Skocz do zawarto艣ci

Featured Replies

Napisano

Dobra, czas wr贸ci膰...聽cierpi臋 na brak czasu na 3D, ale jaki艣 taki wewn臋trzny przymus mam, wi臋c d艂ubi臋... robi臋聽w Blenderze i nie nastawiam si臋 (przynajmniej na razie) na 偶adn膮 specjalizacj臋... plan jest taki, 偶eby robi膰 prace do ko艅ca... chcia艂em zrobi膰 12 potwor贸w w tym roku, ale raczej tego nie widz臋... za ma艂o p贸藕nych wieczor贸w... ale co艣 tam jednak zrobi臋... wiem, 偶e poziom tu na forum jest teraz taki, 偶e kl臋kajta narody... ale ja tez chc臋 w 3D!!! (i co zrobisz?... dok膮d p贸jdziesz?...)... tak wi臋c na start "Hydra" (a raczej 3 gigantyczne w臋偶e) zrobione na w oparciu o tutorial Zahariasa Reinhardta... ca艂o艣膰 w Blenderze.... tylko textury proceduralne...聽

Hydra Finito Logo - ma艂e.png

  • Odpowiedzi 45
  • Wy艣wietle艅 8,7k
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Jak mog臋 doda膰 swoje trzy grosze to troch臋 skala mi tutaj nie gra. Te detale na r臋kach, fale na morzu, statek sprawiaj膮 wra偶enie, 偶e ten potw贸r jest wielko艣ci cz艂owieka i bawi si臋 zabawk膮:) Doda艂bym t

  • Papa Pio
    Papa Pio

    Ufff... po d艂ugim czasie wracam do tematu... oj brakowa艂o... no nic... tyle je艣li chodzi o gryfa...

  • Czas na potwora nr 2 - na razie nie b臋d臋 oryginalny i wezm臋 si臋聽za smoka - wiadomo.... ka偶dy grafik jakiego艣 smoka zrobi膰 musi... a 偶e akurat nadrabiam "Gr臋 o tron" (jakie艣 7 lat do ty艂u jestem), to t

Posted Images

Napisano
  • Autor

Czas na potwora nr 2 - na razie nie b臋d臋 oryginalny i wezm臋 si臋聽za smoka - wiadomo.... ka偶dy grafik jakiego艣 smoka zrobi膰 musi... a 偶e akurat nadrabiam "Gr臋 o tron" (jakie艣 7 lat do ty艂u jestem), to troch臋 inspiruj臋 si臋 tak膮 wersj膮 tych bestyjek....聽 na razie model... oczywi艣cie akcja dzieje si臋 w Blenderze.... a celem jest uko艅czona ilustracja...

D0006.png

Napisano

Fajnie si臋 robi. Powalcz z lepsz膮 anatomi膮 ko艅czyn i staw贸w w ramionach i skrzyd艂ach to podniesiesz realizm tej pracy. Podpatrz jak wygl膮daj膮 takie detale u gad贸w lub innych podobnych stworze艅.

Napisano
  • Autor

Ok... jest co艣 takiego... my艣la艂em czy nie da膰 jakich艣 ognistych klimat贸w, ale ostatecznie zrobi艂em takie... 聽

D0026 - Ma艂e.png

Napisano
  • Autor

Ten moment gdy cz艂owiek zrobi co艣 i ma pozory zadowolenia z siebie, a potem obejrzy co艣 takiego....

miazga... totalna miazga... ale i motywacja 馃槃聽to chyba nie by艂 ostatni smok jakiego zrobi艂em...

Napisano
4 minutes ago, Papa Pio said:

Ten moment gdy cz艂owiek zrobi co艣 i ma pozory zadowolenia z siebie, a potem obejrzy co艣 takiego....

Po pierwsze nie uzywali Blendera tylko kilku specjalistycznych softow. Po drugie pracowala nad tym ich smokiem spora grupa ludzi - ktos inny rzezbil, ktos inny teksturowal, rigowal a jeszcze ktos inny animowal i skladal calosc. Tutaj masz wideo z ZBrush Summit - Dan Katcher, ktory wymyslil design i rzezbil te smoki. Mozesz sie przyjrzec ile roboty przy tym bylo i jaka wiedza potrzebna 馃檪 Tez kilka technik mozesz podgladnac. Ogolnie ciekawie opowiada:

Napisano
  • Autor

Jestem tego 艣wiadomy... Ale mimo wszystko wida膰 przepa艣膰... A ja ju偶 jestem taki typ, 偶e lubi臋 robi膰 to czego zrobi膰 si臋 nie da... taka moja mentalno艣膰... nikt nie potrzebuje smok贸w w Polskim kinie... nie mam fachowego oprogramowania, ani nawet do艣膰 czasu, ale lubie zadawa膰 sobie pytanie, ile by艂bym w stanie zrobi膰 z tego czym dysponuj臋...

Swoj膮 drog膮 co s膮dzicie o nowym smoku w wied藕mina od Netflixa?

Napisano
15 godzin temu, Papa Pio napisa艂:

Swoj膮 drog膮 co s膮dzicie o nowym smoku w wied藕mina od Netflixa?

Jak dla mnie to bardziej jak膮艣 wiwerne przypomina艂o. Mi og贸lnie si臋 ma艂o co podoba艂o w tym serialu, tak偶e moj膮 opini膮 nie musisz si臋 sugerowa膰.聽聽

Napisano
  • Autor

A wiesz, 偶e my艣la艂em o czym艣 krakenowatym? Ciekawy koncept, cho膰 skrzyd艂a wydaj膮 mi si臋 pozbawione sensu... Rozwa偶my...

Napisano

Podpinam si臋 pod Xaia. R贸b Cthulhu, bo tak sie nazywa ten jegomo艣膰!

Napisano
  • Autor

No i dobra... ale nie b臋dzie identyczny... musz臋 troch臋 sobie u艣wiadomi膰 z czym mam do czynienia, ale ju偶 teraz wiem, 偶e ten na rysunku jest za ma艂y (w odniesieniu do trawy, na kt贸rej stoi)...聽 pod艂ubiemy... zobaczymy co wyjdzie...

Napisano
  • Autor

呕eby nie by艂o, 偶e nic si臋 nie dzieje... co艣 tam si臋 dzieje... na miar臋 zarywanych wieczork贸w :D... co s膮dzicie? Sugestie, rady, krytyka czy cu艣?聽

0001.png

Edytowane przez Papa Pio

Napisano
  • Autor

Dobra - b臋dzie tego... czas zmieni膰 obiekt bo ten ca艂y Cthulhu jako艣 tak mnie nie porwa艂... daje co mam i otwieram ba艅k臋 na nowe pomys艂y...

Cthulhu - logo ma艂e.png

Edytowane przez Papa Pio

Napisano

baza jest fajna, moznaby z niej troche wi臋cej wycisn膮膰.聽

Ale jak masz do艣膰 to le膰 z nast臋pnym 馃檪

Ja bym posiedzia艂 jeszccze nad formami, detalem, materia艂em i renderem, bo mo偶na jeszcze co艣 z tego ulepi膰.聽

Napisano

To co wy偶ej, baza jest fajna, ale jest nieco plastikowo. Przy odpowiednim detalu my艣l臋, 偶e odbi贸r obrazka zmieni艂by si臋 o 180 stopni 馃檪

Napisano
  • Autor

Podpowiedzcie co艣 odno艣nie tego detalu... bardziej szorstka sk贸ra? Wi臋cej obiekt贸w w scenie? Pewnie przyda艂y by si臋 jakie艣 rozbryzgi聽wody, ale nie wiem jak si臋 do tego zabra膰. Czym konkretnie to podrasowa膰? My艣la艂em 偶eby wstawi膰 na pierwszym planie jakie艣 elementy burty, 偶e niby widok by艂by z innej 艂odzi.

Napisano

Generalnie bardzo fajny model brakuje w zasadzie tylko detalu,聽mo偶e spr贸buj聽聽dorze藕bi膰聽偶y艂y, gruzdy itp wtedy ten spec nie by艂by taki jednolity -聽przez niego聽skora faktycznie wygl膮da troch臋 plastikowo. Plus podkr臋ci艂bym atmosfer臋 tak 偶eby tylna cze艣膰 ziomka by艂a jeszcze bardziej w mgle - powinno to doda膰 troch臋 skali do modelu. Na szybko podmal贸wka

Cthulhu.jpg

edit: aha no i taka uwaga jeszcze do kompo, zawsze staraj si臋 prowadzi膰 oko widza przez prace rozmieszczaj膮c bardziej kontrastowe punkty w konkretnych miejscach a w innych je wygaszaj膮c, wiem ze w聽3d troch臋 trudniej to kontrolowa膰 , ale zawsze mo偶esz pr贸bowa膰 troch臋 podmalowa膰 ju偶 na ko艅cu

a.jpg

Edytowane przez krzys!3k

Napisano
  • Autor

Dobra... co艣 tam podpudrowa艂em... mo偶e troch臋 przepali艂em - wygl膮da troch臋 jakby latarni臋 mia艂 nad sob膮...聽聽ale聽tak to zostawiam... jako tapeta w telefonie prezentuje si臋 ca艂kiem przyjemnie... co by tu teraz... behemoth mi chodzi po g艂owie...聽

C0009.png

Edytowane przez Papa Pio

Napisano

Jak mog臋 doda膰 swoje trzy grosze to troch臋 skala mi tutaj nie gra. Te detale na r臋kach, fale na morzu, statek sprawiaj膮 wra偶enie, 偶e ten potw贸r jest wielko艣ci cz艂owieka i bawi si臋 zabawk膮:) Doda艂bym te偶 sp艂ywaj膮c膮 wod臋 z niego 偶eby doda膰 skali i 偶ycia do ca艂o艣ci. Rozr贸偶ni艂bym te偶 mo偶e delikatnie materia艂 i np zrobi艂 te macki du偶o bardziej "艣liskie". Wrzucam szybki overpaint o co mi chodzi:)聽

480269594_Cthulhu-logomae.thumb.png.jpg

Napisano
  • Autor

Jasny gwint, jak wy robicie te efekty na wodzie? To jakie艣 brushe w fotoszopie czy jak? Z grafik膮 rastrow膮 u mnie s艂abiutko - z za艂o偶enia d艂ubi臋 w 3d... potem to g艂贸wnie zabawy kontrastem ,jakie艣 rozja艣nienia/przyciemienia... Ale o tej 艣ciekaj膮cej wodzie to my艣la艂em od pocz膮tku w sumie... No nic... na t膮 chwil臋 zako艅czy艂em... kombinuj臋 nad nast臋pnym...

Napisano

Stawiam, 偶e to photo bash.聽 W sumie super sprawa tak podrasowa膰 render, nie? Musz臋 te偶 si臋 podszkoli膰 馃槢

Napisano

Wszystko zrobione w photoshopie z og贸lno dost臋pnych brushy- nic specjalnego nie by艂o u偶yte. Wrzucone s膮 dwa zdj臋cia (dosy膰 niechlujnie zreszt膮 bo to szybki overpaint)- tekstura tego statku i tekstura morza. Oba na warstwie overlay ale jak by艣 chcia艂 to robi膰 porz膮dnie to trzeba by d艂u偶ej pod艂uba膰 偶eby to mia艂o bardziej sp贸jny charakter. Pozdrawiam i czekam co nast臋pne prace.聽

Napisano
  • Autor

Dobra moi mili... troch臋 to trwa艂o (inne sprawy - wiadomo), ale zbli偶am si臋 do ko艅ca kolejnego projektu - tak jak sobie za艂o偶y艂em - Behemoth... zrobi艂em ma艂y research na jego temat i postanowi艂em zainspirowa膰 si臋 designem z Heroes III i po艂膮czy膰 to z聽wizerunkiem hipopotama (jedno z najniebezpieczniejszych zwierz膮t 艣wiata)... chcia艂em te偶 troch臋 rozpozna膰 temat w艂os贸w w Blenderze... powiem Wam, 偶e by艂y聽momenty w kt贸rych聽chcia艂em odpu艣ci膰, bo rubaszny Hipcio pasowa艂 mi tu jak pi臋艣膰 do oka... ale ostatecznie powsta艂o co艣 takiego i jestem... w zasadzie do艣膰 zadowolony... co s膮dzicie?

Behemoth logo - ma艂e.png

Napisano

Powtarzalno艣膰 element贸w otoczenia rzuca si臋 w oczy. CO do hipcia, troch臋 za ostre przej艣cie z go艂ej sk贸ry do futra. No i futro futrzane. Jest sporo do prze膰wiczenia, ale na pewno sporo si臋 nauczy艂e艣 przy tym projekcie.
Brakuje te偶 detalu. Musisz nast臋pnym razem odpali膰 sculpt mode i go troch臋 porze藕bi膰 bo a偶 si臋 prosi o to.
Fajne uj臋cie - symetria nie rzuca si臋 w oczy i wida膰, 偶e du偶y skurczybyk.

Edytowane przez michalo

Napisano
  • Autor

Troch臋 jeszcze podrasowa艂em dziada... doda艂em par臋 blizn... w膮sy... zmieni艂em troch臋 tekstur臋 g贸rnych partii g艂owy... przymierza艂em si臋 do skuplcenia, ale siatka nie pozwala艂a na zbyt wiele, a nie by艂bym w stanie chyba zag臋艣ci膰 jej聽do tego stopnia, 偶eby odda膰 te drobniutkie bruzdy na sk贸rze... hipcie s膮 do艣膰 g艂adkie... w paszczy maj膮 du偶o flafor贸w, ale my艣l臋, 偶e zepsu艂bym odbi贸r... z behemotha zosta艂 by szczerbaty pijok... my艣l臋, 偶e tak to zostawi臋 i pomy艣l臋 nad czym艣 nast臋pnym... macie jakie艣 pomys艂y?... skoro jest behemoth to chyba do kompletu powinien pojawi膰 si臋 leviathan...聽

hipopotam.jpg

Napisano
  • Autor

Zacny Kolektywie, dorad藕cie co艣, bo nie wiem... mam problem z tym projektem... robi si臋 Leviathan - scena podwodna... poczyta艂em, pomy艣la艂em聽i za艂o偶y艂em w臋偶a morskiego w po艂膮czeniu z jaszczurk膮 i szczupakiem... no i co艣 tam powsta艂o... ale mam jaki艣 problem z kompozycj膮... nurek to mam wra偶enie, 偶e tylko przeszkadza... nawrzuca艂em humbak贸w, 偶eby pokaza膰 skal臋, ale ci膮gle nie mam tego wra偶enia grozy... co s膮dzicie?

LEVIATHAN - LOGO ma艂e.png

Napisano

Mo偶e pobaw si臋 troch臋 umiejscowieniem kamery i szeroko艣ci膮 obiektywu. Je艣li chcesz pokaza膰 ogrom stwora, to nie pokazuj go聽w ca艂o艣ci i upchni臋tego w ma艂膮 cz臋艣膰 kadru. Niech b臋dzie tak wielki, 偶e a偶 nie mie艣ci si臋 w kadrze. Poka偶 te偶 jego perspektyw臋, niech ginie on troch臋 w oddali聽- je艣li Lewiatan jest ogromny, to jest te偶 d艂ugi, a wi臋c jego ogon za spraw膮 perspektywy b臋dzie si臋 wydawa膰 mniejszy. Oczywi艣cie u Ciebie ten efekt jest widoczny, ale m贸g艂by艣 go wyolbrzymi膰. To samo odno艣nie perspektywy powietrznej (wodnej?). Je艣li Lewiatan jest d艂u偶szy ni偶 30 metr贸w, to ogon b臋dzie raczej ma艂o widoczny, je艣li w og贸le.

3CEE0215-998D-4DFD-99E9-A713ED9CFF7C.jpeg

Napisano

Dok艂adnie tak jak napisa艂 @EthicallyChallenged. mo偶esz te偶 si臋 posi艂kowa膰 sprawdzonymi kadrami w podobie do tego:
Leviathan

Je艣li chodzi o technikalia i samego Blendera:
1. Doradzi艂bym wrzucenie boxa z materia艂em principled volume- jak dobrze pomanewrujesz to uzyskasz fajn膮 perspektyw臋 powietrzn膮.
2. Zmiesza艂bym co najmniej dwa materia艂y, kt贸re zale偶ne by by艂y od displacement mappingu lub color rampy (albo obu)- w ten spos贸b mo偶esz zrobi膰 fajn膮 r贸偶norodno艣膰 i model b臋dzie taki bardziej "偶ywy".
3. Przy ustalaniu 艣wiat艂a rzuci艂bym mocniejszy promyk na to, czym chcesz zainteresowa膰 widza- pewnie w tym przypadku paszcza :D Fajna mo偶e by膰 mieszanka o艣wietlenia sceny blenderowym Nishita Sky na niskiej warto艣ci i dodaniu 艣wiat艂a Sun z du偶ym rozmiarem tarczy (dla mi臋kkich cieni)- dorzucaj膮c nad stworem par臋na艣cie zwyk艂ych box贸w mo偶esz uzyska膰 fajne cienie bez konieczno艣ci bawienia si臋 w proceduralne chmury
4. Jak ju偶 wybierzesz ten najwa偶niejszy element stwora to dopracuj go na cacy, a pozosta艂膮, mniej lub prawie niewidoczn膮 cz臋艣膰 troch臋 odpu艣膰- np. detal nie b臋dzie Ci potrzebny na dalszej cz臋艣ci "ogona" wi臋c szkoda na niego dupogodzin ;)

Napisano
  • Autor

Dzi臋ki za rady... jak tak czytam to dociera do mnie moja niewiedza i ta 艣wiadomo艣膰, 偶e z mojej strony to co najwy偶ej lu藕na zabawa... chyba w wolnej chwili musz臋 ogarn膮膰 polski kurs blendera... jak chodzi o principled volume to niestety siedz臋 jeszcze na Blender 2.79, bo z 2.8 mnie wywala, a o 2.9 w og贸le jeszcze nie my艣l臋... to chyba problem z systemem operacyjnym (wiecie - ja si臋 tak bawi臋 na domowym rodzinnym kompie - 偶aden sza艂)... dopracowanie g艂贸wnego i najbardziej widocznego elementu stwora jak najbardziej popieram... musz臋 si臋 bardziej zag艂臋bi膰 w tajniki skulpcenia i wypracowa膰 sobie jakie艣 fajne brushe... my艣l臋, ze dobrym motywem by艂oby te偶 przygotowanie sobie dopracowanych podstawowych element贸w takich jak rogi, pazury, z臋by, czy 艂uski... maj膮c komplet tych element贸w mo偶na ju偶 wiele dobrego zrobi膰 jak chodzi o szczeg贸艂...聽

Rady EthicallyChallenged wzi膮艂em na warsztat, poprzestawia艂em co nie co i jest tak:... w og贸le lubi臋聽te Wasze szybkie podmal贸wki... pokazuj膮 jak mo偶na udoskonali膰 i w og贸le 艣wietnie kierunkuj膮 prace...

L0017 - Logo ma艂e.png

Napisano

Mo偶e warto by ustawi膰 wieloryby tak, jakby ucieka艂y przed paszcz膮 w臋偶a. A w臋偶a tak, jakby je goni艂.

Teraz wieloryby s膮 gdzie艣 z ty艂u byle gdzie.

I wszystko bardziej po 艂ukach, nie tak sztywno.

Mam nadziej臋 偶e na moich bazgro艂ach wida膰 o co chodzi.

Nurka przemy艣l, po co stworek ma polowa膰 na nurka skoro obok p艂ywaj膮 t艂uste i po偶ywne wieloryby.

PapaPio.jpg

Edytowane przez Ania

Napisano

Sam te偶 zrobi艂em szybki over. Tak jak EC pisa艂- dobrze jest pokaza膰 dominuj膮c膮- nie mieszcz膮c膮 si臋 w kadrze w ca艂o艣ci. To zawsze dodaje skali. Wywali艂em te humbaki - moim zdaniem nie s膮 potrzebne a odbieraj膮 troch臋 z ca艂ej sceny. Zwr贸膰 uwag臋 na oczy- czy wi臋ksze w stosunku do reszty tym bardziej bajkowe si臋 robi膮 a nie straszne i te偶 sugeruj膮 inn膮 skal臋. Zobacz 偶e wieloryby np maj膮 bardzo ma艂e oczy w stosunku do reszty cia艂a(praktycznie ich nie wida膰 z daleka). Nad designem tego szczupaka te偶 bym troch臋 popracowa艂 bo za bardzo "rybnie" mi si臋 kojarzy a przez to mniej strasznie:)聽聽

3CEE0215-998D-4DFD-99E9-A713ED9CFF7C.jpeg.jpg

Napisano
  • Autor

O kurcze - Ania... kope lat... co do pracy... wygl膮d szczupaka/baracudy to pierwotne za艂o偶enie, cho膰 pewnie m贸g艂bym go dopracowa膰... jakie艣 naro艣la itp... jak sie tak przygl膮dam to wydaje mi sie, 偶e za du偶e z臋by zrobi艂em... historia jak膮 scena ma opowiada膰 polega na tym, 偶e nurek obserwuje humbaki, pojawia si臋 wunsz i wieloryby maj膮 podejmowa膰 ucieczk臋... wunsz pojawi艂 si臋,bo poluje na humbaki, ale nurek zwraca jego uwage np. ze wzgl臋du na jaskraw膮 butl臋... humbak p艂yn膮cy w g贸r臋 pr贸buje si臋 oddali膰 od paszczy... My艣la艂em pozmienia膰 troch臋 poz臋 leviatana - pr贸bowalem go zrigowa膰 i troch臋 przestawi膰, ale co艣 mi si臋 przytka艂o i blender sie wysypa艂... mo偶e siatka za g臋sta... mo偶e jeszcze co艣 zmieni臋, ale nie obiecuj臋, bo w g艂owie siedzi mi teraz zupe艂nie inny projekt... du偶y... bez potwor贸w... animacja... ale t膮 seri臋 chcia艂bym kontynuowa膰, kurcze czemu doba ma tylko 24 godziny....

Edytowane przez Papa Pio

Napisano
  • Autor

Okej... Troch臋 to trwa艂o, ale jak wiadomo - Piochu d艂ugo bez potworka nie da rady... Tym razem na tapet臋 wzi膮艂em Gryfa... Zainspirowa艂em si臋 troch臋 Gryfem Klicka...聽 podoba mi si臋, 偶e ludzie my艣l膮 przy tworzeniu potwor贸w i odchodzi si臋 ju偶 od tworzenia istot z 6 ko艅czynami (4 艂apy i 2 skrzyd艂a) -wida膰 to np. w "Grze o tron" (smoki s膮 inne ni偶 w ksi膮偶ce) no i gryf Klicka te偶 ma 4 ko艅czyny... ale do艣膰 filozofowania... 偶eby nie powiela膰 rozwi膮za艅 - m贸j te偶 ma 4 ko艅czyny, (艂apy) a skrzyd艂a to co艣 w stylu wypustek na 艂opatkach i nie maj膮 funkcji motorycznych... my艣la艂em, 偶eby zrobi膰 mu b艂ony mi臋dzy r臋koma a nogami jak te wiewi贸rki lataj膮ce i wtedy to co wygl膮da na skrzyd艂a pe艂ni艂o by funkcj臋 statecznik贸w...albo po prostu element ta艅ca godowego jak ogony pawia... czy ja dalej filozofuj臋?? Co s膮dzicie - dorad藕cie co艣....

G0009.png

Napisano
  • Autor

Ufff... po d艂ugim czasie wracam do tematu... oj brakowa艂o... no nic... tyle je艣li chodzi o gryfa...

Gryf - logo ma艂e.jpg

Napisano
  • Autor

Kolejny potworek w drodze... Za艂o偶enie - mia艂o by膰 co艣 na kszta艂t nied藕wiedzia.... goryla... koniecznie 艂ysego i bielmem na oczach... wyszed艂 taki troch臋 wilko艂ak, albo inne nosferatu... tak czy inaczej tym razem nie ma to by膰 typowo mitologiczna posta膰 tylko zrobiona pod opis i histori臋... element ilustracji do opowiadania... jak zawsze dzia艂am w Blenderze i d艂ubi臋 bez spiny po nocach... jaki艣 feedback?

BO4..jpg

Napisano
  • Autor

No i takie co艣 wysz艂o... na razie starczy... my艣l臋, 偶eby zrobi膰 teraz jakiego艣 dinozaura...

Nasaar.jpg

Napisano

Hej, learn photobash jak tu w w膮tku niekt贸rzy m贸wili, a podniesiesz te prace na du偶o lepszy poziom i nie zajmie to a偶 tyle czasu聽馃檪聽bo baza jest bardzo fajna!

Napisano

Podpinam si臋 pod opini臋 powy偶ej. Ca艂kiem fajne pomys艂y i nieg艂upie kadry tworz膮 dobr膮 baz臋 do podmal贸wek.

Je艣li chcesz doda膰 odpowied藕, zaloguj si臋 lub zarejestruj nowe konto

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj wi臋cej Polityka prywatno艣ci