Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Na stronie http://p3d.in udostępniono możliwość umieszczania i prezentowania modeli 3d bezpośrednio w przeglądarce, przy pomocy technologii WebGL.

 

Wystarczy się zarejestrować i przesłać plik swój plik obj. Obecnie do wykorzystania jest 50 MB.

 

Jak to wygląda w praktyce można zobaczyć na przykład pod tym linkiem:

http://www.cgfeedback.com/cgfeedback/showthread.php?t=2614

 

A tu mój model z zeszłego roku, wrzucony żeby sprawdzić działanie osobiście:

 

http://p3d.in/HjwNW

 

Miło byłoby, gdyby Adek zaimplementował na forum możliwość embeddowania tego rodzaju linków na forum.

Edytowane przez Luki Luki
  • Like 2
  • Odpowiedzi 35
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Wow! Będę musiał o tym poczytać czy to biblioteka otwarta do obj. Faktycznie byłby to niezły bajer.

Luki: kwestia czasu i na Operce nowej też będzie działać. W tej chwili jest pewien wyścigo HTML5, ale powoli wszystkie przeglądarki się zrównują i gonią.

 

Pewnie na końcu zostanie IE, ale z nowym Windowsem też powinni już dać nowszą przeglądarkę.

 

Dział to świetnie!

Napisano

Z samym embedowanie spokojnie mógłbym pomyślec. Ale muszę poczytać ich licencje. Bo z drugiej strony średnio to bezpiecznie. To nie YouTube. Raczej zawsze na poczatku podchodze nieufnie do takich rozwiązań.

 

Znając życie coś podobnego pojawi się niedługo opensource albo już jest. To co się dzieje w tej chwili z bibliotekami do 3d, animacji do html5 jest piękne.

 

OK. Mam. Oni uzywają właśnie takiej biblioteki.

https://github.com/mrdoob/three.js/

 

Fajne to! Mam to w zaległych rssach, ale nie czytałem jeszcze o tym.

Napisano

Interesujące. Ciekawe co by się stało jakby tak załadować model 1mln poly. :D

 

Ogólnie bardzo fajna opcja jak się modele dla klientów robi.

 

Z tego co rozumiem jest to na razie wersja testowa, 50mb per zarejestrowany? Ciekawe ile to będzie dawało pojemności w efekcie końcowym, i ile będzie kosztowało?

 

Sz.

Napisano
Z tego co rozumiem jest to na razie wersja testowa, 50mb per zarejestrowany? Ciekawe ile to będzie dawało pojemności w efekcie końcowym, i ile będzie kosztowało?

 

Sz.

 

Z tego co jest napisane w FAQ wynika, że zawsze będzie darmowe. Prawdopodobnie jeśli będziesz potrzebował więcej niż 50MB będziesz musiał zapłacić.

 

http://p3d.in/faq

Napisano

No bo opierają się na tej bibliotece. Ale świetnie to zrobili. W dodatku przecież efekt końcowy przeliczany jest na komputerze u użytkownika więc w zasadzie to kwestia przechowania .obj na serwerze. U mnie na GF260 pod Linuxem model Lukiego chodzi płynnie.

 

Sprawdzę jutro na słabeszej karcie. Ale wydajność tego będzie coraz lepsza.

Napisano

Na Radeonie HD 4850 płynnie chodzi, firefox 10.0.2, mac osx 10.6.8

 

Szczerze zaskoczyło mnie to niesamowicie, myślałem że to kolejny wymysł "co by tu nie zrobić*żeby pokazać że na przeglądarce też*się da". Zobaczymy co przyszłość przyniesie jeszcze, jakie algorytmy nowe wprowadzi i jak przyspieszy prace grafikom i nie tylko :)

Napisano

Zacząłem się teraz zastanawiać, czy to rzeczywiście dobry pomysł umieszczać swoje modele w tej wersji publicznie.

Załóżmy że komuś się spodoba mój model, napisze do mnie, a ja mu powiem że chcę za niego milion $. Wtedy wystarczy znaleźć grafika, który będzie chciał mniej, a dzięki tej stronie ustawi sobie model we wszystkich potrzebnych do modelowania pozycjach.

Oczywiście nadal potrzeba jakiegoś ogarnięcia w 3d żeby coś takiego zrobić, ale teraz staje się to łatwiejsze.

To co piszę nie jest zupełnie wyssane z palca, bo zdarzyło mi się że zgłosił się do mnie ktoś kto chciał model jak jedna z moich prac, a w innym przypadku ktoś pytał czy nie wymodelowałbym czegoś co wygląda identycznie jak przedstawiona referencja będąca czyjąś pracą 3d.

Napisano

Luki: wiesz, realnie rzecz biorąc, jeśli chcesz coś udostępnić to udostępnisz, jeśli nie to nie wrzucaj do internetu. ;)Mi sięwydaje, że takie coś to by się bardziej przydało żeby prezentować sięw portfolio, dla potencjalnych klientów, a nie żeby pokazywać prace komercyjne, które ktoś sobie może skopiować; także dobór modelu zależy od Ciebie, tak jak to czy wrzucisz swoje negliże do internetu czy nie.

 

Ja sprawdziłem na słabszym sprzęcie, model Lukiego na ff i gf8600gt działa płynniuśko.

 

Sz.

Napisano

Embed całkiem ciekawie wygląda: http://www.max3d.pl/news.php?id=2253

 

No, trzeba w takim razie też sprawdzić czy tutaj nie jest jak w YT, że kod embed kodem embed, ale przecież plik źródłowy wideo da się pobrać. Tutaj pewnie podobnie jest z plikiem .obj. Ale to trzeba sprawdzić. Mogę się mylić.

 

Ale zostosować innych Luki by się trochę znalazło. I może nie wszyscy tak do tego podchodzą. Np. na miejscu producentów mebli, którzy i tak udostępniają swoje modele (przynajmniej niektórzy) - fajna sprawa do prezentacji. No coś się pewnie znajdzie. Działa fajnie.

Napisano

Pressenter - Ale ja bym nie chciał, żeby ktokolwiek kopiował moje prywatne modele (komercyjnych i tak nie pokazuję). Oczywiście jak ktoś bardzo chce, to może skopiować model nawet na podstawie jednego obrazka, ale do tego trzeba mieć już mocnego skilla. Za to mając model podany na tacy w pełnym 3d, ten skill może być znacznie, znacznie mniejszy, a efekto kopiowania o wiele dokładniejszy.

 

Adek - dobremu modelarzowi nie jest potrzebny plik obj, wystarczy sporo zrzutów ekranu, a głównie precyzyjnie ustawiony profil i en face.

Napisano

Luki: no to w takim razie to jak z zabepieczaniem plików tekstowych przed kopiowaniem. Czyli nie da się zabezpieczyć.

Napisano

No niestety, zawsze jest taka możliwość, nie uchronisz się, bo ktoś może skopiować każdy model pokazywany na przykład tutaj na forum. Prawda jest jednak taka, że ktoś może skopiować Twój model raz, i dalej już na tym nie pojedzie, bo co, będzie się reklamował "umiem zrobić jeden model! walcie do mnie tłumy!"? Wydaje mi się, że jesteś bezpieczny. ;) Grunt to samemu nie kopiować od innych żeby nie zostać posądzonym o plagiat i mieć czyste sumienie.

 

Sz.

Napisano

Pressenter - tylko się tak głośno zastanawiam. Mój model nadal wisi, ani nie panikuję, ani nie zamierzam nikogo kopiować. ;)

Pomyślałem o tym, bo przypomniałem sobie o Andym Hickinbottom, który ma totalną schizę na punkcie pokazywania swoich model, siatek itp. No i te dwie sytuacje, które opisałem wcześniej też przyszły mi na myśl.

 

Ale gdybym bardzo potrzebował zrobić modele identyczne jak np te dwa:

http://p3d.in/f0570/wireonsmooth

http://p3d.in/BO1bk/wireonsmooth

 

to nie miałbym żadnych problemów. Po włączeniu siatki na modelu możliwe nawet, że jakiś soft do trackowania zrobiłby za mnie część pracy. Przedtem działało mi autoobracanie, teraz jakoś nie mogę go uruchomić.

Napisano

Z kopiowaniem to jest tak ze albo skopiuje cie jakis leszcz, ktory ani sam za duzo nie bedzie z tego mial ani ty bys nie robil dla takiego klienta jak on, albo skopiuje cie ktos od kogo mozesz uzyskac kaske z tytulu zlamania praw autorskich i tak dalej. Ani nikt na tym nie zrobi kariery ani nie zacznie stanowic konkurencji.

Tez "tak tylko mowie" ;)

Napisano (edytowane)

Na Firefox i Chrome działa bardzo fajnie, na Opera Next tnie, ale działa... ważne jest też to, dla niektórych to, że działa pod tabletami/smartfonami z Androidem (testowałem tylko z przeglądarką Firefox - Chrome Beta nie testowałem), a w przyszłości i produktach Apple.

 

@Adek: Nie pisz o WebGL, że nie trzeba wtyczek, bo do IE trzeba (wtyczkę która wymienia cały IE na Chrome ;p). Microsoft nie będzie wspierał WebGL bo to im nie jest na rękę, a warto, żeby zainteresowane osoby wiedziały czy zadziała na jednej z najpopularniejszych przeglądarek internetowych (i ostrzegły klientów, że pod IE tylko po zainstalowaniu Chrome Frame).

 

No, trzeba w takim razie też sprawdzić czy tutaj nie jest jak w YT, że kod embed kodem embed, ale przecież plik źródłowy wideo da się pobrać. Tutaj pewnie podobnie jest z plikiem .obj. Ale to trzeba sprawdzić. Mogę się mylić.

Da się wyciągnąć dane o modelu zawsze jak rendering odbywa się na Twojej karcie graficznej (wystarczy odpalić gDEBugger i widać buffory czyli pozycję wierzchołków, listę poly, normalne, uv, a nawet dostęp do tekstur) - nie wiem czy jest dostęp do OBJ - raczej wątpię bo za dużo miejsca zajmują i są one chyba przechowywane tylko w postaci binarnej z samymi bufforami dla WebGL (z których cały model można odczytać) i jak najbardziej są one do ściągnięcia (jak chcesz mogę Ci podać na priv link przykładowy, żebyś był tego pewien - publicznie nie podam, bo jeszcze komuś ułatwiłbym zdobywanie plików) - są to pliki *.BIN generowane przez https://github.com/alteredq/three.js/blob/master/utils/exporters/convert_obj_three.py i napisanie importera do jakiegokolwiek programu mając eksporter i importer to dla średnio wprawionego programisty minuty... jeśli ktoś będzie chciał skopiować model to możliwość oglądania go z każdej strony jest najmniejszym zmartwieniem, bo można dosłownie ściągnąć go lub podglądnąć buffory karty (i to dotyczy wszystkiego też Flash, Java (przeglądarki wykorzystujące JOGL), Silverlight...). Jedyna opcja to zrobić własną stronę z dostępem na hasło (lub skorzystać z zaufanej która daje prywatne konta na hasło) i pokazywać klientom osobiście na swoim komputerze/laptopie/tablecie.

 

OFC pozostaje zawsze w wypadku osoby kopiującej droga sądowa, ale nie każdy ma chęci po sądach chodzić, a łatwiej nie stwarzać okazji (bo nie trzeba wielkiej wiedzy, żeby dostać całą siatkę bez żadnej roboty).

Edytowane przez Skoti
Napisano

Zależy jaka karta - najłatwiej to wymiana karty, zainstalowanie nowszej wersji sterowników (jeśli karta obsługuje shadery) czy wymiana przeglądarki (na przykład, Firefox ma większe wymagania od karty i jej sterowników niż Chrome).

Napisano

Luki ja bym ten model usunął z sieci ;) Bin'a można łatwo znaleźć i jak ktoś wie jak ten strumień zamienić na vertexy itd. to model można przekonwertować do dowolnego formatu. Wtedy, jak mówił skoti, zrobienie z viewera rzutów będzie najmniejszym problemem ;) Widziałem że do Three.js na GitHubie dorzucają Exportery, a nawet jest importer do blendera, ale ASCII. Także niebezpieczna zabawka ;)

Napisano

Niezle to smiga... Przy takiej wydajonosci mozna by sie juz spokojnie szarpnac na jakis modeler ze o jakims wiekszym programiku do 3d nie wspomne. Pewnie kwestia czasu.

Napisano (edytowane)

Luki:Z tymi modelami, to tak jak wrzucaniem grafik do sieci: zawsze może ktoś ściągnąć i wykorzystać. Rzecz raz wrzucona do sieci, zostaje tam na zawsze.

Ale czy trzeba się tego bać? Trzeba być po prostu świadomym, że jak ktoś bardzo chce to i tak to skopiuje, w ten czy inny sposób.

No i od zawsze "zżyna" się od najlepszych :) .

 

Poza tym, chyba nawet łatwiej jest dochodzić praw, co do bezczelnie skopiowanego modelu, niż odwzorowanego z obrazków.

Edytowane przez szczuro
Napisano

Dzięki Skoti jak zawsze za rozwinięcie. O IEFrame zupełnie zapomniałem jak i o samym IE. Jakoś się tak ostatnio utarło z tym IE...

No i dzięki za inforamcję gDEBugger. Tego nie wiedzialem. Zaraz zgooglam.

Gość gumek
Napisano

W sumie to wszystko można skopiować jeżeli się chce, ale patrząc na to z drugiej strony, dla wielu osób będzie doskonałym tutorialem. Czasem wystarczy zerknąć jak jest rozprowadzona siatka i od razu możemy iść do przodu, nie męcząc się i wysilając ; )

 

Ogólnie świetna sprawa.

Napisano

Jeśli komuś wyświetlił się komunikat "Sorry, your graphics card doesn't support WebGL" to niech spróbuje inną przeglądarkę. Korzystam z Mac OS X Liona i pod Safari wyskoczył mi taki komunikat, natomiast pod Chromem wszystko dobrze działało.

 

Jak ktoś bardzo chce to zawsze jest wstanie skopiować czyjąś pracę. Nie przejmowałbym się tym jednak, bo jak jesteś naprawdę dobry to i tak klientów będziesz mieć i tak, a taką osobę zawsze można pozwać i jeszcze dodatkowe pieniądze na tym zarobisz.

 

Jest to genialne rozwiązanie do nauki modelowania i prezentacji dla klientów. Super sprawa.

Napisano

Jest już możliwość prezentowania modeli z teksturami.

 

Goście z CGFeedback też trochę się przejeli możliwością wyciągnięcia modelu z tej strony, ale póki co nie znaleźli chyba narzędzia, którym może to zrobić każdy.

Napisano

Dobry jest też Sketchfab. Można wstawić modele w wielu innych rozszerzeniach, nie tylko .obj. Ładuje też tekstury.

Napisano

To, że tylko .obj to nie taki straszny problem ostatecznie. Chyba wszystkie programy 3d supportują .obj. Różnica też jest taka, że w darmowej wersji Sketchfab masz ileś miejsca, ale możesz tam mieć tylko 10 modeli (tak było ostatnimi czasy), a na p3d.in masz 100mb i możesz dać ile chcesz modeli, jeśli mieścisz się w limicie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności