Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, od jakiegoś czasu noszę się z tym wątkiem. Moim celem jest abyśmy wspólnie zrobili ranking programów (do szeroko pojętej grafiki), którymi można zastąpić programy płatne. Warunek jest taki aby programy darmowe umożliwiały nam (chodzi mi o sprawy związane z prawem) używanie ich do projektów komercyjnych.

 

Chodzi mi o to aby stworzyć pełen zestaw, na którym możemy zrobić wszystko od początku do końca. Jednocześnie mając to za darmo i żeby wybrać soft już od razu dobry, po to żeby samemu nie polegnąć w testach albo zastanawiać się czy gdzieś jest jednak coś lepszego o czym nie wiemy.

 

Moja kategoria jest następująca:

 

1) Programy 3D (odpowiedniki np Maya, Max...)

2) programy 2D (odpowiedniki np Photoshop)

3) Montaż (odpowiedniki np FinalCut, Premiere)

4) Motion design/compositing (odpowiedniki np After Effects)

5) Compositing (odpowiedniki np Nuke, Fusion)

 

Z góry dzięki za info i czekam na Wasze propozycje!

  • Odpowiedzi 55
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Do malowania jeszcze myPaint jest sporo i inkscape do wektorow.

 

Tato cała reszta chyba blender, jak to można zobaczyć w ich produkcjach.

 

-Tapatalk-

Napisano

@Kulki dobry pomysł, ale brał bym jeszcze pod uwagę programy płatne w dobrej cenie.

Tak jak napisał rice

1.Blender + Addony(potrafią znacznie ułatwić i przyśpieszyć pracę w nim)

2.Gimp + dodatki, Krita + pędzle

3-5. Też Blender, ale trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Napisano

Świetny pomysł na wątek, jednak obawiam się że będzie zaspamowany blendkiem.

Program jest zacny, ale błagam, bez porównań do nuke w compo czy aftera w motion... za to galeria użytkowników doskonale pokazuje że zestaw max+vray, można zastąpić blender+vray, a już nie długo blender+corona. Szczególnie w productvizie.

 

Rozumiem że wątek jest nastawiony na samodzielną działalność, tzn - bez wykorzystywania w zleceniach assetów z zewnątrz?

Napisano

@deshu tak oczywiście bez assetów z zewnątrz. I przy założeniu, że nikt nie każe nam animować Golluma, bo wtedy trzeba by już chyba coś zapłacić za jakiegoś softa;-)

 

- - - Połączono posty - - -

 

JAKIEŚ POMYSŁY NA PUNKTY: 3, 4, 5?

Napisano

Dobry temat bo przymierzałem się do podobnego artykułu jakiś czas temu. To może być do niego niezłą bazą. Jeśli chodzi o Gimpa na przykład. Jeśli ktoś jest w temacie, ale jego potęgą są naprawdę dobre dodatki. Fajnie jakby tutaj się znalazł ktoś obeznany w temacie i zamiast samej nazwy Gimp właśnie wrzucił listę najlepszych pluginów (ale nie takich zgooglanych, a najlepiej przetestowanych).

 

Przykład - mi np. brakowało w Gimpie znanych z PS efektów warstwy i ... proszę: http://registry.gimp.org/node/186

 

Jestem ciekaw 3,4,5. Znam kilka pod Linuxa, ale nie nie wiem czy nadają się do pracy. Tutaj bedzie ciężko.

 

Chociaż jest np. ciekawa pozycja Gaffer (http://imageengine.github.io/gaffer/demos.html)

Napisano

1. Popierając przedmówców - Blender:), a do niego Luxrender (unbias) gdyby komuś nie pasował Cycles. Od biedy można jeszcze Sketchup, chociaż chyba nigdy nie zrozumiem co ludziom się w tym programie podoba, oprócz faktu, że był darmowy.

2. Gimp, Inkscape (vector), Scribus (DTP), Draftsight (CAD)

3. Lightworks

 

Edit: @Chrupek, ad.3 uprzedziłeś mnie jak pisałem swojego posta, owszem mają wersję free i można jej używać komercyjnie.

Napisano

Jestem ciekaw 3,4,5. Znam kilka pod Linuxa, ale nie nie wiem czy nadają się do pracy. Tutaj bedzie ciężko.

 

Do montażu i compositingu można też spokojnie wykorzystać Blendera. Korzystałem nie raz i naprawdę daje radę. Oczywiście wszystko zależy od tego co chce się zrobić, na ile to są skomplikowane rzeczy, ale naprawdę wiele można zrobić w Blenderze. Jak się opracuje workflow, to wszystko ładnie i szybko śmiga.

 

Do motion design - z płatnych jest np. Apple Motion, ale z darmowych też można próbować Blendera. Tutaj chyba najwięcej braków się znajdzie. Blender to nie jest soft do motion design, ale próbować można. Tylko trzeba w nim opanować 3D, bo narzędzi typowo do animacji 2D tu nie ma za dużo. Praca z tekstem też nie jest najwygodniejsza.

Napisano

Zainteresowaliście mnie compositingem w blenderze, jest jakieś podstawowy zestaw tutoriali by rzucić okiem jak się to odbywa? Mam AE ale nie widzę powodu uzywać go jeżeli mogę się bardziej zespolić z Blenderem.

Napisano

Do montażu polecam sprawdzić darmowy program Virtual Dub. Ja kiedyś z niego korzystałem tylko do cięcia materiału i kompresji, ale mój kolega zmontował na nim kilka krótkich filmów i teledysk i bardzo dobrze mu to wyszło, tak więc myślę że od tego czasu program bardzo się rozwinął.

Napisano

vDuba używałem też dziś. Brakuje mu kilku efektów ale filtry i szybkość/wygoda działania potrafią zaskoczyć. Mozesz wyedytować film w czasie w jakim inny pakiet się dopiero załaduje.

Napisano

No dobra. Dla mnie też zaskoczenie z compo i Blenderem. To jest jakiś osobny moduł, da się ukryć wszystko związane z 3D? :)

vDub - do montażu? Serio. KIedyś tego używałem, ale raczej tylko do przycięcia lub konwersji czegoś. Ale to było lata temu.

Gość Chrupek3D
Napisano

Handbrake - programik do kompresji animacji, chociażby do mp4. Daje dobre jakościowo i małe pliki.

Napisano (edytowane)
Inkscape do wektorówki, który bardzo często używam :)
Ale przy wielu warstwach i blurze strasznie ssie.

 

Handbrake - programik do kompresji animacji, chociażby do mp4. Daje dobre jakościowo i małe pliki.
Potwierdzam, przynajmniej na Linuxie, nie wiem jak on na Windzie działa

 

 

To ja dodam jeszcze DJV: http://djv.sourceforge.net/

Do przeglądania wyrenderowanych animacji jest niezastąpiony.

Obsługuje dożo formatów w tym IFF.

Ma opcje ładowania klatek do ramu, coby płynnie odtwarzało.

Edytowane przez Creator
Napisano (edytowane)
No dobra. Dla mnie też zaskoczenie z compo i Blenderem. To jest jakiś osobny moduł, da się ukryć wszystko związane z 3D? :)

 

Adek, włącz Blendera, a potem na górnym pasku kliknij na przycisk po lewej od słowa Default. Zmień na Compositing, to zobaczysz narzędzia do kompozycji. Co prawda małe okno 3D View jest na dole po prawej, ale można tam sobie włączyć coś innego albo połączyć dwa dolne okna w jedno (pod tym względem Blender jest bardzo elastyczny, można sobie dowolnie pozmieniać układ i zawartość okienek).

 

Tak samo możesz kliknąć jeszcze raz tę ikonkę na górze i wybrać Video Editing.

 

Oba te moduły są w Blenderze bardzo rozbudowane. Problem polega na tym, że ktoś kto nie zna Blendera, kto nie zajmuje się 3D i chciałby robić jedynie kompozycję lub montaż, może (jak się już okazało) nie wiedzieć jak się dostać do tych narzędzi. A jak już je włączy, to może nie wiedzieć jak zacząć.

Przykładowo - jak przełączysz się na widok compositing, to musisz najpierw pod tym największym oknem włączyć check-box "Use nodes". Dopiero wtedy jak klikniesz po lewej od tego check-boxa na Add->Input, to menu nie będzie wyszarzone.

W oknie Video Editing musisz na dole kliknąć Add->Image/Movie, żeby dodać na linii czasu obrazki lub filmy.

 

Zapewne w obu tych modułach użytkownik nie obeznany z Blenderem będzie próbował dodać do projektu wejściowy materiał klikając w górnym pasku File->Open. A tam jedynie można wgrać pliki *.blend.

 

Wszystkie moduły w Blenderze zostały stworzone z myślą o blenderowcach. Żeby mogli w jednym programie pracować nad wszystkimi (lub chociaż większością) etapami danego projektu. Sporo z tych modułów jest już naprawdę bardzo rozwiniętych. Niekoniecznie trzeba znać 3D, żeby np. zrobić jakąś kompozycję lub montaż w Blenderze. Trzeba jednak poznać interfejs Blendera, trochę inną filozofię tego interfejsu niż np. w programach Adobe. Można się sprzeczać który z interfejsów jest lepszy. Na pewno są inne. Przez to jedne rzeczy zrobisz szybciej w Afterze, inne szybciej w Blenderze.

Edytowane przez mallow
Napisano

Odnośnie punktów 4-5 to co prawda już chyba nie jest za free (było promo przez jakiś czas na wersje Express) ale nadal cenowo konkurencyjny do AFX jest HitFilm 2. Osobiście jeszcze nie bawiłem się tym programem, ale z tego co widziałem na stronie producenta, może być niezły do mniej wymagających projektów.

 

Jest jeszcze DaVinci Resolve w wersji darmowej - niby color correct tool, ale w najnowszej wersji też posiada modul NLE więc wpisywałby się w pkt. 3

 

Odnośnie innych kategorii.

Inkscape - na prawdę fajny soft

 

GIMP - jak dla mnie w porównaniu do photoshopa najbardziej brakuje zaznaczania i operacji na kilku warstwach na raz, oraz tworzenia grupy warstw z kilku zaznaczonych. Poza tym da się naprawdę sporo w tym sofcie zrobić. Jednak największe nadzieje jako alternatywie dla Photoshopa pokladam w Kricie - trzymam kciuki za rozwój tego programu właśnie w kierunku edycji photo.

 

Poza tym - super temat;)

Napisano (edytowane)

Nie powtarzajcie w nieskończoność razy tych samych softów, pisząc "fajny" :) Jak się domyślam, chodzi o to żeby Kulki odświeżył 1szy post, więc raz mu wystarczy. Chyba, że recenzja, opinia, tak jak Krzyśka Mallow'a post.

Edytowane przez muody
Napisano
No dobra. Dla mnie też zaskoczenie z compo i Blenderem. To jest jakiś osobny moduł, da się ukryć wszystko związane z 3D? :)

Jakkolwiek źle by to nie zabrzmiało to dziękuje za twoją "ignorancje". ;) Nie masz w tym żadnej winy, to developerzy Blendera są odpowiedzialni za stan wiedzy o blenderze poza środowiskiem jego użytkowników. Takie posty mi uświadamiają że Blender nie reklamuje dobrze swoich możliwości żeby dotrzeć do szerszej publiki tak jak to robią inne firmy (Pixologic, Foundry). W tym sofcie jest masa rzeczy o których wiedzą tylko zaangażowani Blenderowcy a ludzie którzy korzystają z innych programów nawet nie wiedzą o ich istnieniu.

 

Jestem przekonany że ogólna opinia o Blenderze przedstawia się mniej więcej: "To taki soft jak Majka albo Max tylko słabszy ale na tyle dobry że da się w nim robić podstawowe rzeczy". To nie jest prawdą. Oczywiście Blender odstaje w bardzo wielu aspektach jak np prymitywne particle czy niewydajny edytor wideo ale w niektórych zagadnieniach błyszczy i ma też wiele funkcji których zupełnie próżno szukać w Majce czy Maxie.

 

Wspomniany Compositing na nodach. Bardzo zaawansowane nodalne materiały w Cyclesie. Grupy nodów w rzeczonych systemach które potrafią świetnie przyspieszyć i usprawnić robotę. Wbudowany Motion Tracking. Sculpting o możliwościach przebijających sculptrisa i niewiele słabszych niż Mudbox (pomijam wydajność i funkcje nie związane z rzeźbieniem). Fantastyczne narzędzia do modelowania jak Gridfill, nowy Bevel, nowy Bridge czy Bisect. Blender świetnie radzi sobie z kasowaniem i tworzeniem komponentów siatek bez niszczenia UV. Jedne z najlepszych narzędzi do UV na rynku (warto dodać że najpopularniejsze pluginy do Maxa i Maya do rozkładania czyli Roadkill i XRayUnwrap to kod skopiowany z Blendera!). Dobre narzędzia do malowania tekstur w 3D i 2D. Grease Pencil 10 lat przed Majką! ;) Do tego bardzo rozbudowane API które wbrew obiegowej opinii jest dosyć stabilne od 3 lat i zaowocowało przytłaczająca ilość pluginów.

Może blender nie nadaje się do pracy z symulacjami i particlami ale na pewno to nie jest soft do robienia tylko podstawowych rzeczy. Tak było kiedyś ale teraz jest inaczej.

 

Twój post przekonał mnie do podjęcia pewnych kroków związanych z marketingiem Blendka. :) Mam pomysł żeby zaangażować społeczność w celu zrobienia przed tegorocznym Siggraphem filmiku prezentującego możliwości tego softu. Oczywiste dla jego użytkowników ale nieznane dla ludzi korzystających z innych softów. Czasu za wiele nie mam ale może może się uda. :)

 

------------------------------------

 

Darmowe softy w których trudno o lepszy płatny odpowiednik:

xNormal - Do wypalania mapek.

HandPlane - Do konwertowania Object Normal na perfekcyjne Tangent Normal. Prawdopodobnie jedyne narzędzie do w pełni poprawnego generowania normalek!

 

Coś na bazie czego powstał Substance Designer:

http://www.mapzoneeditor.com/

 

Darmowy i bardzo dobry choć już trochę stary modeler:

http://www.wings3d.com/

Napisano
xNormal - Do wypalania mapek.
Jak mogliśmy o tym zapomnieć!! :D

 

Darmowy i bardzo dobry choć już trochę stary modeler:

http://www.wings3d.com/

Nooo... to był dobry modeler, ale na dzisiejsze standardy trochę już toporny. Mówię tu np o pracowaniu na dużych meshach.

Uczyłem się na nim modelować:

780x505.jpeg

Napisano

Je nie narzekałem robiąc proste symulacje na blendka, podobnie fluidy i dym, ale wiadomo to jest dobre tylko na male budzety i assety do małych produkcji.

 

Dziś pobawiłem się VirtualDubem na krzywych efektów i powiem szczerze działa to genialnie i ultra szybko. Na pewno przestane wlaczac aftera/premiere (w zasadzie to i tak mi sie nie chciało nigdy) do prostszych rzeczy.

Napisano (edytowane)

Zaproponuje mlodszego brata Houdini'ego

TouchDesigner (http://derivative.ca)

Wiekszość rzeczy w realtime.

3D, kompo, obrobka sygnalu i dzwieku i masa innych.

normalki tez robi :)

w wersji darmowej ograniczenie do 1280x1280

Osobiscie od dawna jestem fanem tego srodowiska. Modeler ma kaprawy i wad mu nie brak ale wiele osob zaskoczy proceduralne podejscie i jak szybko mozna b.sympatyczna na nim uzyskac

Pzdr.

Edytowane przez rafraf
Napisano

No coz, panie i panowie, nikt sie chyba tego nie spodziewal, ale dostalismy prezenty od Autodesku.

 

5). Autodesk Composite - teraz za free, byc moze najpotezniejszy darmowy soft do kompozycji!

 

Autodesk Matchmover - soft do trackowania, wczesniej z Majka/Maxem, teraz za darmo. Uzywalem go, dawalby rade, gdyby nie jego najwieksza wada - 32-bitowosc, przez co wykorzystuje za malo ramu. Na bezrybiu i rak ryba.

 

http://apps.exchange.autodesk.com/3DSMAX/en/List/Search?facet=__category%3a%3aUtilities

Napisano

Reanimator: Oglądałeś te softy? Naprawdę są OK? Teraz za free, czyli to było płatne? Prawdę mówiąc nie słyszałem o nim wcześniej.

Napisano

Composite wczesniej nazywany byl chyba Toxic. Byl za darmo dolaczany do pakietow innych, wczesniej chyba w ogole probowal byc osobnym softem.

 

Matchmover to samo - byl dolaczany, kiedys pewnie pelnoprawny soft.

 

Uzywalem tylko tego drugiego, ale np. Digital Tutors ma kilka tutoriali do Composite. Mysle, ze to naprawde dobra opcja dla kogos, kto nie chce wydac grosza na soft do kompo. Ja osobiscie zamierzam sprobowac, zeby samemu sie przekonac.

 

Nieczesto cos, co za kase bylo rozwijane o profesjonalne toole nagle staje sie darmowe ;)

Napisano (edytowane)

Super. Dobry wątek. A to o Composite wyciągnąłem na główną właśnie.

Swietny wątek. Mam nadzieję, że jeszcze sporo perełek wyjdzie na jaw bo pojawiło się kilka pozycji o których nie słyszałem wcześniej.

Edytowane przez Adek
Napisano

Jeśli chodzi o tracking 3d, to swego czasu Pixel Farm oferował programik PfHoe, będący ograniczoną wersją PfTracka. Kosztował kilkadziesiąt dolców z tego co pamiętam. Teraz widzę że na stronce PF go nie ma, ale można go znaleźć na stronach z darmowym oprogramowaniem. Program miał całkiem niezłe możliwości, spokojnie można było strackować prostsze ujęcia. I współpracował z większością komercyjnych pakietów 3d, jak np 3ds max.

Napisano

2) mało znay ale otwiera .skp - DoubleCad -szybszy od draftsighta i na pewno stabilniejszy od nanoCada ale mniej podobny Autocada, może komuś się przyda

Napisano

ja podam mało związany z 3d czy grafiką ale bardzo przydatny przy pracy i konwersji video - free-media-converter - wypadł lepiej niż komercyjne - ma wsparcie GPU z tego co widze i pierdyliard formatów i presetów - dodatkowo mozna tworzyc wlasne presety wiec konwersja to przyjemnosc. To jakbyscie chcieli tworzyc mase tutoriali :)

Napisano (edytowane)
No coz, panie i panowie, nikt sie chyba tego nie spodziewal, ale dostalismy prezenty od Autodesku.

 

5). Autodesk Composite - teraz za free, byc moze najpotezniejszy darmowy soft do kompozycji!

 

Autodesk Matchmover - soft do trackowania, wczesniej z Majka/Maxem, teraz za darmo. Uzywalem go, dawalby rade, gdyby nie jego najwieksza wada - 32-bitowosc, przez co wykorzystuje za malo ramu. Na bezrybiu i rak ryba.

 

http://apps.exchange.autodesk.com/3DSMAX/en/List/Search?facet=__category%3a%3aUtilities

 

Dzięki za cenną informację.

Ale zaraz zaraz... Jak wchodzisz na download MatchMovera, to do ściągnięcia jest tylko wersja Win64 only, i w wymaganiach ma 64-ro bitowy procesor...

 

http://apps.exchange.autodesk.com/3DSMAX/en/Detail/Index?id=appstore.exchange.autodesk.com%3aautodeskmatchmover_windows64%3aen

 

Edit:

Zassałem te dwa programy. MatchMover odpala się bez problemu, ale Composite w ogóle nie mogę odpalić. Zawsze wysypuje się na pliku "libDLofxUi". Ktoś wie, co może być na rzeczy?

Jeśli to ma jakieś znaczenie, to moja konfiguracja:

Procesor: AMD Phenom II X4 3,2GHz

Grafika: GeForce GTX 650 1024MB DDR5

Pamięć: 10GB DDR3

Dźwięk: Toneport UX1 (Zewnętrzny procesor dźwięku).

Windows 7 64 bit.

Edytowane przez Ajgor
Napisano

U mnie Composite na początku nie chciał się odpalić - wyskakiwał jakiś błąd dostępu do folderu czy coś - pomogło jednorazowe odpalenie programu jako administrator. Od tego czasu już się odpala normalnie. Może i u Ciebie to zadziała? Jeśli nie to może ściągnij jeszcze raz paczkę i przeinstaluj.

Napisano

Nic to nie dawało. Żadne odpalanie jako administrator, ani tryb zgodności, ani przeinstalowywanie. Ale nie miałem ostatnio nic do roboty, i z nudów sobie dla zabawy przeinstalowałem Windowsa, i teraz Composite chodzi :)

Napisano

To ja jeszcze coś od siebie, choć nikt o to nie pytał, ale do udźwiękowienia animacji można użyć Audacity, bo do tego na razie blender jest za krótki (pitch, zapętlenie, zmiana długości, efekt dopplera, wyciszenia, odszumienia) Dzięki audacity udźwiękowiłem sobie animkę za pomocą mikrofonu na słuchawkach, śrubokręta zapadkowego, pieczątki służbowej, i karuzeli la gryzonia i z zerowym doświadczaniem w dźwięku

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się



×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności