Skocz do zawartości

Szybkie odpowiedzi na proste pytania. Blender Q&A


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mirror działa tylko na osi X, z kolei Edge T(ag Mode) pozwala sprecyzować, jak ma działać skrót Alt+RMB (przynajmniej w 2.49b; w 2.5 jakoś to w ogóle nie działa...).

Napisano

Dzieki za odpowiedzi chlopaki :) Nastepne pytanie:

Istnieje takie cos w tym sofcie jak drugi kanal mapowania? Mam pewien obiekt, chce go zalatwic tilowanymi diffusami na multimateriale, ale jako ze to gej artowy model to przydaloby sie do tego wypalic Ao :)

Z gory dzieki za odpowiedz :)

Napisano

Istnieje - w Edit Mode, na panelu Mesh masz UV Texture. Możesz dodać kilka, nazwać je a potem podać te nazwy przy ustawianiu tekstur w materiale.

Napisano

+ dodajesz UV layer,

- kasujesz

Unwrapujesz normalnie, aktywny (do rozkładania) jest zawsze ten zaznaczony w liście w panelu Mesh.

A w teksturze pod Mapping możesz ustawić którego layera dana tekstura ma użyć.

Gość Chrupek3D
Napisano

szukalem, ale nie znalazlem... jest taki magiczny przycisk w Outlinerze w zakladce Materialu o nazwie "Select". Czy jest jakis odpowiedni skrot, zeby mozna go bylo wywolac np. w UV edytorze? Chcialem sobie podejrzec fejsy na multi-teksturze ;)

Gość kuleer
Napisano

a ja mam pytanie nie zwiazane z modelowaniem, teksturowaniem ani niczym innym. Z tymi rzeczami jako poczatkujacy sobie radze sam. nie wiem tylko dlaczego przy starcie blendera uruchamiaja mi sie dwa okna. czy jest jakis skrot albo opcja na zamkniecie jednego z nich? nigdzie nie widze krzyzyka

<a href=http://img521.imageshack.us/img521/9597/oknablendera.png' alt='oknablendera.png'> Uploaded with ImageShack.us[/img]

 

chce sie pozbyc tego po prawej stronie. jak to zrobic?

Napisano

klikasz prawym myszy na krawędzi miedzy nimi i "Join Areas" potem file -> save default settings (ctrl+U)

albo: file -> load factory settings i file -> save default settings :)

Gość Chrupek3D
Napisano

nie wiem jak w starym blenderze, ale w nowym shift+spacja powieksza okno... moze sie przyda. CTRL+strzalki, tez sie przydaje.

Gość kuleer
Napisano
klikasz prawym myszy na krawędzi miedzy nimi i "Join Areas"

kurde. nigdy bym na to nie wpadl. dziwnie to troche wymyslono. ale najwazniejsze ze dziala. Wielkie dzieki.

dzieki tez za skrot shift+spacja. tego tez nie znalem a napewno sie przyda.

pozdrawiam

Napisano

jakby co to przy przesiadce na 2.5x czeka cie zaskoczenie, bo łączysz/dzielisz okna łapiąc za odpowiedni róg okna i odpowiednio ciągnąc :)

z takich jeszcze "mega intuicyjnych" rzeczy w blenderze 2.4x : różne opcje masz w górnej belce, łapiesz za dolną krawędź paska z menu file itd i ciągniesz w dół :)

Napisano

T o ja mam szybkie pytanie... Zacząłem zabawy z Blenderem i wystąpił problem taki - nakładam teksture np "image", zaznaczam widok "Textured" i w widoku 3d (wiecie - tam gdzie to wszystko widać) nie widać tekstur, a jak wyrenderuję to są. What can i do?

 

PS: mam na dzieję ze wkrótce też będę się śmiał ze swej obecnej niewiedzy :P

Napisano

Domyślnie blender pokazuje teksture przypisaną w uv editorze, a nie tą przypisaną w materiale. Jeśli chcesz mieć tą z materiału to musisz włączyć Game -> Blender GLSL Materials (aby coś zobaczyć musisz mieć światło na scenie).

Napisano

Uah! Podziękował... No to dziś dalszy ciąg tej walki. Żonka znowu będzie marudzić... chociaz... NIE !! Dzisiaj "M jak menopauza"... chwała twórcom seriali :P

Napisano

Baja! udało się z tymi teksturami... heh to już coś :D... a może idąc za ciosem spytam o takie cudo:

 

Widziałem na niektórych filmikach jak modeluje się np. połowę twarzy, a druga połowa tworzy się automatycznie na zasadzie lustrzanego odbicia... Jak to zrobić?

 

(Niestety w pracy nie mam głośników a w domu neta i więc komentarze na video-tutorialach z YT mi umykają, a pewnie mówią tam o tym)

Napisano

Połówce modelu dodajesz modyfikator mirror. Znajdziesz go w zakładce Modifiers (ikona klucza). Jeżeli odbije ci model w niewłaściwą stronę, musisz dodatkowo zmienić axis (oś), która domyślnie ustawiona jest na oś "x" (wszystko masz w panelu modyfikatora).

Napisano
Baja! udało się z tymi teksturami... heh to już coś :D... a może idąc za ciosem spytam o takie cudo:

 

Widziałem na niektórych filmikach jak modeluje się np. połowę twarzy, a druga połowa tworzy się automatycznie na zasadzie lustrzanego odbicia... Jak to zrobić?

 

(Niestety w pracy nie mam głośników a w domu neta i więc komentarze na video-tutorialach z YT mi umykają, a pewnie mówią tam o tym)

 

Uzyj modyfikatora mirror, zaznaczasz obiekt, wchodzisz w panel wyboru modyfikatorów (jest w sektorze przycisków ma ikonkę klucza), wybierasz mirror i tam masz ustawienia :)

Napisano

...mam problem z bake'owaniem fluidow gdy ustawiam wyższe wartości Resolution/ Final np. powyżej 150. Wyskakuje mi wtedy błąd jak w załączonym obrazku. Mam zainstalowanego Python'a 3.1 i 2GB Ramu, który teoretycznie powinien pozwalać na o wiele wyższe parametry. Błąd wyskakuje mi w różnych testowanych wersjach blendera 2.5x. W czym tkwi problem?

Napisano

właśnie zrobiłem ten sam test w blenderze 2.49 i też mi pada... udało mi się dojść do resolution 170 blender 2.56 poległ na 160 więc nie wiem czy to wina błędów programu. Czy ktoś z was robił symulacje o wyższych ustawieniach, jeśli tak to na jakim sprzęcie?

Napisano

ja robilem... na Linuxie :P nie wywala sie ale trwa wieki, testowalem na 250, na 350 zabraklo mi cierpliwosci

Napisano

Zainstalowałem Blendera 2.56 pl i mam dwa pytania. Nie mam szeregu opcji po zsunięciu górnej listwy okna. Tam jest podobno min. opcja za pomocą której można spolszczyć program.

Mam tam pusto, a jak coś robię w programie, to się to miejsce wypełnia tekstem.

Druga sprawa, to za każdym razem uruchamia mi się okno dosowskie z informacją, w jakim miejscu na dysku jest python. Nie udało mi się tego wyłączyć na stałe.

 

Aha i jak powrócić do defaultowego ustawienia sceny, jeśli zapisałem "save as defauld"

(usunąłem kamerę i coś tam jeszcze).

Napisano

Up: Wystarczy dać File -> Load default settings (piszę z pamięci, ale na bank coś takiego było ;) ).

Resztę opcji znajdziesz w File-> User Preferences.

 

Na pozostałe problemy niestety nie odpowiem, bo nie wiem...

 

... natomiast sam mam kłopot:

 

http://www.blendercookie.com/2010/12/28/tip-hole-curved-surface-revisit/

 

w 2:36 Jonathan używa jakiegoś skrótu klawiszowego do ustawień okręgu. Nie jestem w stanie zrozumieć co mówi, dlatego taka dziwna prośba :) Mi na lewym panelu wcięło i nie mogę przywrócić, a takie coś jest bardziej podręczne.

 

Z góry dzięki :)

Napisano

krzysiek -

 

Standardowe ustawienia to było Load Factory Settings. Ale nie wiem czy do 2.5x jest już polska wersja, chyba raczej w 2.4x

 

Okienkiem bym się nie przejmowała, jak coś nie działa to tam często pisze co jest źle, bywa bardzo przydatne. Ale nie wiem jak zlikwidować.

 

Dobrotek -

 

Zrozumiałam F6 (nie sprawdzałam bo mi się akurat coś renderuje), jakby co to te same opcje są także rozłożone pod T i N (lewy i prawy panel)

Napisano
Zainstalowałem Blendera 2.56 pl i mam dwa pytania. Nie mam szeregu opcji po zsunięciu górnej listwy okna. Tam jest podobno min. opcja za pomocą której można spolszczyć program.

Mam tam pusto, a jak coś robię w programie, to się to miejsce wypełnia tekstem.

W serii 2.5x ustawienia przeniesiono do file -> user preferences

spolszczać 2.5x sie chyba na razie nie da (nie moge znaleźć opcji). W 2.4x spolszczenie było raczej słabe i mało kto je używał, nie spotkałem też tutka który by operował na spolszczonym blenderze.

natomiast ten tekst co sie wypełnia, to chyba coś w rodzaju konosli dla programistów do pisania skryptów.

Gość Chrupek3D
Napisano

Jak zbejkowac dwa objekty o roznych uv mapach i texturach do wspolnej lightmapy?

 

Robie dwa kwadraty, kazdemu daje oddzielna texture i uv mape. I teraz potrzebuje zbejkowac kolor, dodac swiatlo i cien do wspolnej lightmapy. Juz nie musi byc ten kolor, ale chociaz to swiatlo/cien i AO.

Sprawa jest prosta jak rozloze wspolna UV mape dla obu kwadratow, ale kiedy kazdy ma wlasna to robi mi sie mokro w mozgu :/

Napisano

Chrupek w poście #57 tego wątku było pytanie o nadawanie jednemu obiektowi różnych map UV, w następnych postach była odpowiedź, myślę że to pomoże (po prostu bejkujesz do innej UV niż reszta tekstury)

Gość Chrupek3D
Napisano (edytowane)

dzieki Anka, sprobuje jeszcze raz...

 

ps. chyba mi sie udalo, ale z calowaniem jeszcze sie wstrzymam ;)

Edytowane przez Chrupek3D
Napisano

Jak skopiować obiekt bez powiązania. Np. shift+d kopiuje przedmioty i są one między sobą zależne (Jeśli nastąpi zmiana w jednym przedmiocie to i w reszcie też nastąp zmiana)

Napisano

Wejdź do User Preferences i tam pod Edit Methods możesz sobie wybrać (Duplicate with object), jakie cechy obiektu mają być kopiowane wraz z całą bryłą.

Napisano

Możesz je też rozłączyć z menu Object > Make single user > tu wybierasz właściwości które chcesz uniezależnić,

albo znowu złączyć włąściwości dwóch obiektów Object > Make Links

Napisano

Hej, może ktoś mógłby mi powiedzieć czy w blenderze 2.56 są jakieś ustawienia w Toggle Quad View ? - chodzi mi o możliwość różnych ustawień widoków niż ten automatyczny...

Napisano

Ja bym tak łatwo Toggle Quad View nie przekreślał. Ma ono parę zalet.

1. Możesz pracować w jednym oknie i szybko przenieść się do pracy w czterech oknach i z powrotem.

2. Zwiększona oszczędność miejsca na ekranie

3. Po włączeniu opcji Box zoom symultaniczny dla wszystkich okien

4. Można blokować lub nie obrót widoku (Lock)

 

 

myślę, że to nie wszystko, więc jeśli o czymś wiecie, to i ja z chęcią się czegoś dowiem.

Napisano (edytowane)

Zgoda (lub ctrl+arrow up/down). Wtedy znikają jednak wszystkie pozostałe panele, które często się przydają i musisz przełączać widok aby do nich wrócić. Może to trochę wydumane... :D ale mi osobiście przydał by się jakiś skrót klawiaturowy do Quad view oraz możliwość zmiany 3d view (w quad view) np na uv image edit (chyba, że jest to możliwe).

 

 

edit:

W sumie można stworzyć dwie przestrzenie robocze i poruszać się między nimi ctrl+arrow right/left

Edytowane przez kolaborant
Napisano

O, dzięki, skrót się przyda. Choć po pierwszych próbach muszę przyznać, że w ferworze pracy można sobie przypadkiem blendka wyłączyć (ctrl+Q) :) Pójdzie do prze-konfigurowania.

Napisano

... co do ustawień Quad view - chodziło mi o to, żeby móc przyporządkowywać do każdego z 4 okien wybrany przez siebie widok - to by było totalnie praktyczne rozwiązanie - może to u mnie pozostałość po znajomości z 3d max - tam można taki układ okien fajnie dopasowywać do własnych potrzeb - więcej miejsca, porządku ... - nie znalazłem takiej opcji w NOWYM blenderze- szkoda ... ale oczywiście na blendera nie narzekam - he he pozdr.

Napisano

w quad wyłaczasz lock (N-> display -> lock) ustawiasz widoki i masz. możesz włączyć lock jeszcze raz ale i tak prawe górne zawsze jest niezalokowane.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności