Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)
Godzinę temu, jacek07g napisał:

Także spodziewajcie się jeszcze bardziej przybliżenia do tego mitycznego INDUSTRY STANDARD, bo w końcu robią fotorealistyczną animację, a więc programiści będą musieli trochę usiąść nad tematem Color Managmentu, Compositingu i wielu innych 😉
Co jeszcze w 2022? Oprócz real-time'owego compositingu w viewportcie, to oddzielny tryb do retopologii, przebudowa sculpt mode'u, lepszy asset browser, duzo nowości w Cyclesie, Eevee 2.0 z Vulcanem i Ray Tracingiem i wiele innych 🙂

Fajnie. Tylko że po drodze zapewne skopią kilka innych rzeczy. W wersji 2.92 np. drastycznie spadła wydajność w trybie texture paint. Lagi były tak potężne, że nie dało się pracować. Poprawiali to przez kilka wersji - w 3.0 jest już OK, chociaż mam wrażenie, że jednak nie tak jak w 2.91 (ale to może być tylko wrażenie). Export UV Layout dla UDIMów (czyli każdy do osobnego pliku) też przerastał możliwości developerskiego teamu Blendera. NIE WIEM jak jest teraz, bo używam zrobionego przez znajomego plugina - zajęło mu to może z godzinę i w dodatku oparł się istniejącym kodzie exportera UV, dodając ze dwie linijki. Do tego dochodzą ustawiczne zmiany w skrótach klawiszowych, oczywiście w żaden sposób nie anonsowane w filmikach z cyklu "new incredible feature".  W dodatku, jako że całego potencjału Blendera nie wykorzystuję, więc pewnych niedociągnięć pewnie nawet nie widzę.

Mam nieodparte wrażenie, że devovie nie używają Blendera do tworzenia czegokolwiek tylko go developują i ew. robią krótkie filmiki co to on nie potrafi. A część błędów ciągnie się już od bardzo długiego czasu. Osobiście wolałbym żeby najpierw poprawili to, co działa nie do końca dobrze, trzymali się ustalonej klawiszologii a potem dopiero siadali nad nowymi możliwościami.

Co nie znaczy, że go nie lubię 🙂 Z narzędzi, których używałem siadł mi najbardziej (może poza XSI, bo to w ogóle extraklasa była IMO - jak widzę geometry node w B to mam wrażenie, że ktoś zajumał ICE z XSI 🙂 )

PS:

Przypomniał mi się jeszcze jeden kwiatek - nagła zmiana sposobu korzystania z Knife project. Na o wiele, moim zdaniem, gorszy.

 

Edytowane przez mrys
Napisano (edytowane)

@jacek07g  a Ty wiesz po co jest VFX platform i jak w ogóle funkcjonuje VFX? Jesteś na jakimś zaciągu w Blender Foundation, rejestrując specjalnie konto 5 godzin temu dla odpowiedzi w tym temacie, chcesz ratować katastrofę wizerunkową BF🙂 ?

VFX i animacja, to jedne z dziedzin, gdzie potencjalnie blender może zaistnieć. Ton ogłosił dwa lata temu, że blender będzie zgodny ze standardami w branży i dodatkowo powstanie wersja LTS. Zgarnął kasę od inwestorów indywidualnych i firm i dziś się z tego wycofuje. Może powinien te granty również zwrócić. Wszystkie programy VFX są cofnięte o kilka lat z pythonem i bibliotekami, bo mają dawać gwarancję niezawodności i dotrzymania deadline'ów. Ktoś kto podejmował w BF decyzję dwa lata temu myślał, że będzie działał na eksperymentalnych repo? Wszystkie softy VFX są zgodne z VFX platform, nie tylko Houdini, Maya, ale też produkty foundry z Nukem na czele. Wygląda więc na to, że Ton zmarnował dwa lata pracy wielu ludzi ( 12 🙂 )

Red Hat zrobił zamieszanie z Cent OS i teraz wszyscy się zastanawiają, które distro będzie następca - efekt jest taki, że wszystko jeszcze bardziej się opóźni - nowy python itd.

Jak jesteś taki przekonany, że łatwo skonfigurować stację i pipeline na różnych wersjach pythona i bibliotek to życzę powodzenia.

Poza tym, blender czerpie pełnymi garściami z dobrodziejstwa industry, które tworzy rozwiązania open source, OSL, Alembic, OpenColorio itd.,  z USD na czele. Takie gadanie, że branża jest zamknięta na opensource jest nieprawdziwa.

Używam blendera długie lata, wspierając jego rozwój i mu kibicując, ale nikt nie lubi być robiony w balona. Czego tu bronić? Co da Ci najnowszy python? Poza tym, nie zauważyłem, żeby w tym temacie coś było konsultowane.

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano

Od większej wersji, czyli 2.80 zmieniono bodajże tylko jeden skrót klawiszowy -  "Merge" z CTRL + M na klawisz M. Skróty klawiszowe zawsze wyświetlają się w wyszukiwarce, po wpisaniu funkcji.

 

Cytat

Mam nieodparte wrażenie, że devovie nie używają Blendera do tworzenia czegokolwiek

Oczywiście, że do niczego. No, oprócz ponad 16 filmów, jednej gry i paru tam drobniejszych projektów od 2006 roku 😛
Wyjaśnię jak wygląda struktura: mamy Blender Foundation jako jednostka non profit, Blender Institute jako komercyjna jednostka - zajmują się one rozwojem Blendera; jest jeszcze Blender Studio, które odpowiada za produkcję filmów i tutoriali (np. dawny Blender Cloud który teraz jest po prostu Blender Studio). Produkcja tych filmów napędza zmiany, które wynikają z potrzeb produkcyjnych Studia.

 

Cytat

Jesteś na jakimś zaciągu w Blender Foundation, rejestrując specjalnie konto 5 godzin temu dla odpowiedzi w tym temacie

Tak, dostaję bezpośrednio od Tona tę roczną rezerwę 145 tys. €.
Mam stare konto od 10 lat, do którego nie da się zresetować hasła, także wybacz, ale ten ad personam jest nie trafiony. Nie muszę ratować wizerunku Blendera bo mam to gdzieś, prostuje zwyczajnie kłamstwa, manipulacje i nadinterpretacje. Ja zaczynałem swoją przygodę z Blenderem 15 lat temu, potem Max, i znowu Blender. Oba programy są warte uwagi, ale Max nie rozwija się i nie odświeża swojego core'u przez co jest starym trupem.

 

Cytat

ratować katastrofę wizerunkową BF

Powiedziała jedna osoba. Ah no i te jeszcze 5-10 pod postem. Tylko jedno studio odezwało się, że może trochę być to problematyczne, a inne studia typu Ubisoft Anim Studio, Wizart, Khara i inne zainteresowane są w kontakcie z Fundacją bo w końcu ją finansują. Gdyby był z tym większy problemy - Fundacja dalej by ciągnęła na tym starym Pythonie.
 

Cytat

Jak jesteś taki przekonany, że łatwo skonfigurować stację i pipeline na różnych wersjach pythona i bibliotek to życzę powodzenia.

Wg programistów to tak, nawet tych przeciwnych odrzuceniu VFX Platform.
Ja przypominam tylko, że jedyną różnicą będzie tylko wsparcie dla najnowszego Pythona, reszta bibliotek jest na bieżąco aktualizowana. Blender jest zgodny z VFX Platform (oprócz tylko jednej sprawy), panikujecie bez potrzeby, jakby się zawalił cały świat. Produkcje będą dalej powstawać, jeśli będą jakieś problemy to da się je rozwiązać, bo większe studia i tak mają devów do samego ogarniania i spięcia pipeline'u.

 

Cytat

Takie gadanie, że branża jest zamknięta na opensource jest nieprawdziwa.

Do tego nie chcę się nawet odnosić bo nawet takiej tezy nie postawiłem.

 

Cytat

 Co da Ci najnowszy python?

Mnie nic, devom da więcej korzyści niż trzymanie starszych wersji. Zapytaj się o szczegóły na devtalk.blender.org, są to sprawy których ani ja ani ty nie zrozumiemy. Tylko bez obelg o komunizm bo to jednak niski poziom.

Napisano
3 minuty temu, jacek07g napisał:

Zapytaj się o szczegóły na devtalk.blender.org, są to sprawy których ani ja ani ty nie zrozumiemy. Tylko bez obelg o komunizm bo to

Z tym niezrozumieniem to mów za siebie.

5 minut temu, jacek07g napisał:

Wg programistów to tak, nawet tych przeciwnych odrzuceniu VFX Platform.
Ja przypominam tylko, że jedyną różnicą będzie tylko wsparcie dla najnowszego Pythona, reszta bibliotek jest na bieżąco aktualizowana. Blender jest zgodny z VFX Platform (oprócz tylko jednej sprawy), panikujecie bez potrzeby, jakby się zawalił cały świat. Produkcje będą dalej powstawać, jeśli będą jakieś problemy to da się je rozwiązać, bo większe studia i tak mają devów do samego ogarniania i spięcia pipeline'u.

Nie wiesz o czym mówisz i wypowiadasz straszne herezje na poziomie bardzo dużej ogólności.

Powiem Ci jak to będzie wyglądało. Ton straci autorytet przez takie głupie ruchy. Jest bardzo dużo krytycznych opinii w kwestii vfx platform. Tangent Animation uwaliło na blenderze całą firmę, mimo ładowania kasy w BF sami musieli grzebać przy Cyclesie, bo CyclesX pojawił się dopiero po 10 latach. W ogóle blender ciągle jest niekompatybilny. Następnie Ton przestanie otrzymywać kasę i znów będzie zatrudniał dwóch devów.

Napisano
Cytat

Nie wiesz o czym mówisz i wypowiadasz straszne herezje na poziomie bardzo dużej ogólności.

Przedstawiam konkretne argumenty, w zamian nic nie dostaję. Jak to mówią, psy szczekają, karawana jedzie dalej, zobaczymy co będzie bo jak na razie NIC szczególnego oprócz sprzeciwu (dosłownie) paru ludzi.

 

Cytat

Tangent Animation uwaliło na blenderze całą firmę

W jaki sposób? Stefan Werner, programista Tanget Labs (oddziału Tanget Animation) pisał, że Blender absolutnie nie był problemem i nie zagrzebał firmy. Next Gen i Maya and the Three były wykonane w Blenderze i w oparciu o zmodyfikowanego Cyclesa. Obie produkcje wyszły. Netflix nie chciał finansować kolejnych projektów - firma pada.
Równie dobrze możemy pisać o Rhythm & Hues Studios i Blue Sky że pogrzebało ich Houdini/Maya i cokolwiek na czym pracowali. A w rzeczywistości w pierwszym przypadku chodziło o kasę, a w drugim to też o kasę i wykupienie przez Disneya.

Wyjaśnię ostatni raz: macie mylny pogląd na to jak powstaje oprogramowanie. Nie jest możliwe aby 12 osób + granty + community zrobiło WSZYSTKO dla WSZYSTKICH. SideFX ma ponad 100 pracowników!
Nie da się zrobić od razu wszystkiego, a jak już zaimplementujesz jedną funkcję, nadchodzi etap bugfixowania tej funkcji co zajmuje też sporo czasu. Oczekujecie high endowego oprogramowania na poziomie Majki lub Houdini. Błąd, Blender nie ma szans na konkurowanie na tego topa VFXów (obecnie). Ale rozwija się, a następny projekt będzie ciekawym egzaminem.
I jest doskonałym narzędziem dla freelancerów, małych firm, studiów. Spełnia się niesamowicie dobrze w gamedevie, archvizie, w marketingu, w concept arcie. 

 

Cytat

Jest bardzo dużo krytycznych opinii w kwestii vfx platform


Naliczyłem ~10 postów kompletnych nonejmów.
 

Cytat

W ogóle blender ciągle jest niekompatybilny.

Z czym.
 

Cytat

Następnie Ton przestanie otrzymywać kasę i znów będzie zatrudniał dwóch devów.

Główna część wpływów to kasa od Epica, Intela, NVidii, AMD, Apple itd. Zapewniam cię, że ta "KATASTROFA WIZERUNKOWA" nie wywoła cofnięcia finansowania.

Napisano (edytowane)

Nie chodzi nawet o to, że blender ma konkurować, tylko miał szansę być częścią pipeline. 

Widzę, że łatwo oceniasz ludzi, nikt nie wie jak powstaje oprogramowanie na tym forum. 

Nie dogadamy się. Jedni tkwią w jaskini platońskiej inni w blenderowskiej 😀

Odwracasz tezy nie używając ani jednego argumentu.

Przedstawię Ci to inaczej. Masz stację graficzną, na której masz kilka softów komercyjnych, opartych na wymogach vfx platform. Do tego chciałbyś używać blendera i niestety nie możesz, bo nie da się pracować na różnych bibliotekach i pythonach - konsekwencją jest to, że rezygnujesz z blendera. 

Chciałbyś blendera dla amatorów ok, masz, on taki jest od zawsze. Miał być w perspektywie tych dwóch lat nakierowany na profesjonalistów i o tym toczy się dyskusja. Rozliczamy BF z deklaracji i działań. Jest to totalna klapa. Po dwóch latach mówią nie damy rady. Przewaliliśmy kasę na reżysera i shorty i inne pierdoły, zamiast zatrudniać 30-50 devów za tę kasę. Gość się tłumaczy, że ich jest tylko dwunastu. Apostołów też było 12 i dali radę 🙂 To wszystko wygląda niepoważnie.

Jak nie VFX i animacje to co byś chciał robić w blenderze? Równie dobrze można robić rysunki w Libre Office.

 

Edytowane przez alex3d
Napisano

Nie istnieje argument zdolny przekonac fana Blendera. Blender jest najlepszy, Ton nieomylny - to reszta swiata sie myli. Kiedys wdalbym sie w dyskusje teraz tylko mam nadzieje ze uzna, ze wygral dyskusje i sobie pojdzie.

Blender dla wielu to religia. Znajda odpowiedz na wszystko - ludzie sie rzucaja, ze nie bylo konsultacji z "community"? Nie prawda! Byla! Mowia ze to zla decyzja? Nie znaja sie! Nie umiesz czegos znalezc w nowej wersji? To jakis glupi jestes bo zmieniono tylko jeden skrot (od czasu jak zmieniono w ch...olere skrotow 😄 ). I tak dalej, ad nauseam... Dla nich wszystko jest usprawiedliwione i wina nigdy nie lezy po stronie BI.

Jak z tymi rodzicami co zawsze znajda wytlumaczenie na to, dlaczego ich dziecko ma slabe wyniki w szkole i nikt go nie lubi. A to wina systemu edukacji, to znowu pani w szkole nie umie przekazac wiedzy, idiotyczny jest caly system szkolnictwa a w ogole to sie na jej syna "uwzieli" bo mu zazdroszcza i chca sie znecac nad nim. Ta sama mantalnosc. Mozesz napisac ksiazke, probujac wyjasnic, pokazac przyklady - nie, to ty sie nie znasz i nie umiesz odpowiedziec na jego "argumenty".

I tylko sam Blender na tym cierpi. Bo to przekonanie fanow, ze wszystko jest tak dobrze jak to tylko mozliwe a bedzie tylko lepiej koniec koncow nie pozwala mu sie stac lepszym softem.

  • Like 1
Napisano
5 godzin temu, jacek07g napisał:

Przypomniał mi się temat sprzed bodajże 15 lat jak ludzie tutaj na tym forum wystraszyli się gdy w Blenderze usunięto oddzielny tryb do UVkowania, i połączono z trybem Edit - obecnie już nikt o tym nawet nie pamięta.

Pamiętam. Pamiętam też, jaki był strach, gdy co poniektórzy optowali za zmianą okna menegera plików, który, delikatnie mówiąc był do d... A już szczytem obelgi było, jak ktoś zaproponował, żeby przynajmniej pod windą korzystał ze standardowego menagera MS. NIE!!!!!! - wrzasnęło komjunity. To by mu zabrało osobowość, bo by sie UPODOBNIŁ!!! No to do dzisiaj sie nie upodobnił, chociaż obecnie meneger w zasadzie jest bardzo OK.

Albo inny kwiat: dyskusja sprzed lat: czemuż, ach czemuż Blender się nie pyta przy zamykaniu, czy zapisałeś plik - pytali ciężcy frajerzy i profani?. Bo to by ludzi rozleniwiło, a prawdziwy profi user Blendera takich dupereli nie potrzebuje - odpowiadali wtajemniczeni akolici. Poza tym jest autosave przecież.

I tak w kółko: ktoś proponował jakąś zmianę, która w każdym innym sofcie była standardem - NIE!!!!!!!! Blender musi być inny!!!

Gdyby był to soft komercyjny, to z takim podejściem dawno by go nie było. Ratuje go tylko cena. A szkoda, bo poza wszystkim jest naprawdę kawałkiem dobrego softu.

Przez chwile wydawało się, że ktoś tam w górze wreszcie pomyślał. Wystarczyło sie odrobine otworzyć, chociażby przyjąć ten infantylny lewoklik jako standard, by zyskać naprawdę sporo nowych użytkowników.

Mnie VFX ani ziębi ani grzeje - jak powiedziałem taki mam charakter roboty, że mogę ja w całości ogarnąć w Blendku. W niczym mi sie zresztą tak dobrze nie pracuje jak w nim. Ale to nie znaczy, że mam nie zauważyć głupot i tego jak chaotyczny i nieprzewidywalny jest jego rozwój.

A o filmach, grach i pomniejszych projektach to bym tu może nie wspominał. Każdy miał być przełomem i w ogóle ach och. Devy sie cieszą z nowej krótkometrażówki a ja sie dalej bujam z ich niespodziankami.

Pamiętam, ze bodaj od 2.8 wyeksportowanie UV layout w png w 8K okazało sie niemożliwe przy 32 GB RAM. W 2.79 to samo w 16K nie było problemem (zrobiłem taki wariacki test). Na bugtrackerze się dowiedziałem że to "known issue in png exporter". I tyle. Niestety, w żadnym ze swoich 16 filmów tego nie potrzebowali, więc co tam.

 

  • Like 1
Napisano

Cele maja spoko - jak na przyklad layery czy dopracowywanie UDIMow. Ogolnie plan nie jest glupi - niech dodaja. Tak jak mnie doprowadzaja do szewskiej pasji fanboye i "komjunity" tak chce zeby Blender sie rozwijal. Blenderowi brakuje jednak troche bardziej podstawowych rzeczy - juz pomine wydajnosc ale takie kurde dodawanie nowych subtooli (czy jak sie to tam nazywa w Blenderze 😄 ) w sculpt mode. Dodali to juz czy nadal trzeba wychodzic do object mode, dodac i wracac do sculpt mode? To sa takie pierdolki ktore oni zwyczajowo olewaja skupiajac sie na rzeczach "wiekszych". Ale pozniej te niby pierdolki sie nawarstwiaja.

Niech napieraja, rozwoj rzezby zawsze cieszy.

Napisano (edytowane)

Popatrzyłem na te plany i przypomniało mi się coś- oni kiedyś nie zapowiadali jakiegoś lepszego displacementa? W sensie czegoś podobnego do tego co oferuje Octane (vertex displacement?)- że nie muszę dzielić bryły do miliona wielokątów tylko "samo działa". Czy to było już załatwione poprzez adaptive subdivide w experimental mode? Może ktoś wie jak mocno ten octanowy displacement obciąża render?

Edytowane przez RaVirr
Napisano

@RaVirr tak jak mówisz, to jest ten adaptive. Z octane to dawno nie korzystałem, więc się nie wypowiadam. Z blenderowych opcji to V-ray miał dobry microdisplacement i spróbować możesz Rendermana, tam powinno być najlepiej, chociaż w rendermanie sposób wykorzystania pamięci też się zmieniał. W sumie to wszystkie silniki mają micro/adaptive displacement. Fajnie byłoby zobaczyć jakiś test porównawczy.

  • Like 1
Napisano (edytowane)

Mnie osobiście irytuje tylko to, że żadna funkcja nie jest dopieszczona. Niby wszystko dodają, ale zawsze tak po łebkach. Najlepszy przykład to dodanie Asset Managera. Niby jest, ale w sumie brakuje w nim wszystkiego i jest to rozwiązane strasznie siermiężnie. Niestety tak jest ze wszystkim w tym sofcie. 

Zauważyłem, że rozwój tego programu przebiega w taki sposób:

  1. Task z krzykliwą nazwą przyciągająca dziesiątki osób dodających tokeny (najczęściej serduszka) do niego
  2. Podzielenie zadań na HIGH, MEDIUM, LOW
  3. Zrobienie zadań HIGH
  4. Nigdy nie wrócenie już więcej do tematu

Dodatkowo teraz rozwijają jednocześnie: 

Cytat

Blender 3.2 bcon1: New features and changes

Blender 3.1 bcon3: Bug fixing only

Blender 3.0: released on December 3, 2021

Blender 2.93 LTS: released initially on June 2, 2021

Blender 2.83 LTS: released initially on June 3, 2020

Wiem, że to w sumie te same poprawki, tylko dorzucane do poszczególnych wersji, ale po co to robić mając tak mały zespół ludzi? Po co ta fragmentacja. To wszystko zabiera zbędny czas. Argument o tym, że "wielkie studia nie aktualizują sotfu podczas produkcji stąd wersje LTS" wydaje mi się nietrafiony.

Edytowane przez triget
  • Like 1
  • Thanks 1
Napisano

Blender Foundation to biznes jak każdy - ale inny jest model finansowania. Tonowi nie zależy żeby przekonywać do Blendera profesjonalistów bo oni mają wymagania, a po co wychodzić naprzeciw tym wymaganiom skoro fanboje i tak pieją z zachwytu, instagramy się klikają, facebooki puchną od lajków, datki spływają, kolejny Blender movie raczy premierą. Jeśli coś działa to po co to zmieniać.

Żeby nie było, że jestem uprzedzony to uważam, że Blender to świetny program i można w nim robić fajne rzeczy, a w dodatku jest za darmo. Próg wejścia jest minimalny bo mimo wszystko mnóstwo ludzi go używa, internet jest pełen materiałów edukacyjnych, dla początkujących to idealna rzecz - wystarczy tylko chcieć, przysiąść i naparzać. Zresztą nie tylko dla początkujących, są freelancerzy, którzy trzaskają komercyjne projekty i to w imponujących budżetach. Tak więc jak się chce to można, trzeba tylko pójść na pewne kompromisy i pogodzić się z myślą, że Blender raczej nie zostanie Industry Standard. 

  • Like 7
Napisano

Dokładnie. 

No ale industry standard to też kompromisy. Codziennie wylewa się tona pomyj na te softy, są tak dalekie od ideału. Tylko po prostu ciężko zburzyć coś co było budowane latami.  Nie da się.

Dla tego B nie ma szans. Za to ma wielkie szanse tam gdzie napisał @reminoir Jeżeli tylko studio może działać samodzielnie, poza pipelinem, może sobie używać blendera do wszystkiego. Jeżeli to poważniejszy outsourcing, to już nie bardzo.  

 

  • Like 5
Napisano
15 minutes ago, michalo said:

Jesteś Boski 🙂

To są te moje merytoryczne argumenty poparte niepodważalnymi faktami i wieloletnim doświadczeniem którymi zawsze się kieruję w dyskusjach o czym niedawno pisałem 😄 

  • Like 1
  • Haha 4
Napisano (edytowane)

Trudno z tym dyskutować. Musiałbym być ślepy, żeby nie widzieć co tam się wyprawia 🙂

Mam taki ulubiony link do triggerowania kolegi, który nie widzi wad Blendera:

Cytat

😆😆😆😆😆😆😆😆

Zauważcie, że prace zostały wykonane zgodnie z zasadą, którą wcześniej opisałem:

1. krzykliwy tytuł
2. rozpisanie tasków
3. zrobienie tylko high
4. nigdy nie wrócenie do tematu

Edytowane przez triget
  • Like 6
Napisano

@Destroyer haha rewelacja 🙂 

Newsy odnośnie sculptu.

https://code.blender.org/2022/02/sculpt-development-update/

Łatwo określić miejsce blendera w szeregu, ale ja bym tak blendka łatwo nie skreślał w ostatecznym rozrachunku. Nie wszedł na salony, ale wciąż ma potencjał. Mają teraz bardzo kiepski czas - niby dostali kasę, ale strasznie to wszystko spieprzyli. Jest to soft przede wszystkim do animacji i w tym jest naprawdę dobry, Cycles też ma duże możliwości. BF i Ton popełniają mnóstwo błędów, ale jednak ciągle idzie to do przodu - mitologiczny świat też powstał z chaosu 🙂 Ostatnio używam geometry nodes i jestem pozytywnie zaskoczony, nie myślałem, że tak szeroko z tym pójdą.

Ciekawe jaka będzie wydajność tego sculptu - chyba  rewolucji nie będzie w tym wydaniu - ostatni sculpt-brach build jest ze stycznia, za chwilę odpalam, jak będzie parę milinów do przodu to będzie git 😉 , chociaż wątpię 🙂

https://builder.blender.org/download/experimental/archive/

 

  • Like 3
Napisano (edytowane)
16 minut temu, Destroyer napisał:

...cały czas idą powoli do przodu...

 

@Destroyer trochę jak z polską piłką...cały czas do przodu 🙂

 

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano

Blender sie rozwija nie "dzieki" Tonowi a "pomimo" Tona 😄 Spoko te zmiany. Fajny by byl taki branch wylacznie do sculptu z obcieta animacja i innymi duperelami. Taki leciutki program do rzezbienia.

Ja Blenderowi zazdroszcze jednego. Mozna w nim freehandowo dziury wycinac a w zetce nie 😄 Prawie wcale tego nie potrzebuje ale mam jakis fetysz z tym 😄

  • Haha 1
Napisano (edytowane)

@Nezumi zrób jakiś tutorial making holes in the walls jak eksportujesz to z zetki do blendera - będziesz królem internetu 🙂 I nagraj wersję po chińsku 🙂 to Ton Ci poda dalej na twitterze 🙂 a może nawet sam Pablo..., ale to musiałbyś to pokazać na smartfonie.

Edytowane przez alex3d
  • Haha 1
Napisano

Zrobie "WYDALEM NIEPOTRZEBNIE KASE NA ZBRUSHA!" z taka twarza zaszokowana na ikonce i logiem Blendera zeby bylo wiadomo o czym jest filmik 😄

  • Haha 3
Napisano (edytowane)
15 minut temu, Nezumi napisał:

Zrobie "WYDALEM NIEPOTRZEBNIE KASE NA ZBRUSHA!" z taka twarza zaszokowana na ikonce i logiem Blendera zeby bylo wiadomo o czym jest filmik 😄

Kojarzysz te filmiki pokroju "kompakt za 1200zł vs lustrzanka za 12000 zł, kto wygra?"? Tam zawsze są wnioski w stylu "NIEMAL NIE WIDAĆ RÓŻNICY WIĘC PO CO PRZEPŁACAĆ???????".
Jezu, to jest świetny pomysł na format jutubowy: porównujemy DARMOWEGO BLENDERA do PŁATNYCH PROGRAMÓW- KTO WYGRA????? i wygrywa zawsze Blender (lub jest remis).

Edytowane przez RaVirr
  • Like 1
Napisano

Jakby ktos chcial na sama ogladalnosc leciec to duzo bardziej oplaca robic filmiki pod Blendera niz jakikolwiek inny soft. A jeszcze jak mowisz ze jest najlepszy to thumb-upy leca jak szalone. Tak sie ostatnio przesiadl na Blendera Nico co to robil na prawde fajne tuoriale pod ZBrusha no ale ogladalnosc jest w Blenderze tak ze teraz bedzie robil takie rzeczy:

Oczywiscie niemal wszystko musi byc "for absolute beginner" 😄 Albo "Introduction to Blender X.XX".

Z drugiej strony znajomy robi na Blenderze takie rzeczy, tak ze da sie:

https://www.artstation.com/kfirmerlaubart

 

  • Like 2
Napisano
4 godziny temu, Nezumi napisał:

Jakby ktos chcial na sama ogladalnosc leciec to duzo bardziej oplaca robic filmiki pod Blendera niz jakikolwiek inny soft.

Coś w tym jest. Sporo osób, które miałem w obserwowanych na twitterze/yt przerzuciło się na blendka albo go dodało, przez co ich oglądalność mocno wzrosła 🙂 Np John Dickinson, pamiętam jak robił pod C4D, to nie miał zbyt dużo obserwujących, a po przesiadce nagle dobija do 40 tys. Z plusów, to ostatnio napisał, że brakuje mu jakiejś funkcji z cinemy i bach kilka dni i już ktoś napisał addon dodający to 🙂 

  • Like 2
Napisano

Szerokie grono potencjalnych odbiorców = duża oglądalność. Blendera może sobie ściągnąć każdy za darmo, bariera wstępu to chyba tylko posiadanie jakiegokolwiek kompa, każdy kto się zajara oglądając np jakąś chwytliwą animację na insta i ściągnie Blendka na próbę zostaje automatycznie "początkującym", ogląda przez tydzień, miesiąc tutoriale dla początkujących i odsłony się sypią bo takich ludzi jest dużo, to jest baza piramidy.

Duży procent tych ludzi ogląda pewnie takie tutoriale żeby popatrzeć jak ktoś coś robi i oczami wyobraźni widzą samych siebie robiących to samo i mają z tego satysfakcję. Potem może nawet próbują ale odpadają gdy robi się  za trudno albo za nudno, ale wyświetlenia lecą. Zgaduję że jest dużo takich ludzi bo ja też tak mam, a jestem wybitnie normalny 😉 

  • Like 3
Napisano

Nom, na pewno. To też dotyczy szerszego ogółu z tymi tutorialami. Nie było by pracy dla mechaników, kucharzy, cieśli, budowlańców i programistów, ludzie po prostu lubią popatrzeć na kogoś kto się zna bo wtedy robota wygląda na bardzo łatwą i widz może sobie wyobrazić, że on to robi i że jest łatwo. Dopiero jak nieliczny procent tych widzów spróbuje to się okazuje że to nie hop siup ale hamulce w motocklu już rozgrzebane i trzeba skończyć nie ma przebacz lol.

  • Haha 3
Napisano

Ja na początku zabawy z zbrushem - codzienne oglądanie jakiś timelapsów, tutoriali, zapisywałem to nawet na dysku..

Nawet myślałem czasem, że sam tak potrafię i spotykał mnie wielki zawód i smuteczek 😉 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Napisano (edytowane)

No właśnie, to jest całe nieszczęście tutoriali - ich robienie stało się bardzo popularne, każdy je tworzy. 95% robione jest przez jakichś pseudoznawców tematu. Dwie godziny zapisu video, żeby pyknąć coś co zajmuje 15 min roboty. Chyba wolałem te obrazkowe z tekstem, szybciej szło przyswajanie i można było szybko coś pominąć 🙂 Do nauki trzeba mieć dobrego mistrza - paręnaście godzin z kimś takim to jak rok randomowych tutoriali z neta, chociaż na ogół nie jest to darmowe. Właśnie zacząłem się zastanawiać ile zbędnych informacji w ciągu dnia otrzymuję 🙂 Z drugiej strony tutoriale robione przez forumowiczów były na ogół bardzo dobre, ale raczej nikt już ich nie robi. Jest tu dział z tutorialami w ogóle :)? Ależ się to wszystko zmienia 😉 Jak ktoś się chce teraz czegoś nauczyć w 3D to nie zazdroszczę - za dużo nieuporządkowanych treści w necie.

@KLICEKmasz jakieś statystyki ile osób było aktywnych na forum dziennie np. 10 lat temu a teraz: )?

Edytowane przez alex3d
  • Like 3
Napisano

@michaloJa wciaz mam mase filmikow do ZBrusha. Wkurza mnie ze nie moge zapamietac nawet malej czesci trickow Michaela Pavlovitcha czy Paula Gaboury.
Po zapelnieniu sporej ilosci miejsca na dysku wielogodzinnymi tutorialami wszelkiej masci wspomniany wczesniej Nico sprawil darmowym, moze polgodzinnym filmikiem na YT, ze wyrzezbilem kobieca twarz ktora nie przypominala faceta po raz pierwszy... Bo nie przytlaczal wiadomosciami, nie zaczynal od czaszki, nie staral sie wspomniec nazwy kazdego miesnia (jak to ma w zwyczaju Ryan Kingslien po ktorego tutorialach jedyne co wiem to, ze facet ma zajebista znajomosc anatomii 😄) ani nie wymagal, zebym mial superkomputer bo konicznie trzeba rozdzialka siegnac centyliarda jak Antropus, ktory recznie rzezbi pory na zmarszczkach na porach widoczne pod mikroskopem jedynie.
Z samego ogladania nic nie przyjdzie, wiadomo, ale wole obejrzec tutorial od kolejnego serialu "na podstawie kultowego komiksu".
----------------------------

Zastanawiam sie czasem kiedy (i czy kiedykolwiek) rzezba w Blenderze osiagnie poziom pozwalajacy mi na nieplacenie za Zetke. Technicznie, biorac pod uwage moje potrzeby, to juz tam jest. Ale jest jakies to wszystko niedorobione, wszystko dziala tak sobie, brak fajnego feelingu, niewygodne... Sprawdzam moze nie regularnie ale co jakis czas. Teraz podjarka, ze bedzie mozna bedzie rzezbic w Eevee. No i? Nie bede kurde rzezbil poteksturowanego obiektu. Co, mam poteksturowac kulke a potem starac sie trafic forma w to co jest na teksturze? 😄 To sa fajnie wygladajace rzeczy jak masz rzezbe gotowa i rozciagniesz kawalek. "WOW!". Ale jak robie figurke to mi to potrzebne jest jak tynk na ceglach z ktorych dopiero sciane mam zbudowac. Tymczasem nie ma nadal dodawania obiektow nowych w sculpt mode. I tak to jest z Blenderem zawsze. Zafiksowuja sie na jakichs duperelach, ludzie sie podjaraja a rzeczy oczywiste, podstawowe, sa olewane i chcac nie chcac musze wysuplac kolejna kaske na Zetke.

  • Like 3
Napisano

Ja też wolałem te tekstowe i nadal wole ale ich już nie ma. Szybciej znaleźć coś konkretnego można było. Teraz ludzie jakby bardziej skupiają się na sobie i kreowaniu siebie. Wiecie o co mi chodzi? 

 

Kiedyś było lepiej. Tęsknię za "kiedyś" 😞 

Teraz, Nezumi napisał:

@michaloJa wciaz mam mase filmikow do ZBrusha. Wkurza mnie ze nie moge zapamietac nawet malej czesci trickow Michaela Pavlovitcha czy Paula Gaboury.
Po zapelnieniu sporej ilosci miejsca na dysku wielogodzinnymi tutorialami wszelkiej masci wspomniany wczesniej Nico sprawil darmowym, moze polgodzinnym filmikiem na YT, ze wyrzezbilem kobieca twarz ktora nie przypominala faceta po raz pierwszy... Bo nie przytlaczal wiadomosciami, nie zaczynal od czaszki, nie staral sie wspomniec nazwy kazdego miesnia (jak to ma w zwyczaju Ryan Kingslien po ktorego tutorialach jedyne co wiem to, ze facet ma zajebista znajomosc anatomii 😄) ani nie wymagal, zebym mial superkomputer bo konicznie trzeba rozdzialka siegnac centyliarda jak Antropus, ktory recznie rzezbi pory na zmarszczkach na porach widoczne pod mikroskopem jedynie.
Z samego ogladania nic nie przyjdzie, wiadomo, ale wole obejrzec tutorial od kolejnego serialu "na podstawie kultowego komiksu".
----------------------------

Zastanawiam sie czasem kiedy (i czy kiedykolwiek) rzezba w Blenderze osiagnie poziom pozwalajacy mi na nieplacenie za Zetke. Technicznie, biorac pod uwage moje potrzeby, to juz tam jest. Ale jest jakies to wszystko niedorobione, wszystko dziala tak sobie, brak fajnego feelingu, niewygodne... Sprawdzam moze nie regularnie ale co jakis czas. Teraz podjarka, ze bedzie mozna bedzie rzezbic w Eevee. No i? Nie bede kurde rzezbil poteksturowanego obiektu. Co, mam poteksturowac kulke a potem starac sie trafic forma w to co jest na teksturze? 😄 To sa fajnie wygladajace rzeczy jak masz rzezbe gotowa i rozciagniesz kawalek. "WOW!". Ale jak robie figurke to mi to potrzebne jest jak tynk na ceglach z ktorych dopiero sciane mam zbudowac. Tymczasem nie ma nadal dodawania obiektow nowych w sculpt mode. I tak to jest z Blenderem zawsze. Zafiksowuja sie na jakichs duperelach, ludzie sie podjaraja a rzeczy oczywiste, podstawowe, sa olewane i chcac nie chcac musze wysuplac kolejna kaske na Zetke.

Dla tego wolę tekstowe tutoriale. Jak już raz przeczytasz, łątweij coś odnaleźć potem.

 

Co do sculptu w blednku. Nie wyobrażam sobie samego technicznego obrabiania modeli do druku.

Sama rzeźba to i na ipadzie się ogarnie. To tak jak z rysowaniem. 

Ale już te techniczne sprawy to belnder meh. 

  • Like 3
Napisano (edytowane)

@michalo no te czasy jak na podwórku wszyscy z byle kija i kamienia umieli zrobić grę i dobrą zabawę minęły, podobnie w innych sferach życia. Ludzie są wyalienowani. Pandemia to utrwala.

 

Czary...

 

 

 

Edytowane przez alex3d
  • Like 3
Napisano (edytowane)
12 minut temu, alex3d napisał:

@michalo no te czasy jak na podwórku wszyscy z byle kija i kamienia umieli zrobić grę i dobrą zabawę minęły, podobnie w innych sferach życia. Ludzie są wyalienowani. Pandemia to utrwala.

 

Dzieci nadal to potrafią. Przedszkola, zerówki i klasy 1-3 nie zostały tak bardzo zniszczone przez.. reżim sanitarny 😕 

Gorzej ze starszymi i z rodzicami. 

Edytowane przez michalo
  • Like 1
  • Haha 1
Napisano

To właśnie rodzice często są głównym problemem - presja sukcesu i pokazania wszystkim wokoło jacy są zaradni prowadzi do tego, że zamiast cieszyć się z drobnych rzeczy i próbować zapewnić dzieciakom lepsze dzieciństwo niż sami mieli to chodzą z napiętymi minami i wyżywają się na kasjerach w marketach 😛 

Napisano

Ekstrema nie sa dobre. Moj kolega z dziecinstwa popelnil samobojstwo prawdopodobnie z powodu presji. Nie zdal egzaminu na studiach a rodzice cale zycie wymagali zeby byl NAJLEPSZY i IDEALNY. Pozniej sami nie chcieli uwierzyc w samobojstwo no bo przeciez jak to, oni nie moga byc winni, napewno ktos go zamordowal, zepchnal z tego dachu... Porabana sytuacja ale pokazuje do czego moze prowadzic takie dokrecanie sruby za mocne.

Jednak nie mozna tez przeginac w strone druga gdzie dzieciak robi co chce bo wyrosnie z niego ktos, kto sobie bez nas nie poradzi w zyciu. W szkolach zamiast "safe space" powinni dzieci uczyc radzic sobie ze stresem. Bo stres bedzie w takim czy innym przypadku, beda tez niepowodzenia i powinne byc tego swiadome. Nie uciekac od niego tylko sobie z nim radzic. Nie zwalac winy na innych, nie robic z siebie ofiary tylko taki zyciowy survival. Szkola powinna dzieci przygotowywac do pozniejszego zycia tymczasem nie ucza w szkole jak sobie radzic ze stresem, z tym, ze oto szef nas opierdolil albo ze nas wywalili na pysk z roboty bez dania przyczyny. Zamiast tego ucza jak to zaslugujemy na mile traktowanie, jak to zli i nienawistni sa ci co nas nie kochaja i sie nie rozplywaja nad nasza innoscia... I inne bzdety ktore nijak sie maja do swiata realnego. Pewnie dlatego ze ci ludzie pracujacy w szkolach stworzyli sobie swoj akademicki swiat i sami zyjac w tym babelku juz nie wiedza jak dziala zewnetrzny swiat. Tyle, ze jak zostaniesz machanikiem samochodowym to prozno bedzie na warsztacie szukac safe space zeby koledzy sie nie wyzywali... Ech, popieprzony ten progresywny swiat...

Napisano (edytowane)
20 minut temu, Nezumi napisał:

Jednak nie mozna tez przeginac w strone druga gdzie dzieciak robi co chce bo wyrosnie z niego ktos, kto sobie bez nas nie poradzi w zyciu. W szkolach zamiast "safe space" powinni dzieci uczyc radzic sobie ze stresem. Bo stres bedzie w takim czy innym przypadku, beda tez niepowodzenia i powinne byc tego swiadome. Nie uciekac od niego tylko sobie z nim radzic. Nie zwalac winy na innych, nie robic z siebie ofiary tylko taki zyciowy survival. Szkola powinna dzieci przygotowywac do pozniejszego zycia tymczasem nie ucza w szkole jak sobie radzic ze stresem, z tym, ze oto szef nas opierdolil albo ze nas wywalili na pysk z roboty bez dania przyczyny. Zamiast tego ucza jak to zaslugujemy na mile traktowanie, jak to zli i nienawistni sa ci co nas nie kochaja i sie nie rozplywaja nad nasza innoscia... I inne bzdety ktore nijak sie maja do swiata realnego. Pewnie dlatego ze ci ludzie pracujacy w szkolach stworzyli sobie swoj akademicki swiat i sami zyjac w tym babelku juz nie wiedza jak dziala zewnetrzny swiat. Tyle, ze jak zostaniesz machanikiem samochodowym to prozno bedzie na warsztacie szukac safe space zeby koledzy sie nie wyzywali... Ech, popieprzony ten progresywny swiat...

I tu do akcji wchodzi Blender 😄

Edytowane przez mrys
  • Haha 1
Napisano

@alex3d Apropo tutoriali z neta znowu się powtórzę, ale 90% z tych, które oglądałem to taki syf, że głowa mała- i dokładnie jak piszesz, rozwleczone to na półtorej godziny, gdzie dałoby się zamknąć całe zagadnienie (jeszcze z zapasem!) w 15 minutach. Ostatnio czegoś szukałem i trafiłem na 35 minutowy filmik, w którym gość miał przedstawić rozwiązanie mojego problemu...nie znalazłem rozwiązania, natomiast pokazał między innymi:
- jak się ściąga i instaluje najnowszą wersję blendera
- przekrój tabletów graficznych
- gadkę, dlaczego tablety lcd są nieopłacalne i lepiej mieć te płytkowe
- modelowanie przez 10 minut jakiegoś obiektu, który w żadnym wypadku nie miał kurwa absolutnie żadnego znaczenia i związku z tytułem filmu

To jest problem dzisiejszych tutoriali, zamiast pokazać zwięźle o co chodzi to robią jakieś nikomu niepotrzebne fikołki. Teraz mam taką krucjatę i minusuję tego typu filmiki, ale wiem, że algorytm jutuba działa tak, że im to jeszcze buduje zasięgi xD 

@Nezumi przy tym ulepszonym sculpcie jest jedna rzecz, która mi akurat mocno zaimponowała (o ile nie mylę się w osądach)- sculpt z dyntopo nie niszczy Ci UVek jeśli obiekt jest już oteksturowany. To jest bdb zmiana.

  • Like 2
Napisano
2 minuty temu, RaVirr napisał:


@Nezumi przy tym ulepszonym sculpcie jest jedna rzecz, która mi akurat mocno zaimponowała (o ile nie mylę się w osądach)- sculpt z dyntopo nie niszczy Ci UVek jeśli obiekt jest już oteksturowany. To jest bdb zmiana.

Wow brzmi nieźle. W ZB topologia to jeden z największych bóli.. Nie użyjesz modyfikatora na zwykłych subdivach a jak niechcący zrobisz to na tposemaster to już po tobie. Ehh.. Nie mówie, że ZB jest zły ale mogli by się bardziej postarać w tych mniej może świecących rzeczach.. ale większość użytkownikó by to bardziej doceniła.. I może znowu by było darcie ryja i oklaski na summitach. 

  • Like 2
Napisano (edytowane)

A co do progresywności świata i wychowania- moim zdaniem fajnie by było dojść do momentu, w którym nikt nikomu nie chce robić krzywdy za generalnie nic nie znaczące błędy, nikogo nie trzeba przygotowywać do mobbingu czy ogólnego jebania w pracy bo jako takie już nie istnieją, że jak szef się wyżywa czy oczekuje pracy ponad miarę to trzeba zaciskać zęby i orać, nie trzeba się wstydzić za bycie gejem, lesbijką, czarnym, ładnym czy brzydkim itd. Imo wychowanie, że ludzie powinni być dla siebie życzliwi, uprzejmi i ogólnie...no... ludzcy (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) to dobry kierunek.
Z kolei uczenie wszystkich dookoła by czuli się urażeni byle gównem to już niekoniecznie fajna sprawa.

@michalo nie wiem czy nie nadinterpretuje, ale tak to wygląda na tych udostępnionych filmikach 😄 

Edytowane przez RaVirr
  • Like 2
Napisano (edytowane)
22 minutes ago, mrys said:

I tu do akcji wchodzi Blender 😄

Nawet o tym nie pomyslalem ale cos w tym jest 😄 Dzis w tytule cotygodniowego programu z Pablo pojawilo sie "rzezbienie wlosow". Mysle sobie ze zerkne. I co? Ano dodali mode w ktorym DOSLOWNIE nie mozna jeszcze NIC zrobic. Ale juz nalezy sie cieszyc. 🤭

@RaVirrNo to spoko. Ogolnie zwiekszanie mozliwosci sculptu w Blenderze jest zajebiste. Jak bede ktoregos dnia mogl sie przesiasc bez stekania i kwekania to to zrobie. Tak jak olalem Photoshopa i Illustratora bo Affinity ma wszystko czego potrzebuje i mimo paru niedorobek czy brakow moge spokojnie w nim funkcjonowac.
Caly czas sprawdzam co tam w trawie piszczy 😉 Ale te ich priorytety... Wyglada jak budowanie piramidy od czubka. Dodawanie obiektow w sculpt mode jest tak podstawowa rzecza ze az dziw ze sie za to nie biora. Nawet addon do tego byl. Podobnie jak byl addon do layerow w sculpcie. Sa rzeczy bardziej podstawowe do ogarniecia zanim sie wezma za zmienianie swiata rzezby 😉 No, ale niech dzialaja. I tak spoko, ze cos robia przy rzezbie w ogole po tym jak Dobarro odszedl szukac innych wyzwan.

Co do swiata to zajebiscie by bylo jakby wszyscy byli dobrzy i madrzy ale tak raczej nigdy nie bedzie niestety... Na pewno nie jest tak teraz. Jak wysylasz gdzies ludzi (w tym przypadku dzieci w dorosly swiat) to musisz ich przygotowac na to co tam zastana a nie na to co chcialbys zeby zastali.

Edytowane przez Nezumi
  • Like 1
Napisano (edytowane)

Odpaliłem tego builda sculptowego i optymistycznie to wygląda. Wydajność niczym się nie różni niestety. Muszą jeszcze dopiescić multiresa. Jak dyntopo trochę ruszą (ma z 10 lat ten kod? dyntopo pisał Bishop wraz z Ptexem, który nigdy nie trafił do blendera) to jest nadzieja. Inna sprawa, że na blenderartystach zwracają uwagę na długość granta:

- Joe Eagar (3 months, Sculpt)

Musi się facet spieszyć jak ma te wszystkie nasze zachcianki wprowadzić 🙂 Jak uwzględnić niedziele pracujące to... i tak d..pa 🙂

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano (edytowane)

I teraz pytanie - czy beda dalsze dzialania w temacie rzezby, czy jak juz swoj mokry sen o sculpcie w eevee zrealizuja to odpuszcza na nieokreslony czas?

Przy okazji tego ich nastepnego filmu - mowi sie o pogoni za realizmem a nawet hyper realizmem. Nic co do tej pory zobaczylem nie bylo jakos nadmiernie realistyczne... To "hyper" bym zamienil na "semi". Z nich wszystkich to chyba tylko Daniel Bystedt moze powiedziec ze fajne, realistyczne rzeczy robil. Mam nadzieje ze mu dadza troszke choc swobody decyzyjnej, bo facet wie co mowi.

Edytowane przez Nezumi

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności