krzysiek3 Napisano 10 Styczeń 2011 Napisano 10 Styczeń 2011 W serii 2.5x ustawienia przeniesiono do file -> user preferences spolszczać 2.5x sie chyba na razie nie da (nie moge znaleźć opcji). W 2.4x spolszczenie było raczej słabe i mało kto je używał, nie spotkałem też tutka który by operował na spolszczonym blenderze. natomiast ten tekst co sie wypełnia, to chyba coś w rodzaju konosli dla programistów do pisania skryptów. Nie bardzo rozumiem: Pobrałem spolszczoną wersję przecież. Tak przynajmniej było napisane na stronie z której pobierałem. Nie pamiętam teraz adresu, ale jest jeszcze wersja pl np. tu http://www.programypc.pl/blender;2;45;pl,program,1891.html To jedno, a drugie, nie widzę w ogóle opcji zmiany języka w "user preferences" ani nigdzie indziej. Wszystkie opcje z tej ukrytej przestrzeni przenieśli do "user preferences" ? Ania: Napisałaś bym nie przejmował się okienkiem dosowym z informacją, że załadował się python. Rozumiem, że nie ma sposobu na jego wyłączenie na stałe? Jeśli tak, będę wyłączał go po każdym uruchomieniu programu (nie lubię mieć za dużo okienek na pasku zadań)
szczuro Napisano 10 Styczeń 2011 Napisano 10 Styczeń 2011 jak dla mnie ten 2.56 PL to tylko chwyt marketingowy :) sam plik nazywa sie blender-2.56a-beta-windows32.exe nie ma nigdzie PL :) i nie znalazłem w tej wersji nic polskiego jak już mówiłem, nie znalazłem opcji do zmiany jezyka także w ogryginalnym 2.5, podejrzewam że jej jeszcze nie zaimplementowali, możliwe też że źle szukam. jak wyłączysz to okno to wyłączysz też blendera podobno można sie pozbyć za pomocą tego programu ale nie sprawdzałem http://www.ntwind.com/software/utilities/hstart.html wg mnie ta konsola sie czasem przydaje
krzysiek3 Napisano 10 Styczeń 2011 Napisano 10 Styczeń 2011 Cóż, będę się powtarzał, ale to dla mnie dziwne, że program jest jedno językowy/pozbawiony nawet opcji zmiany języka. To tak jakby nie przewidywali innego języka jak angielski. Mnie szczerze mówiąc zachęciła informacja, że jest w wersji pl. Wersja pl przydaje się gdy się samemu chce dojść co i jak. Do tutków można sobie przestawić na ang. A tak poza tym, to tylko skulpting/rzeźbienie mnie interesuje w tym programie, więc może sobie jednak dam radę bez wersji pl póki co. Dzięki za linka, zobaczę co to za programik.
Gość Chrupek3D Napisano 11 Styczeń 2011 Napisano 11 Styczeń 2011 a kto używa wersji pl jakiego kolwiek programu 3d... Doda, Ibisz, Cichopek? Świetnie poradzisz sobie w engliszu, a poza tym, tutoriale o wiele łatwiej zrozumiesz.
n-pigeon Napisano 11 Styczeń 2011 Autor Napisano 11 Styczeń 2011 zmiany języka w 2.5 nie ma i na 99% nie będzie ;) z tego co pamiętam zrezygnowali z tego jak z innych nie używanych funkcji jak np radiosity
szczuro Napisano 11 Styczeń 2011 Napisano 11 Styczeń 2011 (edytowane) zmiany języka w 2.5 nie ma i na 99% nie będzie ;) z tego co pamiętam zrezygnowali z tego jak z innych nie używanych funkcji jak np radiosity szkoda bo na przykład, tłumaczenie opisów narzędzi było by przydatne. Nie używane było bo było słabo przetłumaczone. A było słabo przetłumaczone, bo było strasznie skopane z tłumaczeniem. Jak miałeś np przycisk face smooth i dałeś mu tłumaczenie dajmy na to, wygładzanie ścianek. Gdy przycisk zmiejszył się tak że słowo face smooth się nie mieściło to zamiast wersji pl miałeś skróconą wersję eng. ps. Kiedyś siadłem do Flasha (chyba) CS4 PL to był koszmar :) np gradient bevel to "faza gradientu" i to jest jeszcze do przełknięcia, ale już sam bevel to "ukośnie". do tego w PS CS4 PL chyba jest w obu miejscach faza ;) gdzie tu logika ? Edytowane 11 Styczeń 2011 przez szczuro
ikkiz Napisano 11 Styczeń 2011 Napisano 11 Styczeń 2011 już widzę to tłumaczenie na Polski bake -> upiec? albo może bejkować? subsurf -> podpowierzchnia? sensowniejsze rozwiązanie to by był polski "help" używający oryginalnej terminologii.
mandragora Napisano 11 Styczeń 2011 Napisano 11 Styczeń 2011 (edytowane) polski by się przydał ale rzeczywiście jako tylko wyjaśnienie narzędzia które używamy, później i tak jest wszystko jedno bo już wiemy ale początkującym na pewno się przyda bake >wypal subsurf > zagęszczenie, nie jest orginalnie ale sens oddaje Edytowane 11 Styczeń 2011 przez mandragora
n-pigeon Napisano 11 Styczeń 2011 Autor Napisano 11 Styczeń 2011 no jako tłumaczenie dymków było by fajnie @szczuro też kiedyś musiałem usiąść do takiego cuda tylko że to był photoshop pl myślałem że mnie szlak trafi :D nic nie rozumiałem co te ustrojstwo do mnie pisało xD
krzysiek3 Napisano 12 Styczeń 2011 Napisano 12 Styczeń 2011 polski by się przydał ale rzeczywiście jako tylko wyjaśnienie narzędzia które używamy, później i tak jest wszystko jedno bo już wiemy ale początkującym na pewno się przyda bake >wypal subsurf > zagęszczenie, nie jest orginalnie ale sens oddaje Jak widać da się sensownie przetłumaczyć. Jedno słowo sensownie przetłumaczone czasami może pomóc więcej niż opis, ale bez tłumaczenia, ciężko dojść na początku jaka funkcja za co jest odpowiedzialna. Natomiast słowo ang. zupełnie nie znane. Słownik może nie pomóc, bo to techniczne słowo, lub tłumaczeń kilka. A ileż tutków (obrazowych tutków lub pl) trzeba przewalić, by poznać wszystkie narzędzia w działaniu, a najlepiej poznawać je w działaniu. Opisy funkcji w pl oczywiście bardzo przydatne o ile ktoś się na to porwał i opisał z przykładami, bo po co początkującemu np. taki opis "bake texture" - wypalanie tekstury. n-pipeon: Dymki polskie to super pomysł, ale nie spotkałem się z tym w programach 3D. Zamiast tego jak pisałem, można przełączać się z tłumaczeniem ang>pl. O ile jest taka opcja oczywiście. Ja tak robię w Cinema 4D. To dodatkowe ułatwienie dla mnie, bo program jako taki już jest dużo prostszy niż Blender. Jednak jak pisałem powinienem dać radę z samym skulptingiem i potem exportem. Piszę raczej ogólnie o tłumaczeniu takiego softu. A póki co, to kliknąłem "render" w blenderze i nie wiem jak z tego wyjść hehe. Początki są trudne.
szczuro Napisano 12 Styczeń 2011 Napisano 12 Styczeń 2011 (edytowane) sensowniejsze rozwiązanie to by był polski "help" używający oryginalnej terminologii. http://wiki.blender.org/index.php/Doc:PL/Manual tylko nie pełny i nie aktualny bo jak dla mnie to za dużo roboty na 1 osobę :) krzysiek3: jeśli początkujący nie zrozumie "wypalanie tekstury" to czy zrozumie "wypal" ? Edytowane 12 Styczeń 2011 przez szczuro
natas Napisano 12 Styczeń 2011 Napisano 12 Styczeń 2011 Ja nie znam angielskiego i ja chcę jakiś tutorial zrozumieć to w jednej zakładce mam wersję z translatora a w innej oryginał bo w życiu nie kapnął bym się chyba gdzie jest "upiecz" itd
krzysiek3 Napisano 12 Styczeń 2011 Napisano 12 Styczeń 2011 http://wiki.blender.org/index.php/Doc:PL/Manual tylko nie pełny i nie aktualny bo jak dla mnie to za dużo roboty na 1 osobę :) krzysiek3: jeśli początkujący nie zrozumie "wypalanie tekstury" to czy zrozumie "wypal" ? Jasne, że nie zrozumie, dlatego potrzebne są również tutoriale z dokładnym opisem i przykładami, a jak sam piszesz to za dużo roboty na 1 sobotę, więc mało komu się chce. Tak więc póki nie trafi na info co do wypalania, nie będzie wiedział z czym to się je. Natomiast może opanować choć częściowo obsługę samodzielnie. Nie znając słów ang.(a właściwie to trafnego tłumaczenia danej opcji) sam nic nie zrobi. Stronka z linku bardzo przydatna, aczkolwiek nie aktualna. Tam właśnie byłem zanim napisałem. Pokazują opcje, które są teraz w innym miejscu. W dodatku nie wszystkie. Dwie np. dotyczące myszy też gdzieś zaginęły albo przekształciły w jakieś inne. natas: skądś ja to znam :)
mookie Napisano 13 Styczeń 2011 Napisano 13 Styczeń 2011 Nauka Blendera "po polsku" to strzelanie sobie w stopę. Istnieje pewna terminologia, która używana jest w każdym programie 3D, nikt nie tłumaczy słów "bevel", czy "extrude" na język polski, w branży nikt nie stosuje spolszczeń (chyba że "muszę te dwa wierzchołki zmerdżować"). Generalnie nieznajomość języka w dzisiejszych czasach, języka, którego uczy się często już od przedszkola (wiek nie ma znaczenia, ja sam opanowałem go w liceum i teraz posługuję się nim biegle), jest dramatem który może się odbić na karierze zawodowej.
szczuro Napisano 13 Styczeń 2011 Napisano 13 Styczeń 2011 (edytowane) mookie: Po co grafikowi angielski, przecież on rysuje tylko? ;) No i: - większość dobrych tutków (samouczków) i tutków w ogóle jest po polsku. - z każdym klientem dogadasz się po polsku to przecież jemu zależy żebyś coś zrobił, niech się nauczy polskiego. - dokumentacje wszystkich programów są przede wszystkim po polsku. - w swoich pracach nigdy nie musisz używać angielskich słów. - pracodawcy w polsce i na świecie wymagają tylko języka polskiego. bevel jak już pisałem tłumaczy się "ukośnie" przecież to normalne :) co do extrude to w branży wytłocz też jest rozumiane choć extrudować dobrze się trzyma ;) krzysiek3 teraz tak serio: mówisz że do sculptu, a zbrush jest po polsku? bo nie ukrywajmy, że sculpt w blenderze, nie jest jeszcze na poziomie i może kiedyś trzeba będzie sie przerzucić jak pracodawca poprosi. Edytowane 13 Styczeń 2011 przez szczuro
krzysiek3 Napisano 14 Styczeń 2011 Napisano 14 Styczeń 2011 mookie i szczuro: Trochę widzę dyskusja zeszła na inne tory. Nie każdy korzystający z Blendera czy innych programów pracuje jako grafik a tym bardziej ma aspiracje do robienia kariery. Nie każdy też w pracy używa j.angielskiego, więc twierdzenie, że w dzisiejszych czasach jego znajomość jest niezbędna nie jest do końca prawdą. A uczenie się go tylko dla opanowania programów w kompie mija się z celem. Sam nie znając języka ang. ogarnąłem nie jeden soft i nie znam do tej pory tłumaczenia poszczególnych opcji, a jedynie za co one odpowiadają. Owszem szybciej być może bym je ogarnął, znając język, czytając manuale, ale nauka języka plus nauka programów zajęła by dużo więcej czasu. Potwierdzam to co piszesz mookie o terminologii. Nie mniej jednak osobiście lubię na początku dochodzić sam (bez pomocy tutków) za co dana opcja, funkcja odpowiada,a do tego niezbędne jest sensowne tłumaczenie. Nie zgadłbym jako początkujący, że np. "bevel" ma coś zakrzywiać (tłumaczone w c4d jako "zakrzyw"). Ew. po ikonie, ale nie zawsze jest ikona przy słowie. Tego typu funkcji jest masa w programie 3D i szukać tutków do każdej, to życzę powodzenia, a manual to za mało. Potem jak poznam wszystkie w działaniu, mogę przełączyć na ang. i trzymać się terminologii. Myślę, że każdy sposób jest dobry, który prowadzi do celu. szczuro: Tutki wideo najbardziej pomagają (nawet nie znając języka), więc mam: czeskie, niemieckie, angielskie, francuskie a nawet hiszpańskie. Czeskie są chyba najbardziej dla mnie zrozumiałe z oczywistych względów. Byle program był po angielsku, ale też nie koniecznie. Wszystkie te punkty w zasadzie które wymieniasz są do obalenia. Jeśli pracuję tylko w Polsce dla polaków, nie muszę używać j. ang. Dla pracodawcy powinno być obojętne jakim softem wykonam zadanie, byle bym go wykonał dobrze i szybko. Jeśli się uprze, to poczeka, aż się go nauczę (przy zatrudnianiu określa się znajomość programów). Określa się też ew. znajomość języków.
szczuro Napisano 15 Styczeń 2011 Napisano 15 Styczeń 2011 (edytowane) chyba nie załapałeś, rozumiem że bez angielskiego da się przeżyć, ale dużo łatwiej jest z angielskim. Po prostu po angielsku jest dużo więcej informacji prawie w każdym temacie. Odrzucając go bardzo się ograniczasz. Sam piszesz że lepiej idzie z tutkami, które choć trochę rozumiesz czyli te po czesku. A angielskich jest przecież najwiecej. Dla pracodawcy powinno być obojętne jakim softem wykonam zadanie, byle bym go wykonał dobrze i szybko. Jeśli się uprze, to poczeka, aż się go nauczę (przy zatrudnianiu określa się znajomość programów). Określa się też ew. znajomość języków. podoba mi się słowo "powinno" :) Tylko zamiast czekać aż się nauczysz może wziąć gościa, który już go zna. Choć w ostatniej robocie dali mi sie uczyć XSI, dostałem tutki po angielsku :) Swoją drogą musiałeś mieć szczęście przy zatrudnieniu, bo mnie chyba na każdej rozmowie o pracę, przynajmniej pytali czy znam angielski. No chyba że prowadzisz własną firmę, ale to tym bardziej porażka. Wracając do tematu, polskiej wersji nie będzie dopóki ktoś jej nie zrobi. Oczywiście jeśli twórcy blendera dadzą taką możliwość. Może się za to kiedyś wezmę, ale teraz mam inne sprawy na głowie. Edytowane 15 Styczeń 2011 przez szczuro
krzysiek3 Napisano 15 Styczeń 2011 Napisano 15 Styczeń 2011 (edytowane) Wracając do tematu, polskiej wersji nie będzie dopóki ktoś jej nie zrobi. Oczywiście jeśli twórcy blendera dadzą taką możliwość. Może się za to kiedyś wezmę, ale teraz mam inne sprawy na głowie. Nie wiem czemu w sieci są instalki Blendera z informacją, że są to wersje pl. Z tego oto powodu sądziłem, że Blender od dawna był spolszczony. Zgadza się - idzie lepiej z czeskimi tutkami, ale różnica nie jest na tyle duża (przy wideo), by się tym przejmować. W sumie, to sam obraz by od biedy wystarczył. Tekstowych raczej nie czytam, chyba, że przeważają screeny. Bo przy zatrudnieniu przydatne są czasem znajomości ;) Wtedy pracodawca patrzy tylko na umiejętności, które są tak na prawdę najważniejsze. Każda wiedza jest przydatna i ułatwia życie, ale to nie miejsce i temat, by o tym debatować. Mowa była raczej o użyteczności spolszczenia. Musiałbym znać j.angielski równie dobrze jak polski, by nie skorzystać ze spolszczenia, jeśli takowe jest dostępne. Tak jest po prostu nieco szybciej (przynajmniej dla mnie). Edytowane 16 Styczeń 2011 przez krzysiek3
stach13 Napisano 16 Styczeń 2011 Napisano 16 Styczeń 2011 (edytowane) Zaraz eksploduję chyba, gdzie wrzucić ten plik "yafaray_ui.py" w 2.56a, bo gdzie bym go nie wkleił wszędzie mam komunikat "Warning fill alredy installed i ścieżka" czyli że jest zainstalowany, a interfejsu z jaśka jak nie było tak niema, ani w renderach, ani w export/inport, to działa czy nie...? Edytowane 16 Styczeń 2011 przez stach13
Gość Chrupek3D Napisano 17 Styczeń 2011 Napisano 17 Styczeń 2011 jest jakis skrypt, a moze opcja ktorej nie wlaczylem w 2.5 zebym mial podane wymiary lub mogl zmierzyc dajmy na to odleglosc od krawedzi, kat (kont) itp?
mookie Napisano 17 Styczeń 2011 Napisano 17 Styczeń 2011 Wybierz addon MEASURE, który po aktywacji będzie w oknie 3D View w oknach pod klawiszem N (tych po prawej stronie).
Gość Chrupek3D Napisano 17 Styczeń 2011 Napisano 17 Styczeń 2011 o dzieki... w tutorialach mieli opcje "mesh display" do starszego blendera pewnie.
mandragora Napisano 17 Styczeń 2011 Napisano 17 Styczeń 2011 jest takie coś jak ruler ale nigdy nie udało mi się uruchomić http://www.youtube.com/watch?fmt=22&v=2vQ8glwuqSo
stach13 Napisano 17 Styczeń 2011 Napisano 17 Styczeń 2011 mesh display jest cały czas i nigdy nie znikneło na samym dole pod N Numerics: masz 3 pozycje.
Papa Pio Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 Mam taki problemek... sculpt mode - jak sculptuję z boxa dodam sobie oczywiści pare leveli, włączam pędzel add i jedziemy... i pędzel różnie reaguje na różne ściany pierwotnego boxa tzn. na przykład na ściany prostopadłe do osi x tworzy się uwypuklenie, ale już na osi y robi się wgłębienie... zresztą podobnie jest z sphere... w skrócie... bez wciskania shifta na jednej ścianie uwypuklam a na innej robię wgłębienie... problem pojawia się na łączeniu pierwotnych ścian boxa... tworzy się tam ostra krawędź która nie za bardzo reaguje na pędzel... czy ja coś wcisnąłem o czym nie wiem? Enybady nołs?
mookie Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 Sprawdź, czy normale są w dobrym kierunku. Najlepiej odwróć je wszystkie Ctrl+N.
wesol Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 Cześć, jak skopiować Uv na identyczny obiekt? Żeby było jaśniej to mam 2 obiekty, rozkładam UV na 1 i chciałbym nadać UV drugiem obiektowi.
peter_f Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 Błąd/ nie czytaj... Jeśli mówisz o unwrapie to wchodzisz w edit unwrapu (pole paramaters) zaznaczasz wszystkie polys wchodzisz w edit (menu okna unwrapu) i klikasz copy. Potem zaznaczasz drugi obiekt (identyczny) robisz to samo tylko w menu okna edit dajesz paste zamiast copy. Oj pardon. Mówisz o blenderze. Sorki. Myślałem o maxie. Przepraszam
szczuro Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 w 2.4 jesli są takie same to w oknie 3d w object mode: object -> scripts -> uv copy from active 1
mandragora Napisano 21 Styczeń 2011 Napisano 21 Styczeń 2011 w 2.5 tego nie ma ale był jakiś skrót klawiaturowy do kopiowania pewnych rzeczy z 1 obiektu na 2
wesol Napisano 23 Styczeń 2011 Napisano 23 Styczeń 2011 szczuro dzięki, działa :) mandragora ctr+c , copy atribut menu? nic związanego z UV tam nie ma, a szkoda bo właśnie z 2.5 korzystam, ale rozłożyć mogę też w 2.4 :) ktoś się wcześniej pytał o możliwość ukrycia konsoli to wystarczy wybrać Help->Toggle System Consol 1
regnar Napisano 23 Styczeń 2011 Napisano 23 Styczeń 2011 Ludzie pomocy bo zaraz zwariuje! Jak zainstalowac tego cholernego YafaRay? Mam Blendera wersje 2.55 Zainstalowalem Python 2.7.1 (zaistalownay w innym katalogu niz Blender - pisze bo moze powinno byc inaczej) Instaluje teraz YafaRay 0.1.1 i w miejscu gdzie powinienem podac sciezke /blender/scripts jedno ze takiego folderu nie mam a drugie ze kiedy sobie go dodalem nadal wywala komunikat "the path is not valid" Co zle robie?
kolaborant Napisano 24 Styczeń 2011 Napisano 24 Styczeń 2011 Blender 2.5x jest ciągle w fazie beta i yafaray z nim nie współpracuje. Masz dwa wyjścia. Renderować w yafaray z pod Blendera 2.49b lub ściągnąć sobie testowy bild blendera 2.5x z yafaray. Są to wersje niestabilne ale można już wiele rzeczy zrobić. Tu znajdziesz linki do bildów dla win32 i 64. Po rozpakowaniu masz Blendka od razu z yafem. http://www.yafaray.org/community/forum/viewtopic.php?f=16&t=3520&start=180 Pozdrawiam
regnar Napisano 24 Styczeń 2011 Napisano 24 Styczeń 2011 OOOO DZIEKI jak stad to Pekinu! :) Masz u mnie browara! Bede w domu to egram i potestuje, jak sie bedzie dupcyc to przechodze na 2.4 :)
Papa Pio Napisano 25 Styczeń 2011 Napisano 25 Styczeń 2011 Łitni Hjuston mamy problem... zainstalowałem wczoraj Yafray'a i mimo to nie mam opcji wyboru renderera... baaa nawet zainstalowałem go sobie tam gdzie mam zainstalowanego Blendera... i nic... czy ktoś zna rozwiązanie tej intrygującej zagadki?
n-pigeon Napisano 25 Styczeń 2011 Autor Napisano 25 Styczeń 2011 Z tego co pamiętam komuś addon lightmappera nie działał. Tuż po bloku komentarzy zamień 'bl_info = {' na 'bl_addon_info = {' Lepiej późno niż wcale :B
Papa Pio Napisano 27 Styczeń 2011 Napisano 27 Styczeń 2011 W maxie można byłos trworzyć obiekt pomocniczy , ukierunkować na niego oczy postaci i potem one ... wodziły za nim... czy w blenderze jest również mozliwe?
mandragora Napisano 27 Styczeń 2011 Napisano 27 Styczeń 2011 (edytowane) najpierw kamera potem obiekt i ctrl + T i wybierasz z dostępnych opcji Ktoś wcześniej pytał o przenoszenie mapowania uv na drugi obiekt, tak więc od tego jest opcja Object/Join as UVs Edytowane 27 Styczeń 2011 przez mandragora
szczuro Napisano 27 Styczeń 2011 Napisano 27 Styczeń 2011 (edytowane) mandragora: w tym przypadku oczy albo kości oczu potem obiekt czy też kość ;) choć przy kościach ctrl+T nie działa tylko ctrl+shift+C (2.5) albo ctrl+alt+C (w 2.4) i wybrać z listy Edytowane 27 Styczeń 2011 przez szczuro
Gość bochrap Napisano 28 Styczeń 2011 Napisano 28 Styczeń 2011 Mam następujące pytanie: żeby zaznajomić się z Blenderem postanowiłem przebrnąć przez tutorial zrobiłem wszystko jak trzeba a na sam koniec zacząłem renderowanie obrazu za pomocą polecanego skryptu LuxRender. Wszystko byłoby ok, gdyby nie fakt, że renderowanie jednego obrazka trwa już 10h i jeszcze do końca mu daleko. Co mogę zrobić żeby skrócić czasy renderingu? Mój sprzęt to: C2D 2.55GHz 4GB RAM Radeon HD4850 512 Pomożecie?
Papa Pio Napisano 28 Styczeń 2011 Napisano 28 Styczeń 2011 o kurcze 10 godzin - masakra... niestety tez jestem początkujący - mocne postanowienie poznania Blendera od stycznia tego roku... puki co próbuję ogarnąć możliwości internala... w każdym razie też mam pytanie... znowu... z racji słabego sprzętu chcę tworzyć obiekty o małej ilości poligonów... lecz podczas renderowania krawędzie są zbyt wyraźne... obiekty są kanciaste... czy jest sposób bez użycia subsurf i innych metod zagęszczania siatki żeby światło odbijało się bardziej... miękko?
Idaho Napisano 28 Styczeń 2011 Napisano 28 Styczeń 2011 LuxRender jest bardzo dobrym narzędziem ale na razie go sobie odpuść. Dla początkujących idealnym wyjściem jest albo Internal (który ma całkiem pokaźne możliwości), albo YafaRay (który ci polecam) w ostateczności płatny Vray. Jeśli pracujesz na blenderze 2.5x możesz zapisać projekt i otworzyć w blenderze 2.49 i używać Yafaray do renderingu. Czas ci się skróci kilkukrotnie a że robisz jak widzę podstawy to jest chyba jedyne sensowne dla Ciebie wyjście.
Ania Napisano 28 Styczeń 2011 Napisano 28 Styczeń 2011 czy jest sposób bez użycia subsurf i innych metod zagęszczania siatki żeby światło odbijało się bardziej... miękko? oglądnij siatki/tutoriale z gameartu (modele do gier), też mają mało poligonów, grunt je dobrze zagospodarować. słaby sprzęt - tzn. co dokładnie? Bo np. sprzęt podany przez bochrap nie jest na tyle słaby żeby nie można było modelować z subsurfem, robiłam dosyć złożone prace na dużo słabszym sprzęcie.
mandragora Napisano 28 Styczeń 2011 Napisano 28 Styczeń 2011 Ja jako czlowiek który chce co nieco wiedzieć zapytam się, choć i tak tego nie znalazłem malowania bezpośrednio normalmapy na modelu, jest takie coś w sculptris ale importowany model podczas przechodzenia do malowania lubi się wysypać
szczuro Napisano 29 Styczeń 2011 Napisano 29 Styczeń 2011 mandragora: normala raczej nie ma, możesz sobie skonfigurować tak aby malować bump mapę na modelu subsurf + displace + texture paint ale nie wiem czy to wydajne
Papa Pio Napisano 29 Styczeń 2011 Napisano 29 Styczeń 2011 oglądnij siatki/tutoriale z gameartu (modele do gier), też mają mało poligonów, grunt je dobrze zagospodarować. Prawda to choć pamiętam np w Maxie gdy stworzyło się kulę nawet o małej ilości poly to odbicie światła na krawędziech było takie "miękkie" że imitowało kulisty kształt... W Blenderze mam wyraźne kanty... przypuszczam, że gdzieś jest ten przysłowiowy "guzik" który trzeba kliknąć :D... (mało tego nawet się chyba niedawno na niego natknąłem, ale nie mogę sobie przypomnieć gdzie on jest... który to)... jeśli chodzi o sprzęt to procek 1.8 Ghz i niestety zaledwie 1 GB RAM DDR2... można na tym robić pojedyncze całkiem fajne modele... ale chciałbym doprowadzić choć jeden projekt do końca więc oszczędzam pamięć starając się nadrabiać teksturami... A dziś mam nowe pytanie - szukałem odpowiedzi w książce "Blender kompendium" ale znalazłem tylko jedno zdanie na temat... chodzi o Append - czyli improt obiektów z innych projektów .blend... chciałbym przenieść całą scenę ( ot jedna szafka kuchenna) do innego projektu (pomieszczenie kuchni) i OLABOGA... nie przenosi... próbowałem pojedynczymi elementami i uwaga udało mi się przenieść uchwyt od szuflady... niemożliwe żeby nie było opcji importu - w Maxie "Merge" załatwiało sprawę... próbowałem exportować do 3ds i importować w drugim projekcie... - przeszło ale bez tekstur... niech mnie ktoś oświeci... wstyd i degrengolada ale nie mogę sobie z tym poradzić.... Pozdrawiam
mandragora Napisano 29 Styczeń 2011 Napisano 29 Styczeń 2011 (edytowane) zaznaczasz obiekt i z lewej podręcznej belki wybierasz Smooth Jak chcesz kilka obiektów na raz appendować to zaznaczasz je z Shift, oczywiście by na ślepo nie trafiać lepiej je wcześniej odpowiednio nazwać Edytowane 29 Styczeń 2011 przez mandragora
Papa Pio Napisano 29 Styczeń 2011 Napisano 29 Styczeń 2011 Czyli... jeśli zaznaczę wszystkie obiektu i tekstury z shiftem to się uda?... spróbujemy... dziwię się że nie przenosi całej sceny... próbowałem zgrupować obiekty w całość, ale tez kiszka... fajnie byłoby doprowadzić do sytuacji że mam jeden obiekt "szafka" i go zaznaczam i ciach... próbowałem poprzez join i union, ale tekstury mi się pomieszały więc pozostało grupowanko..
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się