftowi zabrać trochę rynku bo od jakiegoś czasu coraz więcej ludzi już głośno wyraża swoje niezadowolenie. 

  • Like 1
Napisano (edytowane)

To czekamy na rendermana nowego, chociaż ze wszystkich opcji to najchętniej przywitałbym jednak Arnolda 🙂, oficjalnego rzecz jasna. Poza jego wszystkimi cnotami jest też najbardziej zbliżony do cyclesa, integracja mogłaby być najbardziej spójna. Mimo, że rendarman ma ostatnio bardziej ludzką twarz to jednak przy mniejszych projektach nie wiem czy jego prędkość nadrobi czas na zabawy techniczne z ustawieniami.

Edytowane przez alex3d
Napisano

No gdyby arnold gpu był trochę wolneijszy od redshifta i tylko trochę gorszy od arnolda cpu to by była bajka 🙂 za arnoldem stoją i większe pieniądze więcej ludzi niż za redshiftem więc jest szansa że cos tam zdziała. Kiedyś już się napaliłem na arnolda gpu bo na prezentacji nawet nawet to dawało radę a potem się dowiedziałem że to szło na dwóch Pascalach po 24gb każda czy coś takiego a nie 2080ti więc emocje nieco opadły 😛 

Pożyjemy zobaczymy co to tam siepodziej, bo na razie to coś mi się widzi ze cpu rendering będzie wracał do łask gdy za topowe gamingowe gpu można teraz prawie kupić nowy samochód z najniższej półki 🙂

 

  • Haha 1
Napisano

Jako ze zaczalem niedawno (z pewnoscia autodestrukcyjna) przesiadke z najlepszego (i D-A-R-M-O-W-E-G-O!!!!) softu 3D na Maye 😛 musze powiedziec, ze Arnold jest bardzo ok, smiga na mojej wysluzonej 1070ce ale... Albo jest wyraznie wolniejszy od Cycles albo ja nie umiem go jeszcze porzadnie ustawic. Wciaz rzeczy do pracy renderuje w Blendku - do wyboru 3 rozne odszumiacze, puszczam render i nawet herbaty nie zdaze zrobic 😄 Zawsze jak mowili o przyspieszeniu Cycles nie odczuwalem tego jakos znaczaco. Ale przez lata uzbieralo sie tych malych przyspieszaczy i teraz jak porownam czasy sprzed kilku lat to jest na prawde ok.
Z Arnoldem mam troche tak jak z ZBrushem - mozna rzezbic w roznych softach ale jakos ZBrush ma
najfajniejszy "feeling". Najbardziej mi sie podobaja rendery z Arnolda i tyle 🙂 I mimo ze ludzie mowia "mozesz miec TO SAMO w Cycles czy RedShift" czy co tam jeszcze odpalaja to renderery maja dla mnie wlasnie ten swoj "feeling", male duperele ktore skladaja sie na to, ze koniec koncow podoba mi sie ten konkretny renderer bardziej niz inny. Jakby byl Arnold y xgen pod Blendera to by byl dla mnie ideal chyba. Szkoda ze LuxCoreRender nie jest bardziej popularny w Blenderowym swiatku. Nie mam pojecia dlaczego. Mozna osiagnac lepsze efekty jak w Cycles... (TEZ JEST ZA DARMOOOO!!!! 😛 ). I tez bardzo fajnie sie rozwija.

  • Like 1
Napisano (edytowane)

@Nezumiruch jest w obie strony, przyczyny są tylko inne. Jak przesiadasz się z blendera to znaczy, że Cię ten soft zaczyna ograniczać i masz dość trybu permamentny experimental. Jak się przesiada z majki gość, który używa jej 30 lat i tworzy Tangent Animation i jeszcze netflix mu wykłada kasę, tzn. że ma zajebiste doświadczenie i jaja, jakąś filozofię, jest w stanie stworzyć własny pipeline i ma 7 zer do dyspozycji na taką ekstrawagancję. Powiedz mu, że głupio zrobił. Soft 3D to nie małżeństwo. Pozostaje kwestia w czym się chcesz specjalizować. Do jednych rzeczy blender jest lepszy do innych gorszy. Mi brakuje w nim tego co ma houdini - symulacje z prawdziwego zdarzenia, symulacje tłumu i w animacji dobrego systemu do mięśni, to co ma Maya w stylu Ziva. Gdyby zrobili dobry texture painting z bejkowaniem to nikt by nie musiał odpalać substance painterów. Obiektywnie blender nadrabia zaległości w bardzo dużym tempie, ale nie był to industry standard przez ostatnie 30 lat.

Osobiście korzystam z Blendera (wielu linuxowców poznało blendera, tylko dlatego że był preinstalowany w kilku distro domyślnie) przeszlo 15 lat albo i dłużej (20?)i się tego nie wstydzę, nie ruszają mnie takie hasła, że najlepszy, darmowy itp. Ten soft czy tamten, liczy się skill, talent, wkład pracy, efekt. Użytkowników tego forum jak i innych jest na lekarstwo, więc raczej nie trafisz na fanboja, który będzie Cię nawracał, no chyba, że skierujesz to do Pablo blenderlive. Nawet Andrew Price ma na takie tematy wywalone 🙂

 

No tak, renderer w 3D to jak silnik w samochodzie. Cycles przyspieszy mocno w rozwoju, bo Brecht z ludkami do pomocy będzie mógł skupić się tylko na tym. Cycles mógł jako osobny produkt osiągnąć sukces komercyjny. Z drugiej strony, gdyby nie Cycles, to byśmy musieli w 2021 r. renderować w internalu 🙂i blender by miał dawno game over.

Luxrender 10 lat temu był mega wolnym silnikiem i szczerze mówiąc od tego czasu go nie używałem mimo kilku podejść, chyba ma przypiętą łatkę. Wolałem Yafaray dawał lepsze rezultaty, ale też się skończył dawno temu 🙂

Nie ulegam prowokacjom, ale z tym, że lepsze efekty niż  cycles to chyba nie uwierzę mimo że nie jestem orędownikiem komuny Roosendaala. Musisz jakoś udowodnić 😉

 

 

Edytowane przez alex3d
  • Like 2
Napisano (edytowane)
9 hours ago, Nezumi said:

Albo jest wyraznie wolniejszy od Cycles albo ja nie umiem go jeszcze porzadnie ustawic.

Jest wyraźnie wolniejszy, dlatego ja go nie używam bo po testach wyszło mi że mnie nie stać na to czasowo albo na farmę. Arnold to głownie jakość bez kompromisów i jak klatka liczy się 24 godziny to ok 🙂
I tka zgodzę się, że arnold ma ładny shading który łatwiej się osiąga, podobnie np octane, taki redshift out of the box jest bardzo brzydki i surowy i trzeba wiedzieć co tam poustawiać i po włączać żeby było ładnie i może być naprawdę ładnie ale już nie tak łatwo jak w niektórych innych rendererach. No ale jest szybki więc dla freelacera gdzie liczy się szybkość i nie ma dostępu do farmy w większości przypadków to najczęściej najlepszy wybór kosztem nieco gorszej jakości. Ale cycles z tego co widziałem to też potrafi być naprawdę ładny i nie ma sięczego wstydzić, tylko trza umić, ja to tam tak średnio umim z te renderery 😛

Edytowane przez Destroyer
  • Like 1
Napisano (edytowane)

@alex3dJestem w absolutnej zgodzie. Soft to nie malzenstwo. Dodalbym, ze nie jest to tez religia - o czym czasami mozna zapomniec sluchajac podcastu Pablo 😄 .
Nigdy nie sugeruje, ze ktos kto sie przesiada w druga strone na Blendera zle robi. Zwlaszcza taki facet z Tangent Animation, ktory zdaje sie wrecz pracowal przy tworzeniu Mayi jesli mnie pamiec nie myli - chyba ze to jakas urban legend...
Postawilbym sprawe tak - jaj bym do tego nie mieszal jednak, bo mam poczucie ze z moimi wszystko ok 😉 ale umiejetnosci w sofcie na bank taki facet ma wieksze jak ja. I z pewnoscia on moze wyciagnac z Blendera wielokrotnie wiecej niz ja z Mayi. Przesiadam sie na Maye bo widze, ze niektore rzeczy po prostu moge osiagnac latwiej. I trafiasz w sedno z tym "permanent experimental" - nic mnie tak nie meczy w Blenderze jak ten dynamiczny rozwoj i poczucie, ze czytam ksiazke, w ktorej ktos zaczyna watek i go porzuca po chwili, zaczynajac inny. Skoro tu o renderach mowa - po tylu latach Cycles dalej nie ma tego, co na przyklad taki LuxCore ma - kaustyki. I moze teraz Brecht zrobi jakies cuda do Cycles, a moze nie - zobaczymy. Miejmy nadzieje ze tak - Blender byl przez lata zaistalowany u mnie i nadal bedzie. Tylko chcialbym dozyc momentu, w ktorym ten soft rozwinie sie na tyle, ze sie ustatkuje. O ile taki momemnt nastapi bo latka leca a jakos nie widze tego - permanentna rewolucja trwa. Ze wezma za leb tematy bardziej fundamentalne zamiast gonic za nowosciami, ktore po entuzjastycznym przyjeciu sa uzyte "pinc razy" do "testow" na Tweeterze i na tym w zasadzie sie konczy podjarka.
Cycles byl powodem dla ktorego przesiadlem sie na Blendera. Autodesk pomogl zabijajac Softimage... A wspominam o LuxCore bo jest fajny - to zadna "prowokacja" 😄

Luxrendera sprobowalem po raz pierwszy jakos dwa lata temu, nie wiem jaki byl wczesniej. Byl wolniejszy bo jest bardziej precyzyjny jak Cycles. Teraz uzywa GPU, ma fajny denoiser i smiem twierdzic ze jest szybszy od Cycles. Poza tym mozna w nim renderowac rzeczy ktore w Cycles sa niemozliwe (o ile wiem) - jak wspomniana kaustyka, mozliwosc uzycia roznych LUTow, mozesz sobie zatrzymac render i kontynuowac pozniej (nawet na innym kompie bo mozna zapisac stan renderu) albo robic takie cuda jak Light Groups gdzie sobie renderujesz raz a potem mozesz bawic sie swiatlami na jednym renderze. Tu masz filmik:

Rewelka opcja do wizek. Osobiscie wole jak LuxCore operuje swiatlem - jak mialem scenke z pokojem i okno bylo jedynym zrodlem swiatla LuxCore na prawde fajnie to robil, czego nie moge zarzucic Cycles. Tu masz jeszcze takie porownanie:

Pomijam fakt, ze duzo szybszy, ale zobacz o ile ladniej doswietlona scena przy uzyciu light cache w luxcore, kolorki fajne, swiatla, widac lampy, polkule sa polkulami... A w cycles polkule wygladaja jak jajka przez te cienie, swiatla sa jak wielkie kule i sie gubi zupelnie ksztalt lampy, cienie sa mocne przez co odbior calosci jest duzo gorszy i nie ma w ogole cieplego swiatla odbitego na suficie...
Ja lubie wszystko co za darmo (nie chodzi o kase tylko ilosc wlozonej pracy) daje mi fajne efekty. Jak musze sie grzebac w nodach zeby poudawac cos co mam jako feature gdzie indziej to wole ta druga opcje. W Arnoldzie jestem totalnym noobem, nie wiem jak mi pojdzie ta przesiadka na Maye. Ale jesli wroce na stale do Blendera to bede renderki robil w LuxCore. Po prostu efekty renderu sa duzo milsze dla mojego oka i ma wiecej fajnych opcji jak Cycles. Dlatego totalnie nie kumam skad to fanatyczne oddanie Cycles a ostatnio fetyszyzowanie Eevee. Kazdy nagle chce wszystko real time smigac 🙂 Bo jest szybko. I niewazne, ze sensowne ustawienie Eevee zajmie dwa razy tyle czasu 😄

Edytowane przez Nezumi
  • Like 1
  • Thanks 1
Napisano

@Nezumijak się zagłębisz w Arnolda to zobaczysz jak jest bardzo podobny do Cyclesa. Z Luxrenderem, to ciekawe co piszesz, bo myślałem że ten projekt upadł tak jak kilka innych.

 

Tymczasem w BF

 

 

  • Like 2
Napisano (edytowane)

@Skyrushprawda, jest obsuwa, ale raczej całego Rendermana 24 niż wtyczki do blendera. Ma wyjść czwarta beta R24, która ma być prawdopodobnie ostatnią betą 🙂 i później wydanie ostateczne, ale konkretnej daty nie ma, natomiast ma obejmować blendera.

Więcej info na kanale discorda

https://discord.com/invite/renderman

 

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano (edytowane)

LuxCoreRender 2.5 wydany!
lynx_spider_example_scene_thumb.jpg
Ostatnia dyskusja uswiadomila mi jak malo mowi sie o tym znakomitym rendererze. Kilka dni temu wyszla nowa wersja i to chyba dobra okazja zeby troszeczke wypromowac ten darmowy silnik. Glownie powinni sie nim zainteresowac ludzie tworzacy wizualizacje bo oferuje szeroka game rozwiazan przydatnych w tej branzy. Silnik jest darmowy, swietnie zintegrowany z Blenderem, rozwija sie bardzo ladnie (trwaja prace nad wtyczka do 3ds Maxa).
Tutaj mozna sie przyjrzec liscie nowosci:
https://luxcorerender.org/new-features-in-v2-5/

LuxCore jest bogaty w opcje jakich brakuje Cycles (wspomniana wczesniej kaustyka chociazby, teraz dostepna rozniej jako AOV), jest szybki, wspolpracuje z GPU. Moze nie jest najlepszy do wszystkiego, ale do pojedynczych renderow a juz na pewno do wizek jest genialny. Wielbiciele Corony powinni znalezc conajmniej kilka podobienstw. Z cala pewnoscia ludzie tworzacy wizki powinni przynajmniej dac mu szanse bo efekty jakie mozna na nim uzyskac sa rewelacyjne. Zachecam Blenderowcow do testowania, na Cycles sie swiat nie konczy 😉
Tutaj jeszcze link do discorda:
https://discord.com/invite/chPGsKV

PS.
Super jakby dalo sie z tego zrobic wiekszego newsa, jesli czegos temu silnikowi brakuje to promocji.

Edytowane przez Nezumi
  • Like 4
Napisano

Czy to jest po prostu kontynuacja Luxrendera? Kiedyś sporo używałem, renderowało się długo ale wyglądało zacnie:). Czasy się zmieniły, jest renderowanie na GPU więc widzę, że trzeba koniecznie sprawdzić.

  • Like 1
Napisano
35 minutes ago, Lucas said:

Czy to jest po prostu kontynuacja Luxrendera? Kiedyś sporo używałem, renderowało się długo ale wyglądało zacnie:). Czasy się zmieniły, jest renderowanie na GPU więc widzę, że trzeba koniecznie sprawdzić.

Z ich stronki:
"LuxCoreRender started particularly thanks to all involved in the development of LuxRender v1.x, to Matt Pharr and Greg Humphreys and their excellent book and project. We are LuxRender v1.x’s child and PBRT’s grandchild".
Moze kiedys byl powolny ale to przeszlosc 🙂

  • Like 1
Napisano

Przed chwilą zrobiłem szybki test (co prawda na leciwym GTX 745) - w Luxcorerender można wybrać dowolnie OpcenCL/CUDA. W moim przypadku OpenCL było nawet nieco szybsze więc na podstawie tego można przypuszczać, że będzie działać przyzwoicie również na kartach AMD.

  • Like 2
Napisano (edytowane)

Dlugo by pisac bo roznic troche jest ale Lux ma na prawde fajne opcje - niektore troche zamotane jak uzywanie SSS ktory wyglada super ale setup z jakichs przyczyn uzywa volume...
Ale na przyklad to, ze kazdy obiekt moze miec 2 wersje materialu zapisane - wersje pod cycles i pod LuxCore. I nie musisz zapisywac 2 scen pod osobne silniki. Mozna sie uzupelniac - na przyklad LuxCore zdaje sie nie ma noda do AO. Nie ma sprawy, robisz sobie pass w Cycles. Znowu Cycles nie ma kaustyki - nie ma sprawy robisz ja sobie LuxCore. Sa bardzo fajne filmiki do LuxCore ale niestety te najfajniejsze ktore mi pomogly sa po Hiszpansku... Tym niemniej jak ktos "umi" to tutaj jeszcze jeden link:

Gosc bardzo fajnie tlumaczy podstawy, chyba na kanale ma tez jakies filmiki po Angielsku, nie jestem pewien.
Jeszcze z ciekawych motywow - LuxCore ma wbudowana... biblioteke obiektow pod archviz. Jest tam kilka modeli za darmoszke, mozna dokupowac tez zeby wspierac rozwoj renderera. Juz wiecej nie agituje ale poprobojcie bo warto 🙂

Edytowane przez Nezumi
Napisano

Mi tam najbardziej podobało się (za czasów Luxrendera, mam nadzieję, że teraz też tak jest), że można było sobie przypisać światła to poszczególnych grup i sterować ich intensywnością w trakcie albo już nawet po wyrenderowaniu - duża oszczędność czasu jak można kilka wariantów oświetlenia zrobić za jednym zamachem:)

  • Like 1
Napisano (edytowane)

Lightmixer to jest już w co drugim rendererze ale fakt świetna rzecz i bardzo przydatna 🙂 Wygląda bardzo dobrze a cena jeszcze lepsza 🙂

Edytowane przez Destroyer
  • Like 1
Napisano (edytowane)

Na konferencji GTC21 pojawił się bardzo ciekawy materiał pt. "Blender USD Import and Rendering". Omawia stworzony przez Tangent Animation pipeline, na którym tworzą swoje produkcje i dalsze plany związane z Blenderem i USD. Z tego co widzę materiał jest w tej chwili dostępny wyłącznie po zarejestrowaniu na stronie https://nvda.ws/3vdQZaB

W wyszukiwarce konferencji  trzeba znaleźć sesję S31984 (jakieś 43 min prezentacji)

Koncepcja jest taka, że spoiwem całego workflow z Blendera, Houdiniego, Maya i innych softów jest USD/Hydra. Następnie USD jest renderowane przez wtyczkę HdCycles (wymaga Cyclesa w wersji standalone). Idąc krok dalej mają zamiar zrobić z Cyclesa forka (ciągle open source) pod nazwą Blackbird Renderer (sprawdzony w produkcji renderer).

HdCycles -  a USD/Hydra RenderDelegate plugin that adds support for the Cycles renderer (Blender's physically based path tracer) to any client). Its goal is to render a one-to-one representation of a USD scene with Cycles. This requires three components:

hdCycles (Cycles Hydra Delegate)
ndrCycles (Cycles Node Definition Registry)
usdCycles (Cycles USD Schema)

I to jest bardzo dobra koncepcja 🙂 Dzięki Tangensom blender ma wreszcie szansę wejść na szersze wody. Co do samej wtyczki HdCycles to prace nad nią trwają - dostępna jest na githubie w wersji do zbudowania. Próbowałem ją skompilować na linuxie i nawet się udało, ale Houdini jej nie widzi. Houdini używa zaleceń VFX Platform (https://vfxplatform.com/) na 2020rok i dość starej wersji GCC 6.3, a na Suse Tumbleweed standardem jest już GCC 10 - albo cofnę się do starego GCC albo trzeba będzie spróbować upadłego CentOS albo w ostateczności Red Hata. Praca na Houdinim i Blenderze w Cyclesie jest jednak zbyt kusząca 🙂

To co już omawialiśmy na tym forum wielokrotnie - Blender nie musi być softem, który ma mieć w sobie wszystko i najlepszym we wszystkim. Wystarczy, że da się go sensownie wpleść w produkcyjny pipeline, a reszta jego rozwoju sama się ukierunkuje. 

Screenshot_20210419_001042.thumb.png.dd2ef799acfc1626f219ca31ce8deff8.png

Screenshot_20210419_003842.thumb.png.9dec167d8165edfa8f2601ea8dbbc523.png

 

I jeszcze jedna informacja na koniec, już poza tym materiałem. Z tego co mówią ludzie z Tangens Animation wynika, że: żeby Blender mógł korzystać bezpośrednio z tego ich przyszłego renderera BlackBird (nie w wersji standalone), musiałby mieć obsługę Hydra, której jeszcze nie ma, ale jest jakiś projekt w toku:

https://github.com/GPUOpen-LibrariesAndSDKs/BlenderUSDHydraAddon

 

 

Edytowane przez alex3d
  • Like 3
Napisano

No i gitarka, blender w wielu przypadkach super by się sprawdził do przygotowywania assetów, destrukcyjnego modelowania czy uvałek bo czasami hudy bardzo niedomaga 🙂 Ba nawet eevee do szybkich podglądów wybuchów z hudego czasem był używany bo viewport w hudym też niedomaga 😛 USD jeśli będzie w blendere dobrze zaimplelentowane to może być dla niego naprawdę dużą szansą żeby się gdzieś wcisnąć jako wsparcie i powoli rozpychać bo nie zawsze potrzeba wszystko mającego kombajnu tylko bardziej wygodnego narzędzia żeby kilka vertexów szybko przesunąć 🙂
Zobaczymy co z tego wyjdzie, ja trzymam kciuki bo jakikolwiek ruch na rynku będzie z zyskiem dla wszystkich niezależnie czy się używa blendera czy nie. 

  • Like 1
Napisano (edytowane)
6 hours ago, alex3d said:

To co już omawialiśmy na tym forum wielokrotnie - Blender nie musi być softem, który ma mieć w sobie wszystko i najlepszym we wszystkim. Wystarczy, że da się go sensownie wpleść w produkcyjny pipeline, a reszta jego rozwoju sama się ukierunkuje. 

Niestety nie jest to zgodne z wizja Tona. On tam kreci wszystkim i znajac go bedzie dalej robil soft do wszystkiego bo "FREEDOM!".
Ale ciekawie to wyglada. Ruch w interesie jest, Blender nic nie kosztuje wiec czemu nie.

Tylko sie zastanawiam (i to nie jest zlosliwosc, na serio sie zastanawiam) jak ktos ma Maye i Houdiniego to na cholere mu Blender? Na pierwszym wykresie jest Cycles, ale standalone a w tym drugim jest ich wersja Cyclesa. Jaka miala by byc rola Blendera programu w tym calym przedsiewzieciu? Mysle tutaj o roli, ktora mialaby wplywac na kierunek rozwoju Blendera, nie o "se mozesz wymodelowac cos, assety porobicm podejrzec...". Bo to slabo moze wytyczyc jakis konkretny rozwoj, chyba ze przyszlosc Blendera to zostanie przegladarka do USD 🤭

Jeszcze a propos tego BlackBirda - fork Cyclesa? Rozwiazania sprawdzowne w produkcji moglyby wejsc do cyclesa i tyle...
Czy znowu beda sie bawic w udawane open source, z ktorego i tak nikt nie korzysta (jak w przypadku rewelacyjnych pluginow z ktorych zrodel sie nie korzysta bo nie wypada...).
Tego od dawna nie jestem w stanie zakumac - po co to bajdurzenie o otwartych zrodlach i jednoczesne olewanie swietnych rozwiazan i wieczne odkrywanie kola na nowo. Z jednej strony wszyscy pieja z zachwytu nad "komjunity" a z drugiej kazdy sobie rzepke skrobie. Zamiast pracowac nad jednym, zajebistym Blenderem beda robic specjalistyczne forki i bedzie Blender rownie dominowal rynek co linux ze swoim pierdyliardem dystrybucji...

Edytowane przez Nezumi
  • Like 1
Napisano (edytowane)

Nezumi, jeśli chodzi o Tangent Animation to oni używają Blendera (przede wszystkim w nim animują) i Houdiniego, do teksturowania Substance. W tej prezentacji mówili, że wolą wysyłać klatki do renderingu z chudego. Maya to nie ich pipeline, z jakichś względów Jeff Bell woli blendka. Główną zaletą Blendera jest to, że jak już da się w nim coś zrobić to można to zrobić bardzo szybko.

Z tym forkiem, to jest tak, że każde studio ma swoje narzędzia, różnica jest taka, że TA się tym dzielą otwarcie. Na github, jest ich fork cyclesa, a nawet blendera od lat. Za wolno blender się rozwija dla ich potrzeb i sami postanowili to ogarnąć. Firma, która zatrudnia do projektów 400 osób i ma ekipę od renderingu widać zrobi to szybciej niż Ton. Użytkownicy Blendera tylko mogą skorzystać, nie widzę tu jakiegoś osłabienia Blendera. Blackbird renderer rozumiałbym szerzej jako cały pakiet narzędzi, a Cycles w zmodyfikowanej formie jako element składowy. 

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano
17 minutes ago, alex3d said:

Firma, która zatrudnia do projektów 400 osób i ma ekipę od renderingu widać zrobi to szybciej niż Ton.

A dodatkowo jeszcze wiedza czego chca i co im jest potrzebne.
Nie chodzi mi o to, ze to mialoby jakos oslabic Blendera. Coraz czesciej wydaje mi sie, ze potencjal Blendera jest marnowany by nie powiedziec sztucznie powstrzymywany. Nie celowo - Ton i ekipa chca dobrze. Ale chca na sile sami, jakby bali sie stracic na znaczeniu...
Jest cala masa otwartych narzedzi, ciekawych rozwiazan, pluginow z ktorych Ton i spolka nie czerpia tylko bawia sie w pisanie swoich rzeczy od zera. Obym sie mylil.

  • Like 1
Napisano
9 godzin temu, Nezumi napisał:

Tylko sie zastanawiam (i to nie jest zlosliwosc, na serio sie zastanawiam) jak ktos ma Maye i Houdiniego to na cholere mu Blender?

Przy 100 - 200 grafikach to roczna oszczednosc miedzy 170.000 a 340.000 UDS na licencjach. Pomijajac oszczednosci, w perspektywie kilku lat za ulamek tej kwoty masz full time 2-3 inhouse developerow ktorzy uloza ci Blendera pod dowolny pipeline dokladnie tak jak tego chcesz. 

  • Like 1
Napisano (edytowane)

@le_chu W przedstawionych scenariuszach Blender jest czescia pipeline'a i nie zastepuje innych softow tylko z nimi wspolistnieje.  Nie dlatego wymyslaja pipeline do wymiany plikow pomiedzy roznymi softami, zeby uzywac jednego 😉 Wiec oszczednosc, nawet jesli jakas jest, to jest duzo mniejsza bo inne softy i tak trzeba kupic. Badzmy powazni - Blender nie jest w stanie zastapic w 100% Houdiniego, Mayi, ZBrusha i czego tam jeszcze. Zadne wieksze produkcje nie sa robione na jednym sofcie i nigdy nie beda. Tangent tez nie robi wszystkiego w Blenderze. Rzezbia w ZBrushu, wiele rzeczy robi sie w Mayi - nawet teraz szukaja riggerow, layout artystow pracujacych na Mayi...

Wazna sprawa - dotad Blender nie istnial praktycznie jesli chodzi o duze produkcje. W zwiazku z czym brakuje ludzi z odpowiednim doswiadczeniem. Nawet jak znajdziesz setke, ktora zna rewelacyjnie Blendera to malo kto bedzie mial doswiadczenie w produkcji. I lezysz z takim teamem. Robote trzeba oddac dzis a nie jak sie poduczy team, Blender dojrzeje czy co tam jeszcze.

Poza tym sprawa tcyh oszczednosci... Osobiscie nie pracowalem przy niczym duzym, ale kumpel pracuje dla Marvela - temat oszczednosci nam malutkim sie moze wydawac bardzo wazny, przy duzych produkcjach mowimy o na prawde ogromych budzetach. Temat kosztu licencji jest pomijalny jako groszowa sprawa. Licencja wydaje Ci sie droga? Topowe nazwiska za JEDEN DZIEN pracy licza sobie ponad $1k 🙂

I co? Oszczedzisz dajac prace jakiemus kolesiowi z co pracuje na GIMPie zeby nie placic za licencje Photoshopa? 😉

Ale, schodze z tematu - pytanie jest innej natury zupelnie. Jesli ktos ma w pipeline softy takie jak Maya i Houdini - do czego mu w ogole potrzebny Blender? Co Blender ma czego nie maja tamte softy, a co za tym idzie w jakim kierunku Blender powinien sie rozwijac?
Bo w jakims konkretnym - czy sie to komus podoba czy nie - musi. Albo zostanie takim scyzorykiem z wieloma ostrzami co to jest przydatny, ale jak trzeba cos powaznego zrobic, to nikt go nie uzywa zamiast srobokreta normalnego...

Edytowane przez Nezumi
Napisano

Ale on bierze 1000 za pro-work -czyli w 2 dni robi to co inny w tydzień. I Darkowi może wyjść ten tysiak na dzień a innemu tysiak na tydzień. Proste 😉
Poza tym nie każdy skończy przy produkcjach AAA. No ale ambicje trzeba mieć i chęć do nauki i rozwoju bo będziemy pracować do śmierci pewnie 🙂 W naszej Polsce przynajmniej.

 

I proszę, nie kłóćmy się o blendera. Co to kogo obchodzi co tak naprawdę kto czego używa i w jakim stopniu.

Ale jako ciekawstko nawet oczy legendarnego niegdyś Ryana Kingsliena zwróciły się ku blenderowi.

  • Like 2
Napisano
52 minutes ago, michalo said:

I proszę, nie kłóćmy się o blendera. Co to kogo obchodzi co tak naprawdę kto czego używa i w jakim stopniu.

Ale jako ciekawstko nawet oczy legendarnego niegdyś Ryana Kingsliena zwróciły się ku blenderowi.

Ja tu klotni nie widze 😄 Ot zastanawiam sie jaka jest jego rola/przyszlosc w zaproponowanych pipeline. Wiadomo, ze Maya glownie pod animacje, Houdini pod symulacje, calosc renderowana na stand alone Cycles badz jego forku i Blenderek tam dorzucony plus "inne". Wiem ze to przyklad tylko, ale zastanawiam sie do czego sie Blender mogl przydac komus kto juz ma Maye i Houdiniego, co takiego oferuje zeby oplacalo sie dodawac go do pipeline. Myslalem, ze jakis spec mi to powie po prostu. Jak juz to wielokrotnie mowilem, nie nadaje sie do pracy zespolowej - wole dlubac w domu. Ale przez to nie mam wielkiego pojecia o bardziej zlozonych produkcjach i stad pytanie.
Mozna je z reszta obrocic - skoro pracujesz na Blenderze glownie to po kiego ci Maya? To sa dwa pakiety ktore w teorii robia to samo. Jak Blender wystarcza to nie trzeba Mayi platac niepotrzebnie. A jesli nie wystarcza i musisz miec Maye to pytanie jest - co ma Blender takiego, ze Maya go nie zastapi po prostu.

Nie wiem juz jak to pytanie zadac jasniej. I byc moze nikt tutaj nie ma na to odpowiedzi po prostu. Slysze ze tu i owdzie, jak @Destroyernapisal Blender jest uzywany do jakichs mniejszych dupereli. Ale w Tangent sytuacja jest inna. Jesli animuja w nim to czego mu brakuje zeby sie podpierali Maya. I co takiego ma, ze Maya go nie moze zastapic.

Powtarzam sie ale mam nadzieje ze pytanie jest jasne teraz.

Co do Darka to mysle ze poza szybkoscia oferuje zaje...sta jakosc ktorej ci z nizszej polki nie osiagneliby chocby im dac miesiac 😄. Z reszta to byl tylko przyklad zeby uswiadomic, ze koszt licencji softu przy produkcjach  gdzie sie zatrudnia taka smietanke i odpowiednio im placi jest pomijalny. Dla mnie te tysiace "dularuf" to jest ogrom kasy, a dla takiego Marvela czy innego Warnera to sa nawet nie drobne.

Napisano (edytowane)

Nie samymi Darkami Zabrocikimi za 1000$+ dziennie można coś wyprodukowac, tak trzeba ludzi naprawdę dobrych żeby mieli wizję i do tego armi szeregowych przesuwaczy vertexów, krzywych i pikseli którzy mogą nawet być juniorami bo boxy w tle też ktoś musi wydłubać. 

Co ma blender czego nie ma maya? otwarty kod? spro rzeczy w mayi czy nawet takim photoshopie to czarna skrzynka i przy każdej aktualizacji często mniejsi twórcy psioczą bo coś przestało działać nagle i nie wiadomo dlaczego, nie ma dokumentacji czy dostępu do jakichś elementów jak np arnold ma pełniejszy dostęp do bifrosta w mayi niż jakikolwiek inny renderer. A jak masz kod i ludzi co umieją się w tym odnaleźć to sobie możesz w jakimś stopniu program nagiąć do swoich potrzeb. 

Maja zresztą jest industry standard właśnie z tego powodu że można ją mocno oskryptować i w dużych studiach to już mało co z niej zostało jest tak obudowana dodatkowymi narzędziami.

Dlaczego blender a nie maya raz, że koszt szeregowego pracownika bo nie każdy jest artdirectorem a dwa może gdzieś kiedyś będzie łatwiej się dokopać do jakichś funkcji i albo inna nagle nie zniknie albo nie zmieni działania, a jak zmieni to przecież jest kod, forki i inne takie. Jakiś powód na pewno jest ale my tutaj możemy sobie siedzieć, pierdzieć w stołki i gdybać czy bledner przesunie 100k wertexów czy się wysypie a jeśli tak to dlaczego ktoś z niego chce korzystać 🙂

Nie bez powodu masę pracy vfx outsourccuje się w indiach i raczej nie dlatego żeby tam płacić 1000+$ każdemu pracownikowi 🙂

Edytowane przez Destroyer
  • Like 1
Napisano

Sie zescie czepili tego tysiaka 😄 Chodzilo tylko o naswietlenie pomijalnego kosztu licencji, przy duzych produkcjach.
A dlaczego mowie o duzych tylko? Bo fakt, ze (wymyslona 😛 ) firma "GrafPol" z Grudziadza oszczedza na licencjach dla wszystkich swoich 15 pracownikow i robi sobie reklamy batonow na Blenderze z dokupionym pluginem FlipFluids zeby lac czekolade ma zerowy wplyw na jego globalna popularyzacje i wytyczanie kierunku rozwoju.
W kazdym razie zgodze sie, ze sobie mozemy pogdybac jedynie. Chyba ze jest tu ktos kto pracuje dla Tangentow i moze cos powiedziec wiecej bez tracenia pracy 😄

Napisano (edytowane)

@Nezumi albo musisz napisać do Jeffa Bella albo przeczytać jakieś wywiady z nim, bo nie będziesz mógł usnąć przez tą tajemnicę, którą kryje Blender 🙂 Przyznam, że od dłuższego czasu też mnie to zastanawiało (nie tajemnica Blendera tylko podejście Bella) i śledzę jego dokonania, bo faktycznie jest pionierem jeśli chodzi o produkcję w Blenderze.

- jest to po prostu wizjoner, ma doświadczenie 30 lat w 3d jako animator i application engineer; generalnie klimaty w charakterze Kanada, 1998 r. Gość został zatrudniony w Alias Resarch/Alias Wavefront, żeby współtworzyć Maya 1 i pobić konkurencję w postaci Softimage. Jego twitterowe moto: If the first Maya animator/user on the planet can make the switch to Blender, anyone can.

- kwestie podatkowe; koszty licencji- kiedyś o tym wspominali na jednej z konferencji - masz do wyboru kupno licencji Maya za którą zapłacisz podatek i masz opcję zatrudnienia deweloperów za co dostaniesz ulgę podatkową, czytaj stać Cię na kolejnych. Obok Tangent Animation fukncjonują Tangent Labs i Tangent Interactive. Jak byś miał małe/średnie studio i chciałbyś nabrać dynamiki w tym co robisz, to byś nie mówił, że kilkaset tysięcy dolarów na same licencje to pomijalna sprawa (ludzie grają w totka, żeby taką pomijalną sprawę mieć w kieszeni 🙂 )

- stwierdził, że Blender 2.5 ma potencjał i można oprzeć na nim pipeline; wspominał, że przy filmie Next-Gen 90-95% roboty zrobili w blenderze: animację, layout; oświetlenie, rendering; te pozostałe 5-10% to Substance Designer; trochę Houdiniego do efektów cieczy; Fume FX i Golaem Crowd.

 

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano

@alex3dczytalem, czytalem. Nawet abstrachujac od Blendera ciekawa historia z nim.
Co do kasy to jasne, ze malemu zawsze trudniej i wszystko ma znaczenie. Na biznesie sie nie znam, mowie o duzych produkcjach bo to one zadecyduja ewentualnie o kierunku rozwoju Blendera (choc i tak pewnie Ton zrobi cos wedlug swojego widzimisie 😛 ).
Next-Gen rzezbione bylo w ZBrushu chociazby a i pewnie tych animatorow i riggerow do Mayi nie zatrudniaja tak sobie zeby siedzieli i patrzyli jak reszta dziubie w Blenderze. Ze wspomnianych juz powodow - malo jest animatorow na swiatowym poziomie z doswiadczeniem w Blenderze. Z czasem to sie pewnie zmieni ale poki co jest jak jest.

Napisano (edytowane)
17 godzin temu, Nezumi napisał:

Poza tym sprawa tych oszczednosci... Osobiscie nie pracowalem przy niczym duzym, ale kumpel pracuje dla Marvela - temat oszczednosci nam malutkim sie moze wydawac bardzo wazny, przy duzych produkcjach mowimy o na prawde ogromych budzetach. Temat kosztu licencji jest pomijalny jako groszowa sprawa.

To ze ktos bierze 1000USD za dzien albo ze projekt ma wielomilionowy budzet nie oznacza ze licencje sa traktowane jako groszowe sprawy.

Regularnie pracujemy z agencjami w ktorych senior creative director kasuje 2400€ za dzien. I w tej samej agencji jesli jest mozliwosc zaoszczedzenia 100.000€ rocznie na licencjach bez wywracania pipeline do gory nogami to sie probuje to robic. Czemu? Po pierwsze, graficy korzystajacy z tych licencji pracuja po znacznie nizszych stawkach dziennych. Po drugie, jest masa agencji ktorych oblozenie nigdy nie jest 100%. Po trzecie, sam koszt wynagrodzenia to conajmniej 60-70% dziennej stawki. Z pozostalych 30-40% musisz pokryc licencje, koszta bierzace i miec jakis zysk. Jesli jestes w stanie wyrwac w tym regionie dodatkowe 100k rocznie "za darmo" to kazdy probuje to zrobic. A jak masz perspektywy zatrudniania setek osob i budowy zupelnie nowego pipeline pod to, tak jak robi to Tangent, to jest to jak najbardziej logiczne posuniecie. 

Zreszta branza vfx jest bardzo niewdzieczna jesli chodzi o stosunek wynagrodzenia do stawianych wymagan. Niektore firmy ktore chcialy wejsc w ten rynek poprzez dumpingowe ceny do dzisiaj nie sa w stanie wyjsc na stabilna prosta, ciagle balansuja na granicy kosztow produkcji i miesiacami zalegaja freelancerom z wynagrodzeniem. 

Edytowane przez le_chu
  • Like 2
Napisano

@le_chuno fakt, jeszcze freelancerom jak freelancerom, ale jak z torbami idą takie marki jak Blue Sky Studios (Ice Age) itd. to już kiepsko - 450 ludzi wyautowanych, wzięli o $49M za dużo ulgi podatkowej.

Napisano (edytowane)

@alex3d ja postawilem krzyzyk na branzy vfx w 2013 jak mialem okazje spelnic swoje marzenie i pofreelancowac w takiej firmie na zachodzie. Nigdy wiecej 😉

A to ze rozne firmy trzymaja sie roznych softow to tez czesto wynika z zupelnie innych uwarunkowan niz ficzer X czy Y. To ze Ubisoft przeznacza 2 banki na rozwoj Blendera nie znaczy ze w ogole zacznie go implementowac gdziekolwiek w pipeline. Taki ruch daje im np  bardzo dobra pozycje do negocjacji z dealerami softu po stronie Autodesku. Bo dla Ad$k grozba utraty klienta tego kalibru to na pewno nie sa groszowe sprawy.

Edytowane przez le_chu
  • Thanks 1
Napisano (edytowane)

Dzieki @le_chu za czas poswiecony na wyjasnienie sytuacji w studio i motyw ktory rozwalil mi mozg bo nigdy o tym nie pomyslalem. To z inwestycja w Blendera jako karte przetargowa z Autodeskiem.
Im wiecej czlowiek wie o danej sprawie tym mniej czarno-biale wszystko sie wydaje.

A z tymi platnosciami faktycznie jest niezla jazda. Mase razy juz widzialem przepelnione szczesciem Tweety jak to ktos dostal prace w takim badz innym duzym studio, wszyscy gratuluja, osoba jest "excited" itd. a za jakis czas bum, studio zamykane albo masowe zwolnienia, ludzie szukaja pracy na szybko bo sie boja ze im wize zabiora... Makabra jakas. Kiedys nawet koleszka jeden dostal prace zdaje sie w Kanadzie, wywrocil swoje zycie do gory nogami zeby sie przeprowadzic i jeszcze ZANIM zaczal to zmienili zdanie i niemal w dzien kiedy mial przyleciec powiedzieli mu ze jednak nie ma tej pracy, sorki... Te sytuacje dotycza zarowno VFX jak i branzy gier. Chore to jakies, dziki zachod.

Edytowane przez Nezumi
Napisano (edytowane)

Spore zmiany w Cycles - cos co kazdy lubi - przyspieszenie. Ale tez future-proofing, wspominaja tez o mozliwosci dodania nowych rzeczy takich jak kaustyka, lightmixer, light linking, mozliwosc zatrzymania renderu i wznowienie go pozniej etc... Wywalaja tez zabawe z tilesami bo faktycznie juz nie potrzebne to przy dzisiejszych sprzetach.
Zdecydowanie pozytywna sprawa. Projekt planowany na wiele miesiecy ale juz sa efekty, przypomina mi sie jaranie sie Cycles kiedy sie pojawil 🙂

Wystarczylo ze sie zaczalem Mayi uczyc i juz fajne rzeczy do Blendera wchodza. To jak z tym, kiedy podleje rosliny w ogrodku na bank bedzie tego dnia padac... 😄

Edytowane przez Nezumi
  • Like 5

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności