Jump to content

Unreal Engine 4 dostępny dla śmiertelników


Creator
 Share

Recommended Posts

Właśnie czytam licencję. Ładnie tylko jak to się ma do sytuacji nazwijmy ją "Learning" ? Nie potrzebuje na razie U4 engine ale chciałbym się go nauczyć. I co też muszę płacić. Wiem to nie jest wygórowana cena choć dla strefy euro dali przelicznik 1:1 czyli płacimy 19 euro coś koło stówy na miesiąc. U4 jest świetny i nie ma co tu dyskutować nad jego możliwościami za tę cenę, ale płacić 100 za poznanie silnika ? Bardziej odpowiada mi jednak forma z Unity płacę dopiero gdy przekroczy się pewien próg finansowy a czas na naukę jest bezpłatny :) Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę. A silnik świetny :P

P.S. Veti uff a myślałem że coś opacznie zrozumiałem no to tak to fajnie. 100 jednorazowo za naukę można wydać. Dobrze nie poznałem Unity a tutaj pojawia się jeszcze U4 a płacić za coś co wiem że w najbliższym czasie jedynie wykorzystam do nauki najzwyczajniej nie opłaca mi się.

Edited by Idaho
Link to comment
Share on other sites

Sugerujesz żę autodesk nie ma konkurencji ? ;) sądząc po ostatnim wydaniu maxa :D

Od kiedy Maya została przejęta od Alias, człowiek przeczuwał że "judgment day" jest możliwy.

 

Mam też niezmierne wrażenie że Max przypomina taki stary budynek który z racji lokalizacji, rozmiarów jest ciągle utrzymywany i łatany byle jakoś działał. Tam nie ma mowy o generalnym remoncie, bo to zawsze kosztuje drożej niż postawienie nowoczesnego i funkcjonalnego budynku.

 

Patrząc na historię, to bardziej należy się spodziewać dynamicznego rozwoju z zupełnie innej strony. Przyjdzie coś nowego co zmieni spojrzenie na problemy w 3d i sama praca będzie wyglądała zupełnie inaczej niż dziś.

Link to comment
Share on other sites

Jak Unity5 Pro nie będzie za free + 5% zysków ze sprzedaży gry, to przerzucam się na UE4. Fakt, UE4 powinien do nauki być za darmo, to jednak jest dużo tańszy od edukacyjnych wersji programów do grafiki typu adobe, corel. Myślę, że CryEngine3 mało kto będzie zainteresowany teraz.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze wczoraj byłem na 120% pewien że kupuje miesięczną subskrybcje unity. Teraz jestem na 130% pewien że nie kupuje unity tylko UE4. Dzieje się, niesamowite czasy dla twórców gier. No i na reszcie PBR stał się niepodzielnym standardem wszędzie! :D

Link to comment
Share on other sites

Ciekawie się dzieje:) Unity 5, Unreal 4, CryEngine z podobnymi nowościami co poprzednie silniki. I jeszcze dzisiaj o 20:00 DirectX 12.

 

Trochę mnie dziwi, że wypuścili Unreala 4 z kodem źródłowym. Jakby nie patrzeć, ten silnik stał się w pewnym sensie "open source'owy".

 

Mam pytanie do obeznanych w temacie, kiedy można spodziewać się real time'owego Global illumination w UE4?

Link to comment
Share on other sites

Zapowiada się "Epic"ko . Przyjemny interfejs, dużo nowych funkcji i nawet przystępna cena. Szkoda tylko że nie ma wersji edukacyjnej, która nie ukrywam, bardzo by się przydała.

 

@edit

Teraz tylko czekać aż Valve zmietnie wszystkich z powierzchni ziemii prezentując Source Engine 2. Byłoby genialnie gdyby powtórzyli swój wyczyn z 2003r

Link to comment
Share on other sites

Taa propagandowe podręczniki pisane przez kretynów na zlecenie skorumpowanego MEN. Nie, nie i jeszcze raz nie.

Dobra wiedza jest wymaga kosztów, albo pieniężnych albo czasowych. Nie widzę nic złego w płatnych wersjach edukacyjnych, jeśli wykalkupowali że im to się będzie opłacało to ich sprawa.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze wczoraj byłem na 120% pewien że kupuje miesięczną subskrybcje unity. Teraz jestem na 130% pewien że nie kupuje unity tylko UE4. Dzieje się, niesamowite czasy dla twórców gier. No i na reszcie PBR stał się niepodzielnym standardem wszędzie! :D
Ja myślę że oferta Unity jest dalej atrakcyjna, płacisz za licencje i nic więcej Cię nie interesuje. Jak zarobisz miliony dolarów to niczym się nie musisz dzielić :) (No chyba że ze skarbówką ;D), no i sporo projektu możesz zrobić na wersji free i dopiero pod koniec przeskoczyć na pro.

 

Mam tylko nadzieje że posunięcie Epica to nie deska ratunkowa. Szkoda by było gdyby padli.

 

A w UE4 udostępniony został deploy na mobilne Flash itd ?

Link to comment
Share on other sites

@Azbesty

Creative Cloud dla studentów 20 Euro miesięcznie (w planie rocznym), Unreal 4 też prawie 20 Euro. Inne narzędzia również w podobnych, dosyć wygórowanych cenach (dla studentów).

 

Cóż, nie muszą być za darmo, ale chociaż żeby były na tyle tanie, że może sobie na nie pozwolić nawet obywatel takiego państwa Trzeciego Świata jak Polska. Z drugiej strony takim tokiem rozumowania moglibyśmy dojść do jakiejś Somalii, gdzie są chętni na naukę, ale nawet symboliczne 1 Euro byłoby za dużo, ale dla nas Polaków, super tanio. Także najlepszą drogą jest opcja, którą wybrał Autodesk, i chwała mu za to.

 

Oczywiście odpowiesz, że jeżeli mnie nie stać, to po prostu nie mogę tego posiadać - mogę się przesiąść na wolne oprogramowanie. Jest to całkiem słuszna droga. Tyle, że biorę pod uwagę punkt widzenia takiej korporacji, która spokojnie może sobie poradzić, dając swoje oprogramowanie za darmo dla edukacji - w końcu dzięki takiej strategii dużo nie straci, a zyska sporo - vide Autodesk, który podpisuje z niemalże każdą szkołą umowy o użycie ich oprogramowania. I tak się właśnie zdobywa klienta.

 

@Monio

Nie chcę bronić żadnej władzy, ale czy czytałeś ten podręcznik? Masz wystarczającą wiedzę na temat edukacji, żeby pisać że autorzy są kretynami? Możesz podać konkretne sprawy sądowe, związane z MEN, które mają podłoże korupcyjne?

 

Ogólnie przepraszam że nie na temat, ale już za przeproszeniem wk**wia mnie bezpodstawne psioczenie, i na maxie, i w całej Polsce. marudzenie i ciągłe narzekanie mamy po prostu we krwi. I tak tworzy się fikcja, i utrwala kłamstwa, na podstawie nie wiedzy i swoich wymyślonych przekonaniach.

Link to comment
Share on other sites

Bezpodstawne? Sorry ale jak ktoś pisze w podręczniku do WOSu że parytety wspomagają równouprawnienie to nie mogę traktować go inaczej niż za kretyna. Nie wiem czy masz dzieci, styczność z osobami które mają dzieci albo są nauczycielami ale zapewniam cię że to co się dzieje od ostatnich kilku lat w systemie edukacji to jest katastrofa, zarówno dla dzieci jak i nauczycieli. Afera z petycją w sprawie sześciolatków, ucinanie funduszy na zajęcia dodatkowe, ucinanie kasy na korektywę i zajęcia sportowe, niejasna sytuacja z autorami państwowych podręczników. Mam w rodzinie młodych rodziców oraz nauczycielkę (byłą... po zeszłorocznych cięciach) i siłą rzeczy jestem z tematem na bierząco. To raczej twoja niewiedza każe ci myśleć że to co pisze to bezpodstawne psioczenie. Koniec oftopa z mojej strony.

------------

 

On-topic: Jestem ciekaw jak Epic załatwi sprawę z GI. Niby unity je ma ale trudno wywnioskować z ich prezentacji jaka jest jego jakość.

Link to comment
Share on other sites

On-topic: Jestem ciekaw jak Epic załatwi sprawę z GI. Niby unity je ma ale trudno wywnioskować z ich prezentacji jaka jest jego jakość.

 

Przegladales strone Geometrics? To oni sa odpowiedzialni za to GI (ktorego implementacja istnieje takze na Unreala 3 i 4) i maja w dziale Media kilka filmikow i screenshotow.

Link to comment
Share on other sites

@matt881

Szansne na dynamiczne GI sa zawsze. Ale nie ma sie sensu na to nastawiać. Jak narazie to czeka ich jeszcze solidne szlifowanie zwyklego oswietlenia i rendera, bo chociaz obrazki sa fajne i super, to im dluzej przy tym siedziesz tym bardziej zdajesz sobie sprawe, ze spora czesc rendera jest bardzo zacofana i ma duzo ograniczeń.

Link to comment
Share on other sites

Mantragora- Enlighten to również a raczej głównie bakeowanie lightmap więc nie wiem na ile te obrazki przedstawiają dynamiczne oświetlenie. Szukam info o GI w UE4 i jak na razie zupełna cisza. Najświeższe info jest sprzed kilku miesięcy jak zdecydowali się na porzucenie realtimowego GI na rzecz wypalania lightmassem.

Link to comment
Share on other sites

Z polycounta:

"- Are you sure about UE4 allowing you to cancel subscription at any time and continue using the engine?

"- Positive... has been confirmed numerous times by Epic on the UE4 forums. They also confirmed that you can cancel your sub, develop your game, and re-subscribe right before you publish if that's the route you want to take. Obviously you miss support and updates, but once you pay a month the engine is useable forever."

Link to comment
Share on other sites

Bezpodstawne? Sorry ale jak ktoś pisze w podręczniku do WOSu że parytety wspomagają równouprawnienie to nie mogę traktować go inaczej niż za kretyna. Nie wiem czy masz dzieci, styczność z osobami które mają dzieci albo są nauczycielami ale zapewniam cię że to co się dzieje od ostatnich kilku lat w systemie edukacji to jest katastrofa, zarówno dla dzieci jak i nauczycieli. Afera z petycją w sprawie sześciolatków, ucinanie funduszy na zajęcia dodatkowe, ucinanie kasy na korektywę i zajęcia sportowe, niejasna sytuacja z autorami państwowych podręczników. Mam w rodzinie młodych rodziców oraz nauczycielkę (byłą... po zeszłorocznych cięciach) i siłą rzeczy jestem z tematem na bierząco. To raczej twoja niewiedza każe ci myśleć że to co pisze to bezpodstawne psioczenie. Koniec oftopa z mojej strony

 

Cóż, nie będę dyskutował, bo to złe miejsce, i nie ma też sensu, gdy wszystko rozbija się o opinie i własne odczucia. Mam też w rodzinie nauczycielkę, i nie straciła pracy, natomiast twoja straciła, i z mojego punktu widzenia sytuacja nie jest tragiczna, ale u ciebie już tak. Niektórzy napiszą, że parytety są dobre, inni że nie, a są tacy, co chętnie napisali by w WOSie że demokracja to totalitaryzm, a najlepszym ustrojem jest monarchia.

Osobiście widzę też że dużo problemów jest albo nadmuchiwanych, albo nie biorących pod uwagę żadnych okoliczności i możliwości. Prosty przykład - spytaj się kogokolwiek, czy chciałby płacić podatki. Oczywiście że nie chciałby. A spytaj się, czy chciałby mieć nie odpłatny system edukacji. Oczywiście że chciałby.

Czy ludzie są zwalniani bezpodstawnie, aby im zrobić na złość? Czy szkoły są zamykane ze względu na czyjeś widzimisię? Prawda jest taka, że mamy niż, nie ma pieniędzy, ba! większość samorządów (które de facto odpowiadają za zamykanie szkół) jest zadłużona. Stąd zwolnienia i cięcia. Cóż, można obarczyć winą polityków, że nie przewidzieli kryzysu i niżu.

 

 

@iniside

Dziękuję za odpowiedź. Mógłbyś rozwinąć temat? Bo właśnie zamierzam się przysiąść do UE4, i ciekawią mnie problemy na jakie można napotkać:)

Link to comment
Share on other sites

A wiec. Po pierwsze zaznaczam, ze nie mam jeszcze najnowszej wersji UE4. Ciagle czekam, az mi Epic aktywuje moja licencje, i moje doswiadczenia sa z ostatniej nie publicznej wersji. Patrzac po dokumentacji to raczej nie wiele sie od tego czasu zmieniło, więc powinno mieć to jjakieś odzwierciedlenie w rzeczywistosci:

 

1. Problemy z sortowanie przezroczystosci. A wlasciwie to chyba brak jakiegkolwiek sortowania. Obiekty które sa Translucent, po prostu zlewaja sie w jedna mase. Swietnie sie nadaje, do robienia takich rzeczy jak dym, mgła etc (bo przeroczyste obiekty maja self-shadowing i rzucaja cienie). Niestety do niczego innego juz nie bardzo.

 

2. Przezroczyste obiekty nie maja speculara. Tzn. podobno maja, ale w praktyce to wyglada tak, ze dalej musisz to fakowac cubemapa, pomnozona przez diffuse albo wpieta do emissive.

 

3. Ogromny drop wydajnosci, kiedy jest wiecej niz kilka dynamicznych swiatel rzucajacych cienie. Pisałem o możliwych rozwiazaniach tego, problemu niemal rok temu, ale jeszcze ich nie ma w silniku. Zakładam, wiec ze problem z ich kodem nie jest w tym przypadku trywialny.

 

4. Tylko 4 wysokiej jakosci statycze cienie moga byc jedne na drugich (w Stationary Lights), jest jest5 lub wiecej cieni na jedny pixelu to, jedno randomowe swiatlo zmienia sie w pelni dynamiczne i wydajnosc leci na ryj.

 

5. Ogromne problemy z decalami. Do tego stopnia, ze czasami działa, z bliżej nieokreślonego powodu, a czasami nie działaja i tez nie bardzo wiadomo dlaczego. Zapewnie ma to zwiazek z translucency. Do jakiś prostszych zadan, sie nadaja, Ale kiedy ostatnio ich probowalem uzywac, to po prostu dałem sobie spokoj.

 

6. To smieszne ale shadery dalej uzywaja modelu oświetlenia Lamberta.

7. Roslinnosc. Mozesz kombinowac, zrobic bardzo skomplikowany materiał, a na koncu okazuje sie calosc wyglda jak kupa, albo jest na tyle skomplikowana, ze nie da sie tego uzywac na masowa skale. Problem ? Brak Forward pass, zeby moc stworzyc wlasne oswietlenie. Dwustrone materiały nie sa oświetlane w sposob jednolity. Sa oświetlanie na podstawie normali, i to w tak dziwny sposob, ze jedna strona moze byc prawie czarna a druga bardzo jasna.

z tego co widziałem jeszcze nie ma Foliage_Lighting mode, w edytorze materiałów.

 

Ogólnie to wszystko super, fajnie, ale przejsc na Deffered Rendering, nie było i nie jest gładkie, jak narazie jest z tym wiecej problemów niż pożytku.

Ale można mieć nadzieje, ze w miare jak będą przenosić kod na OpenGL rozwiaza te problemy.

 

Czy wybrałbym coś innego niż UE4 ? Zdecydowanie nie. Silnik ma swoje problemy, ale pracuje sie w nim na tyle szybko i daje na tyle duzo mozliwosci customizacji, ze nie bardzo widze sens uzywania czegos innego.

 

 

Co do Geomerics i Enligthen.

Enligthen, oferuje dynamiczne oświetlenie. Słowa klucze dynamiczne oświetlenie. Ale działa ono tylko na statycznej geometrii. Najpierw trzeba zrobic precompute pass, w celu o ktorym nikt poza Geomerics nie wie, i nastepnie kazda statyczna geometrie, jest w stanie odbijac swiatlo. Mozliwe sa rownierz prawdziwe dynamiczne Indirect Shadows (cos czegos zaden inny dynamiczny renderer nie potrafi, a i wiekszosc bakerow ma problemy zeby one wygladaly dobrze) I transmission lighting przez przezroczyste powierzchnie.

 

Bakowanie lightmap jest opcjonalne.

Problem w tym, ze Geomerics rzada chore kasy za swoja technologie. Oni sie cenia bardziej, niz pelna licencja na UE4... I tez per shipped title.

Link to comment
Share on other sites

1)

Z polycounta:

"- Are you sure about UE4 allowing you to cancel subscription at any time and continue using the engine?

"- Positive... has been confirmed numerous times by Epic on the UE4 forums. They also confirmed that you can cancel your sub, develop your game, and re-subscribe right before you publish if that's the route you want to take. Obviously you miss support and updates, but once you pay a month the engine is useable forever."

 

I tak zapewne przez pierwsze miesiące będzie sporo updateów, więc albo trzeba zainwestować w subskrypcje, albo poczekać trochę:

If you're looking for a more polished product, please check back in 6 months. But if you're a pioneer, please join us on this journey!

 

2)

In UE4, programming is in C++ using Microsoft Visual Studio (available free online) or Apple's Xcode. Designers can build code-free games using Blueprint visual scripting, but there's no C# or JavaScript.
Ktoś już testował ten Blueprint? Ponoć to zastępuje Kismeta.

 

3)

Czy wybrałbym coś innego niż UE4 ? Zdecydowanie nie. Silnik ma swoje problemy, ale pracuje sie w nim na tyle szybko i daje na tyle duzo mozliwosci customizacji, ze nie bardzo widze sens uzywania czegos innego.
A CryEngine? Za 10$ subskrypcja jest :P http://www.crytek.com/news/crytek-announces-its-cryengine-as-a-service-program-for-990-usd-per-month
Link to comment
Share on other sites

UE wyglada obiecująco. Na pewno mnie czeka jak tylko wejdą lepsze katy graficzne na średnią półkę mobilków. Z całej tej wojny i tak zwycięsko wyjdzie ten, który pozwoli małym i średnim studiom pracowac nad niskobudztowymi produkcjami.

 

Nie wiem czy śledzicie gdc ale większość stoisk tam to mali wydawcy ze swoimi indie produkcjami. Ogólnie wszystkie trzy oferty (doliczajac unity) trafiły w odpowiedni moment. Pewnie Epic i Crytek jak sie przeszedł po halach konferencyjnych to szybko zadzwonili do swoich CEO ze cos trzeba pokazać, bo tam sami indie developerzy przyjechali ;) Generalizuje oczywiście.

Link to comment
Share on other sites

2)

Ktoś już testował ten Blueprint? Ponoć to zastępuje Kismeta.

 

Blueprint to przede wszystkim zastępuje UnrealScript. Kismet zastpuje tylko mała częśc Blueprint o nazwie Level Blueprint.

 

 

Tylko ze jak to zwykle w przypadku Cryteka, nie napisali co jest za te 10$, czy trzeba ciagle placic, zeby moc uzywać, i wogole zero detali.

 

Ja lubie CryEngine, ale pisanie kodu w nim to jest zadanie dla masochisty. Nigdy, nie udało mi sie napisać w C++ pod CE3, czegos działającego.

W UE4 po dwoch miesiach kodzenia w weekndy miałem już gotowe podastwy pod gre RPG, w której mogłem iterować mechanike, nie wyłączajac edytora.

 

No i CE3 ma dalej słaby content pipeline. Po tylu latach a oni dalej nie wspieraja FBX... To juz nawet nie jest zabawne.

Link to comment
Share on other sites

Są 2 wersje FBXa, binarna i ASCI, nie są ze sobą w pełni kompatybilne przez co zazwyczaj ludzie są zdani na kod autodesku z ich licencją i wersje binarną. Nie ma żadnej oficjalnej dokumentacji tej wersji formatu. Żaden soft poza programami autodesku nie ma w pełni poprawnego impotu/eksportu binarnej wersji FBXa.

Link to comment
Share on other sites

Teraz jak źródła będą otwarte dla subskrybujących to są na to spore szanse.

FBX nie umrze przez sprytną taktykę Autodesku. Oni po prostu nie próbują nawet wspierać Collady, eksporter jest pisany przez ludzi spoza Autodesku. Dlatego standardowo wybierasz FBXa bo po prostu działa i nie musisz się głowić jak obejść bugi eksportera third-party. Prawda taka że w autodesk gdyby chciał mógłby za pomocą Collady przesyłać wszystko co mają FBXy.

Link to comment
Share on other sites

 

Impelemtancja LPV w UE4. Jak kogos interesuje Dynamic GI.

 

Narazie działa to no. powiedzmy, ze da sie to włączyć i nawet odbija diffuse! W aktualnym stanie nadaje sie do otwartych przestrzeni. I pewnie tak pozostanie LPV, to nie jest szczególnie dokładna technika symulowania GI.

Link to comment
Share on other sites

@rotomonks: cool czyli wchodzą na rynek, który umiera - traci publiczność i dochody na rzecz mobilków. Słyszał ktoś o wydanym ze 2lata temu UnrealEngine współpracującym z flashem? Nie? No właśnie :)

Coraz wiecej gier przegladarkowych jest mobile ready czyli jakość = moc smartfona/wydajnosc przegladarki/umiejetnosci indie dev bo tylko one moga utrzymać się na tyle by oplacało sie wydawac nastepny tytuł.

 

A ten edytor piekny. Ciekawe ile czasu siedzieli ludzie zeby mu oskryptowac kilka prostych triggerów do tego dema, bo to chyba najwazniejsze.

Link to comment
Share on other sites

ITY9O9VInstrukcja jak uruchomić LPV GI w Unrealu

https://forums.unrealengine.com/showthread.php?530-How-to-enable-Light-Propagation-Volumes-GI-WIP-AND-BETA

 

No cóż, trochę głupio pokazywać dynamiczne oświetlenie na statycznym obrazku, no ale w każdym razie działa, i w końcu (prawie) dogonili Cryteka:) Pierwszy obrazek to jest podgląd, z światłem, bez Lightmassa, drugi to już z włączonym GI

 

ITY9O9VITY9O9V.jpg

Edited by matt881
Link to comment
Share on other sites

 

A ten edytor piekny. Ciekawe ile czasu siedzieli ludzie zeby mu oskryptowac kilka prostych triggerów do tego dema, bo to chyba najwazniejsze.

Nic. Zak to wszystko sam zrobil (;.

W UE4 nie piszez skyrptow. Uzywasz Blueprintów.

Link to comment
Share on other sites

To zalezy czy umiesz programowac w C++ i ile czasu chcesz przeznaczyc na poznanie API Unreala.

 

Bo Unreal wogole nie korzysta np. z STL albo Boost.

Znam C++, załóżmy że już kręcę się swobodnie po API Unreala i chce stworzyć nowego nodea do Blueprinta. Muszę kompilować cały moduł Blueprinta, czy może te nodey działają jak pluginy (coś jak w Mayce), czy jak to działa?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy