Jump to content

Poradnik Freelancera - co i jak


artursadlos

Recommended Posts

Ale bez obaw, będą wchodziły nowe programy unijne wspomagające rozwój przedsiębiorstw.

 

Trzeba mieć świadomość, że to nie jest jeden program, a już na pewno nie unijny. Raz pieniądze pochodzą z UE, raz ze środków krajowych, trzeba zaznaczyć, że kwoty bywają różne, zależy jak leży. PUP ogłasza termin w którym przyjmowane są wnioski i trzeba się do niego dostosować... Procedura jest długa, najpierw decyzja, później kurs przedsiębiorczości, a później oczekiwanie na przelew. W tym czasie trzeba być bezrobotnym, oczywiście żadnych dochodów, z rozmów z ludźmi którzy załatwiali wynika, że całość trwa około 3 miesięcy. Ja niestety nie mogłem sobie pozwolić na taką zwłokę...

Link to comment
Share on other sites

Wesoł, oczywista że nie jest to jeden program, konkretnie mi chodziło o program z numerkiem 1.2 (tudzież pokrewne) Europejskiego Funduszu Unijnego w skrócie EFS.

 

Kwoty bywają różne, zależy ile potrzebujesz, program dla bezrobotnych obejmował zastrzyk finansowy rzędu 12k, plus-minus, w zależności od tego jaka średnia dochodu wychodzi w danym powiecie.

A czy weźmiesz 12k czy mniej to zależy od Ciebie ile sobie zażyczysz we wniosku, ale na pewno nie więcej bo tyle było przewidziane max.

 

Procedura może być długa jeśli jest za dużo chętnych na zbyt mało pięniędzy.

Inna sytucja jest gdy rok się kończy, powiat jest mały, i nie ma kandydatów na biznesmenów, wtedy urzędy pracy robią co mogą, żeby forsę puści na ludzi, bo następnym razem dostaną jej mniej.

 

Taka sytuacja nie ma raczej miejsca w dużych miastach typu Poznań, Warszawa itp gdzie chętnych jest dużo i kasa szybko znika.

 

W Lublinie kumpel czekał miesiąc, urząd wniosek odrzucił, to się odwołał do kierownika jakiegoś czy innego "wyższego stopniem" i wniosek przeszedł, trzeba umieć ludzi przekonać a nie biernie czekać aż się zlitują i dadzą.

 

W jeszcze mniejszym powiecie procedura rozpatrywania wniosku zakończona została po 2 tygodniach (nawet niecałych) od złożenia ze skutkiem pozytywnym.

 

O programach nadchodzących gdzieś mi przemknęło o dofinansowaniach nawet do 1mln dla przedsiębiorst już działających. Program ma trwać 2007(8?)-2012(13?), coś takiego.

 

Jeśli nie unijny to jak wyobrażacie sobie miliony złotych rozdawane na rozwój przedsiębiorst ze środków krajowych? To się przeca mija z polityką naszego rządu.

 

pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

Co do kwot, to warto pamiętać przy deklaracjach, że w przedziale czasu pomiędzy złożeniem wniosku, a otrzymaniem kasy dana rzecz może stanieć. Wymagana jest natomiast dokładność, więc lepiej podać zaniżoną kwotę, niż później mieć problem...

Link to comment
Share on other sites

Hello!

 

osobiscie probowalem w PUPie ale trzeba wykazac sie, iz ma sie jakies doswiedczenie w danej dziedzinie - jak chcesz na studio graficzne - to musiz pokazac ze cos umiesz, ale w sposob formalny: swiadectwo ukonczenia ASP albo Architektury:)

 

Mama pytanko do tych co zaja Autodesk Viz: czy warto go kupic? Czy jego mozliwosci sa podobne do maxa i czy podobnie jest zbudowany - to znaczy ktos kto zna maxa polapie sie zaraz w viz?

 

Pozdro!

Link to comment
Share on other sites

Jeśli przesiadka jest z maxa na viza to nie ma problemu, wygląda identycznie i działa identycznie, nie posiada on tylko elementów, które średnio się przydają w wizualizacjach (reactor, particle flow). Jedyne z czym mi jest ciężko, to brak niektórych modyfikatorów, ale da się spokojnie robić wizualki i bez nich. Odpowiadając na pytanie: tak, moim zdaniem warto kupić. Przy wizualizacjach duża potęga mocy maxa i tak się marnuje, a różnica ceny między maxem, a vizem to o ile się nie mylę kilka ładnych tysięcy.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Mam pytanie odnośnie oprogramowania:

 

Microsoft Windows:

- na jakiej zasadzie funkcjonują wersje OEM? Czy jak wymienimy płytę główną/procesor to jest już złamanie licencji? Albo jak kupimy nowy komputer to tracimy Windowsa? Czy tylko w wersji BOX możemy przenosić sobie system na nowy szprzęt?

- czy system w wersji box można zainstalować zarówno na komputerze stacjonarnym, jak i na laptopie (jednocześnie)?

- czy wersja angielska (tańsza prawie o połowę) jest dopuszczona legalnie do sprzedaży i komercyjnego użytku w Polsce?

 

Adobe Photoshop:

- czy tylko wersje polskie są dopuszczone do sprzedaży w Polsce? Jak to jest z wersjami angielskimi, które trafiają się taniej niż polskie na allegro?

- stare wersje ze skanerem (np 6.0 + skaner za 400 zł) - czy można ich legalnie używać tylko mając podłączony do komputera skaner? Zawsze dziwiły mnie te licencje ze sprzętem peryferyjnym.

 

ArtRage, Painter - wersje z tabletem

- czy można ich używać komercyjnie z innym tabletem niż z którym zostały zakupione / do którego zostały dołączone? Czy można sprzedawać tablet bez dołączania tego softu i czy wtedy dalej mamy do niego prawo?

Link to comment
Share on other sites

Co do Windowsa...

Wersja OEM przy pierwszej instalacji i aktywacji przypisuje się do danego komputera (płyty głównej) i na innym jej już nie aktywujesz.

Wersja BOX, to wersja ze wsparciem technicznym, którą możesz sobie odinstalować i zainstalować ponownie na innym kompie, no ale nie jednocześnie, tak dobrze to nie ma...

Link to comment
Share on other sites

do pytanka SzU dorzuce te:

 

Czemu w Polsce max kosztuje 2 razy drozej niz w US? W zwiazku z tym czy nie wolno sobie kupic maxa prosto zza oceanu? Jak wowczasz wyglada sytuacja prawna, mozna komercyjnie uzywac? Aha, a skad taka przebitka cenowa - moze clo 100%?

 

Pozdro!

Link to comment
Share on other sites

Co do Windowsa...

Wersja OEM przy pierwszej instalacji i aktywacji przypisuje się do danego komputera (płyty głównej) i na innym jej już nie aktywujesz.

Wersja BOX, to wersja ze wsparciem technicznym, którą możesz sobie odinstalować i zainstalować ponownie na innym kompie, no ale nie jednocześnie, tak dobrze to nie ma...

 

Teoretycznie. Jak padnie płyta główna, procek, karta graficzna itd. Łapie się za słuchawkę, dzwoni do linii obsługi klienta, wyjaśnia problem i dostaje się nowy klucz aktywacyjny.

Link to comment
Share on other sites

Teoretycznie. Jak padnie płyta główna, procek, karta graficzna itd. Łapie się za słuchawkę, dzwoni do linii obsługi klienta, wyjaśnia problem i dostaje się nowy klucz aktywacyjny.

 

ha zeby bylo tak milo i przyjemnie... ja po ktorym skolejnym formacie dysku musialem dzownic bo przekroczylem limit instalacji... FUK YOU BILLY sorki nie dosc ze zapalcilem za pudelko to jeszcvze musze placic za rozmowe telefoniczna i za kazdym razem po przeinstalwoaniu ta czynnosc powtarzac nabijajac Ci kieszen?! WTF!!!

Link to comment
Share on other sites

na zasadach ogólnych. Dlaczego - tak mi doradzili w biurze rachunkowym i kumpel co prowadzi identyczna dzialalnosc (wiz). Osobiście nie znam sie czym się róznią te zasady.

Wszyscy, ktirych znam co prowadza dzialalnosc zwiazana z 3d maja na zasadach ogolnych

Link to comment
Share on other sites

na zasadach ogólnych. Dlaczego - tak mi doradzili w biurze rachunkowym i kumpel co prowadzi identyczna dzialalnosc (wiz). Osobiście nie znam sie czym się róznią te zasady.

Wszyscy, ktirych znam co prowadza dzialalnosc zwiazana z 3d maja na zasadach ogolnych

 

jak sie pracuje samemu badz w malutkim teamie, to suma zyskow rocznych nie przekracza tak latwo progow... po odliczeniu kosztow itd.

przy liniowym rozliczaniu zawsze jest 19% i koniec, a tak to mozliwe sa miesiace czy tez kwartaly kiedy nic nie placisz. Jak przekroczysz progi jednak, to tragedii znowu ogromnej nie ma, wyzszy podatek placisz i tak od tego tylko co jest ponad prog. Mysle ze w ogolnym rocznym rozrachunku i tak wychodzi na korzysc ogolnego rozliczania.

 

Podatek liniowy jest dla wiekszych przedsiebiorstw, gdzie sie obraca milionami milionow ;)

 

ja od 2 lat rozliczam sie na zasadach ogolnych i nie zaluje, duzo mniej zaplacilem podatku niz bym zaplacil przy liniowym

Link to comment
Share on other sites

od kilku dni zakladam firme i wzialem liniowy 19%, ogolnego sie nie oplaca brac, bo nie ma czego odliczac ;) ulg coraz mniej :] a skoki podatkowe 22-30 moga skosic ;)

 

ps. no wlasnie liniowy sie oplaca przy wiekszym przychodzie, ale niekoniecznie liczonych w milionach :D

Link to comment
Share on other sites

@michalogorek Innymi słowy Twój kumpel również rozlicza się na zasadach ogólnych. :)

Zasady ogólne cytując deklarację o sposobie rozliczania podatku dochodowego to:

a) stawka liniowa

b) stawka progresywna (czyli kolejne progi podatkowe)

 

Różnica między tymi sposobami, to rozliczanie ulg, generalnie przy liniowym się traci do nich prawo tak w uproszczeniu. Ogólnie jeżeli nie grozi Ci przekroczenie pierwszego progu podatkowego, to warto zostawić rozliczenie progresywne, w przeciwnym wypadku przejść na podatek liniowy.

Link to comment
Share on other sites

Czyli przy liniowym 19% nie mozna sobie nic w koszty puszczac? Dobrze zrozumialem?

 

Można, liniowy i progresywny różnią się jedynie brakiem ulg w tym pierwszym... W całej dyskusji chodziło o to, że wrzucając w koszta unikamy wpadnięcia w kolejne progi podatkowe.

Link to comment
Share on other sites

Ja mam pytanie praktyczne. Jak skonstruowac umowę z klientem zagranicznym? Mam zamiar podjac sie zrobienia grafiki. Gość napisał mi tak: "The company xxx is

offically carrying this production. So I will need a

basic agreement with the company using me as a

representitive, stating the terms: commission,

payment, completion date, rights ownership/ usage,

etc. Most artists I have worked with usually have a

standard contract format they like to use. However, if

you'd prefer me to write something up that is no

problem either."

 

Ktos ma doswiadczenie i mi pomoże?:)

Link to comment
Share on other sites

Jednak co zrobic jezeli otrzymuję zlecenie do wykonania na pojutrze a klient jest z innego miasta? Czy istnieje jakas inna forma zabezpieczenia niz umowa o dzielo?

Tak. przelew kasy. Do pojutra kazdy przelew dojdzie. więc masz zabezpieczenie. Same projekty od nieznajomych na tzw. pojutrze są już mocno podejrzane. Więc albo kasa albo wypad.

Link to comment
Share on other sites

Mam mały (albo i nie) problem ze zleceniem które właśnie robie. Chodzi o projekt www dla pewnej firmy. Sprawa wygląda tak, że co chwila słyszę:

"jest fajnie, ale to nie to o co nam chodzi"

"ładne, ale prosimy o inny pomysł"

 

0 konkretów, a wręcz jeszcze gorzej - strona miała być statyczna, elegancka, dla klientów biznesowych, a jako przykład strony która im odpowiada dostaję stronę w 100% wykonaną we flashu, wszystko się miga i świeci.

 

Ma ktoś pomysł jak z tego wybrnąć i ew zabezpieczyć się na przyszłość? Pierwszy raz trafiłem na taki syf i powoli tracę nerwy.

Link to comment
Share on other sites

Napisz im, że to Twoja ostatnia propozycja i że jak Twoje projekty nie spełniają ich oczekiwań to Ci bardzo przykro, dziękujesz, życzysz powodzenia i do widzenia. Proste.

Nie ma co się użerać z kimś kto nie wie czego chce i czy na pewno wogóle chce.

 

No chyba że już umowa podpisana albo kasa na koncie, wtedy napisz że w cenie tyle a tyle projektów wstępnych, później wybór jakiś z ich strony i finalizacja. Za przeróbki, poprawki z ich winy naliczaj złotówki. Albo lepiej euro.

Link to comment
Share on other sites

Witam forumowiczów.

 

Pytanie.

 

Czy ktoś z Was wykonywał prace na zlecenie/umowa o dzieło, z pracodawcą zagranicznym regularnie?

 

- Interesuje mnie jakie opłaty należy u nas w Polsce opłacić? Jaki podatek, składki zdrowotne i inne takie?

- czy można uniknąć podwójnego podatku, czy konieczne jest opłacenie podatku przez

pracodawce i później ponownie po otrzymaniu zapłaty raz jeszcze w Polsce?

- gdzie takie opłaty regulować?

- no i najważniejsze czy można spisać tradycyjną "polską" umowę o dzieło?

 

Z góry dzięki za wszelką pomoc

 

Pozdrawiam

 

Ps. Co istotne, na co dzień pracuje na umowę o prace na czas nie określony w Polsce

Link to comment
Share on other sites

Płacisz tylko podatek dochodowy od kwoty którą zarobiłeś (najlepiej niech przychodzi na konto z automatycznym przewalutowaniem - nie będziesz się musiał bawić w szukanie kursów walut na dany dzień itd.). Jak dotąd nie spotkałem się z przypadkiem żeby zleceniodawca płacił od kwoty umowy o dzieło jakiś podatek (choć mogę się mylić). Trzeba sie zapytać. Co do podwójnego opodatkowania to niestety musiałbyś być rezydentem w kraju w którym wykonujesz umowy i mieć na to stosowne papiery oraz rozliczenia z miejscowym fiskusem. Co do "polskiej" umowy to raczej nikt na przykład w stanach Ci jej nie podpisze, a każdorazowe sprawdzanie jej przez prawników i tłumaczenie może być po prostu nieopłacalne. W każdym razie warto by było na ten temat zasięgnąć opinii prawnika. Co do podatku to płacisz go raz do roku, przed złożeniem oświadczenia podatkowego.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy