Jump to content
adek

Blender 2.63a

Recommended Posts

Dwa tygodnie po wydaniu długo oczekiwanej wersji 2.63 programu Blender jego twórcy wypuszczają małą aktualizację dla tego programu oznaczoną numerem 2.63a. Aktualizacja zawiera głównie poprawki błędów (ponad 100 poprawek!) i zmiany dotyczące wydajności programu.

 

Pełna treść wiadomości znajduje się na

stronie głównej serwisu pod adresem:

http://www.max3d.pl/news.php?id=2378

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No fajnie fajnie. W zeszlym tygodniu byl ten Blender btw ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

a nóż dalej krzywo działa :p(ignoruje nasze ignorowanie przyciągania). Dostaniemy również nowe wektorowe ikonki

Edited by mandragora

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najs.

Jakie są główne plany na 2.64? Czy B-Surfaces wejdzie w skład podstawowych narzędzi blendera?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nezumi

Nie, 12 zobacz sobie datę wydania na stronie blender.org :P News był by wcześniej, ale się zagapiłem <: d dobrze adek czuwa.>

 

@mandragora

Mi nawet w 2.63 to działa, może masz włączonego Snapa? Jak nie masz, to musisz to zgłosić.

 

@Monio

 

Nowy, znacznie wydajniejszy Copositor, oparty na tile'sach.

Maski dla Compositingu.

 

Maski i parę innych mniejszych usprawnień dla Sculpt'a.

 

Motion Blur, nowe nody, przyspieszenia budowania BVH oraz renderingu w Cycles. Więcej tutaj: http://mango.blender.org/uncategorized/cycles-status/

 

Lepsza obsługa tabletów graficznych.

 

Możliwe jest również, Planar Tracking w Motion Trackerze oraz implementacja nowego reconstruction solver'a autorstwa Google o nazwie Ceres.

 

No i pewnie jakieś mniejsze funkcje skapną po drodze.

 

Co do B-Surfaces, raczej nadaje się jako kandydat do defaultowego setu, ale zmiany w Addonach poznamy bliżej wydania. Czyli prawdopodobnie za ok.7 tygodni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

w 2.49 w edit mode kiedy wyswietlane byly tylko widoczne vertexy - nie dawalo sie zaznaczyc tych niewidocznych, teraz zdarza mi sie to nagminnie :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sunedge

 

Masz taki problem od czasów 2.49 i jeszcze tego nie zgłosiłeś :) ? Przecież to było lata temu :D ale to dziwny, bug może coś źle robisz? Możesz dokładniej opisać problem? Tylko na naszym pod forum Blender, nie w komentarzach ;)

 

@mandragora

 

Zapomniałem Ci napisać, te wektorowe ikonki o których mowa, są tylko dla edycji. Autor aktualnych ikonek dostarczył jedynie png z ikonami, bez wersji svg, bez której nie ma jak je edytować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

n-pigeon - nie zeby to bylo wazne jakos, ale po co mam patrzec na date jak mialem go z oficjalnej strony w czwartek i wspomnialem o tym na miniNEWS'owym watku ;) Poza tym ty sam wrzuciles wczoraj Developer Meeting Notes zaczynajace sie od "The 2.63a update has been released last week." :D

Czuc troche to docieranie sie po B-meshu ale to raczej normalna sprawa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja w każdym razie znalazłem to w RSSach, jakis deweloper na blogu napisał, że 12-tego oficjalnie wyszedł. Więc może faktycznie zapomnieli o newsie, a wrzucili już binarki. Oficjalna strona też ma 12 maja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoko tak tylko wspominam. Jak w polityce - jest wersja faktyczna i wersja oficjalna ;) Z ostatnim wydaniem pelnym bylo podobnie - po prostu zassalem z oficjalnej stronki bez zadnego cudowania a dochodzily mnie glosy ze jeszcze nie ma :/ Moze cos tam motaja przy okazji wydan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym nożem to jest trochę dziwnie bo na blenderownii doszliśmy że Shift + K działa poprawnie a przez K już nie. Dziwna sprawa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale jeszcze taka deweloperska ciekawostka z CGTalka:

Though not official news, some other interesting developments of late are as follows

 

The official build is still compiled with Visual C++, and in the last month builds have started to appear that have switched to the MinGW compiler, resulting in extreme CPU speed boosts in Cycles (the new renderer in Blender) in Windows. In my particular case render time for the benchmark scene at http://tinyurl.com/87uco3m went down from 4min59secs to 2mins25secs(!). No change in hardware and twice as fast rendering! Other functionality in Blender also benefits from this compiler change, and speed improvements are not limited to just rendering.

 

In addition, progress is being made in regards to ATI/AMD GPU Cycles rendering, and it looks promising. http://tinyurl.com/7k44z7a

AMD is set to publish new and improved OpenCL drivers, and hopefully AMD/ATI Blender users will see GPU rendering become a reality in the upcoming months.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nezumi: Wersja 2.63a jest od 09.05.2012 19:42 (data AHOY na liście dyskusyjnej, na serwerze buildy były na linuksa godzinę przed ogłoszeniem, a na Windowsa 10 maja), później buildy zazwyczaj są testowane - jeśli są błędy to jest robiony nowy build i dopiero wtedy jest oficjalnie wydawany, a oficjalnie wydany został 12tego maja.

 

@Adek: Tak, przygotowują łatwiejsze budowanie za pomocą windowsowego GCC (MinGW), który generuje wydajniejszy kod niż kompilator Microsoftu (zupełnie inną sprawą jest to, czy nie opłacało by się przetestować wcześniej jak się zachowuje Cycles w Clang (generuje bardzo fajny kod SIMD, ale niestety nie obsługuje OpenMP), oraz ICC (kompilator Intela, niestety dosyć drogi i tylko w wersji komercyjnej na Windowsa co ograniczałoby ilość osób które robią buildy)).

 

Co do sterowników AMD do OpenCL to na szczęście idą w dobrym kierunku, podobnie jak w OpenGL, jednak dalej odstają ich sterowniki od konkurencji.

Edited by Skoti

Share this post


Link to post
Share on other sites

n-pigeon- THX, szkoda że niestety nic co mnie interesuje, widać że mocno cisną pod Mango. Może w 2.65 coś przydatnego mi wpadnie, to chyba będzie czas wysypu nowych bmeshowych narzędzi do modelowania, dobrze kombinuje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to ladny numer z tym Cyclesem i przyspieszeniem :O Samo dobro.

 

Skoti - luz, ja po prostu jako nonkomformista uwazam, ze zostal wydany wtedy kiedy go udostepnili do zassania ze swojej oficjalnej stronki a nie kiedy oglosili wszem i wobec ze wydano. Rozumiesz - fizyczna dostepnosc u mnie decyduje. Nie szukam jakos po ich serverach, nie wypytuje na mircu - ot jesli zobacze, ze jest do zassania to zasysam. Zerkam sobie na stronke http://www.foreverblender.com/ i tam znajduje bardzo aktualne info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nezumi

Dziennie przerabiam tyle tekstu, że czytam co 3 słowo i jak coś mi wpadnie w oko, czytam całe zdanie :) Inaczej spędziłbym życie na czytaniu :D a tak 15-20 min dziennie, tylko czasem coś przegapię pewnie nie zauważyłem "a" i myślałem, że to jakiś bełkot na wstęp :)

 

Twój nonkonformizm cię zgubi przyjacielu :D Jak napisał Skoti, te buildy nie są pewne. Dlatego walczę z przedwczesnymi informacjami :D To tak jak wkładanie łapska do gara z gotującym się daniem. "No ale przecież już ciepłe" :D A ktoś trafi na kawałek z salmonellą... xD

 

@Monio

nie wiadomo co będzie :) Jednak możesz mieć racje, 2.65 będzie za ok 4 miechy, GSoC rozpoczyna się 21 maja i trwa ok 3 miechy zdaje się, może skapnąć.

Na ostatnim spotkaniu rozmyślano również o Freestyle, Nurbana i Unlimitedclay.

 

Ja chętnie widziałbym Nurbanę i Ulimited, po za nowymi zabawkami do Mesha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta Nurbana to jakiś mit, nikt nic o tym nie wie, co lepiej zorientowani wskazują na jakieś leciwe martwe stronki niby opisujące projekt. Moim zdaniem ani ona, ani Unlimited Clay nie zostaną szybko wprowadzone (o ile w ogóle), pewnie najbliżej jakiejś integracji jest Freestyle, ale liczba jego potencjalnych użytkowników jest stosunkowo niewielka. Generalnie ponad te super mega narzędzia i update'y wolałbym więcej blenderowych prac na stronach głównych portali graficznych, niby wszyscy zachwycają się nowymi featurami, a jakiegoś wysypu kosmicznych renderów nie widzę. "Chcemy bmesha, Cyclesa, nurbsów, trackingu, cząstek etc", tylko właściwie po co?

Edited by mookie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chcemy bmesha, Cyclesa, nurbsów, trackingu, cząstek etc", tylko właściwie po co?

 

Mysle ze blender jest za cienki w uszach zeby startowac w duzych komercyjncyh projektach - to chyba nie jest tajemnica ;)

Tak wiec wysypu spektakularnych prac pewnie nie bedzie. Zdazaja sie perelki ale w natloku renderow z maxa, mayi i innych pakietow to nawet nie 1%.

Szacun dla tworcow bo robia kawal dobrej roboty ale czy kiedys przebija sie na rynek i beda konkurowac z pakietami w ktorych robi sie produkcje kinowe czy chociazby projekty arch z "wyzszel polki?"... szczerze watpie... chociaz nikt by sie pewnie nie pogniewal ;) Zreszta oni chyba nawet nie maja takich aspiracji cos mi sie tak przeczytalo gdzies kiedys.

Dobry program do malych projektow na studiach, do nauki 3d, zabawy. Czasem moze wesprzec wieksze pakiety (niektorzy modeluja, robia uvki itd) ale konkurowac z nimi nie ma po prostu szans.

 

Swoja droga ostatnio zaimportowalem model ok pol mln poly do blendera. Wielkie bylo moje zdziwienie bo blender niezle sie pocil z obracaniem i obrobka tego... Max nawet sie nie zajaknie przy czyms takim. Nie wiem jak jest z praca przy na prawde duzych scenach na blenderze ale wyglada na to ze wydajnosc to dopiero w planach jest ;)

 

Tak czy siak wiele bym dal zeby transformacje na obiektach w 3ds max dzialaly tak jak w blenderze - proste i genialne zarazem. Podobnie jak kilka innych patentow ktore sprawiaja ze praca jest szybka i przyjemna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Chrupek3D

Zed: wielcy ludzie obracają dużymi scenami, nam malutkim wystarcza te mniejsze ;)

Zawsze można sobie pomoc chowając część obiektów lub je 'boxowac'.

Zauważyłem, ze sculptując sięgam po Sculptris i ZBrusha... malując textury po 3DCoat... renderując po Vraya... ale Blender do modelowania i UV jest fajny :-)

Niby ma wypalanie normalek, painting, rigowanie... ale kto tego używa.

Akurat ja bym wolał, żeby zostawili go takim jakim jest i zaczęli pracować nad szybkością i narzędziami. No ale oni uparli sie nad wiecznym jego udoskonalaniem i ludzie zamiast w nim pracować, wciąż piszą co do niego dodano ;)

Ale nie przesadzajmy, akurat w stosunku do Maxa jest mega wygodny.

 

Tak sie właśnie zastanawiam, bo robię proste postaci do gier i w użytku mam Sculptris i Blendera... takie wewnętrzne postanowienie ograniczające narzędzia. Niestety ciągnie do ZBrusha, Maya i 3DCoat... nie wiem czy wytrzymam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe no chyba ze tak ;)

Jasne ze mozna a nawet trzeba chowac i "boxowac". Mnie zawsze urzekala szybkosc tego programu tak ogolnie. Pomijajac juz slabsza wydajnosc we viewporcie. Wszystko na dotyk. Wiele bym dal zeby max mial taka "lekkosc". Samo UI tez mega duzy plus. Bardzo elastyczne.

No nic... pozostaje kibicowac i miec nadzieje ze za pare lat blender bedzie na prawde deptal autodeskowi (glownie jemu:D ) i reszcie po pietach.

 

Po cichu licze tez ze plany zwiazane z rozwojem narzedzi do kompo wypala i dodadza troche brakujacych ficzerow. To wlasnie w blenderze zaczynalem "skladac" rendery na nodach ;) Chetnie przyjme narzedzie o takim potencjale za free. Poki co lece na toxiku bo dodaja do maxa ale juz nie jest rozwijany i troche obsysa stabilnoscia... Na nuke'a narazie szkoda kasy bo dla mnie to jak kupic sobie F1 do jezdzenia po osiedlowym parkingu ;)

Niech przyspiesza kompozera i dodadza obsluge masek to juz bedzie przyjemnie i da sie bez problemu wykonac standardowe zadania.

Nooo i moze dof z zetki jakby tak byl bardziej intuicyjny w obsludze....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kpulka: Wersja Cycles w OpenCL jest tak samo funkcjonalna jak wersja CUDA... ale też na kartach Nvidii i w oficjalnych wydaniach gotowy już kod jest wyłączony, bo sterowniki AMD sobie nie radzą - ostatnie sterowniki AMD sporo poprawiły, ale dalej są problemy.

 

@Zed: Blender możliwościami jak najbardziej aspiruje do wielkich produkcji. 1 % to stanowcze niedoszacowanie, co widać chociażby w pracach wyróżnianych tu i na innych portalach, a nawet ilości reklam w samej polskiej telewizji, które powstawały w blenderze. OFC Blender ma aspiracje wejść do workflow dużych producentów, ale tu nie jest tak łatwo i praktycznie wszyscy korzystają z Maya (z 3ds bardzo mało) i wręcz nie mogą przejść na Blendera, bo takie firmy jak Pixar, Dreamworks, Sony... mają napisaną masę własnego softu i nie porzucą lat pracy (własne pluginy do Maya) choćby bardzo chcieli.

 

Co do wydajności Viewportu to właśnie jest przepisywany, ale też nie jest tak źle jak mówisz i jeśli znasz blendera (wyłączysz double sided i kilka innych rzeczy) to 10M poly będzie Ci chodzić z 60FPS.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki Skoti za sprostowanie. Czyli jest duzo lepiej niz mogloby sie wydawac. Tymbardziej cieszy ;)

Viewport sprawdze raz jeszcze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy