Jump to content
  • 0
n-pigeon

Szybkie odpowiedzi na proste pytania. Blender Q&A

Question

Jeśli masz pytanie lub drobny problem z migracją w związku z Blenderem, typu "gdzie podział się przycisk XYZ" i nie chcesz tworzyć z tego powodu nowego wątku, jest to miejsce dla ciebie ;)

Edited by n-pigeon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Hmm... nie czaje.

Chodziło by mi o coś takiego jak proportional editing mode, tyle że bez rozciągania edgy. Tak żeby złapać sobie jeden koniec takiego podzielonego planea i go móc zawinąć tak, żeby pozostałe edge podążały utrzymując tę samą długość, za vertexami, które przestawiam. Coś takiego jak niżej, z tym że aby plane po prawej stronie, podczas przekształcania zachowywał ciągle te same wymiary edgy.

n5VBdoX.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

To znowu ja :) Skróty ustawione! Nawet kolory mam jak w Maxie! Pytania mam trz, żeby nie było - szukałem sam jak to zrobić, niestety się nie udało.

Czy można zmienić wielkość vertexów - chce by punkt był minimalnie większy.

Czy można wyłączyć gradient/podświetlenie vertexów. Po zaznaczeniu punktu są widoczne promienie na edgach.

Czy można wyłączyć opcję która powoduje, że po zaznaczeniu czterech wertexów np na plejnie podświetla się on cały. To samo jest po zaznaczeniu wszystkich krawędzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Quad view masz dostępne pod View => Toggle Quad View (ctrl+alt+Q) chyba że nie o to chodzi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

wielkość vertexów masz w Preferences =>Themes => 3d View =>Vertex Size

Co do reszty to po przejściu w edit mode w prawym panelu masz zakładkę Mesh Display

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Kolejny dzień walki z Blenderem i kolejne pytanie do was.

Tak wiem... Blender to nie Max... ale...

W Maxie: Mam "plajna" zaznaczam edge i trzymając shift+lkm extruduje go/powielam/wusuwam

W Blenderze mam podobną opcję [chyba ctrl+e] tylko czy za każdym razem muszę wskazywać oś w kierunku której chce wysunąć nową krawędź? Extrude+mysz+ośX/Y/Z?

Wiele jest rzeczy, które spowalniają moją pracę. Colapsowanie vertexów alt+m. Dlaczego wyświetla mi się menu i dopiero w nim mam kliknąć "marge" skoro chce to "skolapsować" już/teraz! Próbowałem ustawić jakiś skrót pod opcję marge ale z marnym skutkiem. Ech...

Nie mogę się doszukać opcji TARGED WELD z Maxa. Jest gdzieś pewnie ale pod inną nazwą. Chwytam vertex i dosuwam go do kolejnego vertexu powodując, że łączą się w całość.

GDzieś to jest na pewno :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Jak blender miałby zgadnąć który z typów merge/collapse chcesz odpalić? Sam Collapse jest też pod Xem. Blender zapamiętuje ostatnio wybraną operacje wiec zatwierdzasz to jednym kliknięciem.

 

Zlepianie vertów o to w blenderze tryb ktory działa ze wszystkimi toolami. Mesh > AutoMerge editing. Jesli chcesz dociągać verty to musisz ustawic snapa do vertów oczywiście.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Przepraszam, ze zasypuję was taką ilością prostych pytań. Mam świadomość tego, że "to gdzieś tam jest". Problem pojawia się wtedy gdy dana opcja ma inną nazwę niż ta którą znałem wcześniej np. z Max.

Monio w Maxie miałem tak:

pierwsza opcja: zaznaczam dwa vertexy na siatce [!!!] i łącze je jednym skrótem klawiszowym. Łączą się one zawsze uśredniając odległość tj po środku.

Druga opcja łapię vertex i dociągam go ręcznie do drugiego - tzw. targed weld.

Trzecia opcja [wiem że jest w Blenderze] zaznaczam kilka vertexów na jednym plejnie, kilka na drugim i zmniejszając próg w jednej z opcji zaczynają się one ze sobą łączyć.

Walczę... :) Ale powoli przechodzę na drugą stronę:D Bez waszej pomocy byłbym pewnie jeszcze w lesie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Pobrałem to jakiś czas temu. Miałem problem z zainstalowaniem tego. Poza tym ja w Maxie też miałem wszystko przestawione, więc nie ratuje mnie to zbytnio. Muszę się przestawić. Nie mam innej opcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

#gigant84 , extrudowanie w Blenderze to przyjemność, w maxie katorga. Doradzałbym zmianę myślenia, nie coś jest w maxie i jak to zrobić w Blenderze tylko , co chcę zrobić i próbuję to zrobić w Blenderze. jak to opanujesz i wrócisz do maxa to zrozumiesz jakim drewnem jest max

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Drakul tu się z Tobą nie mogę zgodzić. Extrude plainów masz pod shiftem. Zaznaczasz edge trzymasz shift i wyciągasz nową ścianę. Nie musisz ustalać czy chcesz to robić w lini x/y/z. Łapiesz po prosu za odp grot. Jeśli chcesz przesuwać dowolnie, łapiesz za środek.

Nie kumam tego ciągłego potwierdzania w którym kierunku chce wysunąć plejna. Bardzo to spowalnia pracę. Nawet jeśli mam kamerę ustawioną z góry, muszę potwierdzić kierunek x/y/z.

Co do extrudowania ścian. Zgadzam się z Tobą. Trzeba wcisnąć odp opcję i wybrać wysokość. Tylko że ja z tego nigdy nie korzystałem. Szybciej jest zaznaczyć edge i z shiftem je wyciągnąć do góry, a potem - f -jak w blenderze, zamknąć otwór.

Tu nie chodzi o sposób myślenia. Tu chodzi o ciągłe menusy. Czego nie wybierzesz - np usuniećie ściany, wciskam delete i... menu+enter. Obszedłem to. Menu usunięcia mam pod end, a usunięcie face mam osobny skrót - delete. Zaznaczam/delet i mam z bani :)

Tak samo mergowanie wertexów. Po cholerę się ten program mnie pyta czy chce je skolapsować na 4 sposoby. Wciskam skrót i ma być skolapsowane. Też to obszedłem :) Mam ustawiony skrót pod collapse. Zaznaczam - c - i gotowe.

Strasznie spowalniają prace te ciągłe menusy.

 

Nie piszę tego by pokazać jakim słabym programem jest Blender, bo nie jest. Jest inny. Max też jest kwadratowy, ale to kwestia klawiszologi. Optymalnie jest tam straszny badziew. Trzeba praktycznie wszystko ustawić od nowa. Drakul pracowałeś w Maxie? Pytam, bo wtedy Ciebie będę dręczył pytaniami :) Nie będę musiał łopatologicznie tłumaczyć o co mi chodzi i czego szukam :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Nie kumam tego problemu z extrudowaniem. Naciskasz e i się extruduje po normalnych facea/ów. Klikasz jak już wiadomo jaka odległość i fajrant. Teraz chyba wejdą addony do tego w nowej wersji, że można sobie robić extrudy jak w skechupie itd. Sprawdź może Ci się przyda.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

totalnie nie widze sensu nauki blenera w ten sposób z takim workflowem. spowalniasz sobie wszystko i robisz drewno jak max. bez sens.

 

wogóle kto urzywa delate? które jest gdzieś na klawiaturze gdzie żadna ręka nie sięga wygodnie lel. kasujesz X'em i tyle.

 

Kolejna sprawa z tym całym extrude? WTF? jakie menusy o kij chodzi? Zaznaczasz vertexa, face albo edge, wciskasz E w przypadku face'a automatycznie jest extrudowane wzdłóż normalnej face'a w przypadku vertexa lub edga.. lata w 2D przestrzeni w jakiej jest obecnie viewport, jeżeli np chcesz wyciągnąc vertexa albo edga wzdłuż osi X Y Z to po prostu po E wciskasz X Y Z i ruszasz sobie myszką albo wpisujesz wartość a jeśli chcesz wzdłóż normalnej to wciskasz dwa razy X.. etc... ale ogólnie po E nie musisz nic wciskasz... nie ma żadnych menusów trochę nie czaje. po zakończeniu operacji możesz F6 klawiszem otworzyć okno. gdzie możesz poprawić manualnie etc. a tak to serio nie czaje oco biega.

 

Po cholerę się ten program mnie pyta czy chce je skolapsować na 4 sposoby

 

bo często się używa czego innego? sorry blender to nie drewniany max z 1 opcją. ;x zresztą możesz sobie zrobić direct skrót do konkretnej opcji aczkolwiek, ja nawet nie widzę tego menu bo po prostu najbardziej domyślna opcja jest odrazu pod myszką czyli np klikasz X i odrazu LPM. i gotowe.

 

 

nie rób z blenera drewna :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Chcesz jezdzic na motocyklu doprawiajac mu lejce i wolajac "wio!" bo wczesniej miales konia. Moze i da sie jakos, ale po co? Chcesz sie nauczyc Blendera czy chcesz z Blendera zrobic Maxa. Wyglada na to, ze to drugie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

*gigant84,

maxa znam ponad 14 lat, blendera ponad 5, więc uwierz mi wiem co mówię, i lepiej się ze mną zgódź. Ja się z Tobą nie zgadzam bo znam oba programy. Maciek Ci wyjaśnił extrude Blendera, Nezumi opisał co próbujesz zrobić. Podsumowując, nie rób z Blendera maxa , jak już chcesz coś robić to spróbuj zrobić Blendera z maxa, wyjdziesz o niebo lepiej i potwierdzisz jak już poznasz go. zacznij myśleć blenderem a klapki z końskich maxowych oczu Ci spadną :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Extrudować możesz też myszką. Zaznaczasz Edga wciskasz Ctrl i klikasz mychą gdzie popadnie i powstają nowe facy, edge i wszystko powstaje. Mergowanie vertexów w Blenderze też jest git. Można sobie np. szybko zaznaczyć vertexy używając skrótu c, albo b, albo ctrl+mysz1 itp. Potem oddzielnie zaznaczyć inny vertex i z menu mergowania możesz wybrać "Merge at Last". Jak dla mnie genialne w swej użyteczności! Menusy też są git, bo niby skąd program ma wiedzieć czy w danej chwili chcę usunąć samego facea czy może razem z nim vertexy?

 

Tak bardziej poważnie. Do Blendera wyszło ostatnimi czasy sporo naprawdę fajnych addonów wspomagających modelowanie. Gdy pozmieniasz sobie skróty, a będziesz chciał zaopatrzyć się w jakiś addon, to i w nim będziesz musiał skróty na nowo poustawiać.

Kolejna rzecz to gdyby przyszło ci pracować na czyimś sprzęcie, będziesz miał tam zapewne domyślne skróty. Stracisz więc czas na ustawianie własnych skrótów, albo uczenie się domyślnych.

 

Zgadzam się z moimi przedmówcami, że trochę sobie sprawę utrudniasz. Wydaje mi się, że lepiej byłoby najpierw popracować na domyślnych skrótach Blendera. Zapoznać się z tym jaki oferują workflow, a dopiero potem zdecydować czy są okej, czy nie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Zgadzam się z wami. Chyba najlepszym rozwiązaniem będzie odrzucić stare nawyki. Nie zrozumcie mnie źle, chyba każdy to kiedyś przerabiał - przesiadka na inny soft. Jest ciężko. Nic nie działa... Człowiek się irytuje i chyba po części wylewa swoje żale na forum ;) Dajcie mi czas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Chodzi mi konkretnie o technikę, którą jest przedstawiana od 5:10 [z tym nie mam problemu]. Konkretnie mi chodzi o 5:18. Zwykłe powielenie krawędzi [tworzy się plain] po osi Y przez przytrzymanie klawisza extrude [w wypadku maxa shift] i naciśnięciu strzałki o współrzędnej Y. O to mi chodzi Maciek. Czy w Blenderze zawsze muszę wciskać klawisz X/Y/Z aby wskazać kierunek?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Wiem co czujesz :P ja ostatnie 2 miesiące ucze się houdiniego. yap. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na twe pytanie ale postaram się ci na to odpowiedzieć niestety pisze z głowy więc mogłem coś przekręcić a obecnie nie mam dostępu aby sprawdzić (projekt się mieli).

 

ogólnie z tego co widzę w maxie następuje extrude a potem transformacja używając gizma. O ile pamiętam w blenderze możesz zrobić podobnie w sensie kliknąć E zatwierdzić i chyba z automatu jest zaznaczony ten face który extrudnołeś. więc wystarczy teraz złapać za gizmo i wiuuuu (najgorsza technika)

 

Technika której ja często używam i jest najlepsza według mnie o tuż... Jak zapewne pamiętasz. po wciśnięciu E możesz majtać myszką i ogólnie porusza się to w X i Y względem viewportu. Więc... jeżeli chcesz extrudować np o 2.0 X i 1.0Y czyli po prostu na ukos :P to.. wystarczy że wciśniesz na numerycznej klawiaturze 1 3 lub 7 ustawiając viewport z boku przodu góry. i po prostu E i myszką sobie lecisz jak chcesz... jeśli chcesz ustawić viewport według normalnej.. czyli aby zesnapował się prostopadle do edga czy facea.. wciskasz 1 3 7 tylko przytrzymując shift.

 

No i ostatnia technika to po prostu E a potem X lub Y lub Z.. aczkolwiek jeśli chcesz w obu osiach na raz. to chyba shift + Z robi że wtedy w osiach X i Y tylko.. etc etc.. albo alt + z,x,y.. już nie pamiętam :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

gigant84: moze to Ci pomoże, osi nie musisz ograniczac xyz, ale srodkowym myszki imo jest szybciej ale shift extrude to nie jest,

menusy tez można ogarnąc skrótami np usuwasz verta x-> 1 (pierwszy z listy) albo x->v (podkreslona literka vertices)

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

gigant 84, zapomnij o tej maxowej technice z filmu, ona błądzi w ciemnościach. w blenderze ustawiasz widok w którym nie widzisz osi X(tylko YZ) i potem tylko E i myszka wskazujesz gdzie. zanim w maxie extrudujesz 1 edge, w blenderze zrobisz już te 4 edge. a jak juz sie upierasz przy drewnianym rozwiazaniu to w blenderze klikasz E, potem shift + x i masz extrude po osi x w przestrzeni YZ, a i tak wygodniej niz w maxie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ta dyskusja przypomina mi się jak za czasów b2.4x ludzie mówili "po co komu n-gony" :) Twórcy blendera nie są nieomylni i nie dogodzą każdemu, po to są właśnie addony, skróty itp aby każdy zrobił sobie z blendera maszynkę pod siebie. Jak gigant chce mieć inaczej niż wszyscy, to pomóżcie mu, podajcie alternatywę, ale nie wmawiajcie że chce czegoś innego. A Toole typu sticky keys są fajne i jest ich mało w blendku, z chęcią bym przygarnął shift extrude (dobrych tooli nigdy za wiele) ale chyba sam blenderowy widget nie ma możliwości przesuwania w płaszczyźnie 2D, no i shift sie przydaje do precyzji.

Edited by szczuro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We are using cookies. Read about our Privacy Policy