Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam taką prośbę. Lubie te zbiorcze dyskusje, ale jeśli możecie - wstawiajcie jeśli są duże newsy apropo Blendera jako osobny wątek. W tej chwili mamy możliwość łatwej promocji takich wątków jako newsy. Być może też to pozwoli skupić w tym wątku dyskusje apropo wersji 2.8. 

 

Napisano

Po nieudanych próbach pobrania znalazłem blendera na steamie. Więc jak ktoś chce już szybko zobaczyć to tam jest normalny transfer. Można też pobrać wersje 2.81 która na ten moment niczym sie (chyba) nie różni od 2.8 a da sie pobrać 🙂

  • Like 1
Napisano

ten viewport w Octane, to chyba tylko dla tych, którzy mają komputer w innym pokoju niż monitor i klawiaturę. Lub głuchych. Niemniej cudo!

  • Like 2
Napisano

Hej, podepnę się pod dyskusję z pytaniem.

Jestem użytkownikiem Max/Maya, po tym co tu się odj%@ło na teaserach, stwierdziłem, że biorę się za Blendera. No i teraz tak, zainstalowałem, wesoły odpalam 2.8, klikam Industry Compatible, żeby nie bawić się w te ich anormalne poruszanie po viewporcie, wszystko jest git, tylko okazuje się, że skróty klawiszowe, które gdzieś tam przewijają się w tutkach, kompletnie nie mają się do tych co są w wersji Industry Compatible. Są one oczywiście aktywne. jak przełączę Key Binding na Blender, ale w momencie przejścia na IC, wszystko się sypie.

Pomyślałem, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, jakby znaleźć podstawowy keybinding do nawigacji z Mayi/Maxa, podpiąć go z zewnątrz i zostawić całą resztę blenderowską. Pytanie czy coś takiego jest dostępne (dam sobie rękę uciąć, że tak) i przede wszystkim, czy jest już kompatybilne z wersją 2.8?

Ew. może ktoś ma inny pomysł?

Napisano (edytowane)

tak najlepiej jeśli będziesz uczył się blendera na domyślnej key mapie została ona opracowana pod blendera i działa po prostu najlepiej z biegiem czasu, zaczniesz sobie konfigurować wszystko pod siebie. W Blenderze morzesz dosłownie tworzyć skróty pod wszystko możesz nawet zbindować 1000 tooli jeden za drugim pod jeden przycisk.

 

robisz to np w taki sposób. polecam przejdzeć sobie dokładnie wszystkie ustawienia bo Blendera możesz skonfigurować dosłownie wszystko. Więc polecam sobie go skonfigurować żeby działał tak samo jak np inny program w którym nie możesz tego zrobić.

 

Zrzut ekranu z 2019-08-07 18-49-47.png

Edytowane przez Maciek Jutrzenka
  • Thanks 1
Napisano (edytowane)

Właściwie jestem za tym, żeby zostawić wszystko w Blenderze jak jest, tylko marzę o nawigacji jak z reszty softów (rotacja, zoom, pan view) i transoformach (W, E, R), ale nie umiem zmienić konfigu, bo pod keybinding wyskakuje mi kilka/kilkanaście opcji pod tą samą nazwą 😕

 

Dobra, już się nauczyłem blenderowskiego configu. 😄

Edytowane przez piotrkujko
Napisano

Blenderowa key mapa jest bardzo łatwa do zapamiętania bo jest stworzona logistycznie według nazw danych tooli czyli np Grab to jest G.. rotate to jest R.. scale to jest S... i tak jest ze wszystkim... bevel to jest B... etc etc..

Napisano (edytowane)

Dodam, że nie warto przełączać obłożenia klawiszy na mayowe, bo będziesz miał problemy z tutorialami. Po za tym często pod jednym klawiszem Blender ma dwa podobnie działające, ale jednak inne skróty. Na przykład g to jest grab, czyli przesunięcie. A g,g (dwa razy naciśnięte g), to jest slide. I tak jest w wielu przypadkach. Lepiej się pomęczyć na początku i nauczyć się oryginalnych klawiszy, a sam z czasem zobaczysz, że nie zechcesz wrócić do Majki. 

Edytowane przez Ajgor
Napisano (edytowane)

W nowych buildach  (2.81) jest w końcu UDIM. Z kolei Ptex też miał być, a się go nie doczekaliśmy w masterze przez 9 lat 🙂 ? Ostatnie podejście do Ptexa robił chyba Nicholas Bishop (twórca Dyntopo w blenderowym sculptcie) w 2015 r. https://developer.blender.org/D1071 Parę ciekawych addonów na horyzoncie. DynaClay (Bumarin) i Flexi edit Bezier. Ciekawe czy w dzieciństwie oglądali zaczarowany ołówek ✏️

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano (edytowane)

niby tak, ale to i tak lepsze niż zacinanie, gdyby tak przy 10 mln dało się swobodnie operować byłbym wniebowzięty, poczekajmy co zrobią z rzeźbieniem i jak wtedy wypadnie jego wydajność

z innych rzeczy będzie podgląd siatki o mniejszej rozdziałce

https://video.twimg.com/ext_tw_video/1159527232437719042/pu/vid/1280x720/ftK_i7n5oHKeCIrC.mp4?tag=10

 

 

Screenshot_2019-08-10 ftK_i7n5oHKeCIrC mp4.jpg

Edytowane przez mandragora
Napisano (edytowane)

xD dla wielu osób.. to jest szok że możesz mieć edga wyciągniętego albo punkt...  albo że możesz kasować primitiwy edge i punkty nie zależnie i mieć np otwartą bryłę. Czarna magia.. dla dużej grupy użytkowników xD wiesz jak dla nich takie sprawy są nowością to ja się nie dziwie że jak oni wcześniej odpalali Blendera to byli zgubieni xD A tak mówiąc serio.. no Blender przez to że ma teraz silnik realtime...to mega dużo contentu się pojawia.. przez to zauwarzyłem... ilość animacji czy renderów just for fun jest gigantyczna. przez EEVEE.... bo ludzie są ci sami. tylko że teraz mogą prezentować ten shit światu... rozmawiałem ostatnio właśnie z jednym typkiem o tym..

 

bo jeśli chodzi o ficzery to blender 2.8 praktycznie nic nie wnosi tak nadobrą sprawę poza niektórymi usprawnieniami.. Głównie to jest nowy viewport.. i wydajność całości.

Edytowane przez Maciek Jutrzenka
  • Like 1
Napisano (edytowane)
13 minut temu, Maciek Jutrzenka napisał:

bo jeśli chodzi o ficzery to blender 2.8 praktycznie nic nie wnosi tak nadobrą sprawę poza niektórymi usprawnieniami.. Głównie to jest nowy viewport.. i wydajność całości.

Możliwe, ale jakoś prezentuje się lepiej 🙂 To moje 3 podejście, ale czuje w kościach, że tym razem udane 🙂 I nie mówię, że zmotywowała mnie Cinema przechodząca na subskrypcję (nowym szefem Maxona, jest ex gość z Adobe, więc temat ma opracowany) 😉 btw na CGSociety, ładnie się rozrasta na forum C4D wątek z tutorialami do blendka 😉

Edytowane przez makak
  • Like 2
Napisano

Ja zauważam, że to jest najlepszy moment na zachęcanie do zapoznania się z blenderem, co też staram się robić, gdy mam w otoczeniu osoby zainteresowane 3D. W czasie bety co prawda miałem z tym trochę problemów, gdyż nie za bardzo wiedziałem, co podesłać, gdy taka osoba pytała "A może jakiś tutorial - jak zacząć?". Sam poznawałem blendera nieco ponad rok temu jeszcze na 2.79 i kowadło od Blender Guru świetnie się dla mnie sprawdziło. Natomiast 2.8 z oczywistych względów (beta) takich materiałów nie miało. Ale widzę, że aktualnie powstaje tego bardzo dużo, więc pewnie już uda się coś dobrego wybrać do tych celów.

 

Na 2.79 spędziłem nieco ponad pół roku, potem przesiadłem się na betę 2.80 i dla mnie ta zmiana jest rewelacyjna. Może to po części przez to, że moja historia w 2.79 jest krótka, więc nie zdążyłem się tak bardzo do niego przyzwyczaić. Rzeczy, które z mojej perspektywy amatora 3D tak bardzo lubię:

- LPM - widywałem w różnych miejscach, że z tego prawego przycisku zrobił się trochę kult, który tę opcję wychwalał. Dało się do tego przyzwyczaić, gdy spędzało się kilka godzin w Blendku, to już było w zasadzie naturalne, tylko najgorszy był ten moment, kiedy robiło się ALT+TAB do czegokolwiek innego. Ta ciągła konieczność przełączania się w głowie była męcząca.

- warstwy - te 20 kwadratów na dole okna było dla mnie chyba jeszcze większym brakiem intuicyjności. Lubię trzymać porządek z setkami obiektów i to w żaden sposób mi tego nie umożliwiało. Próbowałem wtedy używać grupowania w starym outliner, ale też nie do końca byłem z tego zadowolony. Kolekcje w 2.80, to dla mnie świetne rozwiązanie. Nazywanie i zagnieżdżanie kolekcji pozwala dużo lepiej trzymać organizacyjny porządek w scenie

- eevee - to chyba najmocniejsza marketingowo rewolucja. W teorii piękny feature, który już ma wiele świetnych prezentacji na youtube. A tylko "w teorii", bo tutaj jeszcze jestem daleko od wykorzystywania pełnych jego mocy. Widzę, że będzie pewnym wyzwaniem nauczenie się, jak dobrze dostosować ustawienia pod konkretne sceny zamiast testowych boxów, żeby można było taki render puścić, zamiast machnąć na koniec ręką i zostawić na noc włączony cycles. Ale jestem dobrej myśli.

 

Podoba mi się też, że mimo mocnej zmiany zbliżającej soft do bardziej intuicyjnych standardów nadal zostało pod maską to wszystko (albo przynajmniej znakomita większość), czego "power user" używał w 2.79. Te rzeczy, które zdążyłem poznać, nadal tam są i mogę z nich korzystać.

 

Ah. I dlaczego jestem właśnie w Blenderze? Dawno temu, jak zakładałem tutaj konto i spędziłem kilka dobrych lat w tej społeczności, poznałem w zadowalającym stopniu max'a siedząc na wersjach od 2.5 do chyba 6. Gdy teraz postanowiłem znowu amatorsko się pobawić, zajrzałem na stronę Autodesk w poszukiwaniu jakiejś fajnej licencji do niekomercyjnego użytku, za którą nie musiałbym zbyt dużo płacić. Stwierdziłem, że skoro mam PS + Lightroom za 11 Euro miesięcznie, to znaczy, że świat przez te 15 lat poszedł do przodu i będzie dobrze. No i figa. Więc odwróciłem się w kierunku Blendera i nie żałuję. 🙂

  • Like 1
Napisano (edytowane)

@makak wygląda fajnie, póki co Eevee robi mi za podgląd Cyclesa, ale ma speeda.

 

Jednak jakieś pęknięcie nastąpiło. Czas na Japończyków. Khara Studio/Project Studio Q (Evangelion itd.) przestawia się na blendzia. W takich klimatach japońskich na styku 2D/3D grease pencil przyspieszy im robotę.

ab1a4d6f.jpg

https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=en&rurl=translate.google.com&sl=auto&tl=en&u=https://japanese.engadget.com/2019/08/14/blender-khara/%3Fguccounter%3D1 14

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano (edytowane)

Voxel remesher z 2.81 w takim tempie do końca roku będzie zbrush brushes converter/ importer dla tych co chcieliby się przesiąść ale mają za dużo nakupionych brushy 🙂

 

 


 

Edytowane przez Destroyer
  • Like 3
Napisano

Tyle przesiedziałem na beta 2.80, myślałem, że teraz trochę czasu spędzę na finalnej wersji, a tutaj się okazuje, że beta 2.81 już zaczyna kusić, żeby jej używać. Świetnie to wygląda.

Napisano (edytowane)

Mam wrażenie, że jak czegoś mi brakuje w blenderze to następnego dnia już to do niego trafia 🙂

Usprawnienia outlinera których mi brakowało , w końcu można zaznaczać większą ilość obiektów tzn dało się po naciśnięciu b i rysowaniu ramki ale teraz jest to bardziej zintegrowane i przemyślane

Range select. Selects all visible elements between the active element and the shift+clicked element.
Box select by click+drag by clicking in empty space in the outliner
and much more 😛
https://wiki.blender.org/wiki/Reference/Release_Notes/2.81/UI

Mały tip, szybkie dzielenie, zamienianie czy odłączanie okien, o odłączaniu i scalaniu w ten sposób nie wiedziałem a trochę przyspiesza pracę 🙂

 

----------

uv
Akurat zaczynałem się wgryzać w uv, znalazłem kilka dodatków i wyszedł niezły tutek do 2.8, może komuś też się przyda 🙂

Magic UV
http://nutti.github.io/Magic-UV/

TexTools 
https://blenderartists.org/t/textools-for-blender/700811
http://renderhjs.net/textools/blender/

Path Tool
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=KjfCMwGkbSk

 

 


 

Edytowane przez Destroyer
Napisano

Dobrze, że usprawniają outlinera, bo faktycznie przydałoby się go rozbudować. A narzędzia do UV (dodatki) są super w blenderze 🙂 Jak porównam je do tego co jest w C4D... to w sumie nie ma co porównywać 😉

Napisano (edytowane)

Zaktualizowany do B 2.8 addon optiloops https://github.com/vilemduha/optiloops

711f4aec59904dd8809d38e47c41f3a3-h.png

 

W jakimś eksperymentalnym buildzie z graphicall używałem voxel remeshera jako modyfikatora (nawet z włączonym dyntopo 🙂), w zwykłych buildach 2.81 jeszcze tego nie widzę - jest tylko statyczna opcja remesh. Co do workflow to wbrew temu co pisze Pablo nie byłbym taki w 100% pewny, że Dyntopo ma iść do kosza zupełnie.

 

Edit: ok sprawdziłem, w masterze 2.81 nie ma jeszcze voxel remeshera jako modyfikatora. Voxel remesher jako modyfikator (live remesh) nie będzie działał z dyntopo.

 

voxel_remesher_modifier.png

Edytowane przez alex3d
Napisano (edytowane)
15 minut temu, Maciek Jutrzenka napisał:

jakich ikon w sensie nie bardzo rozumiem w czym masz problem? 

Ikon do filtrowania w file broswer. Włącz sobie 2.8 i porównaj ze zrzutem, który podlinkowałem. Wygląda biednie, Ikony były szybsze w obsłudze. Chyba, że będzie to konfigurowalne, ale nie widzę, żeby było.

Edytowane przez alex3d
Napisano (edytowane)
15 minut temu, alex3d napisał:

Ikon do filtrowania w file broswer. Włącz sobie 2.8 i porównaj ze zrzutem, który podlinkowałem. Wygląda biednie, Ikony były szybsze w obsłudze. Chyba, że będzie to konfigurowalne, ale nie widzę, żeby było.

prawy 2 ikony masz :) do filtrowania :P dziala to dużo lepiej bo po mimu używania blendera z kilka lat ciągle nie pamietałem która ikona była od czego xD ateraz jest klarownie.

Edytowane przez Maciek Jutrzenka
Napisano (edytowane)

@Maciek Jutrzenka nie jest to wcale klarowne. Ta nowa przeglądarka przypomina mi taką, jakby była wyciągnięta z jakiegoś prostego file managera na distro linuxa, który jest zaprojektowany dla "debili", którzy tylko mają umieć klikać na strzałki w lewo, prawo i do góry i trzeba im zostawić nie więcej niż 3 opcje do wyboru. Taki minimalizm może być na smartfonie, a nie w programie do 3D. @Maciek Jutrzenka chcesz używać blendera na telefonie :)? Podobna sytuacja jest w głównych ustawieniach, gdzie jest małe menu z trzech kresek - czyżby w erze 4K brakowało miejsca na przycisk zapisz ustawienia? Wątpię, żeby te zmiany weszły w takiej postaci. Przy ikonach masz jeden klik i już. Trzeba będzie dorzucić swoje trzy grosze tu https://devtalk.blender.org/t/lets-talk-a-bit-about-the-new-file-browser-2-81/9489 i tu https://developer.blender.org/rBee8f69c96cba62b083fb089432cddd0bce5d08e1

 

Edytowane przez alex3d
Napisano (edytowane)

trochę za późno się tym zainteresowałeś xD teraz to już po ptakach.. raczej... dyskusja odnośnie nowego file managera ciągneła się z 3 miesiące a teraz jak już jest zakodowany to no cóż, słabo widzę zmiany. właśnie dobrze że menager jest bardizej kompaktowy bo można go mieć otwartego jako małe okno do assetów nie wiem czy o tym wiesz :D że tak się da.. 

to czego mi serio brakuje wnowym file brwoserze to ../ który wracał do poprzedniego lvlu.

Dla mnie osobiście nowy menago jest dużo bardziej klarowniejszy :P a znam blendera nie od wczoraj :D

 

Główny polem ze starym menagerem był taki że zajmował on zdecydowanie za dużo miejsca przez co słabo się go użytkowało jako element interfaceu.. po za tym było za dużo ikonek i było to mylące. dla ludzi którzy nie są wzrokwcami. 

Edytowane przez Maciek Jutrzenka
Napisano (edytowane)

@Maciek Jutrzenka, późno? To jest świeży temat sprzed paru dni (zmiany w kodzie zaczęły pojawiać się od 4 września). Jedni wolą Dolphina inni Nautilusa, nie dogodzisz wszystkim, natomiast są takie fundamentalne kwestie jak ergonomia, których się nie przeskoczy. Jeśli nowa przeglądarka ma ładnie (minimalistycznie) wyglądać to spoko, ale jak ulepszeniem ma być to, że trzeba klikać parę razy po całym ekranie, zamiast wcisnąć jedną ikonę to  dla mnie jest to lipa i nieprzemyślane rozwiązanie. Poza tym, Blender ma pilniejsze potrzeby niż redesign przeglądarki plików.

 

Jakby ktoś chciał dodać jakieś uwagi to tu jest najodpowiedniejsze miejsce:

https://developer.blender.org/T69652 (File Browser GUI: Planned Changes for 2.81)

Edytowane przez alex3d
Napisano

Przyznam, że mi średnio podchodzi ta blenderowa. Jak przeczytałem, że mają zmieniać, miałem nadzieję, że będzie to co jest w systemie. Choć to co proponują to przynajmniej dla mnie na plus.

Napisano (edytowane)
6 godzin temu, alex3d napisał:

@Maciek Jutrzenka, późno? To jest świeży temat sprzed paru dni (zmiany w kodzie zaczęły pojawiać się od 4 września). Jedni wolą Dolphina inni Nautilusa, nie dogodzisz wszystkim, natomiast są takie fundamentalne kwestie jak ergonomia, których się nie przeskoczy. Jeśli nowa przeglądarka ma ładnie (minimalistycznie) wyglądać to spoko, ale jak ulepszeniem ma być to, że trzeba klikać parę razy po całym ekranie, zamiast wcisnąć jedną ikonę to  dla mnie jest to lipa i nieprzemyślane rozwiązanie. Poza tym, Blender ma pilniejsze potrzeby niż redesign przeglądarki plików.

 

Jakby ktoś chciał dodać jakieś uwagi to tu jest najodpowiedniejsze miejsce:

https://developer.blender.org/T69652 (File Browser GUI: Planned Changes for 2.81)

rozmowy odnośnie przeglądarki ciągneły się już dawnoo dawnoo temu. teraz tylko to zostało zaimplementowane 😄

mówisz że teraz trzeba wykonać 2 kliknięcia myszy... zamiast 1 kliknięcia.. bo trzeba otworzyć menu z opcjami...

oh boy.... cały 2.8 jest pod tym względem regresem od 2.79 którego tak wszyscy hejtowali że ujowy interface... to teraz jest jak w mayce i maxie... menusy i zabawka w klikanie myszką i inne pierdoły. Masę operacji które w 2.79 można było zrobić 1 kliknięciem w 2.8 wymagają 2-3 kliknięć... ale jest begginer friendly. i jest trochę logiczniej i mniej człowiek się męczy prawdę mówiąc.. bo nie musisz się skupiać tak bardzo i przypominać sobie wszystko z głowy co jest mega przydatne jeśli interface jest low lvl.. kiedy pracujesz w wielu programach i po prostu ci się miesza.

 

nie wiem ja osobiście zdecydowanie wole nową przeglądarkę plików jedynie mi brakuje tych ../ aby skoczyć do poprzedniego poziomu. ale no trudno. Te ikonki serio były mylące... wszyscy je klikali często na oślep bo nikt nie pamiętał która co robiła... i dyskusja o tym aby to zmienić ciągneła się już od kilku lat. i narzekanie na to.. a teraz jest nice w jednym menu wszystko ponazywane...

2 godziny temu, makak napisał:

Przyznam, że mi średnio podchodzi ta blenderowa. Jak przeczytałem, że mają zmieniać, miałem nadzieję, że będzie to co jest w systemie. Choć to co proponują to przynajmniej dla mnie na plus.

broń boże nie.. systemowe przegladarki plików to szrot straszny.

Edytowane przez Maciek Jutrzenka
Napisano

@Maciek Jutrzenka Ja robię szybkie prace, bo kilka dziennie. Binduję folder w quick acces i mam z pod każdego programu do niego dostęp. A tak jak każdy soft miał swój system to byłaby dla mnie lipa, co program przebijając się do folderu z pracą.

Napisano
4 godziny temu, makak napisał:

@Maciek Jutrzenka Ja robię szybkie prace, bo kilka dziennie. Binduję folder w quick acces i mam z pod każdego programu do niego dostęp. A tak jak każdy soft miał swój system to byłaby dla mnie lipa, co program przebijając się do folderu z pracą.

jeśli otwrzoysz daną pracę chociążby raz to pojawia się ona automatycznie w lewym menu. potem.

Napisano (edytowane)

@Destroyer flipfluids ma potencjał. Miał być jakiś eksperymentalny update addona, ale coś się temat przesuwa w czasie. Force fields bardzo dużo wniosą do tej wtyczki, natomiast najbardziej czekam na możliwość blendowania flipa z ocean modifierem. Z kolei Mantaflow powinna trafić do B2.82, ale w sumie to nie wiem czy można się po niej czegoś spodziewać szczególnego - jest integrowana z blenderem przez Pythona, a nie przez C++, co nie wróży jakiejś wydajności/prędkości szczególnej. Z całym szacunkiem dla takich osób jak Nils Thuerey i Sebastián Barschkis, ale Mantaflow wydaje się być jakimś przestarzałym projektem.

Edytowane przez alex3d
  • Like 1
Napisano

Rzeźbienie dostanie tryb przyspieszający działanie gdy nie cała siatka jest widoczna Pablo tłucze te updejty jak maszyna 🙂

 

 

 

Takie proste narzędzie a wydaje się być super poręczne

 

 

 

 

 


 

  • Like 3
  • Thanks 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności