Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

@Monio dzięki za linka - jednak sprawa dalej jest dla mnie niejasna. Chodzi mi o to czy jak kupię sobie na działalność np windowsa to czy po zamknięciu firmy będę mógł go dalej legalnie używać na (już domowym) komputerze?

Napisano

Kiedyś pytałem o to przedstawiciela handlowego Autodesku. Odpowiedział, ze nie. Licencja jest przypisana do firmy i po jej likwidacji przepada. Zaznaczam dotyczy Autodesku, nie wiem jak jest z Windowsem.

Napisano

Oj same problemy z ta licencją Autodesku.

 

A jak spraw wygląda Gdy mam licencję na siebie i chcę się zatrudnić w jakieś firmie która nie ma licencji np. na 3D max-a. czy pracując w tej firmie na umowę o pracę mogę legalnie wykorzystywać swoje oprogramowanie ?

Napisano
Oj same problemy z ta licencją Autodesku.

 

A jak spraw wygląda Gdy mam licencję na siebie i chcę się zatrudnić w jakieś firmie która nie ma licencji np. na 3D max-a. czy pracując w tej firmie na umowę o pracę mogę legalnie wykorzystywać swoje oprogramowanie ?

 

Było o tym kiedyś. Z tego co pamiętam to nie możesz na umowę o prace a mozesz na zlecenie (tak w skrócie).

Napisano

Mam pytanie odnośnie terminu wykonanai dzieła na umowie. Termin zdaje się jest na każdego tego typu umowie.

 

Ja w zaproponowanej umowie mam jeszcze takie dwa punkty:

 

"Jeżeli Wykonawca nie przekaże dzieła w terminie wskazanym w ust. 1 lub 2 powyżej, Zamawiający uprawiony jest również do odstąpienia od niniejszej umowy oraz dochodzenia odszkodzowania w pełbym zakresie prawa"

 

To normalny zapis? A co jeśli opóźnienie będzie wynikać z winy Zamawiającego? Na przykład wprowadzania ciągłych poprawek.

 

I drugi punkt:

 

"W terminie 30 dni od dnia przekazania Dzieła, Zamawiający może może zażądać od Wykonawcy nieodpłatnego wprowadzenia zmian, modyfikacji lub uzupełnień, jeżeli Dzieło mu Wydane zostało wykonane w sposób nieprawidłowy lub niepełny, wskazując jednocześnie termin na ich dokonanie"

 

Tutaj też mam wątpliwości. Projekt jest dosyć duży i oddaję etapami, każdy etap po wielu poprawkach zostaje zatwierdzony (ustnie, nie mamy umowy na każdy osobny etap). I teraz według tego zapisy Zleceniodawca mógłby zażądać kompleksowych zmian wielu rzeczy, które mogłyby trwać nie wiadomo ile czasu.

 

Akceptować takie zapisy czy rozmawiać na o zmianie?

Napisano

Możesz zaproponować zmianę punktu:

 

"Jeżeli Wykonawca nie przekaże dzieła w terminie wskazanym w ust. 1 lub 2 powyżej, Zamawiający uprawiony jest również do odstąpienia od niniejszej umowy oraz dochodzenia odszkodzowania w pełbym zakresie prawa"

 

na

 

"Jeżeli Wykonawca nie przekaże dzieła w terminie wskazanym w ust. 1 lub 2 z przyczyn niezależnych od Zamawiającego, Zamawiający uprawiony jest również do odstąpienia od niniejszej umowy oraz dochodzenia odszkodzowania w pełbym zakresie prawa"

 

oraz wymusił bym akceptację pisemną każdego oddania. W myśl starożytnej zasady "Im więcej papieru, tym d... czystsza"

 

Oczywiście wszyscy zakładamy dobrą wolę drugiej strony w momencie podpisywania umów, ale jednak przezorny zawsze ubezpieczony.

 

Możesz też poprosić o umieszczenie w umowie zapisu, iż termin realizacji biegnie od dnia przekazania KOMPLETNEJ i ostatecznej dokumentacji. Wtedy będziesz miał środek nacisku, bo każda zmiana jaką każą Ci zrobić przedstawiając rysunki, będzie skutkowała zmianą terminu oddania. Skoro zaś zlecili Ci pracę jakąś, to zależy im chyba bardziej na jej poprawnym i terminowym wykonaniu a nie na ściąganiu z Ciebie kar umownych - więc Zamawiający będzie pewnie bardziej zainteresowany ukończeniem w terminie zlecenia, niż jego przeciąganiem.

Napisano

30dni absolutnie nie - zbyt duze ryzyko ze wdupisz czas/kase. Zapis o tym, ze zamawiajacy okresla termin wprowadzenia poprawek to tez mina.

 

Dodaj załącznik do umowy - harmonogram. Opisz w nim termin oddania kolejnych etapów oraz czas na dokonanie poprawek. W umowie zapiszcie, ze terminy oddania etapów oraz wprowadzenia poprawek określa harmonogram. Powołaj się na konieczność utrzymania terminowości z Twojej strony co zapewnić może jedynie obustronne wymaganie trzymanych ram. Potrzebny Ci zapis dot. poprawek - uszczegóławiający naturę poprawki - coś co nie zostało wykonane zgodnie z ustaleniem i przekazanymi materiałami oraz dyspozycjami. Unikniesz sytuacji gdy pojawia sie nowe materiały, ktorych wczesniej nie dostałes - wtedy zastrzeż sobie mozliwosc okreslenia terminu oraz ew. dodatkowych kosztów. Pamietaj, by wrzucić zapis, ze po zamknięciu etapu wszelkie uwagi jezeli nie dotyczą błednego wykonania traktowane są jako zmiany w ktorych masz prawo okreslic dodatkowe koszta jak i termin.

Zdefiniujcie takze same zmiany - jeżeli coś wykracza poza wczesniejsze ustalenia (lub ich brak) wymaga z Twojej strony dodatkowego czasu, a z ich strony poniesienia dodatkowych kosztów. Dlatego koniecznie oddziel poprawki od zmian w naturze zlecenia. Przy błędach w komunikacji w innym przypadku wszystko pójdzie na Twój garb.

Klient zawsze moze żądać kompleksowych zmian, ale przy takich zapisach będziesz mógł kompleksowo doliczyć koszta ich wykonania. Ustalcie adres e-mail na który Ty i oni przekazujecie maile - oczekuj z tego adresu e-mail potwierdzenia realizacji etapów, poprawki przyjmuj tylko z tego adresu ew. podsun szubko aneks z rozszerzeniem listy adresów e-mail do podpisania jak zaczną spływać z różnych kont.

Jak pojawia się problemy z uwagami reaguj jak najszybciej informując, ze np. zmiany wykluczają poprzednie albo są przesłane po zakończeniu etapu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i terminem i prosisz o potwierdzenie.

 

Takie moje zdanie wysnute z praktyki.

Napisano

dodam od siebie ze olaf bardzo dobrze to zebral w jednym miejscu. Sam mialem dokladnie taki sam motyw, gdzie na poczatku zalozylem dobrą wole klienta i nie spedzilem wystarczajaco czasu na ustalaniu umowy itp. Skonczylo sie ze 3 miesieczny projekt przeciganol sie na 9 miesiecy i na dlugim i meczacym wyciaganiu zaplaty za tone zmian.

Napisano

Dzieki za cenne wskazówki. Ja oczywiście zakładam dobrą wolę zamawiającego i działamy na zasadach wzajemnego zaufania, tylko nie chciałbym, żeby podpisanie umowy wymusiło działanie na zasadzie zaufania tylko dla jednej ze stron.

 

Mam trochę sytuację jak napisał Mirach, miał być szybki, łatwy projekt, a ciągnie się już długo z ciągłymi poprawkami.

 

A co myślicie o opcji, żeby zamiast bardzo formalizować ten proces (potwierdzanie terminów oddania, maile z, któych wchodzą poprawki, określanie charakteru poprawek) wywalić te punkty, które wcześniej podałem i zrobić umowę bardziej "okrągłą"?

Napisano

Zamiast zasady wzajemnego zaufania powinieneś się kierować zasadą ograniczonego zaufania. Czym jest "okrągła" umowa? Bardziej ogólna? Im mniej szczegółów w umowie tym więcej możliwości przejechania się na niej. Miej na względzie fakt, że dopóki nie dostaniesz forsy za pracę to tak naprawdę cały koszt jest po twojej stronie i w razie konfliktu ty stracisz najwięcej na nieprecyzyjnych ustaleniach.

Napisano

nom tak jak arev mówi, to czego nie zapiszesz w umowie bedziesz musiał wyszarpać w komunikacji bieżącej z klientem i naprawde sie zastanow czy warto, bo to zmęczy i Ciebie i klienta. Harmonogram to najbardziej transparentna forma pracy. Oczywiscie Ciebie takze zobowiązuje to szeregu rzeczy ale też termin zakończenia i status jest jasny. Mozesz wtedy spokojnie planować kolejne realizacje dla innych klientów. Ale rozumiem, ze trzeba czasem samemu się sparzyć ;)

Napisano

To chyba kwestia środowiskowa. Nie mamy w firmie problematycznych osób, nie mamy sztywnych deadline'ów, więc i atmosfera jest świetna :)

A inna sprawa, to że nie każdy się nadaje do freelansu i tyle. Ja się chyba mniej nadaję.

Napisano

freelance to przygoda. o tych najfajniejszych przygodach robi się filmy przygodowe.

fakt nie widziałem flimu przygodowego o freelancerach ;)

Napisano

Witam,

Jak wygląda współpraca z klientem z zagranicy? Chodzi mi o to czego ew. żądać, albo jak współpracować, żeby nie zostać potem na lodzie. Ile procent zaliczki brać?

Napisano

nie wiem jakie projekty robisz ale zarowno 3d jak i gry i inne rzeczy mialem ustawione tak ze mialem dwa millestone z platnoscia 30 i 20 pozostala polowa po zamknieciu projektu przed wyslaniem kompletu materialow.

Napisano

Gratulacje ;) W Poradniku freelancera powinno byc "wylacznie klienci spoza Polski". Przynajmniej tak wynika z moich smutnych doswiadczen z rodakami-cwaniakami :D Powodzenia.

Napisano

I ja się dopisuję, jak freelancerka, to tylko za granicą, bo tutaj można umrzeć z głodu. Zwłaszcza jak się próbuje na oferii gdzie trzeba konkurować ze 'studenckimi' stawkami. I żałuję że dopiero od tego miesiąca się wziąłem za zagraniczny rynek.

Napisano

Hehe, zadwoniłem dziś z zyczniami do byłej pracownicy - graficzki. Cześć, cześć, a później rozmowa o kasie w stylu 'no miałam dosyć płatności powyżej miesiąca, zawracanie tyłka, odkąd robie dla klientów ze szwecji kasa lepsza, na czas i mniej nerwów'.

wypada zapytać Jak rzyć panie premierze.

Gość Chrupek3D
Napisano

Tu pewnie chodzi o putinowską rzyć :-)

No ja też mam silne postanowienie, jak najmniej Polaków w swoim życiu.

Napisano (edytowane)

Z nieco innej beczki. czy ktoś wie czy rosyjska/chorwacka licencja 3ds Max bedzie u nas pełnoprawna ? czy sytuacja ma się tak jak z licencją z USA ?

 

Pytam, bo ktoś kiedyś pisał, że crossgradował swojego maxa studenckiego za granicą kraju (jakieś kraje ościenne) podczas gdy PROCAD zawiesił ofertę crossgrade'u.

 

W ww. krajach można by dorwać taki soft za ~12-13k, co w porównaniu do oferty polskich dystrybutorów jest niezłą przebitką...

Edytowane przez terenas
Napisano

Czy ktoś ma doświadczenia z oDeskiem? Nie potrafię znaleźć informacji na temat płatności, oczekiwania na withdraw itp. Jeżeli może ktoś doradzić to bardzo proszę o pomoc! Klient przelał mi kasę na moje konto w oDesk, potem ustawiłem withdrawal method na paypal, w pozycji Balance mam swoje dolary, ale za cholerę nie wiem jak zrobić żeby te dolary znalazły się na moim koncie na paypalu.

Dziękuję!

Napisano

Czy ktoś ma doświadczenie jako casualowy twórca gier? (Jednoosobowa firma)

Jak taki biznes wygląda od strony prawnej? Ile trzeba oddać państwu? (ZUS, podatki etc.) Czy trudno jest sprzedać grę, czy klient jest bardzo wymagający? (czytałem, że casualowai gracze w przeciwieństwie do hardcorowych nie patrzą tak bardzo na grafikę - co jest miłe bo w Unity poszaleć nie można) Itd. Itd. czyli jak wygląda takie życie w kraju nad Wisłą ;)

Napisano

Ja mam prawie jednoosobową firmę robiącą casuale. Wygląda to tak, ze przenoszę działalność do UK.

Grę sprzedać tym łatwiej im jest lepsza. Lepsza może być grafika lub grywalność lub jedno i drugie. Myślę że gracze bardziej patrzą na grafikę niż na dźwięk (taki żart purystyczny). Jeżeli w czymś nie czujesz się mocny możesz wybierać gatunki, w których możesz zaprezentować się ze swojej lepszej strony, jest z czego wybierać. Polecam mimo wszystko rozważanie takich rzeczy jak działalność przy kilku sprzedanych grach albo w momencie gdy szykujesz się do premiery tej pierwszej.

Napisano

Gdybym chciał zrobić taką gierkę to od czego powinienem zacząć? Nie mówię o samej grafice tylko tym co zrobić gdy mam już wszystko narysowane/zaprojektowane. Tak sobie myślę, że to musi być duża frajda zrobić taką gierkę jak np Machinarium, zwłaszcza jak można jeszcze na tym zarobić.

Jakieś rady na początek?

Napisano

Ja robię na rynek online (flash na przeglądarki). Na pojedynczym tytule można zarobić 50-15.000 usd. Ja na razie daje radę ale robię bardzo tanie produkcje i powoli zdobywam kontakty i doświadczenie. Zysk zależy od tego jak unikalna jest gra i jak szybko chcesz sfinalizować produkcję. Ja raczej idę na ilość.

Linki do moich paskud gdzieś tam są w mojej teczce 2D oglądanej od tyłu, a na kanale YT masz gameplaye.

 

Grafika tu akurat jest najmniej istotna. Pomaga grafikowi wypromować siebie i swoje gry ale poza nią liczą się kontakty i doświadczenie.

Najwazniejsze jest prototypowanie i analiza - grafika to szczegół. Polecam czytanie rad i artykułów na gamasutra.com z działu Indie.

Napisano

Witam,

Mam pytanie odnośnie pracy przez portale typu Elance, Freelancer.com itd. Jak to jest tam? Powiedzmy ustaliłem z kimś, że robimy coś, np model. I on potrzebuje plik tego modelu (FBX, OBJ). Płaci jakąś tam ustaloną zaliczkę i mam mu wysłać model a on dopiero potem wyśle mi reszte wynagrodzenia za model. Tak to tam działa, jest taka forma współpracy bezpieczna, czy lepiej nie ryzykować?

Jakieś ew doświadczenia z klientami z Omanu? Bo gość po prostu chce model przed zapłatą całości, a ja nie chce stracić czasu na modelowanie, a on potem zawinie ogon i tyle zobacze resztę kasy. Ufacie w takich sytuacjach klientowi, jak sie zabezpieczacie?

 

Pozdrawiam,

Napisano

To samo mu napisałem, ale mi odpisał, że on wcale nie ma gwarancji, że mu wyśle model. W sumie racje ma, bo jaką wtedy on ma gwarancje. Przecież mnie nie zna, wiadomo że nie będę mu kręcił wała, bo po co, z resztą on ma jeszcze 2 model i w późniejszym terminie animacje do tego, a ja jestem w stanie zrobić mu to wszystko. I dlatego pytam, czy ktoś ma jakiś uniwersalny system pracy albo coś. Bo pewnie w przyszłości się znowu trafi podobny klient.

Napisano

Chyba uniwersalnego nie ma, to jest internet, jak chce się coś zarobić trzeba zaufać komuś kogo zna się tylko z imienia, nazwiska i e-maila. Można podpisywać umowy, ale czy one przed czymś naprawdę chronią? zeskanowana kartka papieru z podpisem twoim i gościa z drugiego końca świata, z umową o kilkaset dolarów. I jak się jedna ze stron nie wywiąże to gdzie z tym pobiegniesz? ;)

Jak coś zlecam to oferuje zaliczkę po okazaniu pierwszych screenów z postępem prac i całość płacę po przesłaniu screenów gotowej pracy. Jak coś wykonuję dla nowego klienta znanego tylko przez internet to podobnie też chcę zapłatę przed wysłaniem modelu i jak ktoś ma uczciwe zamiary to nie ma z tym problemu.

Napisano

Ja tam nie mam zamiaru nigdzie biegać ani bawić się w jakieś papierki, bo jak mówisz to i tak nic nie pomoże. Tak tylko pytam o doświadczenie innych osób. Ja tez nie widzę problemu jakbym dostał od kogoś screeny gotowego modelu i wysłał mu pieniądze. Najwidoczniej coś kręci i może szuka okazji aby kogoś ukręcić. W ogóle proponował zaliczkę 10% i model a potem reszta kasy, to już chyba totalne przegięcie. No nic, szkoda mojego czasu na jego wymysły. Dzięki za odpowiedzi.

Napisano

nom 50to minimum. ale imo wyslanie jakiegos turntable siatki starczy na 100% platnosci. z mobila nie poklikam ale folio zalatwia czesto wiarygodnosc i nawet jak nie masz gwiazdek to potrafia zaplacic z gory.

 

masz na freelancerxe escrow ale pewnie chcesz oszczedzic na prowizji wiec pamietaj ze ryzykujesz na wlasna odpowiedxialnosc.

Napisano
Linki do moich paskud gdzieś tam są w mojej teczce 2D oglądanej od tyłu, a na kanale YT masz gameplaye.

 

Nie wiem jak ją znaleźć możesz dać link do tej teczki?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności