Jump to content
  • 0
n-pigeon

Szybkie odpowiedzi na proste pytania. Blender Q&A

Question

Jeśli masz pytanie lub drobny problem z migracją w związku z Blenderem, typu "gdzie podział się przycisk XYZ" i nie chcesz tworzyć z tego powodu nowego wątku, jest to miejsce dla ciebie ;)

Edited by n-pigeon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Czy da się w Blenderze ustawić tryb wyświetlania vertexów bez gradientu? Chciałbym by vertex po zaznaczeniu wyświetlany był jako czerwony punkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Cześć wszystkim! Mam ogromny problem. Czy jest ktoś mi wstanie wytłumaczyć jak się ustawia skróty w Blenderze? Czasem wystarczy podmienić literę skrótu, a czasem... no właśnie co? Próbuję od kilku dni skonfigurować skróty "pod siebie". Wcześniej pracowałem w Maxie, ale nawet tam miałem wszystkie skróty pozmieniane. Odpada więc Blenderowa opcja "MAX". Postanowiłem więc zostać przy skrótach Blendera i lekko je zmodyfikować.

Np. jak zrobić abym nie musiał co chwilę wciskać B, aby mieć zaznaczenie prostokątne? Chciałbym by zaznaczenie to tworzyło się natychmiast po naciśnięciu klawisza myszki. Wybierając opcję - MAX - takie zaznaczenie istnieje, więc da się to jakoś zrobić w domyślnych skrótach Blendera.

 

Kolejna rzecz: chciałbym aby verexy, edge i poly nie były pod skrótem CTRL+TAB+1/2/3 [kto wymyślił taki skrót dla "narzędzi" z których korzysta się praktycznie non stop?!] tylko pod A/S/D.

Nie potrafię sobie z tym poradzić. Dziwne jest to, że tak jak pisałem wcześniej, niektóre skróty wystrczy podmienić w menu, a niektóre wymagają jakiejś magii. Pomoże mi ktoś?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

niebardzo rozumiem w czym problem po prostu znajdujesz skrót i go podmieniasz i tyle ;x

 

co do vert edge face. polecałbym jednak do tego pie menu a nie ASD.. bo tracisz jak że genialne S do skalowania :) i A do select i unselect. albo po prostu :) ustaw sobie wszystko pod 1 skrót i każde naciśniecie go powoduje przeskok o jeden np na myszce :>

 

kto wymyślił taki skrót dla "narzędzi" z których korzysta się praktycznie non stop?!

prawdę mówiąc to.. bardzo rzadko z tego korzystam :P

 

osobiście myślę żę adoptowanie techniki modelowania z maxa do blendka to nie najlepszy pomysł :P ale no jeśli mógłbyś dać screeny skrótów jak zrobiłeś i czemu nie działą to łatwiej by było pomóc :>

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dziękuję za odpowiedź:

Opiszę na szybko moje skróty. Te najbardziej podstawowe, najczęściej z nich korzystam:

A/S/D - vertex/edge/poly

ctr+a - zaznaczenie wszystkiego

W/E/R - przesuwanie, skalowanie, obracanie

1-snap

~-łącznie vertexów - w maxie targed weld

 

Reszta bez zmian.

No właśnie z tymi podmianami to nie jest taka prosta rzecz. Coś jest nie tak. Nie wiem czy Blender podmienia skróty. Np. dając pod A - vertexy, usuwa funkcje zaznaczania.

Piszesz, że nie korzystasz ze skrótu ctr+tab+1/2/3, w jaki więc sposób wybierasz vertexy, edge, loop? Klikając na ikonki? Zaklikałbym się na śmierć :)

Jutro postaram się wrzucić screen'y. Nie poddaję się tak łatwo :) Ale to mnie przerasta. Cytując klasyka "W rzeźni wszystko było prostsze! Świnia, łeb, prąd, bzzzzzzzzzzzzz" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Istnieje taki addon ktory pokazuje konflikty w skrótach klawiszowych, ale jak się nazywa to nie pamiętam.

Moim zdaniem skromnym blendka trzeba pokochać takim jaki jest i uwierz mi, ze tak wygodnego interfejsu to ja bym sobie życzył w innych programach, za które płace gruba kasę. Pracuje w branży audio, video - postprodukcji. No nie będę tu opowiadał swojej historii jak trafiłem na Blendera, ale generalnie tez próbowałem go przykroić do swoich przyzwyczajeń klawiszowych. To niestety ślepa uliczka i powie ci to chyba każdy użytkownik blendka. Ktoś to mądrze kiedyś przemyślał i wpadł na pomysł żeby dany skrót robił ( o ile to możliwe) w prawie każdym "oknie - sekcji" to samo. "S" - to zawsze skaluje, "G" to zawsze przesuwa itp. w każdej sekcji czy to UV czy edytor nodów czy cokolwiek innego.

Tez pamiętaj ze dużo addonów wprowadza swoje skróty klawiszowe, dopasowane do podstawowej mapy skrótów blendera, a prędzej czy później zaczniesz z nich korzystać.. :)

Generalnie owocnej walki :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie wyobrażam sobie pracy w tym programie bez podstawowych funkcji pod A/S/D. To udało mi się ustawić. Teraz muszę odnaleźć gdzie w opcjach jest funkcja by podmienić A na ctrl+a. I będę w "domu". Groh naturalną rzeczą dla człowieka jest A/S/D/W/E. Tu nie chodzi o Blendera, nie chce by wyglądało to na wylewnie swoich żali, ale w ogóle. W Maxie też mądry ktoś ustawił podstawowe funkcje pod F1, F2, F3 itd. Przecież to jest ekwilibrystyka dla naszych palców :) Nie ważne! Muszę rozgryźć te skróty.

A/S/D ctrl+a i zaznaczanie ramką bez wciskania "b". To jest mi potrzebne. Resztę ogarnę. Nie wyobrażam sobie klikania po ikonach vertex/edge/poly.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dziękuję. Mam jeszcze jedno pytanie. Skróty które chce zmienić [pisałem powyżej] szukam w zakładce 3d/mesh czy może 3d global?

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

skróty w maxie są mega nie logiczne i trudne do zapamiętania w blenderze masę skrótów można zgadnąc bo po prostu.. mylisz co chcesz zrobić i pierwsza literka tego słowa to zazwyczaj skrót, ja bym osobiście nie zmieniał ich :P ale zrobił dodatkową mapę. na myszkę jeśli takową masz z klawiszami, albo zbudował sobie specialne menu.. czy no pie menu odpalił takie jak jest w mayce. i zrobił sobie też tam customową wersje tego albo zostawił to co jest doymślnie. co do szukania skrótów... jest wyszukiwarka przecież po klawiszu ;x gdzie wpisujesz czy wcsiaksz dany skrót i pokazuje ci wszystko co jest pod niego przypisane.

 

- - - Połączono posty - - -

 

co do zaznaczania ramką bez wciskania B.. to będzie trudne.. bo będzie to kolidować z wieloma sprawami. Ale do zrobienia :P Myślę że naprawdę sobie tylko utrudniasz sprawę.

 

Groh naturalną rzeczą dla człowieka jest A/S/D/W/E

 

szczerze? ja w tym nic naturalnego nie widzę.. ot klawisze totalnie z dupy bo są obok siebie. niemające logicznego sensu. jak używasz 1 aplikacji to może i pamiętasz. ale jak używasz bardzo dużej ilości skrótów to tego typu mapowanie to padaka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

To już może będzie prościej poustawiać vert/edge/face na 1/2/3, bo zdaje się, że w edit mode raczej się nie zmienia warstw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Cześć wszystkim. Jest dobrze. Powoli udaje mi się dostosować program do swoich "nawyków". Ja wiem, że dla was to abstrakcja pracować na takich skrótach, no ale każdy stara się by było mu najwygodniej. Dla jednych jest to nielogiczne, dla innych może być "normalne".

Muszę jeszcze tylko skonfigurować dosłownie dwie rzeczy i będzie ok.

Dziś mam inne pytanie - toggle quad view. Czy jest możliwość manipulowania obiektem w innym oknie niż USER PERSP. Nie chodzi mi o przesuwanie vert. ale o obracanie obiektem. Nie mogę nim poruszać - kręcić.

Wybaczcie, że zadaje tak podstawowe pytania, ale to wszystko jest dla mnie nowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

U mnie nie ma problemu. Kręcę, skaluję, przestawiam w każdym z okien. Nie sądziłem, że ktoś w blenderze będzie chciał używać quad view. W razie czego to używając klawiatury numerycznej możesz szybko się przełączać między widokami front/top/right/. Trzymając ctrl zmieniasz np. z right na left. Ew. klawiszem 9 na numerycznej można przestawić widok right/left itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

gigant, obiektem da sie (R nad daną czescia okna chyba ze ten skrót sobie zmieniłeś) widokiem nie. Jesli chcesz miec kilka widoków i nimi obracać to zazwyczaj dziele sobie widok na dwa albo trzy i przełączam za pomoca numerycznej i maksymalizuje (shift+spacja) w razie potrzebu

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ech... szkoda. Myślałem, że w każdym oknie kamera jest aktywna. No cóż będę musiał to jakoś przeboleć. W Maxie mam zawsze "podział na cztery". Pomocne przy projektowaniu samochodów np. I są to okna aktywne. Tzn, mogę obracać kamerą. Więm, że mogę sobie zrobić podział ręcznie ekranu kopiując główne okno i zmieniając widok. Tylko, że wtedy mam od cholery "menusów", a to wprowadza niepotrzebny chaos na ekranie. No trudno... trzeba sobie z tym poradzić.

Dziś muszę rozpracować zaznaczanie "ramką". Mogę nią zaznaczać i wszystko jest perfekt. Teraz chce dodać opcję "odznaczania".

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

menusy mozna pochować, odznaczanie bylo pod A :) chyba ze jednego obiektu to shift+prawymyszy, albo b -> shift ramka

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
EWięm, że mogę sobie zrobić podział ręcznie ekranu kopiując główne okno i zmieniając widok. Tylko, że wtedy mam od cholery "menusów", a to wprowadza niepotrzebny chaos na ekranie.

Jakich menusow? Mozesz sobie wszystko poukrywac gdzie chcesz i jak chcesz:

oj9F0Xa.jpg

Chyba ze czegos nie rozumiem...

Dziś muszę rozpracować zaznaczanie "ramką". Mogę nią zaznaczać i wszystko jest perfekt. Teraz chce dodać opcję "odznaczania".

takie ze wciskasz "B" i zaznaczasz a jak chcesz odznaczyc to najpierw wciskasz "B" a potem odznaczasz z shiftem?

Wiem, ze juz milion razy to slyszales, ale niech bedzie milion pierwszy - udawanie, ze Blender jest innym softem na ktorym sie siedzialo wczesniej czesto zabija jego dobre strony i zamiast ulatwiac komplikuje wszystko. Powodzenia jednak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Da sie i widokiem kręcić. W panelu po lewe stronie tam gdzie włączasz podzielony widok odznacz lock.

Gdy okno podzielisz ręcznie, to nmenusy możesz po wyłączać klawiszami n, t chyba że ju już zmieniłeś.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Dodam też że każdy viewport ma oddzielny local view.. więc możesz sobie dzięki temu właczyć w każdym okienku aby wyświetlał się inny obiekt. ja zmieniłem sobie local view na Q nie pamietam pod jakim klawiszem było.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ostatnio tak się zastanawiałem. Mamy dla przykładu prostokątny plane, podzielony na kilka mniejszych kwadratów, którego każdy edge ma wymiar = 2. Czy jest jakaś opcja ew. addon, która pozwalałaby przestawiać vertexy takiego planea, ale przy zachowaniu stałej długość edgy? Coś jak łańcuch stworzony z edgy i vertexów. Tak sobie dumam, że mogło by to fajnie się sprawdzać przy zawijaniu wszelakich płaszczyzn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hmm... nie czaje.

Chodziło by mi o coś takiego jak proportional editing mode, tyle że bez rozciągania edgy. Tak żeby złapać sobie jeden koniec takiego podzielonego planea i go móc zawinąć tak, żeby pozostałe edge podążały utrzymując tę samą długość, za vertexami, które przestawiam. Coś takiego jak niżej, z tym że aby plane po prawej stronie, podczas przekształcania zachowywał ciągle te same wymiary edgy.

n5VBdoX.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy