Skocz do zawartości

Szybkie odpowiedzi na proste pytania. Blender Q&A


n-pigeon

Rekomendowane odpowiedzi

gdy wciskam "Append or Link" pojawia mi się okno do wskazania lokalizacji a zarazem wskazania co konkretnie chce przenieść i... nie da się podać adresu obiektu z użyciem shiftu... no nic... zbawienna sprawka podejść do problemu na nowo po paru godzinach... zgrupowałem obiekt, po czym przeniosłem go jako grupę... nie wiem czemu pojawiły mi się 3 grupy do wyboru, ale ta trzecia to była właśnie moja szafka :P... zakręcone trochę to appendowanie.. kwestia obycia mam nadzieję...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam w tym problemu nie widzę. Zrobiłem sobie scenkę z kilkoma obiektami zrobiłem grupę. Szkoda że nie idzie zaznaczonych obiektów wpisac do grupy tylko pojedyńczo (a może jest sposób ?). Zapisałem plik, otworzyłem nowy, File/Append plik szafka.blend /Group/szafka klikam i cała grupa w scenie, nie ma najmniejszego problemu. A w którym to blenderze robisz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość bochrap

Ale tak właściwie poza poleceniem mi czegoś innego, nie odpowiedzieliście na moje pytanie...

 

Może mnie więc ktoś uświadomić?

A przy okazji odesłać do jakiegoś miejsca które objaśnia instalację Yafaray? Bo nie chce mi to za nic chodzić na blenderze 2.49b i pythonie 2.7

 

Jakoś przebrnąłem, jednak yafa renderuje mi tylko czarny ekran...

 

I ostatnia sprawa...jak przy użyciu yafy zrobić ustawienia podobne jak tez z tutoriala w luxrenderze?

Chodzi mi między innymi o światła, szkło itd

Edytowane przez bochrap
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bochrap: Jeśli masz wersję: Windows 32 bits YafaRay 0.1.1 - Python 2.6 (for Blender 2.49 built with Python 2.6) to nie pójdzie na pytonie 2.7 (już sama nazwa wskazuje, że młotek służy do wbijania gwoździ)

zrób downgrade do 2.6

Ale jeśli chodzi o twoją ostatnią sprawę, to chyba wykracza poza ramy szybkich odpowiedzi na proste pytania. Poszukaj tutoriali do yafaraya

 

@Papa Pio: Join, CTRL-J. Obiekt powstały z połączenia meshy dostanie nazwę (i listę modyfikatorów) od ostatniego zaznaczonego, który ma jaśniejszy obrys. Albo inaczej: wczesniej zaznaczone dołączasz do ostatnio zaznaczonego.

Edytowane przez ikkiz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

@bochrap:

Materiały i tutoriale znajdziesz na forum Yafaray wchodź również w wątki dotyczące gotowych scen bardzo często ludzie podają ustawienia dla poszczególnych materiałów szkła, metału. Poprosić też możesz jak jakiś ci się spodoba, jeszcze nikt nie odmówił. Poczytaj forum blenderownia. To jest chyba największy zbiór pomocy, rozwiązanych problemów, ustawień itd dotyczących blendera i Yafaray, Luxblender, Indigo i do tego po polsku, ale musisz przez to sam przebrnąć. Będziesz wiedzieć o co pytać na przyszłość. Z czym konkretnie masz problem. Podstawą jest na forum blenderownia by dołączyć plik .blend, ciężko tak na słowo cokolwiek powiedzieć dlaczego coś idzie tak a nie inaczej.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest właśnie ten problem że tą listę przejmuje... mam szafkę z kilku boxów, każdy z teksturą jakąś tam... i łącząc je w ten sposób wszystkie obiekty przyjmą teksturę ostatniego..

 

Musiał byś rzucić przykładem (plik), bo ja nie mam tego problemu. jak mam 2 różne materiały na 2 różnych obiektach i potem połączę je w jeden, to dostaje obiekt z dwoma slotami materiałów (i z dwoma materiałami). Jak materiał ma inną teksturę, to też w obiekcie docelowym jest tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to przykładem...

- pierwsza szuflada to jest to co bym, chciał,

- druga to ctrl+J gdzie uchwyt był ostatnim zaznaczonym obiektem,

- trzecia szuflada to ctrl+j gdzie front szuflady był ostatnim zaznaczonym

- czwarta to ctrl+j gdzie zaznaczono główny box szafki i front szuflady (nie pamiętam kolejności) - efekt rozciągnięcie tekstury

 

a zmierzam do tego by powstał jeden obiekt - szafka cała ze zróżnicowanymi teksturami... gdzie może tkwić problem...

 

problemzczeniem.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ola-f: ma ale nie dziala tak jak w innych programach, znaczy nie przesuwa wszystkich obiektów po przesunieciu jednego :)

 

Papa Pio: w blenderze nie wszytko jest modyfikatorem jak w maksie i ctrl+j łączy obiekty przed zastosowaniem modyfikatorów i dopiero nakłada modyfikatory z aktywnego, dlatego druga jest okrągła a trzecia ma kwadratową rączkę.

blender nakłada nowy materiał na obiekt podczas ctrl+j gdy ten obiekt nie ma swojego materiału i zarazem nie jest aktywny, w przeciwnym razie zostawia jego własny (albo pusty gdy jest aktywny) , z tego powodu trochę mnie dziwi efekt 2 szuflady, bo 3 wygląda jakby raczka nie miała materiału. 4 rozciąga sie tekstura bo masz pewnie map input włączone orco ( kordynatów tekstury zeleżne od obiektu) i jak łączysz dwa obiekty to bierze koordynaty aktywnego, tu pomoże global (nie do animacji) albo uv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blender nakłada nowy materiał na obiekt podczas ctrl+j gdy ten obiekt nie ma swojego materiału i zarazem

za to masz repę, bo o ile nie mapowałem jeszcze w Blenderze to pewnie bym sie niezle naw*^wiał jakby mi tak wychodziło jak Papie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

blender nakłada nowy materiał na obiekt podczas ctrl+j gdy ten obiekt nie ma swojego materiału i zarazem nie jest aktywny, w przeciwnym razie zostawia jego własny

 

Chwała Ci zacny kolego za te wieści... uchwyt ma ustawiony sam kolor... chyba ze sam kolor to już materiał... nie mam przed oczami tego panelu, więc oblookam wieczorem...

 

PS: Czy to nie Ty pomagałeś przy pisaniu "Blender Kompendium"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak łączysz dwa obiekty to bierze koordynaty aktywnego, tu pomoże global (nie do animacji) albo uv

 

Dlaczego global nie do animacji... pytam bo docelowo ta kuchnia ma być miejscem akcji i wolałbym wiedzieć zanim wszystko zmapuję w globalu :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy global tekstura jest liczona względem środka układu współrzędnych a nie obiektu, jeśli obiekt sie nie porusza to ok, może zostać global, jesli obiekt sie porusza to tekstura zostaje w miejscu nie przemieszcza sie razem z obiektem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcąc nie chcąc (bardziej nie chcąc) Muszę zaprzyjaźnić się z Blenderem. I ze startu są problemy. Pytanka:

1 czy można skasować pojedynczego edga zamiast całego loopa

2 czy istnieje odpowiednik maxowego CUT

3 czy modyfikator chamfer można odnieść do pojedynczego edga.

4 czy mozna jakos zmieniac ustawienia modyfikatora mirror. Na chwile obecna wywala mi os odbicia w randomowym dla mnie miejscu, a chcialbym miec mozliwosc precyzyjnego wskazania, gdzie ma sie znajdowac os odbicia.

I na koniec, czy dobrze kumam, ze brak jest takich możliwości i że ten brak wynika z nieskończonego kodowania narzędzia o nazwie N-gon, czy jakoś takoś? Kucze na początku zachwyciłem się nowym blenderkiem ale bardzo szybko zabrakło łatwości i płynności pracy z maxa.

Edytowane przez Simple_man
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Który Blender? 2.49 czy 2.5? N-gonów nie ma i możliwe że nie będzie (dev je robiący jest strasznie... toporny), ale czy to wada? :P

 

1. Skasować można i pojedynczego edga i pojedynczego vertexa i pojedyczego face

2. w 2.5 CTRL+R (loop cut) i K + kliknięcie (knife tool, chyba o to Ci chodzi)

3. http://www.blender3darchitect.com/2008/10/how-to-use-the-bevel-modifier-to-chamfer-edges-of-a-model/ w sumie przy przesiadce też mi tego brakowało ale lepszego rozwiązania chyba nie ma. W 2.5 nie znam skrótu ale spacja i wpisać sobie radzi :P

Edytowane przez websterek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blender to 2.53.

1. Jak możliwe jest użycie Cut lub wspomnianego bevel skoro nie ma n-gona. Przecież te modyfikacje, zawsze dadzą wielobok w efekcie. Swoją droga w poprzedniej becie był już n-gon ale go wrypalo. A jeśli chodzi o kasowanie to bardziej mam na myśli odpowiednik maksowego remove niż delete. Czyli edge wypad ale zostaje face, który powstaje z połączenia dwóch facow rozdzielanych do tej pory edgem. Sprawdziłem i na chwilę obecną jest ku.a. Bevel weight jest ale jego użycie nie daje żadnych efektów, czyli że nie działa.

Kwestia mirrora rozwiązana. Blender nie robi tego tak jak max, bo przecież nie musi. Blender zawsze robi odbicie przez pivot point obiektu, którego dotyczy. Dlatego zabawa z środkiem odbicia odbywa się poprzez przemieszczanie pivot point, czyli shift+ctrl+alt+c i ustalamy nowy pivot i działa :)

Edytowane przez Simple_man
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcąc nie chcąc (bardziej nie chcąc) Muszę zaprzyjaźnić się z Blenderem. I ze startu są problemy. Pytanka:

1 czy można skasować pojedynczego edga zamiast całego loopa

x -> edge loop działa i na edga i na loopy

3 czy modyfikator chamfer można odnieść do pojedynczego edga.

addonem bevel http://wiki.blender.org/index.php/Extensions:2.5/Py/Scripts#Modeling_Scripts

4 czy mozna jakos zmieniac ustawienia modyfikatora mirror. Na chwile obecna wywala mi os odbicia w randomowym dla mnie miejscu, a chcialbym miec mozliwosc precyzyjnego wskazania, gdzie ma sie znajdowac os odbicia.

miror dziala wg srodka obiektu (origin) taka kropka pomaranczowa. albo wg dowolnie wskazanego obiektu, na dole modyfikatora jest pole z ikonką sześcianu.

I na koniec, czy dobrze kumam, ze brak jest takich możliwości i że ten brak wynika z nieskończonego kodowania narzędzia o nazwie N-gon, czy jakoś takoś?

brak wynika z tego ze to zapewne jest to beta :P ale tak, podobno czekają na ngona

 

1. Jak możliwe jest użycie Cut lub wspomnianego bevel skoro nie ma n-gona. Przecież te modyfikacje, zawsze dadzą wielobok w efekcie.

bo każdy wielobok można podzielić na skończoną liczbę trójkątów :) czasem troche kaszani to siatkę ale cóż jak sie nie ma co się lubi ... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Simple_man - polecam spróbuj modelować w Wingsie, tam wszystko o co tu pytałeś jest rozwiązane dość wygodnie. (teraz mnię tu ukamieniują...)

Model możesz potem przenieść do Blendera do dalszej obróbki (.obj)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Simple_man - polecam spróbuj modelować w Wingsie, tam wszystko o co tu pytałeś jest rozwiązane dość wygodnie. (teraz mnię tu ukamieniują...)

Model możesz potem przenieść do Blendera do dalszej obróbki (.obj)

 

Nikt cię nie ukamienuje bo to co powiedziałaś to prawda :P w niektórych zadaniach wings jest aktualnie lepszym rozwiązaniem. Chyba wiem z kąd ten strach :) zaczyna się na b kończy na pl.

 

Kolejne pytanie od blenderowego lajkonika. Jaki rendrer polecacie dla blenderka pod 64 bitową windę?

 

Napisz coś więcej. Do czego ten renderer zamierzasz wykorzystać :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pracy do wizualizacji zabawek winylowych, w domu chcę się pobawić w arch wiz.

Teraz jedna maskotka liczy mi się z AO w rozdziałce 3000x2000 jakoś koło 15 min. To nie dopuszczalne :/

Edytowane przez Simple_man
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość optimus_prime

W jaki sposób mogę do panelu "Tool Shelf" dodać własne narzędzia? Widziałem w videotutorialu, że należy wybrać "Add Tool", jednak u mnie na tym panelu nie ma takiego przycisku. ( Blender 2.56a )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jaki sposób mogę do panelu "Tool Shelf" dodać własne narzędzia? Widziałem w videotutorialu, że należy wybrać "Add Tool", jednak u mnie na tym panelu nie ma takiego przycisku. ( Blender 2.56a )

 

na razie jest to wyłączone

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po dwóch tygodniach z blenderkiem pojawiło się trywialne pytanie. Jak połączyć dwa obiekty w jeden, ewentualnie zgrupować je. Historia jest taka. Mam papugę i chcę żeby jej oczy były częścią grupy ciała lub częścią ciała jako obiektu.

https://picasaweb.google.com/AdamEret/Blender?authkey=Gv1sRgCOjFjIL75dWcoQE#5572357626390576866

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ctrl+J - łaczy dwa obiekty (bierze modyfikatory tylko z aktywnego)

ctrl+p - parentuje (aktywny obiekt jest rodzicem)

ctrl+g - grupuje ale grupy nie zachowują się tak jak w normalnych programach :) znaczy zaznaczysz jeden z grupy to reszta pozostaje niezaznaczona. Aby zaznaczyć wszystkie z grupy trzeba shift+G -> group

 

aktywny = ostatnio zaznaczony, taki z jaśniejszą obwódką

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo to ciężki temat wiekszość ludzi chyba opanowuje jeden/dwa renderery i przy nich zostaje ;)

jeśli zależy ci na szybkości to jakieś korzystające z GPU czyli SmallLux, Octane, Vray-rt (ale nie wiem czy blender z nim działa). Nie wiem czy indigo albo thea też nie obsługują GPU

nie ma chyba w sieci jakiegoś porządnego porówania wszystkich renderków dla blendera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o coś, co wykorzysta Nodes, da Ci obrazek podzielony na passy... no zostaje tylko Internal taki jak jest

 

Octane (unbiased, szybki bo na GPU): http://www.max3d.pl/forum/showthread.php?t=71526

a z darmówek są właściwie dwa porządne - zależy czy chcesz szybkie rendery z GI, czy fizyczne bajery

Yafa: http://www.yafaray.org/gallery?g2_itemId=2750 , http://www.yafaray.org/community/forum/viewtopic.php?f=5&t=2979

Lux (unbiased): http://www.luxrender.net/forum/gallery2.php?g2_itemId=8638

 

jest jeszcze Vray ;] http://blender.bevice.ru/ - lechu coś ostatnio wyrenderował używając tego skryptu, więc powinien wiedzieć czy to sensowne rozwiązanie

Edytowane przez muody
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprzez "File->Append or Link". Samo wybranie pliku nie wystarczy - musisz jeszcze wybrać konkretne obiekty, raczej nie wstawi ci od razu wszystkiego, jeśli np. jakieś tekstury wstawione na tło, to je chyba musisz podłączyć oddzielnie (ale w taki sam sposób).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok teraz moja kolej. jak w 2.5x ustawić ścianki na smooth? Jest tylko autosmooth ktory mi nie działa.

 

Zaznacz obiekt, lub ścianki w edit mode które chcesz na smootha i kliknij w toolboxie (T) set smooth w panelu shading, zdaje się... z pamięci lecę :)

Masz też modyfikator Edge split jeśli chcesz zrobić smooth grupy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ja zadam pytanie raczej do przemyśleń, w outliner możesz przeglądać sobie scenę, grupy, zaznaczone itd, dlaczego w all scenes jak utworzę grupę jej tam nie ma, powinno być tam wszystko tylko muszę przechodzić do grup, nie neguję opcji przeglądania tylko grup ale jeśli chciałbym w outliner dodawać kolejne obiekty do grupy to nie ma jak, chyba że jeszcze w ogóle tego aspektu nie ruszyli. blender 2.5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może dlatego. że all scene to struktura hierarchiczna/drzewiasta. a obiekt może być w kilku grupach i się średnio w tą strukturę wpisuje. Pewnie dla devów to raczej parametr obiektu niż obiekt (katalog). Ogólnie grupy w blenderze są dziwnie traktowane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności