Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam , no proszę po jakimś roku czasu wróciłem na forum.Dalej panuje tutaj świetny klimat :D Chciałbym wrócić do zabawy z modelingiem bo dawało mi to frajdę choć zbyt dobrze nie wychodziło , ale rozluźniało i stąd moje pytanie.

 

Od jakiego programu zacząc ? Bo bawiłem się w 3dmax,maya,zbrush,mudbox,photoshop i to w jednym zaczyna się od stworzenia bryły , innym od rzeźbienia. Chciałbym program któremu poświęciłbym czas i opanował w miarę dobrze . Czytam że niema sensu tworzyć bryły w zbrushu tylko najlepiej najpierw np w maya a później robić szczegóły w zbrushu.Naprawdę już się pogubiłem.Byłbym wdzięczny za jakaś radę i pomoc. Pozdrawiam

  • Odpowiedzi 671
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Napisano

Tematów na forum było o tym sporo. Sam jeden zakładałem. Klep maya lub 3ds max a jak będziesz uważał, że pojąłeś już wystarczająco dużo lub po prostu potrzebujesz rzeźbienia to będzie kombinował dalej

Napisano

Z mojej strony mogę polecić luxology modo :] niedawno została wypuszczona nowa wersja, soft jest tani i szybko się rozwija. Większość userów pewnie zgodzi się ze mną, że modo idealnie nadaje się do modelowania a i narzędzi do sculptu mu nie brakuje.

  • Confused 1
Napisano

Dokladnie - jesli chcesz modelowac to Modo/Zbrush.

Jesli ktos twierdzi ze "nie ma sensu tworzyc bryly w zbrushu" tylko zawsze chce baze robic na zewnatrz to znaczy ze zna Zbrusha tak jak ja znam pilotowanie smiglowca. Zspheres a teraz jeszcze potezny shadow box sprawiaja ze tworzenie bazy wewnatrz Zbrusha jest dziecinnie proste i bardzo szybkie. W Modo mozna pozniej zrobic ladne retopo no i kapitalny render. Max i Maya to narzedzia dla animatorow - jesli nie planujesz animacji lub zadowolisz sie jakas prosta to Zbrush i Modo beda optymalnym wyborem.

Napisano
choc siedze w 3ds maxie to patrzac na to co oferuje Modo i w jakiej cenie mozna smialo polecic ten soft.

dopisze sie do tego stwierdzenia :D

To ja blendera polecam ...idąc tym samym tropem .

Gość Viton007
Napisano

Kurcze, troche 'potrenowalem' w tych programach ale na razie nic z tego.

Gdybym chciał coś zmontować to co powinienem zrobic?

Powinienem najpierw wymodelować tło i inne elementy w Carrara, następnie to zapisać jako plik .obj, wczytać w SynthEyes i dodać np. siebie do tła?

Może mi ktoś wyjaśnić kolejność tworzenia jakiś animacji/efektów specjalnych, taki schemat kolejności?

Napisano

Witam wszystkich !

Mam do was pytanie dotyczące co i gdzie robić. Otóż zaczynam moją przygodę z grafiką komputerową i moje pytanie brzmi.

W jakim programie mam zacząć projektować moją grafikę, gdzie mam ją później przenieść aby dodać dodatkowe efekty itp. Po prostu tak jak wy doświadczeni graficy robicie swoje projekty krok po kroku.

Gość Chrupek3D
Napisano (edytowane)

Zależy co chcesz robić, jeśli wizualizacje to prawdopodobnie 3d Studio Max i v-ray.

Animacja to Maya, Houdini, XSI

Blender to osobny dział, bo w nim wszystko wygląda i działa na opak, ale można wiele na nim zdziałać od modelowania, po animacje - i co najważniejsze jest darmowy.

Wizualizacje modelujesz w czym Ci wygodniej, każdy z wyżej wymienionych poradzi sobie z tym znakomicie - ponoć najlepszy do modelowania poly, jest Luxology Modo.

Są specjalistyczne programy do wizualizacji, jak Autodesk Viz, Sketchup, Revit itp... do modelowania Nurbs'owego jest Rhino. Większość ludzi wybiera jednak team 3D Studio Max i v-ray - do nich znajdziesz najwięcej tutoriali.

Do modelowania organiki dobry jest Silo i darmowy Sculptris, a oprócz tego Mudbox i ZBrush. Organike modelujesz w ten sposób, że w pierwszej kolejnośći robisz obiekt bazowy - w czym chcesz - następnie detale dodajesz w Mudbox, ZBrush lub Sculptris.

No i oczywiście Photoshop... w nim robisz textury i pieścisz wizualizacje... to taki końcowy program do pieszczot :-)

Jak wpiszesz te nazwy w Youtube to mniej więcej ogarniesz temat.

 

To jest tak obszerny dział, że nikt nie odważy się pisać krok po kroku.

Edytowane przez Chrupek3D
Napisano

Interesują mnie np modele postaci do gry, lub jakieś najprostsze obiekty, które mógł bym stworzyć na początek. Ok postaram się to jakoś ogarnąć chociaż lekko nie będzie =/

Napisano

Oftop, ale sadze, ze dobra sugestia dla administratora czy jakiejs spolecznosciowej duszy - w zwiazku z najazdem nastolatkuff z wykopu moznaby zrobic i przykleic temat: jak zaczac przygode z grafika 3d, bo to juz chyba 10 taki temat w ciagu ostatnich kilku dni...

  • Like 1
Gość Chrupek3D
Napisano
Interesują mnie np modele postaci do gry, lub jakieś najprostsze obiekty, które mógł bym stworzyć na początek. Ok postaram się to jakoś ogarnąć chociaż lekko nie będzie =/

 

to w zupełności wystarczy Silo (i dział tutoriali):

http://www.nevercenter.com

Gość zuza_brocka
Napisano

Witam wszystkich urzytkowników forum!! Nie wiem czy wybralam dobry wątek niemniej: potrzebuję korepetycji i pomocy w wykonaniu pracy w 3ds maxie. Jestem na pierwszym roku architektury i prawdę mowiac mialam tyle roboty ze na ten program nie starczylo mi czasu...i jest to dla mnie calkowita czarna magia. Bardzo, bardzo proszę o kontakt osobę o dobrym sercu i odrobinie wolnego czasu;)) wszystko dogadamy przez tel: 505181736

oczywiście zaplacę tyle ile uznasz że będzie trzeba

Napisano
Oftop, ale sadze, ze dobra sugestia dla administratora czy jakiejs spolecznosciowej duszy - w zwiazku z najazdem nastolatkuff z wykopu moznaby zrobic i przykleic temat: jak zaczac przygode z grafika 3d, bo to juz chyba 10 taki temat w ciagu ostatnich kilku dni...

To raportujcie je nam :D

 

Przypinam do tematu, który można było zrobić i przykleić ;)

Gość Dreamer1x6xX
Napisano

A więc do tej pory zajmowałem się tylko grafiką 2D pracowałem z programem Photoshop, ostatnimi czasy miałem format komputera i niestety straciłem ten program.. Przypadkiem wpadłem na te forum, obejrzałem niektóre galerię prac 3D i spodobało mi się to.. Mam dużo wolnego czasu, czasami się nudzę i chciałbym zacząć tworzyć grafikę 3D w programie 3ds Max tylko nie wiem jak zacząć.. Znacie może jakieś darmowe e-booki, tutki być może jakieś książki

w dość dostępnej cenie.. I chciałbym się dowiedzieć czy 3ds Max jest programem darmowym przez jakiś okres czasu i czym się różni od programu 'Blender' w czym lepiej zacząć?

 

PS:Sory jak zamieściłem temat w złym dziale..

Napisano

Ja bym na Twoim miejscu poszedł w stronę blendera. Żeby obczaić podstawy 3d możesz używać czegokolwiek, a tu masz darmowy i dynamicznie rozwijający się soft, który jest od maxa dużo przyjemniejszy.

Napisano

Na początek albo do freelanceu blender jest spoko. Jakbyś chciał pracować pełnoetatowo to 3dsmax lub ewentualnie maya.

 

Mi np dużo wygodniej się działa w majce niż w blenderze, kwestia gustu.

Gość Dreamer1x6xX
Napisano

Też rozważam te 3 programy słyszałem opinie o blenderze, że ma bardzo trudny interfejs do opanowania. Zastanawiam się nad 3ds Max i nad maya.

I druga kwestia właśnie jest to, że 3ds Max tylko 30 dni wersja Trial :(

 

A co z tymi e-bookami, tutkami może polecicie jakieś lub jakąś książkę?

 

@Up

 

A posiadasz może jakieś e-booki lub tutoriale do tego programu?

Napisano
...słyszałem opinie o blenderze, że ma bardzo trudny interfejs do opanowania.

 

Każdy interface jest trudny, szczególnie jeśli do jakiegoś jesteś już przyzwyczajony.

 

Jeśli nie znasz żadnego - co za różnica do którego się przyzwyczaisz?

Napisano

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy zacząć od Blendera, czy od Maxa to powiem Ci, że to zależy, czy jak bedziesz chciał (kiedyś, jeszcze nie teraz) się przerzucić na zawodoostwo, to czy będziesz miał te 13k zł (bo tyle +/- kosztuje Max czy Maya w pięknym pachnącym foliowym pudełku), bo jak nie to nie pchaj się w oprogramowanie płatne. Wyjątkiem jest sytuacja w której najmiesz się do firmy w której te programy będą używane. Owszem, do nauki mozesz korzystać z triala oprogramowania komercyjnego, i co miesiąc formatować dysk, żeby móc korzystać z programu dalej, ale jeżeli będziesz chciał rozkręcić własną działalność, to uważam że tylko i wyłącznie legalne oprogramowanie wchodzi w grę (przynjmniej wg mnie). Ja na przykład zacząłem szkolic się w Maxie, przeczytałem z 4 książki na jego temat, oglądałem i czytałem tutoriale z różnych stron, i teraz juz jestem pogodzony z myślą, ze kolejna moja książka będzie o Blenderze. Nie żal mi jednak czasu spędzonego na nauce Maxa, bo to bardzo pożyteczny kawał programu, ma logicznie pomyślane menu, nie brakuje do niego skryptów, pluginów, tutoriali i literatury, o Blenderze się nie wypowiadam bo go nie znam (jeszcze), ale wg mnie to dobry wybór z przyczyn choćby finansowych i warto się go podszkolić.

Gość Chrupek3D
Napisano (edytowane)

nie zawsze trzeba zaczynać od Maxa, czy Mayki, można zacząć od Silo :-)

www.nevercenter.com

 

może dopiszę tylko, że blender wg. mnie ma bardzo nieprzyjemny edytor materiałów, początkujący pogubi się w nim bez dwóch zdań. Maya/Max mają bardzo czytelny edytor materiałów, co dla początkującego jest na wagę złota.

I żeby nie było, że jestem anty Blenderowy to powiem, że bardzo go lubię, ale... kiedy potrzebuję coś na szybko obczaić to uciekam do Mayki, jest po prostu dużo bardziej czytelna.

Edytowane przez Chrupek3D
Napisano

Chrupek3D, a nie znałem tego programu. Poczytałem sobie o warunkach korzystania, no i widzę że ładnie rozwiązali sprawę używania programu do celów edukacyjnych, naprawdę... 50 wielokątów max może mieć scena po 30 dniach. Ale program niedrogi i wymagania nieduże, tylko ciekawe jak ze wsparciem, bo dla mnie nadal głównym źródłem wiedzy są książki.

 

Dreamer1x6xX, no książki to sklepy, aukcje i te sprawy, a tutoriale to że pozwolę sobie wkleić taki przykładowy link http://www.3dlessons.com, trochę niedydaktycznie bo mi nikt tak chyba na tacy nie podawał nigdy rozwiązań.

Gość Chrupek3D
Napisano

Silo jest bardzo wolno rozwijany, praktycznie może raz na rok coś dorobią... chłopaki po prostu wzięli się za coś z czego mają więcej kasy, ot życie.

Na ich stronie masz dużo tutoriali, jak skonfigurujesz sobie skróty klawiszowe to nie ma przebacz, nie będziesz chciał w niczym innym modelować.

Ja go sobie kupiłem i mam z głowy ;)

Połączenie Silo ze Sculptris'em (http://www.sculptris.com) może dać naprawdę mocne efekty, ale trzeba przysiąść nad jednym i drugim. Jak złapiesz podstawy to już tylko krok do Mayki/Maxa i ZBrusha :-)

Napisano

na początek Modo. Liźniesz wszystkiego po trochu. Modelowanie, UV, teksturki, sculpt, rendering + animacja na poziomie podstawowym. Wszystko podane przyjemnie, logicznie, miło. Nie wiem czy można zacząć lepiej niż od Modo jeśli się nie miało styczności z 3d.

Gość Dreamer1x6xX
Napisano

Wybrałem 3ds Max .. I teraz mam pytanko do Was czy jest na forum zbiór tutoriali dostępnych na różnych serwisach .. Wiem, że jest tu na forum pełno tutków w archiwum.. Jednak jeśli znacie jakieś strony z jeszcze innymi tutorialami, video tutorialami - proszę podsyłać linki na PW. Pozdro..

Napisano

Witam wszystkich forumowiczów!

Patrząc na moje posty zauważycie że jestem nowy.

Od razu powiem ,że mam 13 lat ;), nie kręcą mnie gry...

Bardzo mnie zainteresowało tworzenie grafik (3D). Umiem co nieco Photoshopa. Tylko jest jeden problem. Nie wiem od czego zacząć. Pewnie zdaniem niektórych powinienem zacząć od "kartki i ołówka". Ale mi chodzi o to w jakie programy i hardware zainwestować. Zapewne znacie takie coś jak Adobe Creative Suite 5. Czy mam coś z tego wybrać czy 3Ds-a lub Maye. Nie jestem całkowitym laikiem i coś już o grafice wiem. Jednak chciałbym poszerzyć swoją wiedzę. Proszę o odpowiedź i z góry dziękuje.

Napisano

Chcesz się zająć 3d i nie kręcą cię gry? Nie spotkałem się jeszcze z takim połączeniem :D

 

Potrzebujesz co najmniej 3 programów. 2D, 3D i sculpt. Jakie wybrać? To już zależy od twoich preferencji. Najlepiej wypróbuj wszystkie.

 

Najczęściej używane to Zbrush, Photoshop i 3dsmax, maya,xsi (i jeszcze kilka ponad to). Do nich też znajdziesz najwięcej tutoriali

Napisano

F/X nie przesadzaj, a Dziadek3D? :) Wydaje mi się, że jest spore grono ludzi, którzy chcą robić coś innego niż wypasione prace i modele do gier :P Mi zapał do większości gier przeszedł już dawno temu a nawet pstrykam graficzki do gier :D (choć nie da się ukryć, że badawczo gram w całą masę ich ;) )

Ja nowemu, który nie ma wyrobionych nawyków polecałbym coś, co jest darmowe. Zawsze w przypływie frustracji można zmienić na coś bardziej zaawansowanego. Ciężko przesiąść się w drugą stronę :)

Napisano

Dziadek3D nie grał w gry i zniknął. Na pewno przez to :D Ale co racja to racja. Nie wszystko kręci się wokół gier.

 

I rzeczywiście naucz się blendera a później ewentualnie jakiegoś innego softu do 3d. Tak jak mówi prrrszalony w drugą stronę będzie ciężko, a warto blendera znać. (Gimpa również)

Napisano

Witam

To nie do końca tak, że w ogóle nie gram w gry. Czasem trzeba trochę rozrywki. Teraz gram w Bulletstorm i DarkSpore ;). Nawet myślałem i nadal myślę nad dizajnem postaci w grach. A co do programów: Do 2D wybieram Photoshopa (o ile jest do 2D ;D), ponieważ znam go trochę. Do 3D zastanawiam się nad 3Ds max ,a Mayą (nie wiem czym się one różnią). A co do sculpta to chyba Zbrush (wydaje mi się że jest do tego przeznaczony). A może coś jeszcze podpowiecie ? Może to zabrzmi głupio ale... Czy potrzebny jest skaner? I czy przydaje się tablet?

Z góry dzięki ;)

Napisano

Jeżeli będziesz chciał iść trochę dalej niż same podstawy to bez tabletu się nie obejdzie. Ale na razie nie zawracaj sobie tym głowy. Skaner zawsze dobrze mieć jak chcesz jakieś szkice wrzucić do kompa. Chyba, że chodzi o skaner 3d. Też warto mieć jak masz zbędne kilkadziesiąt (set?) tysięcy.

Gość Chrupek3D
Napisano
Do 3D zastanawiam się nad 3Ds max ,a Mayą (nie wiem czym się one różnią).

 

Max jest dla Polakow, a Maya dla reszty swiata...

Napisano (edytowane)

Taak... Parafrazując Zagłobę: "A ze wszystkich nacji na świecie Autodesk sobie Polaków najbardziej upodobał!". Zdecydowanie ze wzgledu na głód wiedzy, przełamujący wszelkie sztuczne i niepotrzebne bariery w dostępie do softu :)

Pamiętam czasy, gdy na Polibudzie na każdym klonie PC Inswell-a był gdzieś upchany Autocad 2.62...Zgadnijcie, czy miały klucze sprzętowe?

 

No dobra, przepraszam za offtop, bo przecież XDejot na pewno ma dostęp do legalnego oprogramowania :), skoro gradzi rozwiązaniami Open Source...

 

A tak na poważnie - nie sądzicie, że to głeboka hipokryzja producentów oprogramownia? Wiadomo, że wiele takich "szemranych" kopii ich softu, uruchamianaych na komputerach pełnych zapału nastolatków, zaowocuje im w wciągu kilku lat kolejnym przychodem. I mają jescze czelność mówić o "piractwie"...

Edytowane przez wjaworski
Napisano (edytowane)
Chcesz się zająć 3d i nie kręcą cię gry? Nie spotkałem się jeszcze z takim połączeniem :D

Proszę bardzo - masz mnie - kiedyś się zajmowałem 3d, potem przestałem, teraz wracam - interesuję się filmem i łączeniem 3d z obrazem z kamery :P

 

Max jest dla Polakow, a Maya dla reszty swiata...

*** o Szopenie

Edytowane przez Vega
Napisano
pełnych zapału nastolatków, zaowocuje im w wciągu kilku lat kolejnym przychodem. I mają jescze czelność mówić o "piractwie"...

 

Jest coś takiego jak Autodesk Education Community. Jeśli się skończyło 14 lat i chodzi się do szkoły średniej przynajmniej to można skorzystać... 30 programów za darmo...

Gość szpdatp
Napisano
Jeżeli będziesz chciał iść trochę dalej niż same podstawy to bez tabletu się nie obejdzie. Ale na razie nie zawracaj sobie tym głowy. Skaner zawsze dobrze mieć jak chcesz jakieś szkice wrzucić do kompa. Chyba, że chodzi o skaner 3d. Też warto mieć jak masz zbędne kilkadziesiąt (set?) tysięcy.

 

Jesli chodzi o skanery 3D to są one coraz tansze (chyba już od kilkunastu tys. PLN), widzialem ze nawet juz produkowane w Polsce - np. Smarttech www.skaner3d.pl

Napisano

Jaką książkę do nauki 3ds maxa po polsku mi polecacie? Takie już naprawde podstawowe podstawy już wiem, zrobiłem pare tutoriali. Chce ksiąźke bo:

 

-z tutoriali "pisanych" mało co rozumiem (bo bardzo mało jest takowych po polsku)

- z video tutoriali już troche lepiej, ale co z tego że będe powtarzał czynności wykonywane przez nauczyciela, jak nic z tego nie wyniose konkretnego...

 

Dobrze by było żeby nie była to jakaś wysoka cena, bo z kasą krucho. Czekam na propo :)

Napisano

Najnowsza i najobszerniejszą jest zdaje się:

http://helion.pl/view/321w/max10b.htm

Biblia 3ds max. Tylko pamiętaj, że książki po PL ukazują się z pewnym opóźnieniem (tłumaczenie, przekład na język polski). Ale raczej nie powinno być problemu z wykorzystaniem wiedzy z tej książki w 3ds max 2011.

 

Zainteresuj się również Blenderem. Do niego książka jest za darmo :)

http://max3d.pl/news.php?id=1615

Napisano

- z video tutoriali już troche lepiej, ale co z tego że będe powtarzał czynności wykonywane przez nauczyciela, jak nic z tego nie wyniose konkretnego...

 

Sądzę, że wyniesiesz dużo więcej niż z książek. Poznajesz technikę, równocześnie ją ćwicząc, masz na żywo pokazane działanie danych funkcji, a w książce tylko obrazki poglądowe i mase literek przez które trzeba się przekopywać.

To co jest na video pokazane w kilkanaście sekund na papierze może zając całą stronę.

Co kto lubi, ale imo książki są toporne w użytkowaniu a video się łyka momentalnie.

Kupić tani monitor, zapuścić na nim tutka a na drugim powtarzać po instruktorze jak małpka.

 

Beletrystyka, historia, humanistyka w książkach jak najbardziej, ale kompendia wiedzy (szczególnie techniczne i technologiczne!) na papierze to miniona epoka.

Napisano

Technika - techniką. Ale ksiazka daje cos takiego jak rozeznanie w nieznajomym terenie. Czyli do czego sluza dane ikonki, beleczki, co to sa polygony itd, itd. Jezeli dana osoba nie miala wczesniej stycznosci z 3d, to wysylajac ja z marszu na tutoriale, napewno bedzie miala bardziej pod gorke, gdyz poprzez samo video nie pozna glownych zalozen funkcjonowania programu.

  • Like 1
Napisano

Oboje macie po części racje. Drażni mnie jak robie coś, a nie wiem tak naprawde CO robie... lubie znać teorie. Które tuty video mi możecie polecić? Książke chyba sobie odpuszcze, aktualnie nie mam 200 zl o,O

Napisano

Nie chodzi mi tylko o technikę, ale również o metody przekazywania wiedzy.

 

Są przecież tutki dla zielonych opisujące interfejs, wdrażające w poszczególne elementy działania programu poprzez praktyczne przykłady opisane i pokazane na żywo.

Jak choćby to: http://eat3d.com/3dsmax101

 

Chodziło mi o to, że książka jako medium przekazu tego typu wiedzy jest niewygodna w obsłudze, z poznaniem podstawowych zagadnień masz rację Traitor, można przeczytać, żeby się zorientować po łebkach w temacie, ale nie przy pomocy biblii, zobacz sobie spis treści:

http://helion.pl/ksiazki/3ds-max-2010-biblia-kelly-l-murdock,max10b.htm

 

Wystarczy zajrzeć na wiki aby się dowiedzieć czym jest 3d i poznać poszczególne dyscypliny: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika_trójwymiarowa

 

Jeśli ktoś kto zaczyna przygodę z grafiką zajrzy do takiej książki to pomyśli sobie, że to jakiś kosmos. Zobacz jakie tam są pojęcia, ile jest rozdziałów, jak to jest ułożone, z tego nie da się uczyć podstaw, można tę książkę traktować jako pomoc w nauce na poziomie advance-expert. Ale ma wówczas bardzo poważną wadę, brak opcji szukaj.

Plusem z pewnością jest to, że jest obszerna, z przykładami i po polsku.

Napisano

Z darmowych ciężko mi polecić coś kompletnego o podstawach,

na pewno digitaltutors.com oraz eat3d.com mają w swoich ofertach tutoriale wprowadzające, ale też kosztują parę groszy.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Wykorzystujemy cookies. Przeczytaj więcej Polityka prywatności