Skocz do zawartości

Materiały do nauki oraz tutoriale


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Propozycje nowych pozycji na listę proszę umieszczać w nowych postach tego wątku, dodając krótki opis dla każdego linku. Propozycje zostaną następnie dodane do pierwszego postu.

 

PL

  1. Polski Kurs Blendera - rewelacyjny zbiór wideo tutoriali autorstwa Piotra Arłukowicza
  2. Kurs video Anny Celarek (Blender 2.4x) - prezentuje podstawowy zestaw narzędzi do pracy z grafiką 3D w Blenderze. Pomocny dla początkujących w grafice 3D.
  3. Wirtualne modelarstwo (Blender 2.4x) - darmowa książka na licencji Creative Commons autorstwa Witolda Jaworskiego. Pokazuje w niej proces tworzenia wirtualnego modelu samolotu. Pozycja polecana dla nauki poruszania się po witalnej scenie oraz pracy z modelem.

Podstawowe:

 

EN

  1. Oficjalny Manual (Blender 2.5x) - darmowy, obszerna baza wiedzy o programie Blender w formie Wiki
  2. Podstawowy, pełny kurs video obsługi Blendera od CGCookie (Blender 2.5x) - darmowy, doskonałej jakości, obszerny kurs obsługi programu Blender
  3. Strona pomocy na blender.org - oficjalna strona pomocy programu Blender
  4. tutorialtrack.com
  5. Tutoriale użytkownika A1Sirius (dla tych co dopiero odpalili blendera)
  6. Tutoriale użytkownika Brennan L.

Pozostałe:

  1. Blender Guru (Blender 2.5x) - darmowe, bardzo wysokiej jakości tutoriale autorstwa Andrew Price'a, prezentujące zarówno podstawowe jak i zaawansowane funkcje programu.
  2. Blender Cookie (Blender 2.5x) - obszerny zbiór doskonałej jakości video tutoriali i porad od CGCookie. Serwis oferuje w większości darmowe tutoriale, ale dodatkowo, za niewielką opłatą, istnieje możliwość pobrania plików źródłowych. W ofercie znaleźć można obszerne kursy wideo dostępne za opłatą.
  3. Oficjalny e-sklep Fundacji Blender - sklep oferuje wiele książek oraz treningowych DVD, na licencji Creative Commons, co daje możliwość legalnego rozpowszechniania tych materiałów, np. przez internet. Jednak zyski z e-sklepu są przeznaczane na rozwój samego Blendera i wpływają na pojawienie się nowych materiałów edukacyjnych.
  4. BartekSkorupa
  5. BlendTuts
  6. Tutoriale użytkownika ianscott888
  7. Tutoriale użytkownika BlenderNerd
  8. Tutoriale użytkownika d123s404
  9. CG.TUTS+ - zbiór wszystkich tutoriali z cg.tutsplus.com
  10. BenSimonds.com - użytkownik Ben Simonds
  11. Seria realistyczny portret 3D

 

Cycles:

 

EN

  1. Seria by MTimtam - darmowy zestaw video tutoriali na youtube
  2. Wprowadzenie do Cycles

 

 

Animacja:

 

PL

 

  1. , użytkownika mookie

 

 

 

Architektura:

 

EN

 

  1. blender3darchitect.com

  2. blendermama.com

 

 

Motion Tracking:

 

PL

Trzyczęściowy tutorial plus mały dodatek na temat lens distortion, autorstwa BartekSkorupa:

PART 1

PART 2

PART 3

LENS DISTORTION ISSUE

Edytowane przez n-pigeon
  • Odpowiedzi 39
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Małe uaktualnienie: "Wirtualne modelarstwo" pod adresem wskazanym w pierwszym poście to już wersja 2.0, opisująca Blendera 2.6, wraz z Cycles (od podstaw).

W ciągu ostatniego półrocza opublikowałem 3 z 4 planowanych części, ostatnia w trakcie opracowywania...

Napisano

Sporo osób na forum officialnym blendera strasznie chciało mieć future jak w modo z retopologią. tak więc postanowiłem sprawdzić czy przypadkiem nie ma czegoś podobnego i jest i to w sumie dla mnie osobiście działa nawet lepiej. Filmik nagrany po angielsku ale jest bardzo prosty :D można jechać bez audio

 

Napisano (edytowane)

Kramon, to oczywiście jest sposób, ale koła na nowo nie odkryłeś, shrinkwrap jest chyba powszechnie znany. I o ile taki test działa na prostym, obłym modelu jak Twój (chociaż Decimate z unsubsurf też by zadziałało), to ta technika jest bezużyteczna przy bardziej skomplikowanych formach. Sugeruję taki test - zrób model high poly jakiegoś zniszczonego przedmiotu, na przykład moździerza, skruszonej, popękanej ściany, albo chociaż sfatygowanego ogniwa łańcucha. Potem zamień go na lowpoly za pomocą shrinkwrapa, zobaczysz, jakie błędy będą generowane, jak bardzo będziesz musiał zagęszczać lowpoly aby uzyskać zbliżony kształt do highpoly. To co pokazałeś to teoria (tak na marginesie skalowanie loopów obiektu który posiada modyfikator shrinkwrap jest bezcelowe), to nie ma nic wspólnego ze stanem faktycznym.

Edytowane przez mookie
Napisano

Ym zrobilem to kolo 3-4 w nocy tak troche na szybko, nie sprawdzajac w sumie na niczym bardziej skomplikowanym bo niemialem czasu wydawalo sie ze dziala dobrze ;). Co do tego skalowania to tak wiem ale tam chodzilo mi ze jakby np tam w tym miejscu powiekszyl sie model highpoly to latwo mozemy poprawic low poly. Troche zle to pokazalem ze nie powiekszylem hp.

 

Co do tego ze przy trudnych meszach by mialo problem to raczej i moodo bo zasada dzialania jest identyczna

Napisano

kurde! włączyłem z sympatii, bo mi się zdawało, że UV to chyba umiem rozłożyć. Pomyślałem od razu, że jak ktoś będzie zadawał głupie pytania, to można mu dać linka, bo z ta animacją pudelka, to nie ma szans, żeby ktoś nie zrozumiał, ale dooglądałem dalej i o tym rozkładaniu krzywej, to nie wiedziałem, że tak można!

Napisano (edytowane)

Fajny ten trick z follow active quads jak nie ma UV. Gorzej jak jest wiecej kabli w jednym meshu, po rozłożeniu pierwszego z drugim nie przejdzie.

Mogłeś dodać, że jak jest już UV, to trzeba tego aktywnego quada wyprostować na UV i wtedy Follow active quads zrobi to samo :)

Edytowane przez szczuro
Napisano

Szczuro, a dlaczego się nie da? Kluczem do sukcesu jest zaznaczanie wybranych fragmentów jednego mesha, RESETOWANIE dla nich Uvałki i unwrapowanie go na nowo poprzez Follow Active Quads.

Napisano

no w filmiku mówisz, "usuń UV mapę i wciśnij follow active quads" nic nie ma o resecie, choć teraz widzę, że go tam robisz. Reset faktycznie załatwia sprawę przy kilku kablach ;) dzięki

Napisano (edytowane)

Dla przesiadających się z mayki do blenda

 

głównie animacja. Filmik jest świetny bardzo dużo można się nauczyć o samych narzędziach do animacji.

 

Edytowane przez Kramon
Gość Chrupek3D
Napisano

wydać 20 tys. żeby przesiąść się na darmowy soft... oto sposób na życie :-)

Napisano
wydać 20 tys. żeby przesiąść się na darmowy soft... oto sposób na życie :-)

 

Bo przeciez jest absolutnie niemozliwe, zeby wylali cie z pracy (przepraszam - "nie przedluzyli kontraktu") w ktorej miales Maye a teraz zastanawiasz sie skad wziac te 20 tysiecy skoro starcza ci na bulke z jogurtem a chlonny rynek pracy na Zielonej Wyspie chwilowo nie oferuje ci zatrudnienia... ;)

Gość Chrupek3D
Napisano
Bo przeciez jest absolutnie niemozliwe, zeby wylali cie z pracy (przepraszam - "nie przedluzyli kontraktu") w ktorej miales Maye a teraz zastanawiasz sie skad wziac te 20 tysiecy skoro starcza ci na bulke z jogurtem a chlonny rynek pracy na Zielonej Wyspie chwilowo nie oferuje ci zatrudnienia... ;)

 

pewnie masz racje, skoro pracowałem na Mayce to oczywistym jest, że poszukam pracy na Blenderze, który jest w każdym studio, jako soft tip top :-)

Mayki to raczej nikt nie używa... może być ciėżko ;-)

Napisano (edytowane)

A goście którzy przechodzą na freelance? Poza tym blender w niektórych aspektach ma do zaoferowania dużo więcej niż majka, więc niektórzy chcą się go uczyć jako drugi soft. Wysculptujesz i pomalujesz coś w majce? O słabych narzędziach do modelowania i uv nie wspomnę.

 

Nie wiem jaką miałeś styczność z profesjonalnym gamedevem w polsce ale bez problemu znajdzie się robotę znając tylko blendera. Mam pewne info o wielu firmach gdzie blendek jest wykorzystywany jako jeden z programów do 3d. Bardzo dużo level designerów w nim działa. Nie oceniaj sytuacji przez swoje uprzedzenia.

Edytowane przez Monio
Napisano
Dla przesiadających się z mayki do blenda

 

 

głównie animacja. Filmik jest świetny bardzo dużo można się nauczyć o samych narzędziach do animacji.

 

 

 

Dzięki za linka

 

 

 

...Nie wiem jaką miałeś styczność z profesjonalnym gamedevem w polsce ale bez problemu znajdzie się robotę znając tylko blendera. Mam pewne info o wielu firmach gdzie blendek jest wykorzystywany jako jeden z programów do 3d....

 

Tu mnie zaskoczyłeś. Myślałem że MAya/3dsMax to dalej jedne z wymaganych programów. CO nie zmienia faktu że blender z "dnia na dzień" coraz lepiej spisuje się jeśli, chodzi o game deva.

Napisano

Max ciągle jest głównym programem i w polsce długo jeszcze będzie. Z majką w polskim gamedevie jest średnio raczej, max ma wielokrotnie więcej userów. Szczerze to znam tyle studiów opartych o majkę co tych opartych o blendera. ;)

Z blendkiem to działa tak że o ile się nie jest TD, rigerem czy animatorem to spokojnie da się dostosować do workflowu opartego o inne softy. Cały haczyk, to jest niezaprzeczalnie wygodne dla pracodawcy który nie buli dodatkowych 20 kafli na stanowisko.

Napisano

Opartych o majkę czy majkę wykorzystujących? Z twoich danych by wychodziło w takim razie że tylko kilka studio w polsce korzysta z maxa bo mamy przecież jeszcze studia oparte o blendera czy XSI. Coś średnio w to wierzę, podaj linka. Działasz w gamedevie?

  • KLICEK unpinned this temat

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności