Posted October 9, 201311 yr Witam, przedstawiam projekt "Warszawa: Miasto Feniks" (Odbudowa Warszawy po roku 1945) który jest częścią akcji / wystawy "ZVVYCIĘZCY" zorganizowanej przez kolektyw graficzny GOVERDOSE oraz markę odzieży patriotycznej SURGE POLONIA. W telegraficznym skrócie: ideą akcji "ZVVYCIĘZCY" jest skupienie się na polskich zwycięstwach, wybitnych osiągnięciach i sukcesach na róznych polach (naukowych, ekonomicznych, militarnych itd) i przedstawieniu tego tego szerszemu odbiorcy za pomocą grafik. Tematów do realizacji było ok. 40, decydowało losowanie wśród membersów Goverdose. Mi przypadł do realizacji temat odbudowy Warszawy po 1945 roku. Temat trudny, bo pierwsze skojarzenia jakie się nasuwają to nieszczęsny socrealizm, taczki, cement, cegły z Wrocławia itd. Ponadto Warszawa odbudowana nie przypominała już tej sprzed wojny. Niemniej została postawiona na nogi, odrodziła się ze zgliszczy, niczym tytułowy Feniks W pracy skupiłem się na momencie tuz po zakonczeniu wojny, gdy warszawski powstaniec podejmuje druga walkę o odzyskanie miasta - jego odbudowę. Chciałem pokazać pierwotną chęć odbudowy miasta, pierwsze pragnienie, które pojawiło się w sercach Warszawiaków tuż po wojnie nie ubrane jeszcze w czerwony kolor nowego okupanta. SYMBOLE A Obrazy Canaletta Warszawa w pewnych obszarach została zrekonstruwoana na podstawie obrazów Canaletta (Bernardo Bellotto zwany Canaletto - włoski malarz 1721-1780) i ten motyw zakodował mi się tak silnie w głowie z czasów dzieciństwa, że powstanowiłem to wykorzystać. Oprócz obrazów w taczce znajdują się także plany miasta oraz narzędzia wykreślnicze, które zostały dodane z dwóch powodów: po pierwsze chodziło o spotęgowanie zaplanowanej odbudowy, po drugie miały ukrócić skojerzenia z szabrownictwem (zmaskowany facet, opuszczone miast, kosztowności) B Syrenka Dziecko, które Architekt (tak go nazywam) trzyma na rękach nie bez przyczyny jest przebrane w strój syrenki - symbolu Warszawy. Jest to symbol dorastającego miasta dla którego ma powstać nowa infrastruktura, miejsce do życia. C Barwy Narodowe Od poczatku widziałem to właśnie w ten sposób - zamaskowany, anonimowy. Architektem może być każdy Polak. D “PW” - znak Polski Walczącej E Mazurek Dąbrowskiego Papiery latające wokół Architekta to nuty z naszego hymnu narodowego DETAL Całość była robiona z myślą o dość sporym wydruku (poczatkowe plany zakładały ponad 2 metry na szerokość), więc i render musiał mieć słuszny rozmiar (8000x7500) BREAK Rzecz powstała w 3DS Max (Mental), wspomaganym Zbrushem (taczka + Architekt + włosy). Compo i postprodukcja w PS Całość zajęła mi jakieś 3 miesiące z czego 2 pierwsze były okresami o nieco mniejszym natężeniu w stosunku do miesiąca trzeciego, który był pracą non stop (po godzinach pracy + weekendy). Pierwszy raz podbijałem pod taki temat czyli pod pełną scenę CG. Do tej pory głównie robiłem pojedyncze charaktery lub objekty typograficzne pod moje plakaty. Praca została zakonczona na początku lipca 2013 W 3D siedzę dopiero od 28 czerwca 2011 roku. Przed tą datą absolutnie nie miałem pojęcia o tym czym sa vertexy, polygony, mental/vray - nic. Absolutnie zero. Potrafiłem jedynie z ilustratora wrzucić kształt do Lightwave / Cinema, wyextrudować, namieszać na chybił trafił i wcisnąć render, który potem zyskiwał "blasku" w photoshopie. Tak więc jeśli widzicie, że coś mozna było zrobić lepiej, albo (najważniejsze) szybciej to walcie śmiało :) Jeśli ktoś chciałby się doszukac konkretnego miejsca w Warszawie to niestety takowego nie znajdzie. Materiały referencyjne traktowałem jako punkt wyjścia i pewną granicę nie do przekroczenia (żeby nagle nie powstał Paryż) Postać Architekta + Syrenka oraz taczka wypieszczone zostały w Zbrushu (podstawa powstała w maksie) Na retopologię nie było czasu więc podarowałem sobie temat i importowałem z Zbrusha do 3DS Maxa modele na różnych stopniach Subdivison (rózny stopień zagęszczenia siatki widać dobrze na widoku z layoutu, kilka scrollów niżej) Tramwaj jest najbardziej zbliżonym elementem pracy do materiałów żródłowych (ok 85% odwzrorowania zewnętrznego) Wzieło sie to stąd, iż poczatkowo miał odgrywać nieco ważniejszą rolę w scenie (miały być 2 zdewastowane wagony, absurdalnie wygięte). Scena liczy sobie 1 169 061 polygonów co uważam za sukces :) Na powyższym obrazku widnieje jednak liczba - 1 688 229. Bierze się to stąd iż fragment jezdni widoczny w kadrze jest wynikiem działania modyfikatora displacement nałożonego na siatkę, której gęstością sterowałem za pomocą TurboSmootha. Przez cały czas Turbo jest wyłączony i tylko przy finalnym renderze jest aktywowany. Nie miałem innego patentu na kostkę brukową (mapa Normal dawała opłakany efekt) Jak widać jest tu pewne przekłamanie - taczka wręcz lewituje w powietrzu. Wzieło się to stąd, iż taczka w sowjej naturalnej pozycji (kilkadziesiąt centymetrów niżej) strasznie słabo komponowała się w kadrze, przez co powstawało bardzo dużo wolnego miejsca od pasa w dół. Dla lepszej kompozycji okłamałem nieco. Ten plejn u dołu ekranu ma z kolei za zadanie trochę odbić światła i doświetlić mi front taczki No i wyszło szydło z worka, jaki ze mnie geniusz ;P Scena oswietlana była w głównej mierze 3 photometrykami (dwa z góry i jeden dodatkowy zza pleców architekta). Nie jest to najwłaściwsze rozwiązanie dla sceny exterior ale nie miałem juz czasu na zabawę z Daylight System, który jakoś nie spełniał moich oczekiwań (zapewne wychodzą braki w znajomości narzędzia). Oczywiście jest tu jeszcze IBL. COMPO Suchy render / Pasma / Finalny obrazek Postać Architekta jak i miasto były renderowane osobno na identycznych ustawieniach sceny. Taki generalnie był zamysł całego procesu postprodukcyjnego, że jadę na dwóch osobnych plikach. Wielkość obrazka po prostu wymuszała takie podejście. Osobno zostały wyrenderowane również papierki, które potem już według uznania poukładałem w szopie. Włosy zostały wypuszczone z Zbrusha (Fiber Mesh) jako osobny render i spasowany w finalnym kompo. BONUS :) Jesli ktoś by chciał ściągnąć tapetę na pulpit, to rozmiary znajdzie pod tym linkiem Dzięki za przeskrolowanie ;) Pozdrawiam. Edited November 11, 20159 yr by STRZYG
October 9, 201311 yr To jest po prostu najlepsze. Serio, powalająca ilość pracy włożonej, poziom detaliczności i przede wszystkim poetyckość. Ostatnio sam zgłębiam wojenną historię Warszawy, więc dla mnie jest to wyciskacz łez :) Dzięki za tak dogłębne opowiedzenie o pracy. Świetnie się to ogląda. Gratulacje!! ps. Już mam na tapecie ;)
October 9, 201311 yr Fantastyczna i niebanalna praca. Kombinezonik syrenki jest ujmujący.. i ten mieczyk drewniany. Symbolika jest wspaniała. Dawno nie widziałem czegoś tak dobrego. Gratulacje.
October 9, 201311 yr Symbolika, ilość a w zasadzie ogrom detali i włożonej pracy to jest coś pięknego. Naprawdę cudny projekt.
October 9, 201311 yr Rewelacyjna praca. Przy okazji chciałem się zapytać czy do tworzenia gruzów i połamanych desek użyłeś jakiegoś skryptu czy wszystko to ręczna robota?
October 9, 201311 yr Szacun, śliczna praca. Uwielbiam detal. Wizualnie dobre tu jest wszystko! W pierwszej chwili, myślałem że to złodziej, niestety.
October 9, 201311 yr Author Rewelacyjna praca. Przy okazji chciałem się zapytać czy do tworzenia gruzów i połamanych desek użyłeś jakiegoś skryptu czy wszystko to ręczna robota? Ręczna. W sumie to na jutro powinien powstać jeszcze mały update informacji i tam mniej więcej opiszę "elastyczność" edycji gruzu. - - - Połączono posty - - - W pierwszej chwili, myślałem że to złodziej, niestety. No niestety jestem świadom, że czasem mogą być takie pierwsze skojarzenia. Mi też do końca nie zależało na tym aby wszystko tutaj było grzeczne i dlatego jest to trochę takie na pograniczu. Zamaskowany, przypakowany z dziarą na dłoni. Niemniej zrobiłem co mogłem aby odszabrowić wizerunek i wydaję mi się, że im dłużej się patrzy tym mniej tutaj złodzieja (no bo po co złodziejowi linijki i ekierki ;P )
October 9, 201311 yr Miazga za samą wizję! Detale i ich ilość rewelacja , materiały cudo. Podziwiam za ręczne robienie tego wszystkiego. Zbliżenia miażdzą niesamowicie, jestem pełen podziwu dla cierpliwości i pracy włożonej w ten projekt. Wielke gratulacje!
October 9, 201311 yr No niestety jestem świadom, że czasem mogą być takie pierwsze skojarzenia. Mi też do końca nie zależało na tym aby wszystko tutaj było grzeczne i dlatego jest to trochę takie na pograniczu. Zamaskowany, przypakowany z dziarą na dłoni. Niemniej zrobiłem co mogłem aby odszabrowić wizerunek i wydaję mi się, że im dłużej się patrzy tym mniej tutaj złodzieja (no bo po co złodziejowi linijki i ekierki ;P ) A moje pierwsze skojarzenie: Człowiek z Marmuru :) Przez ten beret :P http://bit.ly/1alIauJ
October 9, 201311 yr Author A moje pierwsze skojarzenie: Człowiek z Marmuru :) Przez ten beret :P Buahahaha :D
October 9, 201311 yr Rewelacja, świetna praca. Też chętnie dowiedziałbym się więcej o powstawaniu ruin i gruzu. Wielkie gratulacje!
October 9, 201311 yr Ktos jakis czas temu zamieszczal tu na forum link do calej wystawy gdzie mozna objerzec wszystkie prace, we wszystkich kategoriach(chyba to bylo tutaj a jesli tak do dziwie sie ze nie bylo info na froncie). Super ze postanowiles tu zajrzec i zaprezentowac wynik pracy na forum, bo efekt jest rewelacyjny!. Przydalo sie tez wyjasnienie symboliki, bo kiedy ja ogladalem to pierwszy raz mislalem ze to poparzony powstaniec dlatego ma owinieta twarz. Teraz kiedy wszystko opisales ten obraz uderza we mnie jeszcze bardziej. Swietne podejscie do tematu.
October 9, 201311 yr Extra to jest!! Chociaż nie wiem czy nie aż za dużo tej symboliki, ale ogólnie jest cool :) piona *****
October 9, 201311 yr Rewelacja. Gratuluję raz jeszcze wytrwałości, widać ogrom pracy no i efekt jest! Ogromny progres, jak w 3D od 2011 r siedzisz :) Bardzo mi się materiały podobają, jak i kompozycja. Szacunek Tomasz
October 9, 201311 yr Klasa! Fantastyczna praca! Widziałem to już jakiś czas temu na Behance i nie mogłem się napatrzeć. Zastanawiałem się ile jest 3d, 2d i ile fotek, dlatego dzięki za szersze informacje jak wyglądała praca nad tą ilustracją. Super kolory, symbole świetne - choć materiały w taczce są trochę mylące/niejasne ale może to tylko moje odczucie. Szczere gratulacje za pomysł i wykonanie! Swoją drogą folio też robi wrażenie :) pozostaje prosić o więcej i częściej na max3d.pl Pozdrawiam Michał
October 9, 201311 yr Author Dzięki wszystkim! No nie spodziewałem się aż tak pozytywnego feedbacku ;) Odnośnie dodatkowych materiałów case study to takowe się pojawią niedługo, być może już jako artykuł (mam nadzieję, że nie zdradziłem wielkiej tajemnicy). Opisze tam między innymi system pracy w postprocesie, który dawał dużą elastykę (bez twardego spłaszczania), o tym jak wygląda sprawa zagnieżdżeń instancji, o tym dlaczego bez Outlinera nie dałoby się zrobić tej pracy no i cała reszta (materiały, tekstury, skopane Normal mapy na obrazach, referencje) No i jeszcze siekne fajny patent z szybkim przeglądaniem bardzo duzych obrazków z szybkim dostępem do ich wybranego obszaru - diabelnie pomocne przy ogromnych materiałach referencyjnych, składających się z wielu fotek . :)
October 9, 201311 yr Świetne, jednak facet w masce/kominiarce w żaden sposób nie kojarzy się pozytywnie...
October 9, 201311 yr Praca niesamowita. Symboli wszystkich faktycznie nie odczytałem, ale case study dopełniło ją mocno. Nie rozszyfrowałem sam bez opisu barw narodowych i mazurka. No i w pierwszej chwili jak zobaczyłem prace nie sądziłem, że tło, ten dalszy plan jest w 3D. W dodatku wszystko z takimi detalami. Brawo!
October 9, 201311 yr ja mam pytanie strzępy tkaniny, robione w jaki sposób? post pro? czy particle system/hair?
October 9, 201311 yr Dla mnie super, świetny pomysł i symbolika, na serio szacun za kawał dobrej roboty, nie tylko tej technicznej! pozdro, p.
October 9, 201311 yr Author Dzięki :) ja mam pytanie strzępy tkaniny, robione w jaki sposób? post pro? czy particle system/hair? Ręczna robota w postprodukcji. Póki co aż taki kozak nie jestem ;P Na pewno opisze to w updejcie.
October 10, 201311 yr Absolutnie rewelacyjne, sposób, w jaki maluch ściska powstańca, jest bardzo emocjonalny, jako młodemu tacie szczególnie przypadł mi do gustu. Jedyny drobiażdżek, do którego bym się przyczepił, a jest to naprawdę detal, to miecz chłopca, który trzyma równolegle do tła. Jakiekolwiek jego obrócenie byłoby korzystne, a i sama dłoń wydaje się przesadnie duża. Ale to taki szczegół, że aż wstyd mi o tym pisać. Dostrzegłem również tatuaż Polska Walczy na dłoni powstańca - niby nic, a jednak już balansuje na granicy kiczu. Jeszcze raz gratuluję, wyśmienite i wielowarstwowe. Edited October 10, 201311 yr by mookie
October 10, 201311 yr To i ja się dołączę do zachwytów – praca jest rewelacyjna od strony technicznej a co chyba ważniejsze skutecznie przyciąga wzrok i zastanawia. Brawo!
October 10, 201311 yr Najlepsza rzecz jaką tu widziałem od daaawna. Świetne patenty, rewelacyjne wykonanie. Miszcz :)
October 10, 201311 yr Author Jeszcze raz dzięki :) Jedyny drobiażdżek, do którego bym się przyczepił, a jest to naprawdę detal, to miecz chłopca, który trzyma równolegle do tła. Jakiekolwiek jego obrócenie byłoby korzystne. No powstaje pewna linia równoległa pomiędzy mieczykiem a linią okien. Próbowałem coś z tym zrobić, złamać, ale nie dawało to lepszego efektu, ponadto zatracał się gdzieś ten gest zwycięstwa (bo uważam, że w takiej pozycji może się nasuwać takie wrażenie, wzniesienie miecza w geście zwycięstwa) :) Pozdrawiam
October 10, 201311 yr Dostrzegłem również tatuaż Polska Walczy na dłoni powstańca - niby nic, a jednak już balansuje na granicy kiczu. Dlaczego znak PW jest wg Ciebie kiczem ? Bo ostatnio za dużo go w mediach i wykorzystuje się go w nieodpowiedni sposób ?
October 10, 201311 yr Sledzę Twoje poczynania od jakiegoś czasu i należą Ci się gratulacje za styl i wykonanie, a że nie miałem okazji tego wcześniej napisać to piszę to teraz:). I nie mówię tu tylko o Mieście Feniks bo nie można przejść obojętnie obok Twoich innych prac. Każda wydaje się być solidnie dopracowana. Najbardziej miażdżący jest dla mnie skit Drum To The Core... szkoda że takie to krótkie bo chciało by się dłużej na to patrzeć. I po kilka razy razy muszę zapętlać bo raz to mało ;] Pięknie to pasuje do tego bitu! Anyway, fajnie że w końcu się pojawiłeś na tym forum. Mam nadzieje że będziesz częściej tu wrzucał swoje sztosy. Edited October 10, 201311 yr by _maSsy_
October 10, 201311 yr Author @ _massy_ Dzięki :) No generalnie ja dopiero od kilku miesięcy robię propagandę w sieci. Np. przez ostatnie 2 lata praktycznie w ogóle nie zaglądałem na swoje konto ne Behu. A na Max3D na pewno będę wrzucał rzeczy, bo teraz mam w końcu co pokazać. DTTC też wrzucę z making of'em, ale ciągle brak czasu zrobić materiałów :/ Pozdro
October 10, 201311 yr gnacik - wyluzuj, nigdzie nie napisałem, że znak sam w sobie jest dla mnie kiczowy, za nieco tandetne uważam umieszczanie go w formie tatuaża na dłoni powstańca, ot co.
October 11, 201311 yr Genialnie wyszło. Co jakiś czas wracam na max3d obejrzeć ponownie. 5 * ode mnie.
October 12, 201311 yr Od razu skojarzyło mi się z tym "kolesiem" z http://66.147.244.106/~dreardru/2013/05/10/naughty-boy-ft-sam-smith-la-la-la/ Wykonanie bardzo fajne.
October 13, 201311 yr Mocna praca. Bardzo mi przypadła do gustu. Jedyne co mi przeszkodziło przy pierwszym spojrzeniu to spasowanie mieczyka z budynkiem z tyłu. Zrobił mi się taki mały majndfak, nie mogłem wyczuć co jest z przodu a co z tyłu. Ale to może tylko u mnie ;] Postać może faktycznie w pierwszym momencie trochę kojarzy się z szabrownikiem, ale po chwili jak się widzi maleństwo na rękach i linijki to jakoś się czyści w głowie jego charakter. Gratuluję i podziwiam.
October 17, 201311 yr Niespodzianka i spory materiały making of opisujący etapy powstawania pracy znajdziecie w dziale artykuły. Link bezpośredni: http://max3d.pl/artykuly/6140/
October 17, 201311 yr @STRZYG Świetna praca ;) Widnieje na moim pulpicie od kilku dni. Mam jedno pytanie. W artykule napisałeś, że w grafice 3d siedzisz od 28 czerwca 2011r. czyli nieco ponad 2 lata, jak na taki poziom to wydaje się być krótko. Ile w ciągu tych dwóch lat poświęcałeś czasu na grafikę? Pozdro ;)
October 17, 201311 yr Przede wszystkim gorące dzięki za tak szczegółowy wkład w opis całego making of'u. Niestety nie wszyscy tak sumiennie opisują przebieg swoich prac. Stukrotne dzięki! A co do samej pracy to już chyba wszystko zostało powiedziane. Pierwszy raz jak ją zobaczyłem to urzekła mnie syrenka, małe dzieciątko. Znak bezradnej samodzielnie, bezbronnej Warszawy, która potrzebuje naszej opieki. To było pierwsze co mną tak poruszyło, że reszta dotarła do mnie dopiero po czasie i również zachwyca. Zastanawiam się czy nie wydrukować sobie z tego plakatu giganta w repro... Dostałbym zgodę (i materiały :D)?
October 17, 201311 yr Author Dzięki wszystkim za dobre słowo :) @ majeranek Czasu poświęcałem jak najwięcej się dało. Mam dość daleko przesunięty próg wytrzymałościowy więc można powiedzieć, że poświęcałem cały dostępny czas po godzinach pracy. Być może kiedyś powstanie jakiś wątek na ten temat, bo często dostaje zapytania w tym temacie. Generalnie to jest jedna rzecz, która sprawia, że nauka idzie ciągle do przodu bez cofania się . Tą rzeczą są własnoręczne notatki. Jest to cholernie żmudne, ale przynosi rezultat. Poniżej daje spis katalogów w których mam umieszczone dokumenty na google docs, których przez ten okres nagromadziło się kilkadziesiąt (niektóre mają po kilkanaście stron) spis -> http://imageshack.com/a/img689/8773/wq2r.jpg @ _Mich@l_ Jeśli chcesz sobie druknać z fomatu 1920x1080 i powiesić na ścianie -śmiało. Gorzej jakbyś chciał to sprzedawać za chajs ;) Jeśli chodzi o większy rozmiar to jest to zarezerwowane dla sklepu Goverdose, który powstaje (w sumie to już miał powstać).
October 17, 201311 yr Dzięki wszystkim za dobre słowo :) @ _Mich@l_ Jeśli chcesz sobie druknać z fomatu 1920x1080 i powiesić na ścianie -śmiało. Gorzej jakbyś chciał to sprzedawać za chajs ;) Jeśli chodzi o większy rozmiar to jest to zarezerwowane dla sklepu Goverdose, który powstaje (w sumie to już miał powstać). No właśnie niebardzo, mam okazję wydrukować na 185 / 130 za grosze, więc ta rozdziałka odpada. Mam spory kawałek gołej ściany i od dawna szukam co tam wkleić. Jeszcze każesz czekać na sklep... mordujesz ludzi :D Planujesz jakieś nowe ETA? ;)